Le Mans 24h 2008

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
jupla sanoi:
Katsoja(vierailija-)määräksi näytettiin 250 000! Onkohan kukaan forumisteista ollut tunnelmaa haistelemassa katsomon puolella?
Tarkemmin 258 000. Viime vuonna oli 270 000. Ettei sikäli niin erikoinen. Juurosportissa taidettiin sanoa jossain vaiheessa tv-katsojaluvuksi 28 miljoonaa, liekö sitten miten laskettu (keskiarvo, maksimi?) ja oliko se vain Eurosportin katsojat. Saatoin kuulla ihan omianikin. Vertailupohjana viime vuoden Brasilian GP:tä katsoi keskiarvolta 78 miljoonaa.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
WebSlave sanoi:
Pitää oikein varautua asiaan ennakolta.
Itse päätin tänä vuonna melko myöhään, että koitan seurata koko kilpailun Eurosportilta ja sitten muun ajan nettistriimeistä, koska sellainen mahdollisuus nyt kerran oli olemassa. Kävin perjantaina puolen yön jälkeen saunassa, että sitten lauantaina heräisin hieman ennen pääkisan starttia - C-ryhmän historicin laitoin nauhalle. Ennakkovalmistautumista oli kyllä tehty mutta...

Illalla vielä meinasin, että ei kai tässä nyt niin hulluja olla, että koko yötä valvotaan, mutta nukkuminen ei enää ollut vaihtoehto, kun oli kolme tuntia kuunnellut Eurosportin suomenkielisiä selostajia. Heidän parissaan yö meni kuin siivillä ja ajantaju hävisi lähes kokonaan. Loppua kohti meno tasaantui, mutta yöllä kyllä riitti juttua ja paljon. Jos satutte vielä lukemaan tätä niin joko on Eurosportin päälliköiden kanssa keskusteltu siitä DVD-paketista? ;) :D
Tämän haluaisi ilman muuta nähdä, kuulla ja kokea uudestaan. Hienon kulttuurityön teitte :thumbup:

Jeremy Shawkin oli kuulemma vetänyt pitkän rupeaman Eurosport2:lla, joten täytyy kai kaivaa nuo tunnit jostain esiin. Jos Le Mans on fyysisesti ja henkisesti rankka urheilusuoritus, niin sitä se kyllä on myös selostajille, joten hattua nostan mm. Radio Le Mansin, SPEEDin ja Eurosportin kansallisille selostajille. Nyt sitten odotetaan - kuten mainoksessa sanottiin - jo ensi vuotta. Kiinnostukseni kestävyys- ja urheiluautokisoihin nousi tämän vuorokauden aikana huimasti. Sääli, että seuraavaan ALMS-kisaan on vielä lähes kuukausi aikaa...

Kisasta sen verran, että McNish ja Kristenssen ajoivat Audin voittoon. Peugeotin takaa-ajo pimeällä ja märällä radalla oli hienoa seurattavaa ja ei yhtään harmita, ettei Villeneuve saanut historiallista triplaa. Sehän tarkoittaa vain sitä että Jaskan täytyy tulla kokeilemaan uudestaan ensi vuonna. Capello oli voittaja-Audin "hiljainen vanha mies", joka selviytyi omasta urakastaan kunnialla ja ansaitsi ehdottomasti myös voiton. Mikäli oikein olen ymmärtänyt, niin kyseessä on miehen viimeinen sopimusvuosi Audin kanssa?

Giuseppe Risi sanoi SPEEDillä aamulla, että Le Mansin voitto vastaa mestaruutta hänelle, joten huonosti alkanut kausi muuttui Melon, Salon ja Brunin ansiosta huomattavasti paremmaksi. Tästä on hyvä jatkaa Lime Rockissa ensi kuussa.

