Latvian MM-ralli 2024

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Kaiken tämän jälkeen Ogier ajoi korkeimmat pisteet. Latviassa.

Sectosta hyvä tulos ja eiköhän Kreikassa ole viivalla niin siitä voikin ajaa loppukauden kisat kun sopivat hänelle vielä paremmin. Joten veikkauksen paikka:

Mestaruudesta ajaa loppujen lopuksi Ott ja Seb.
Näin siinä voi hyvinkin käydä. Pitäisikö tästä asetelmasta kiittää myös uutta pistesekoitusjärjestelmää?:) Ei se nyt ainakaan haitaksi ole ollut. Ottaen huomioon, että sarjassa ei aja porukkaa pilvin pimein, niin aika kivastihan tuo tilanne on kiemurrellut. Kuin kärmes!
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3615
Sijainti
JKL
Onhan nuo Növillen(31) ja Tänakin(28) sunnuntai pisteet aika karut verrattuna Toyotan vastaaviin (12+13+13+11). Kahdestaan 9 pistettä enemmän kuin koko Toyotan nelikko yhteensä...
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Pajarin piti ajaa alunperin myös Latviassa Rally1 autolla. Ehkäpä se oli ihan hyvä tässä tilanteessa ettei niin tapahtunut. Olis voinut Sesks viedä huomion.

Tuli vaan mieleen.

Upea ralli kokonaisuudessaan ja hyvää kisaa laajalla rintamalla. Oli ilo seurata.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Jos saa vähän pekuleerata, niin jotenkin en usko, että Pajari lähtee myrkyttämään tyyliin Sesks. Ei niin, etteikö osaisi, mutta Sami taitaa olla sillai lunkimpi, että lähtee kasvattamaan sitä vauhtia asiallisen hallitusti. Olenko väärässä?
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2538
Pistesysteemistä on tällä kaudella puhuttu niin paljon, että puhutaan toki vielä vähän lisää kun näitä hyviä esimerkkiä järjettömyydestä putoaa kisa toisensa jälkeen!

Kallen dominanssi oli taas Latviassa(kin) sitä luokkaa, että ei juuri jäänyt epäselvyyttä kuka kisaa hallitsi alusta loppuun. Kisan lopussa eroa kakkoseen yli puoli minuuttia. Silti Ogier vie 2 pistettä viikonlopusta enemmän ja Tänak vain pisteen vähemmän.

Ymmärrän toki että nykysysteemi vaatii sen että sunnuntainakin pitää ajaa, ja sen Kalle varmasti pystyisi tekemään jos ajaisi täyttä kautta. Joten siinä mielessä - jos positiivisesti ajatellaan - Kallen "välikausi" on omiaan osoittamaan tämän systeemin puutteet ja voiton liian pienen arvostuksen.

Hyundailla tämän pistesysteemin tuomat mahdollisuudet on muutenkin omaksuttu selvästi paremmin, kun katsoo kuinka paljon niin Tänak kuin Neuvillekin ovat sunnuntai-pisteitä napsineet ja näin minimoineet monesti huonon viikonlopun tappioita.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Pistesysteemistä on tällä kaudella puhuttu niin paljon, että puhutaan toki vielä vähän lisää kun näitä hyviä esimerkkiä järjettömyydestä putoaa kisa toisensa jälkeen!

Kallen dominanssi oli taas Latviassa(kin) sitä luokkaa, että ei juuri jäänyt epäselvyyttä kuka kisaa hallitsi alusta loppuun. Kisan lopussa eroa kakkoseen yli puoli minuuttia. Silti Ogier vie 2 pistettä viikonlopusta enemmän ja Tänak vain pisteen vähemmän.

Ymmärrän toki että nykysysteemi vaatii sen että sunnuntainakin pitää ajaa, ja sen Kalle varmasti pystyisi tekemään jos ajaisi täyttä kautta. Joten siinä mielessä - jos positiivisesti ajatellaan - Kallen "välikausi" on omiaan osoittamaan tämän systeemin puutteet ja voiton liian pienen arvostuksen.

