Latvian MM-ralli 2024

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Ei ne ole. Nimenomaan isossa kuvassa tämä on huonoista vaihtoehdoista se vähiten huono, kunhan huolehditaan niistä kilometreistä kuten aiemmin sanoin. Aika-ajo on turha, laitetaan Kalle ja Ott valitsemaan lähtöpaikka ekana ihan ilman mitään aika-ajoa. Lopputulos on sama, mutta säästetään vähän kustannuksia. Ja ihan varmasti kapealla katsannolla voi nähdä että Kallen ja Ottin kannalta sellainen olisi ehdottomasti se paras vaihtoehto kun pääsee aina parhaalta lähtöpaikalta kisaan. Siinä järjestelmässä Kallelle ja Ottille annettaisiin ne parhaat asetelmat ja muilta vietäisiin ne vähäisetkin mahdollisuudet menestymiseen kun lähtöpaikka olisi järjestään huonompi... Valituksen määrä nousee mutta valittajat vaihtuvat. Tässä keskustelusa on nykyisen tilalle ehdotettu käännetty mm-pistetilanne, aika-ajo tai Rally2:t kärkeen. Mikään noista ei ole nykyistä merkittävästi parempi. Vivahde eroja ja painotuksia, mutta kilpailevien järjestelmien suurimmat erot olisi heikennys nykyiseen just siinä isossa kuvassa. Tiettyjen kilpailijoiden ylivoima nousisi vielä entistä selkeämmin esiin ja tappaisi kilpailun... Niin kävi edelliselläkin kerralla kun aika-ajoa kokeiltiin, eikä mikään indikoi että nyt tilanne olisi jotenkin eri. Olen toki valmis muutokseen kun löytyy järjestelmä mikä on oikeasti parempi ja toimivampi. Toistaiseksi ehdotetut eivät sitä mielestäni ole...


Lisäys... Tarkennetaan sen verran että mielestäni nykyisen MM-sarjan suurin ongelma ei ole lähtöpaikka vaan järjetön pisteenlasku. Sillä tasoitetaan kilpailua enemmän kuin yhdelläkään lähtöjärjestys menetelmällä...
No nyt musta tuntuu, että sä et ymmärrä mistä kilpaurheilussa on kyse. Yritätkö sanoa, että niile ketkä ovat huonoja pitäis antaa almuja ja niitä ketkä ovat hyviä pitää hidastaa. Hyvää showta mutta ei urheilua. Tuolla sinun logiigalla F1ssä pistejohtaja pitäisi laittaa startissa takariviin ja häntäpään kuskit paalulle. "Että taataan niillekkin mahdollisuus voitaa jotka ovat hitaita"

Valitettavasti mikäli rallin lähtöpaikkasysteemi olisi kaikille tasapuolinen, se suosisi parhaita kuskeja. Mutta urheilussa parhaat on parhaita. Tenniksessäkin kaaviot on niin, että parhaat kohtaa aina huonoimmat ekoilla kierroksilla. Shown kannalta huono, mutta jos show edellä mennään, niin sitten haluan ralliin menestyspainot.

Tuosta mitä sanoit pistejärjestelmästä, siitä on kaikki samaa mieltä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Ei ne ole. Nimenomaan isossa kuvassa tämä on huonoista vaihtoehdoista se vähiten huono, kunhan huolehditaan niistä kilometreistä kuten aiemmin sanoin. Aika-ajo on turha, laitetaan Kalle ja Ott valitsemaan lähtöpaikka ekana ihan ilman mitään aika-ajoa. Lopputulos on sama, mutta säästetään vähän kustannuksia. Ja ihan varmasti kapealla katsannolla voi nähdä että Kallen ja Ottin kannalta sellainen olisi ehdottomasti se paras vaihtoehto kun pääsee aina parhaalta lähtöpaikalta kisaan. Siinä järjestelmässä Kallelle ja Ottille annettaisiin ne parhaat asetelmat ja muilta vietäisiin ne vähäisetkin mahdollisuudet menestymiseen kun lähtöpaikka olisi järjestään huonompi... Valituksen määrä nousee mutta valittajat vaihtuvat. Tässä keskustelusa on nykyisen tilalle ehdotettu käännetty mm-pistetilanne, aika-ajo tai Rally2:t kärkeen. Mikään noista ei ole nykyistä merkittävästi parempi. Vivahde eroja ja painotuksia, mutta kilpailevien järjestelmien suurimmat erot olisi heikennys nykyiseen just siinä isossa kuvassa. Tiettyjen kilpailijoiden ylivoima nousisi vielä entistä selkeämmin esiin ja tappaisi kilpailun... Niin kävi edelliselläkin kerralla kun aika-ajoa kokeiltiin, eikä mikään indikoi että nyt tilanne olisi jotenkin eri. Olen toki valmis muutokseen kun löytyy järjestelmä mikä on oikeasti parempi ja toimivampi. Toistaiseksi ehdotetut eivät sitä mielestäni ole...