Ja miksi kirjoitan vasta nyt? Eurosportin lähetyksen loputtua painuin suoraan pehkuihin ja heräsin vasta äsken.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
WebSlave sanoi:
Tuostahan totesi ainakin Eurosportin brittiselostajat (en muista totesiko suomalaisetkin), ettei kyse enää ole kestävyyskisasta, vaan sprinttikisasta. Kaverit vetävät koko 24h sata lasissa. Kertoo jotain kaluston luotettavuudesta, ettei sitä oikeastaan säästellä missään vaiheessa.
Se lienee enemmänkin sanonta, vaikka paikkaansa osin pitääkin kärjessä olevien osalta. Vaikea uskoa että varsinkaan yöllä, eiköhän silloin ole enemmän tai vähemmän riskien eliminointi -moodi päällä. Toki jos vertaa vuosikymmenen ja kymmenien taakse...

Minassian olisi varmaan ajanut Pögöttiänsä vaikka ylösalaisin... ensin slickseillä (oman kommenttinsa mukaan ei olisi halunnut myöhemminkään saderenkaita) ja sitten kohtuullisen vauhdikkaasti yksi rengas tyhjänäkin :eek!:

CARTer sanoi:
Sääli, että seuraavaan ALMS-kisaan on vielä lähes kuukausi aikaa...
Tulee aina niin tyhjä olo, että piti myöskin heti katsoa kalenterista seuraava, sekä Petit Le Mans ja seuraava 1000km LMS... kiinnostaisikohan Pögöä hakea lohtua PLM:stä. Vuosi taas pitkä aika odottaa, joskin tämä oli ehkä vain esimakua mitä on tulossa kun pari valmistajaa tulee lisää - viimeistään parin vuoden sisällä...

ps. Tänään oli lehdessä STT:n uutinen: "Salo sijoittui 19:ksi". :yuck: Urheiluruudussa (YLE Areena -linkki, kohdassa 6:35) sentään oli lyhyt "sähkejuttu". JJ:n paluuta odotellessa...

-
 
Viimeksi muokattu:

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Lähes hävettää lehdistön kiinnostus kilpailua kohtaan. Ollaan muka moottoriurheilu kansaa... Yhdestä maailman tunnetuimmasta moottoriurheilu tapahtumasta vain pieni maininta lehden alanurkassa(TS). Aina vain F1 ja F1, tai ehkäpä ei. Kiinnostusta löytyy vain, kun Suomelle on tulossa menestystä. SUOMI SUOMI!
Entä suuret Indy 500, Le mans 24 ja Daytona 500? Olin hämmästynyt kun tulosruutu näytti Daytonan maaliintulon vuosi sitten, taisi kolari ylittää uutiskynnyksen.
 

Piggyback

Well-known member
Liittynyt
28.5.2005
Viestit
149
Sijainti
Seinäjoki
Kyllä tuon iltapäivälehdistön ja sanomalehtien osallistumattomuuden vielä ymmärtää, mutta kun Valtakunnan ykkösMoottoriurheilulehden osallistuminenkin on niin ja näin, niin se alkaa jo tympiä. Viime vuonna annoin tuosta suoraan uudelle päätoimittajalle palautetta ja sain melko ympäripyöreän vastauksen.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Eikö Salon luokkavoitto sitten ole menestystä? Ei näemmä, mainitsevat vain sivulauseessa jotta oli 19.
 

Juha Heino

Member
Liittynyt
10.3.2003
Viestit
14
Sijainti
Klaukkala
Kyllähän tämä Suomalaisen median uutisointi ja esille nostamat asiat moottoriurheilusta kuvastavat tasoa mitä keskimäärin toimittajat näistä asioista tietävät. Eikä kyseessä ole vain menestyksestä, tai sen puutteesta johtuva asia, vaan kuvastaa ennenmuuta tätä moottoriurheilukulttuurin ohuutta ja nuoruutta.
Onko se sitten median, vai meidän alan "harrastajien" vika onkin sitten jo toinen kysymys. Ja ikäänkuin jatkeena voisi kysäistä AKK:n vaikutusta asiaan. Sen enempää sinnekkään sohimatta jokainen voi ihan itsekkin päätellä AKK:n omia intressejä asiassa. Neste ralli (koko MM-sarja), F1 televisiointi ja muutamat muut jutut ovat liitollemme taloudellisesti tärkeitä ja niiden esillä pitäminen ovat heidän intresseissään luonnollisesti korkealla. Joskus toivoisi kuitenkin jonkinmoista kulttuurishokkia sinnekkin, eikä vain ainaista vallan ja rahan lyhytnäköistä keruuta.