Hyundailla tämän pistesysteemin tuomat mahdollisuudet on muutenkin omaksuttu selvästi paremmin, kun katsoo kuinka paljon niin Tänak kuin Neuvillekin ovat sunnuntai-pisteitä napsineet ja näin minimoineet monesti huonon viikonlopun tappioita.
Juu, tähän kun lisää tuon johtajan aurausvastuun tässä soraralliputkessa (ja koko ajan lyhenevät rallit etenkin tulevaisuudessa, missä auraajan rolli vain korostuu), niin tosiasia on, että täyden kauden ajavista on lähestulkoon sama, mitä tapahtuu kauden ekan 10 rallin osalta. Mestaruus ratkaistaan kauden 3 viimesessä rallissa. Ehkä se on kaiken tämän tarkoituskin, kun se jonkun mukaan tekee tästä mielenkiintoisempaa, mutta totta puhuen, aika vähän on jaksanut kauden aikana seurata itse, eikä johdu Kallen tilanteesta se. Osin työ ja perhetilanteesta ehkä, mutta erityisesti tästä täydestä idiotismista, missä kauden ekassa 10 kisassa ei oikeastaan ole panosta, jos hieman liioitellaan. Ei tuo mestaruustaisto ole juuri toistaiseksi kiinnostanut, kun tämä on tätä pelleilyä. En edes tiedä pisteitä, mutta sen tiedän, että niillä alkaa olla väliä vasta syksymmällä.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Saa nähdä tuleeko kunnon "win the right games" meininki päälle nyt tämän kauden taisteluissa. Kyllähän esim. Tänäk on hyötynyt aika rutkasti tästä uudesta pistesysteemistä ja nyt helpompi kuroa paremmalla lähtöpaikalla. En muista millainen Chile oli auraamisen suhteen, mutta voisi kuvitella esim. Kreikan olevan aika hirveä. Asfaltilla en tiedä onko sitten väliä vai jopa etu olla ensimmäinen?

Nih, vaikka systeemi onkin tosi keinotekoinen niin ainakin jännä tilanne on. Tosiaan jos olisi kauden alussa sanonut että Ogierkin mukana taisteluissa niin olisi ollut vaikea uskoa.
 

JiiSaari

Active member
Liittynyt
17.7.2024
Viestit
29
Juu, tähän kun lisää tuon johtajan aurausvastuun tässä soraralliputkessa (ja koko ajan lyhenevät rallit etenkin tulevaisuudessa, missä auraajan rolli vain korostuu), niin tosiasia on, että täyden kauden ajavista on lähestulkoon sama, mitä tapahtuu kauden ekan 10 rallin osalta. Mestaruus ratkaistaan kauden 3 viimesessä rallissa. Ehkä se on kaiken tämän tarkoituskin, kun se jonkun mukaan tekee tästä mielenkiintoisempaa, mutta totta puhuen, aika vähän on jaksanut kauden aikana seurata itse, eikä johdu Kallen tilanteesta se. Osin työ ja perhetilanteesta ehkä, mutta erityisesti tästä täydestä idiotismista, missä kauden ekassa 10 kisassa ei oikeastaan ole panosta, jos hieman liioitellaan. Ei tuo mestaruustaisto ole juuri toistaiseksi kiinnostanut, kun tämä on tätä pelleilyä. En edes tiedä pisteitä, mutta sen tiedän, että niillä alkaa olla väliä vasta syksymmällä.
Eli onko siis mielenkiintoisempaa v. 2022 tilanne, kun juhannuksen korvilla Kallella oli tyyliin 60 pisteen johto ja kaikki tiesi, kuka on mestari.

Sen kauden loppuosa oli 20 vuoteen ainoa vuosi, ku en kovin tarkkaan kisoja seurannut loppukaudella.

