legenda nimeltään JJ Lehto

bernie

Guest
pois se minusta! epeli ei siis ole kaksoiolentoni.mitä tseitseihin tulee..no,olen aina pitänyt häntä esim.mika saloa lahjakkaampana kuskina.yhteistä häkällä ja tsetseillä on se,että kumpikin on joutuneet kovaan kolariin.tseitseillä tai mennä pupu pöksyyn,kun mika jatko,ottaen ihan tossa vasemmalla kädellä parit mestaruudet jne.
no,kaikki arvo tseitseille,kaverihan osaa ajaa kaikkia nelipyöräisiä vempeleitä,indeistä dtm:ään.tosin,ei mitään niistä ihan maailmanparhaiten,mutta monipuolinen kaverihan hän on,ei siinä mitään.
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
berniekään ei oo mun kaksoisolentoni, vaikka lähellä onkin: molemmat pitää mika häkkistä maailman ylivoimasesti parhaana kuskina, mikä mika luonnolisesti onkin wink . tai no ei me olla lähelläkään toisiemme kaksoisolentoja, koska muita yhtäläisyyksiä ei tuu mieleen, ja aika moni foorumilainen pitää mikaa parhaana.
 

Helium

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
1060
Sijainti
Jyväskylä
Voisi sanoa että JJ on kommentaattorina Kekeä huomattavasti parempi, Mustakarista puhumattakaan. Hyvä JJ!!

Tietä millon on hyvä pitää mainostaukokin..
 

arnold

Kohtalaisen turha tyyppi
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12872
Sijainti
Ladon takaa
oltzu:

Jos JJ:stä halutaan tehä legenda niin varmaan kannattaa eeste kirjottaa JJ:n oikee nimi. doubtful
Tarkoitatki kenties "Jyrky JARVILetho", kuten se kirjoitettiin jossain vaiheessa herran aloittaessa F1-uraa? :D
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
epeli:
berniekään ei oo mun kaksoisolentoni, vaikka lähellä onkin: molemmat pitää mika häkkistä maailman ylivoimasesti parhaana kuskina, mikä mika luonnolisesti onkin wink . tai no ei me olla lähelläkään toisiemme kaksoisolentoja, koska muita yhtäläisyyksiä ei tuu mieleen, ja aika moni foorumilainen pitää mikaa parhaana.
Kirjoitustyylit vaan olivat hyvin lähellä toisiaan wink
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Onhan toi Letho edelleen enemmän sääntö kuin poikkeus. Joissain maissa ei oikein tunnu viitseliäisyys riittää kuskien nimien tarkistamiseen...
 

bernie

Guest
jere; minullahan noita faneja riittää.

palatkaas muuten katteleen otsaketta legenda nimeltään mika häkkinen.siellä on meinaan käyty kaikkien aikojen keskustelu liittyen kaikkienaikojen kuljettajaan!
 

Marsin Muinais Mies

Martian Member
Liittynyt
1.9.2002
Viestit
534
Olen palannut. Muutaman päivän ollut taas lukematta näitä.
Bobakki,juttus , tai enemmänkin sen mainninnat JJ:n sijoituksista olivat kyllä vaikuttavia. En itse muista noita aikoja, joten en osaa niistä paljon mitää sanoo, mutta ovatpahan JJ:n otteet olleet ainakin hetkittäin VAIKUTTAVIA. On perin harmillista, että ajot F1:ssä loppuivat niinkuin loppuivat. Todennäköisesti suomalaisia F1 voittajia olis yks enemmän, jos ajot olis jatkunu.
Mutta on niitä hyviä hetkiä JJ:n ajouralta muitakin. Nämä tulee mieleen: Le Mansin voitto, josta joku tällä forumilla kirjoitti, että tuona vuonna voidaan yhtä kuskia osoittaa sormella ja sanoo, että tuon syytä voitto oli. Siis JJ Lehdosta on kyse. Toistelen tässä muiden tekstejä, mutta näin se kai oli: yöllä satees JJ pärrästeli Le Mansin radalla ( miten pitkä se oli?!) 15 sekuntia nopeampia kierroksia kuin muut. Auton suunnittelija, jonka nimee en muista, sanoo kuulemma vieläkin, että JJ:n ajosuoritus tuolloin oli parasta mitä hänen suunnittelemallaan autolla on koskaan tehty ja sällin autoilla oli ajanut Macilla F1:sis esim A. Senna .Että repikää siitä.
Melkoinen temppu oli sekin kun JJ Helsingis " Roopen ajois" DTM aikoina nousi viimeiseltä lähtöpaikalta kolmanneksi Opelilla.
Ameriikan reisullla ei mainetekoja suuremmin tullut, mutta muistaakseni JJ pääsi jossain välissä testaan jotain paremmanpuoleista indy autoo ja rykäisi sillä rataennätyksen tuntumas olleen ajan.Siis tollaselta " mennäänpäs nyt vähän testaamaan" pohjalta. Tarkoitin tota "amerikan formula" aikaa, en tätä ALMS sarjan aikaa.
Jep, ja sitten tämänvuotisesta Tunturi rallista ( kai se nyt Tunturi oli, vai sotkenko johonkin muuhun talviralliin?!!). Siis JJ ajo N:n Mitsulla ja nousi muutaman pätkän ajaksi luokkansa ykköseksi, ohi Jouko Puhakan! JJ päätyi sittemmin lumipenkkaan, mutta se joka ohittaa N:n Mitsulla SM-rallia ajavan J. Puhakan suht samanlaisella kalustolla, on jukolauta kova jätkä ajohommis. Tuosta ei paljon Suomen ulkopuolella huudella, mutta mun mielestä se on KOVA suoritus, kun otetaan huomioon sekin, miten vähän JJ kuitenkin on ralleja ajanut. Moni( likimain jokainen) N ryhmää SM ralleissa kolunnut voi vaan uneksia vastaavasta.
 