Le Mansista sen verran, että kyseessähän on yksi maailman suurimmista ja tunnetuimmista yksittäisistä urheilutapahtumista. Monille autovalmistajille se on myös vuoden tärkein moottoriurheilutapahtuma.
Englantilaisen, eri urheilulajien huomioarvoja tutkivan laitoksen, TNS Sportin, mukaan viime vuoden Le Mans24h sai huomioarvoa mittaavan UBM-indexiluvun 363. Samaan vuodenaikaan sijoittuvan Monacon Grand Prix:n UBM-index oli 251 ja Acropolis rallin 41. Luonnollisesti mitä suurempi luku sitä suurempi huomioarvo. Eli oikaisten ja tarkoituksellisesti kärjistäen tarvitaan lähes kymmenen Kreikan MM-rallia, jotta saavutetaan yhtä suuri mediahuomio kuin Le Mansin 24h kisalla on. Vertailun vuoksi todettakoon, että mestarien liigan loppuottelu Milan-Liverpool sai indexiluvun 308.

Vuoden 2007 Le Mansin virallisia järjestäjän ilmoittamia lukuja:
( 2008 ei vielä saatavilla, mutta suunta näyttäisi olevan yhä vain ylöspäin)
-katsojia paikanpäällä 250.952
-2.622 media-akkreditointihakemusta 36:sta maasta (378 hylättiin).
-811 tuntia TV-lähetystä, 108 maassa, 628 miljoonaa potentiaalista katsojaa ( Huom ei = katsojamäärä)
-106 miljoona klikkausta kisan nettisivuille.
Että silleen.

Näitä lukuja voi sitten ihmetellä Suomalaista mediaa seuratessa ja miettiä että, kuinkahan paljon Euroopalaisessa keskusteluissa käsitellään vaikkapa Jukolan viestiä.

Hyvää Juhannusta kaikille
Juha Heino
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
kouvotsvoni sanoi:
Eikö Salon luokkavoitto sitten ole menestystä? Ei näemmä, mainitsevat vain sivulauseessa jotta oli 19.
Vaikkakaan LM24:ssa ei virallisesti ole olemassakaan mitään "yleiskilpailua", niin Mika Salon ajama GT2-luokan voitto on tavallisen katsojan - ja asiaan vihkiytymättömien toimittajien - silmissä vastaava suoritus, kuin N2-luokan voitto Neste Rallissa. Vain yleiskilpailun kärjellä on mainittavaa yleistä mielenkiintoa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Juha Heino sanoi:
Vuoden 2007 Le Mansin virallisia järjestäjän ilmoittamia lukuja:
Mistä nämä kaivoit? Mikäli viime viikonlopun lukuihin törmäät, niin olisi kiva jos postaisit.

Yksi juttu mikä saattoi ylipäätään nostaa mielenkiintoa (maailmanlaajuisesti, ei Suomessa) oli se, että F1-kisaa ei ollut samana viikonloppuna tänä vuonna. Yleensä kun on sattunut Kanadan/USA:n kisa samalle viikonlopulle, kiitos aikaeron, ei sentään samaan aikaan itse kisa. Liikkui juttua että tänä vuonna Le Mansissa oli huomattavasti enemmän toimittajia, sellaisiakin jotka muuten olisivat olleet GP-paikkakunnalla.

Helppohan tämä on ymmärtää, että Suomi on pieni maa ja F1 ja MM-ralli vie siitä niin suuren osan ettei paljon muuta enää mahdu. Varsinkin kun F1:stä huolimatta rata-autoilu muilla kuin F1:llä on jotenkin outo asia suomalaisille. DTM:ää lukuunottamatta.