Tänä vuonna saa jännätä vielä vikassakin kisassa!
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Jos saa vähän pekuleerata, niin jotenkin en usko, että Pajari lähtee myrkyttämään tyyliin Sesks. Ei niin, etteikö osaisi, mutta Sami taitaa olla sillai lunkimpi, että lähtee kasvattamaan sitä vauhtia asiallisen hallitusti. Olenko väärässä?
Paha sanoa, mutta se on varma että Sesksillä oli ehkä hieman helpompi lähtöasetelma Pajariin nähden, Suomessa ei saa samanlaista lähtöpaikka etua kun isot tiet on kovapohjaisempia ja kaikki mm-sarjaa kiertävät kuskit osaavat Suomen tiet kuin omat taskunsa, Latvian teistä oli Rally 1 kuskeista ainoastaan Rovanperällä kokemusta kesäkelillä.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Eli onko siis mielenkiintoisempaa v. 2022 tilanne, kun juhannuksen korvilla Kallella oli tyyliin 60 pisteen johto ja kaikki tiesi, kuka on mestari.

Sen kauden loppuosa oli 20 vuoteen ainoa vuosi, ku en kovin tarkkaan kisoja seurannut loppukaudella.

Tänä vuonna saa jännätä vielä vikassakin kisassa!
Oli. Mieluummin jännitän edes sen puoli kautta ja vielä vähän sen loppukaudenkin aikana, että paketti varmasti kestää kuin odottelen 9 kk kauden alusta ennen kuin muutamaan vikaan ralliin alkaa tulla panosta. Kuten todettua, on ihan selvää, että ioman valtavaa epäonnea, muutama kärkikuski lienee joka tapauksessa ihan 10-20 pisteem sisällä Kreikan jälkeen. Jos tuskaisesti jotain onkin saanut kerättyä johtoa ennen sorakautta, se tasoittuu melkein väkisin.

Ja kaiken kruunaa yksinkertaiaesti tämännkaiken typeryys. Homma on niin naurettavaa, että oikeastaan edes tuo "lopouhuipennus" ei jaksa innostaa, kun minulla nyt päällä on lähinnä yleinen ärsytys.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Draamassa on aina kaarensa, ja jos ei ole, silloin se ei ole draama. Se draama on mielestäni aina ollut yksi ralliautokilpailujen vahvuuksista. Eritoten kun sitä draaman kaarta rakennetaan alkutalvesta aina myöhäiseen syksyyn saakka. Valitettavasti moni nykyihminen on vähän sellainen hätähousu ja monitouhuaja, etteivät ehätä juurikaan makustelemaan. Makusteleminen taas on mahdollista esmes silloin, kun tilanteet kehittyvät pikkuhiljaa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3615
Sijainti
JKL
Draamaa tai ei, mutta jotenkin tuo Latvia on täydellinen malliesimerkki siitä mikä on pielessä tuossa "uudessa" ja "hienossa" pistelaskussa. Kalle oli täysin dominoiva kuljettaja koko viikonlopun. Ylivoimaisesti eniten pohjia, enemmän kun kaikki muut yhteensä. Ja Kalle ajoi pohjia nimenomaan silloin kun koko rallin voittoa ratkottiin. ja silloin oli ihan ylivoimainen. Ja mitä jäi käteen??? Totaalisen dominoinnin jälkeen 2 pistetä vähemmän kuin Ogilla?!?!? Vitut sanon minä. Ei sen vaan näin kuulu mennä. Ikinä. No Kalle ei taistele mestaruudesta mutta ei tämä silti oikein ole. Pakko tän paskan on muuttua jollain lailla tolkullisemmaksi...
 