Lisäys... Tarkennetaan sen verran että mielestäni nykyisen MM-sarjan suurin ongelma ei ole lähtöpaikka vaan järjetön pisteenlasku. Sillä tasoitetaan kilpailua enemmän kuin yhdelläkään lähtöjärjestys menetelmällä...
Sehän olisi nimenomaan oikeuden mukaisinta urheilullisesti, että ne jotka ovat menestyneet, eli tehneet työnsä paremmin kun muut, heidät palkitaan paremmilla lähtöpaikoilla. En ymmärrä miksi heitä jotka ovat tehneet työnsä huonosti pitäisi palkita paremmilla lähtöpaikoilla kuten nykyään soraralleissa tehdään. Ei ole loogista.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3582
Sijainti
JKL
No nyt musta tuntuu, että sä et ymmärrä mistä kilpaurheilussa on kyse. Yritätkö sanoa, että niile ketkä ovat huonoja pitäis antaa almuja ja niitä ketkä ovat hyviä pitää hidastaa. Hyvää showta mutta ei urheilua. Tuolla sinun logiigalla F1ssä pistejohtaja pitäisi laittaa startissa takariviin ja häntäpään kuskit paalulle. "Että taataan niillekkin mahdollisuus voitaa jotka ovat hitaita"
Nyt ansiokkaasti unohdat sen että F1:ssä olosuhde aika-ajossa on kaikille sama. Ja siten se eroaa merkittävästi rallista jossa olosuhde muuttuu joka auton jälkeen...
 

Realy

Well-known member
Liittynyt
16.2.2022
Viestit
158
Aika-ajoissa on vaan se huono asia, että jonkun pitää siinäkin aurata. Sitten alkaa se kitinä kohdistumaan sinne. Arvalla jos mennään, niin aletaan selittelemään paskaa tuuria. Arpamestaruus. Ei sekään lajille hyvää tee.
Eikö aika-ajo vois olla shakedownin toinen veto? Vai olisiko siinä jokin muu ongelma. Itse pystyn elämään nykyisellä säännölläkin, mutta aika-ajokin käy.

Edit: Ja vielä niin että ekalle vedolle käännetyssä MM-järjestyksessä ja aika-ajoon toisin päin. Sarjan johtaja pääse näin ajamaan omissa jäljissä, ei pysty kukaan taktikoimaan sotkemalla jälkiä. Tosin aikataulullisesti haastavampi näin.
 
Viimeksi muokattu:

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
229
Sehän olisi nimenomaan oikeuden mukaisinta urheilullisesti, että ne jotka ovat menestyneet, eli tehneet työnsä paremmin kun muut, heidät palkitaan paremmilla lähtöpaikoilla. En ymmärrä miksi heitä jotka ovat tehneet työnsä huonosti pitäisi palkita paremmilla lähtöpaikoilla kuten nykyään soraralleissa tehdään. Ei ole loogista.
Voihan sitä menestyä myös toisen epäonnen kautta. Miten helkkarissa siinä tilanteessa mitataan työntekemisen paremmuutta?! Miksi ihmeessä pitäisi rangaista ketään laittamalla mitään lisäpainoja?

Nykyinen malli on vähiten huono. Ja todelliset mestarit ovat sen jo osoittaneet, että ei ole myöskään menestymisen este.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Voihan sitä menestyä myös toisen epäonnen kautta. Miten helkkarissa siinä tilanteessa mitataan työntekemisen paremmuutta?! Miksi ihmeessä pitäisi rangaista ketään laittamalla mitään lisäpainoja?

Nykyinen malli on vähiten huono. Ja todelliset mestarit ovat sen jo osoittaneet, että ei ole myöskään menestymisen este.
Kaikessa urheilussa voi mestyä toisen epäonnen ansiosta. Jalkapallossakin tulee usein maali toisen epäonnen seurauksena.

Mielestäni lisäpainoilla rankaiseminen on yhtä epäoikeudenmukaista kun lähtöpaikalla rankaiseminen
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Nyt ansiokkaasti unohdat sen että F1:ssä olosuhde aika-ajossa on kaikille sama. Ja siten se eroaa merkittävästi rallista jossa olosuhde muuttuu joka auton jälkeen...
En ole koskaan väittänyt, että sääolosuhteet olisi kaikille tasapuoliset rallissa. Ei välttämättä aina F1 ssä ole samat olosuhteet kaikille. Hitaita autoja radalla sotkemassa nopeaa kierrosta, keltasia lippuja ja sade voi tulla Formuloissakin. Kaikki ulkoilmaurheilu on sään armoilla aina, ei ole koskaan tasapuolista sääolosuhdetta missään lajisssa.
 

Xantecola

Active member
Liittynyt
29.6.2024
Viestit
28
Mitä mieltä raati jos rallin lähtöpaikat ratkeaisi aina edeltävän rallin kokonaistulosten mukaan? Esim nyt Jyskälään startattaisiin Latvian kokonaistulosten mukaan, voittaja ekana tielle.

Sitten nää osa-aikakuskit tyrkättäisiin Rally1 letkan viimeisiksi jos ei ole tulosta edellisestä kisasta.