Itse asiassa tuli pari viikkoa sitten kahlattua läpi Hesarin Digiarkistoa, eksyin sitten jotenkin hakemaan JJ Lehtoa ja 2005 asti kun JJ vielä ajoi ALMS:ssä ja täten Audilla Le Mansissa, niin uutisartikkelien määrä oli aika moninkertainen siihen mitä se nyt on ollut Salosta huolimatta. Olipa jopa muutama paikanpäällä kirjotettu reportaasi.

Itse en VM:ää ole tainnut koskaan lukea, mutta ei hurraamista ole ainakaan telkkaritarjonnassa pääkanavilla: F1(-koosteet) ja MM-rallia... ja sitten on, ööh - superrallicross-kooste kerran kuukaudessa? Säälittävää ettei edes enää tule mitään kotimaisia makasiiniohjelmia, kuten Ruutulippu aiemmin. Urheilukanavalle täytyy antaa iso käsi, moottoriurheilua sieltä tulee melko paljon, vaikka kyseessä ei kuitenkaan ole siihen erikoistunut kanava.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Erot JJ:n ja Mika Salon edesottamusten uutisoinnissa lienevät siinä, että Salo ajaa GT2-luokassa ja JJ ajoi LMP1:llä. LMP1:llä - ja eritoten Audilla - ajat ilman muuta ns. yleiskilpailun voitosta (vaikka LeMans 24h kisassa mitään yleiskilpailua ei olekaan) kun taas GT2:llla hitaimman luokan voitosta jos kaikki natsaa kohdalleen. Allegorisesti Jyskälässä WRC-luokan voittajasta kirjoitetaan isoja juttuja, N1:n voittajasta voidaan mainita jossain sivulauseessa. Salonkin täytyisi hommata itsensä "ulkotöihin" tai edes GT1-luokan tiimiin. Vaihtoehtoisesti JSGT sarja voittajatiimissä voisi olla vielä parempi ratkaisu, koska nykyisellään ko. sarjasta ei Suomessa tiedä kuin ne kaikkein aktiivisimmat fhardcore rata-autoilu fanaatikot.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Unohtui sanoa suoraan, mutta JJ vuosiin vertaamisella nimenomaan tarkoitin sitä kuinka suuri merkitys luokalla tai ns. kokonaiskilpailun voittamisella on, verrattuna "grid filler" luokkaan.

ps. Urheilukanavan Sebring-koosteessa aiemmin tänä vuonna Salo kerskui että Peugeot oli kysellyt häntä viime vuonna. Ei vissiin penkkiä sitten kuitenkaan irronnut.
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Silk Cut Jaguar sanoi:
ps. Urheilukanavan Sebring-koosteessa aiemmin tänä vuonna Salo kerskui että Peugeot oli kysellyt häntä viime vuonna. Ei vissiin penkkiä sitten kuitenkaan irronnut.
Salon juttuja pitää aina varauksella seurata ja taitaa olla sen verran Ferrari-mies nykyään ettei ihan hevillä lähde.Tai Risi/Ferrari päästä.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
MSa:sta vähän jälkihöyryjä.

Klien oli ensimmäisestä Le Mans -kokemuksestaan aivan täpinöissään: "Mahtavaa! Urani paras kisa. Kaksintaistelu Audin kanssa suurenmoista, ilmapiiri uskomaton!". Klien ajoi sunnuntaiaamuna "monsterstintin", 3h 20min. "Keskittyminen ajamiseen on niin täydellistä, että huomaat vasta kun kipuat autosta kuinka väsynyt olet. Nukuin vain tunnin."

Klien antoi hyvän näytön, mutta kaikki ex-F1-kuskit eivät. Peugeotilla oli nopeampi auto, mutta hitaammat kuskit. Montagny oli Sarrazinin ohella nopein Peugeot-kuski. Myös Klien oli nopea, mutta kierroksella ohitettavan kanssa tuli hölmöily. Montagnyn ja Klienin kanssa ajanut Zonta oli sen sijaan pahasti alavireinen, etenkin sateella hidas.