Viimeksi muokattu:

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1336
Näen jonkunlaisen asiayhteyden esimerkiksi Rally1-autojen ulosajojen vähenemisellä ja tällä uudella pistelaskusysteemillä. Ei ole mitään järkeä/tarvetta ajaa sillä maksimilimitillä, kun pistesaalista pystyy keräämään rauhallisemmallakin menolla.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Draamaa tai ei, mutta jotenkin tuo Latvia on täydellinen malliesimerkki siitä mikä on pielessä tuossa "uudessa" ja "hienossa" pistelaskussa. Kalle oli täysin dominoiva kuljettaja koko viikonlopun. Ylivoimaisesti eniten pohjia, enemmän kun kaikki muut yhteensä. Ja Kalle ajoi pohjia nimenomaan silloin kun koko rallin voittoa ratkottiin. ja silloin oli ihan ylivoimainen. Ja mitä jäi käteen??? Totaalisen dominoinnin jälkeen 2 pistetä vähemmän kuin Ogilla?!?!? Vitut sanon minä. Ei sen vaan näin kuulu mennä. Ikinä. No Kalle ei taistele mestaruudesta mutta ei tämä silti oikein ole. Pakko tän paskan on muuttua jollain lailla tolkullisemmaksi...
Ei niin, ja väärin on. Hyvin kiteytit problematiikan.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
332
Draamaa tai ei, mutta jotenkin tuo Latvia on täydellinen malliesimerkki siitä mikä on pielessä tuossa "uudessa" ja "hienossa" pistelaskussa. Kalle oli täysin dominoiva kuljettaja koko viikonlopun. Ylivoimaisesti eniten pohjia, enemmän kun kaikki muut yhteensä. Ja Kalle ajoi pohjia nimenomaan silloin kun koko rallin voittoa ratkottiin. ja silloin oli ihan ylivoimainen. Ja mitä jäi käteen??? Totaalisen dominoinnin jälkeen 2 pistetä vähemmän kuin Ogilla?!?!? Vitut sanon minä. Ei sen vaan näin kuulu mennä. Ikinä. No Kalle ei taistele mestaruudesta mutta ei tämä silti oikein ole. Pakko tän paskan on muuttua jollain lailla tolkullisemmaksi...
Olisko tolkullisempaa jos ajettaisiin 2,5 päivää ralleja ja 2 ekalta päivältä jsettaisiin molemmilta omat pisteensä? Päivähuollossa voisi harsia auton kasaan ja jatkaa rallattelua pitkältä takamatkalta. 2. Päivän lähtöjärjestys s.e. hitain Rally1 lähtee ekana.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Tavallaan se vanhanajan systeemi missä järjestäjät päätti lähtöjärjestelyn oli ihan ok. Estäisi ainakin tämän nykyisen ongelman että muutenkin nopein osa-aikakuski saa vielä edun.

Mutta onhan näissä kaikissa variaatioissa oman omat ongelmansa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5632
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tavallaan se vanhanajan systeemi missä järjestäjät päätti lähtöjärjestelyn oli ihan ok. Estäisi ainakin tämän nykyisen ongelman että muutenkin nopein osa-aikakuski saa vielä edun.

Mutta onhan näissä kaikissa variaatioissa oman omat ongelmansa.
Itse lähtökohtaisesti kannatan kanssa sitä vanhaa mallia, jossa kukin kisajärjestäjä FIA:n antamissa raameissa päätti lähtöjärjestyksen, mutta se on omiaan mahdollistamaan jonkun tietyn tahon suosimisen (tai ainakin vielä helpommin mahdollistaa spekuloinnit jonkun tietyn tahon suosimisesta) eikä ole siinä mielessä mitenkään läpinäkyvä, että sellaisenaan sitä ei enää oikein voi soveltaa. Mutta se, että edellisvuoden voittaja starttaisi ralliin ensimmäisenä, voisi olla ihan käyttökelpoinen idea (tästäkin tosin poikettiin ennen vaikka kuinka usein)? Toki siinä on vasta yksi auto saatu paikalleen lähtöjärjestyksessä ja kaikille muille tulisi vielä sitten keksiä jokin järkevä ja mahdollisimman tasapuolinen malli.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Mun puolesta ihan huoleti saisi jakaa erilliset pisteet vaikka joka päivälle. Kokonaiskisan voittajalle erikoisbonus.

Sitä jaksan ihmetellä, että yhä vain jatkuu lähtöjärjestyksen kanssa tuskailu. Eikö siihen tosiaan mitään lääkettä ole löytynyt?
 
Ylös