Seuraavan kauden avaukseen lähdettäisiin sitten edeltävän kauden pistetaulukon mukaan.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1313
Mitä mieltä raati jos rallin lähtöpaikat ratkeaisi aina edeltävän rallin kokonaistulosten mukaan? Esim nyt Jyskälään startattaisiin Latvian kokonaistulosten mukaan, voittaja ekana tielle.

Sitten nää osa-aikakuskit tyrkättäisiin Rally1 letkan viimeisiksi jos ei ole tulosta edellisestä kisasta.

Seuraavan kauden avaukseen lähdettäisiin sitten edeltävän kauden pistetaulukon mukaan.
Ei sinänsä huono idea, mutta ehkä hieman lotto. Jonkunlainen logiikka ja MM-sarjan tilanteeseen pohjautuva järjestys tuossa pitäisi olla.

Itsekin kyllä nykysysteemin kannalla. Ehkä voisi kiinnittää huomioita näihin kisoihin, eli ei mitään tämän tyyppistä sorakisaa peräjälkeen, vaan enemmän kisoja sekaisi pitkin kalenteria, joissa hyötyä/haittaa lähtöpaikasta. Käytännössä siis enemmän assua ja tasaisemmin kalenteriin.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
955
No tämähän se vasta mukava systeemi olis. Montessa sunnuntaina tekninen vika -> 0p ja Ruotsiin auraamaan. Sieltä sitten paskat pisteet ja Meksikoon auraamaan. Ja sitä tehden sitten koko loppukausi. Aivan suhteeton painoarvo tulisi ensimmäisten kisojen pisteille.
Ja tässä olisi mikä ero nykyiseen?
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Xantecola

Active member
Liittynyt
29.6.2024
Viestit
28
Ei sinänsä huono idea, mutta ehkä hieman lotto. Jonkunlainen logiikka ja MM-sarjan tilanteeseen pohjautuva järjestys tuossa pitäisi olla.

Itsekin kyllä nykysysteemin kannalla. Ehkä voisi kiinnittää huomioita näihin kisoihin, eli ei mitään tämän tyyppistä sorakisaa peräjälkeen, vaan enemmän kisoja sekaisi pitkin kalenteria, joissa hyötyä/haittaa lähtöpaikasta. Käytännössä siis enemmän assua ja tasaisemmin kalenteriin.
Niin, totta.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
563
Ja tässä olisi mikä ero nykyiseen?
Täysin päinvastainen kuin nykysysteemi? Montesta nollat, mahdollisesti paras lähtöpaikka Ruotsiin (riippuu toki keliolosuhteista, voi olla huonoimpiakin). Jos Ruotsinkin jälkeen pisteissä viimeisenä, niin Meksikossa ainakin on sitten hyvä lähtöpaikka?
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1363
Voisi kait ajojärjestyksen muuttaa jo perjantain päivähuollossa jos halutaan vähentää aurauksen vaikutusta?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Mitä mieltä raati jos rallin lähtöpaikat ratkeaisi aina edeltävän rallin kokonaistulosten mukaan? Esim nyt Jyskälään startattaisiin Latvian kokonaistulosten mukaan, voittaja ekana tielle.

Sitten nää osa-aikakuskit tyrkättäisiin Rally1 letkan viimeisiksi jos ei ole tulosta edellisestä kisasta.

Seuraavan kauden avaukseen lähdettäisiin sitten edeltävän kauden pistetaulukon mukaan.
Mutta miksi edellisen kilpailun voittaja ansaitsisi tämän lähtöpaikkarangaistuksen sorakisoissa. Miksi pitäisi rangaista hyvin tehdystä työstä. Mitä jos edellisen kisan voittaja saisi kiitoksena hyvin tehdystä työstä valita lähtöpaikan. Voitosta kuuluisi palkita, ei rangaista.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Täysin päinvastainen kuin nykysysteemi? Montesta nollat, mahdollisesti paras lähtöpaikka Ruotsiin (riippuu toki keliolosuhteista, voi olla huonoimpiakin). Jos Ruotsinkin jälkeen pisteissä viimeisenä, niin Meksikossa ainakin on sitten hyvä lähtöpaikka?
Nykysysteemi palkitsee epäonnistujat. Harvassa urheilulajissa palkitaan epäonnistujat. Mutta kun rallissa näin tehdään, on se monen mielestä ok.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Voisi kait ajojärjestyksen muuttaa jo perjantain päivähuollossa jos halutaan vähentää aurauksen vaikutusta?
Etkö ymmärrä. niin voisi tehdä, mutta niin ei haluta tehdä, koska Nykysyteemissä on vain ja ainoastaan tarkoitus rangaista mm sarjan johtajaa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
No mitäpä jos MM sarjan johtaja saisi aina valita lähtöpaikan palkintona hyvin tehdystä työstä, eikö se olisi loogista. Ja ne saisivat rangaistuksen huonon lähtöpaikan muodossa jotka ovat tehneet kotiläksynsä huonosti.
 
Ylös