Legenda jo ajaessaan

GC Rabella

Well-known member
Liittynyt
6.2.2000
Viestit
1463
Sijainti
Pasila
Pieni vähämerkityksinen hassunhauska 97:n liittyvä tilastopointti: Schumi ja Ville eivät kauden aikana kertaakaan olleet samassa GP:ssä palkintokorokkeella, joten S:n mestaruudesta taistelu tosiaan perustui lähinnä noihin mainittuihin jäännöspisteisiin sekä voittamiseen silloin kun Villeneuvella syystä tai toisesta meni kehnosti...
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
pmv:
Edelleenkin vastaan tuohon 80-luvun alun tason kovuuteen, että kuskien puolesta f1 oli tuolloin kovempi kuin koskaan. Monet asiantuntija, mm. Nigel Roebuck pitää Rion kisaa vuodelta 1982 kuskien osalta kaikkien aikojen kovatasoisempana. F1:ssä huipulle pääseminen on aina vaikeaa. Observerin logiikalla voidaan päivitellä vaikkapa 20 vuoden päästä, että olipa se taso silloin Kimin aikana heppoista.
Voi herranjesta. Minä puhuin kalustosta en kuskien kyvyistä. Olen aika varma siitä että kokonaispanoksessa auton merkitys lopputulokseen on kasvanut merkittävästi 22 vuoden aikana.
 

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
Olisi nimittäin hauska lukea mitä ihmiset olisivat ajatelleet Sennasta kaudella 1992 tämän jäädessä McLarenilla ja kaksinkertaisena ja hallitsevana maailmanmestarina ensimmäistä kokonaista kautta ajaneelle tulokkaalle, Michael Schumahcerille kokonaispisteissä. Meinaan, että varmaan aika moni olisi silloin uskaltanut (virheellisesti) teilata Sennan jo kuihtuvaksi tähdeksi.
Toki Schumacher voitti Sennan pistein 53-50, mutta muistetaan se myös, että Senna joutui keskeyttämään yhdeksän kertaa, joista kuusi tekniikan takia. Schumilla taas auto petti kerran ja kolareita tuli kolme (joista yks Sennan kanssa?). Ne kisat joissa Senna ja Schumi pääsi molemmat maaliin, oli Schumi Sennan edellä ainoastaan kerran. Joten Senna ajoi 50 pointsia seitsemällä maaliintulolla ja Schumi taas tuli maaliin yli 10 kertaa ja sai 53 pistettä, joka toki oli tulokkaalla hyvä saavutus.
 

copersucar

Well-known member
Liittynyt
30.9.2001
Viestit
123
Yksi näkökulma tähän keskusteluun paremmuudesta akselilla Häkkinen-Prost-Schumacher-Senna löytyy taannoisesta F1-Racing-lehden äänestyksestä, jossa pyrittiin löytämään 99 F1-historian merkittävintä henkilöä. Listalla on tosin kuljettajien lisäksi mm. suunnittelijoita, tallipäälliköitä ja toimittajia, mutta se kertonee silti jotain edellämainittujen ajajien arvostuksesta asiantuntijapiireissä. Sijoitukset ja pistemäärät olivat seuraavat:

3. Ayrton Senna 585 pistettä
7. Michael Schumacher 479 pistettä
17. Alain Prost 207 pistettä

Prostin kohdalla todettiin että hän olisi varmaankin sijoittunut listalla vieläkin korkeammalle jollei hän olisi tahrannut nimeään Prost Grand Prix-tallin kohelluksissa. Mika Häkkinen sai 4 pistettä eikä sijoittunut 99 parhaan joukkoon.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Varmaan voisi kysyä vaikkapa Kekeltä, oliko 70-luvun lopulla ja 80-luvun alussa kalustolla suurta merkitystä f1:ssä pärjäämisen kannalta.
 
Ylös