Sakke

Well-known member
Liittynyt
10.3.2000
Viestit
83
Helium:
Voisi sanoa että JJ on kommentaattorina Kekeä huomattavasti parempi, Mustakarista puhumattakaan. Hyvä JJ!!

Tietä millon on hyvä pitää mainostaukokin..
En voi yhtyä tähän mielipiteeseen, Kyllösen ja Rosbergin duo on tarjonnut suomalaisen formulaselostushistorian nautittavimmat hetket.
 

bernie

Guest
kyllä tseitsei on hyvä kuski,lähes legenda.mutta MITÄ ON TAPAHTUNUT SILLE AINOALLE OIKEALLE,ORIGINALILLE LEGENDALLE?!!!!!!!!!!! valéhtelivatko silmäni kun tulin tälle f1-foorumille,vai onko "legenda nimeltään mika häkkinen" ,f1-foorumin historian yksi kiinnostusta eniten herättäneistä topiceista kadonnut kuin tuhka tuuleen,lainatakseni sammy babitzinia?!!!
meikäläisenkin pinna kestää aika paljon ylläpidon oikkuja ja mokailuja,mutta nyt alkaa raja tulla vastaan.eikö mika häkkinen teidän mielestänne ansaitse itseään käsittelevää topicia?! mitä?! eikö mies joka on antanut eniten autourheilulle saa edes vastaanottaa kiitoksia?!! mitä?! kyllä on moraalittomuuden ennätyks taas rikottu..vaadin ylläpidolta heti selvityksen asian suhteen foormuissa "ylläpito ja toimitus".
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
aivan, bernie etsikää jukolauta ny se `` legenda nimeltään mika häkkinen`` topicci, moderaattorit hohoi!!!! pläräsin noi kaikki sivut läpi eikä mistään löytyny! jos poistaa foorumin kautta aikain parhaan topicin niin se on jo epä urheilijamaista (ärrin murri n)! :mad:
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Katoppa ärrimurri arkistoa. Siellä se on tallessa, ettei kuka tahansa PohjanAkka pääse sitä enää jutuillaan pilaamaan! wink
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Suomalaisest rata-autoilutietämyksestä on mielestäni hyvä osoitus se, että JJ:n kohdalta on unohdettu täysin hänen paras kokonainen kautensa. JJ ajoi FIA:n GT-sarjassa 97 Schnizerin McLarenia(käytännössä BMW:n tehdastiimi) ja sijoittui sarjassa toiseksi, vasta kun Mercedes-Benz oli yhdessä FIA:n kanssa saanut rakennettua ylivoimaisen auton. Tuohon vuoteen sijoittuu muutamia todella hyviä ajoja, kuten Belgian Span kisassa muiden nöyryyttäminen Schumacher-tyyliin sadekelillä. Mukana kisassa oli muuten Ralf Schumacher, Alex Wurzz, Alessandro Nannini tms. kovia nimiä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Pmv, eikös Mersu joutunut ajattamaan Schneideria kahdessa eri autokunnassa saadakseen tälle mestaruuden? Schnitzer ei lähtenyt samaan mukaan vaan JJ ja Steve Soper taisivat ajaa koko vuoden yhdessä.

Tuota Span kisaahan on Jyrkin osalta verrattu Jacky Ickxin samalla radalla ajamaan kilpailuun parikymmentä vuotta aiemmin, ja se on kova juttu se... Nimittäin silloisella Spalla oli hieman enemmän mittaa ja Ickx jätti kilpailijoitaan lähemmäs puoli minuuttia ensimmäisellä rundilla sadesäässä!

Niin mä pyrin kans pitämään juttuni noissa formuloissa johtuen ensinnäkin siitä, että tämä on edelleen formulafoorumi ja toisekseen taas siitä, että mun tietoni urheiluautoista on tosiaan heikot... Vaan mistäs täällä sitä tietoa tongit?