Villeneuve aloitti oman urakkansa liian varovaisesti, lisäksi kierroksella ohitettavien kanssa hän menetti välillä rutkasti aikaa. Villen ekalla sadestintillä hän jäi pahasti Kristensenistä, mutta toisella hän oli Capelloa nopeampi. Nopeutta on, rutiini puuttuu. Wurz ajoi lehden mukaan nopeasti, tasaisesti ja virheittä. Parempi sijoitus meni tekniikkamurheisiin ja Lamyn virheeseen.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Jotenkin pahoin pelkään että Le Mans'n suomalaisissa tiedotusvälineissä saama huomio on vaarallisen lähellä kohtuullista...

Sitä myös mietin että kuinka aktiivisesti Forumin väki käy itse katsomassa ratakisoja paikanpäällä, ainakaan keskustelu esim SM-lähdöistä ei ole kovin aktiivista! F1-kapinoihin sentään löytyy lähtijöitä...
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
ettelbruck sanoi:
Jotenkin pahoin pelkään että Le Mans'n suomalaisissa tiedotusvälineissä saama huomio on vaarallisen lähellä kohtuullista...

Sitä myös mietin että kuinka aktiivisesti Forumin väki käy itse katsomassa ratakisoja paikanpäällä, ainakaan keskustelu esim SM-lähdöistä ei ole kovin aktiivista! F1-kapinoihin sentään löytyy lähtijöitä...
Voin tunnustaa, etten ole koskaan käynyt katsomassa suomalaista rata-autokisaa. Eikä oikein innosta lähteäkään forumin keskustelujen jälkeen. Kansallisia ratamoottoripyöräkisoja olen sentään käynyt kymmenkunta kertaa seuraamassa.

Mutta niinkuin "Sekalaisia uutisia kotimaasta.." -toikissa oli puhetta, tarvitaan näkyvyyttä mediassa, että saadaan sponsoreita ja sitä kautta enemmän kilpailijoita. Le Mans on sentään maailmanlaajuinen klassikko, joten luulisi siitä löytyvän tarjontaa automaattisesti.

MSa:n toimittaja Ockenga kirjoittaa blogissaan varsin hyvin Ron Dennisin puheita vastaan Le Mansin puolesta. Tuon voi kääntää esim. babelfishilla, jos on tarvetta.
 

Quklis

oiyp)ia
Liittynyt
13.4.2008
Viestit
4119
Sijainti
Behind 7 proxys
Vaikkei nyt vähään aikaan olekaan tässä topicikissa keskustelua ollut, niin itseäni jäi mietityttämään miksei Penske Racing ollut lemmua ajamassa? Sellaista vauhtia ALMSissa pitää, että kyllä se sinne pääkisaankin saisi tulla. Olihan siellä muita asiakas-pörssejä, niin miksei tehdastiimiä?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Vaikkei nyt vähään aikaan olekaan tässä topicikissa keskustelua ollut, niin itseäni jäi mietityttämään miksei Penske Racing ollut lemmua ajamassa? Sellaista vauhtia ALMSissa pitää, että kyllä se sinne pääkisaankin saisi tulla. Olihan siellä muita asiakas-pörssejä, niin miksei tehdastiimiä?
Yksinkertaisesti koska pomot Stuttgartissa eivät salli. LMP2-voitto ei ole mitään ja P2:n nopeus ei Le Mansissa riitä mitenkään kokonaisvoittoon. Tietty voisi kysyä, kuka käski aloittaa P2-ohjelman... vaihtoehdot taitaakin olla että joko lopettavat koko tehdasohjelman ja jatkavat asiakasautojen myyntiä tai sitten siirtyvät P1:een.

http://youtube.com/watch?v=QnXknZ0SYYI

Siinähän se (kohdassa 3:30) tulee itse Mr. Pensken suusta.

Oikeastaanhan Penske ei ole aivan virallisesti tehdastiimi, mutta melko lähelle menee...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös