Lähteekö taju?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juskanen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Meinaako taju lähteä?

• Olen pyörtynyt useasti

Äänet: 2 3,8%
  • Taju on lähtenyt kerran tai kaksi

Äänet: 16 30,2%
  • Joskus huimaa

Äänet: 15 28,3%
  • Olen aina täysin tajuissani

Äänet: 20 37,7%

• Äänestäjiä yhteensä
    53

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Huimaako? Pyörtyiletkö? Lähteekö taju vai onko aina valot päällä?

Pollia seuraa. Tietysti esim. vakavan onnettomuuden seurauksena vaipua tajuttomuuteen pitkäksikin aikaa, mutta sitä ei nyt tässä pollissa kysytä, omin sanoin saa toki kertoilla.

Tässä vielä huimauksen ja pyörtymisen täsmennykset, jos termit on epäselviä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Huimaus
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyörtyminen

On huimannut. Taju on lähteny muistini mukaan kerran. Tapahtui reippaassa 39 asteen kuumeessa, kun otettiin verikoetta. Istuin silloin.

Huippailua tapahtuu yleensä kun näen ylipäätään verta.

Viimeksi muokattu:
Ja vastaanpa itse. Geilis alkaa varmaan olla jo aika hyvä ottaan koppeja. Mulla lähtee taju tosi helposti, esim. kivusta ja joskus ilman erikoisempaa syytä. Ekan kerran oon pyörtynyt 6-vuotiaana. Kesken koulupäivän oon pari kertaa tippunu. Aikuisiällä oon jo oppinu paremmin tunnistamaan oireet, ja osaan aika hyvin heittäytyä maihin jo ennen kuin pimenee.

Lisäksi alhainen verenpaine aiheuttaa joskus pientä huimasta, jos nousee liian äkisti. Mutta se menee onneksi äkkiä ohi.

Siksi siis kyselin tätä, kun kiinnostaa onko muilla samanlaisia kokemuksia.

En pyörtyile. Joskus jos pitkään joutuu seisomaan saattaa esiintyä huojumista, mutta se johtunee pikemminkin tasapainon väsymisestä kuin aikeesta pyörtyä. Stressaavassa/ahdistavassakaan tilanteessa en pyörtyile, vaan naama ja asenne menee norsunvitulle.

nuorempana huippasi joskus, mutta terveellisen ruokavalion avulla ei juurikaan enää. rasvalla ja suolalla saa kivasti verenpainetta koholle ;)

Joskus iloisna kedolla hypähtelyn ja niittuheinän ja kukkiaisten syönnin jälkeen mua vähän huimaa. Muuten ei koskaan, paitsi nyt pyörii ihan tosi kunnolla. Huu-uh.

Pyörtynyt en ole kertaakaan. Kahdesti muistan tilanteen, jossa olen jo menettänyt näkökykyni ja kuulonkin katoaminen on ollut lähellä, mutta olen pysynyt tolpillani niin kauan että olen päässyt istumaan. Näistä toinen tapahtui siirtyessäni ilmeisesti liian nopeasti kuumasta saunasta viileään suihkuun, ja toinen noustessani janoisena kuumassa auringonpaisteessa hevosen selkään.

Huimaus on tutumpi ilmiö. Se iskee usein liian nopeasti ylös noustessa tai saunoessa, ja joskus paniikissa, nälkäisenä tai pitkään seistessä. Kroonisesti jumittavat niskat saattavat olla tähän osasyyllinen. Lisäksi minulla on diagnosoitu hyvänlaatuinen asentohuimaus, joten voi olla että huimauksesta tulee lähempänä keski-ikää jatkuvampi seuralainen. Toivottavasti ei.

Ei edes huimaa. Kerran on huipannut kun olin viisaudenhampaan poistossa tunnin pääalaspäin ja operaation jälkeen seisoskelin niin alkoi tuntua hieman omituiselta. Lekuri sanoi, että olen kovin kalvakka ja kehoitti pötkölleen takaisin. Tuolloin olisi varmaan lähtenyt jalat alta jos olisi siinä seisoskellut.

Huimaus on tutumpi ilmiö. Se iskee usein liian nopeasti ylös noustessa tai saunoessa, ja joskus paniikissa, nälkäisenä tai pitkään seistessä. Kroonisesti jumittavat niskat saattavat olla tähän osasyyllinen. Lisäksi minulla on diagnosoitu hyvänlaatuinen asentohuimaus, joten voi olla että huimauksesta tulee lähempänä keski-ikää jatkuvampi seuralainen. Toivottavasti ei.

Mietis mitkä sävärit saat, kun saunot nälkäisenä seisten paniikissa. Jos ei heti lyö värejä päälle, niin äkkiä liian nopeasti ylös lauteille.

Hyvänlaatuista asentohuimausta oon kokenu joitain kertoja. Niitä villejä öitä.

Pari kertaa olen pyörtynyt. Helsinki City Gp:ssä (vai mikäseoli, kuitenkin se kun Trulii ajeli F1:tä Helsingissä) siinä ihmisjoukossa lähti taju vähäksi aikaa. Sitten myös kun on tuota polvea punkteerattu (väärä termi varmaan) niin on taju lähtenyt. Välillä myöskin huimaa, jos nousee seisomaan nopeesti. Arkielämässä ei kuitenkaan taju ole lähtenyt.

Viimeksi muokattu:
Joskus kun ottaa kovat löylyndaalenit saunassa, niin voi vähän huimata. Muuten ei juuri.

Pyörtynyt en ole ikinä. Huimausta olen saanut kokea pari kertaa sisätiloissa, mutta äkkiäkös siitä taas virkoaa kun saa raikasta ilmaa.

Huimaa hieman joskus - tosin harvoin toki- jostain "kurkotuskyykkyasennosta" nopeasti noustessa, jotain koneremppaa tehdessä taisi olla. Ja pari kertaa saunassa.
Normaalitilanteissa ei ole taju tainut lähteä. Leikkausnukutuksissa n 6-7 kertaa. Yleensä siinä seitsämän kohdalla, kun laskee kymmenestä alaspain,,,:o

Joskus nopeasti noustessa on vähän huipannut, mutta kun en muista edes minä vuonna viimeksi näin on tapahtunut, niin valitsin alimman vaihtoehdon.

Joskus on toissa huipannut kun on niskat jumissa. Tai ainakin uskon, etta se johtuu siita. Eli silloin kun niska tai hartiat tuntuu vaivaavan muutenkin on huimannut.
Kerran lahti taju kun juoksin lipputankoon ja kerran kun tipuin hevosen selasta esteen paalle. Silloin lahti myos muisti. :D

Siinapa ne. Ei oo koskaan ilmennyt niin, etta siita haittaa olisi. Pari sekuntia kestanee kerrallaan.

Pyörryin kerran pienenä etelänmatkalla ilmeisesti auringonpistoksen seurauksena hotellihuoneessa. Jännä kokemus, ensin "meni valot pimeäksi" ja sitten tasapaino. Kaaduin lattialle, mutta ei onneksi käynyt pahemmin.

Huimausta ilmenee jos on ollut ensin liian pitkään saunassa ja nousee esim. istumasta seisomaan sen jälkeen.

En muista pyörtyneeni koskaan. Huimausta lienee ollut.

Huimannut on monen monta kertaa, yleensa nopeasti pystyyn noustessa.
Myos korkean verenpaineen aikana tuota oli aika usein, seka ajaessani saksasta suomeen 4 viikkoa karsittyani salmonellasta ja painon pudotessa 15kg.

Taju on lahtenyt vissiin 2 kertaa, molemmat kaatuessani.
Kerran skidina minnareilla ja vanhempana Grindelwaldissa offaria laskiessani ja iskiessani paani kiveen. Seuraavana paivana ostin kyparan ja olen aina kayttanyt.