Cartista ja Jyrkistä vielä sen verran, että tiimistä oli varsin paljon kiinni myös noissa heikoissa tuloksissa... JJ:llä oli käsittääkseni mahdollisuus päästä Cartiin jo '96, Jykähän ajoi testejä PacWestille talven aikana. Mersu kuitenkin hoiti Mark Blundellille tuon paikan kun Blundellille ei paikkaa ykkösistä enää löytynyt (tai ainakin näin muistelen väitetyn, toisaalta PacWestillä oli mielestäni Fordin koneet tuolloin?). Mutta siitä '98-kaudesta: Hoganilla vaihtui kisainsinööri olikohan neljä kertaa kauden aikana, mikä jo yksin takasi, ettei jatkuvuutta ollut. Lisäksi Jyrki oli varsin kokematon Cartin ratissa, eli palaute olisi varmasti voinut olla parempaakin, kun tiimikaveria ei ollut. Lisäksi JJ:llä on aina ollut yksi suurempi puute: kun asiat menee huonosti, tahtoo motivaatio heikentyä nopeasti. Kuitenkin Lehto ehti pari kertaa väläytelläkin, ainakin Long Beachin hieno ohitus Andrettistä ja pari katuratasuoritusta jäi mieleen. Koko hommahan loppui sitten kun off-seasonin lopussa Hogan syytti JJ:tä sopimusrikkomuksesta ja palkkasi rahapulassaan Helio Castro-Nevesin kuskikseen. "Syynä" oli se, että JJ oli kuulemma käynyt keskusteluja BMW:n kanssa Le Mansin ajamisesta.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tuo Mersun tallipolitiikka liittyen Schneideriin ja GT-kauteen 97 on aivan totta. Jos Berndin laite hajosi, niin Bernd laitettiin ajamaan Nanninin johtamaan autokuntaan. Vasta pari kisaa ennen kauden loppua Norbert Haug päätti juhlallisen urheilullisesti, että vastaavaa järjestelyä ei enää tehdä. Silloin toki Mersun luotettavuus oli jo kohdallaan.
JJ:llä oli toki mahdollisuus päästä Pacwestille jo 96, kuten taisi McNishillä ja Blundellillakin olla. Totuuden nimissä Blundelilla oli myös parhaat näytöt edelliskauden formulasuorituksista. Mieshän ajoi McLarenia, eikä ihan huonosti(jäi toki Häkkiselle, mutta ei niin ratkaisevasti, että joutaisi teloitettavaksi). JJ:llähän oli periaatteessa vain keskinkertaisia DTM suorituksia ja LeMans voitto.
Mark Blundellin valinta ei todellakaan ollut huono, sillä PacWest sai parhaat tulokset sitten kaudela 97 Blundellin voittaessa kolme kisaa ja sijoittuen sarjassa kolmanneksi Zanardin ja deFerranin jälkeen.

Jykälle kausi 98 Hoganin ratissa oli käytännössä "bad career move". Etukäteen CART:a tarkemmin seuranneet tiesivät, että Carl Hoganin talli ei ollut sitä "vankkaa keskikastia" vaan todellakin heppoisimmasta päästä. Hoganillahan ei ollut yhtään sponsoria tai minkään runko/moottori/rengasvalmistajan suosituimmuusasemaa. Lisäksi Hogan oli vaikean työnantajan maineessa. Mieshän oli repaissut herneet nokkaan, kun edelliskauden rookiekuljettaja Dario Franchitti ilmoitti vaihtavansa Greenin tiimiin. Dariolle saman tien potkut ja tilalle viimeiseen kisaanm Robby Gordon, jonka kanssa Hogan sotki myös välit alle kahdessa päivässä.

Hogan oli erityisen vaikeassa asemssa talvella 98-99, kun sponsoreita ei ollut taaskaan tiedossa. Runko vaihtui Reynardin ylivoimaisista rungoista Lolan todella heikossa maineessa olevaan kapistukseen.(Tämäkin käännetti Suomen tiedotusvälineiksi Jykän eduksi!) Ilmeisesti Lolan kanssa tuli tehtyä edullisempi sopimus.
Helio Castro Neves ei tuonut mukanaan mitään mahtavaa sponsoria, vaikka suomen tiedotusvälineissä niin väitettiinkiin. Mm. Erkki Vanhanen väitti Castro Nevesin tuoneen Hoganin tiimille 15 000 000 dollaria. Hoganin autossa ei kuitenkaan ollut muita sponsseja 99 kaudella kuin Hoganin oman rekkafirman tarrat.

99 Hoganin tiimin menestys oli kuitenkin aavistuksen parempaa, kuin 98. Jykän kaudella paras saavutus taisi olla Surfers Paradisen kisan viides tila. Castro Neves oli yhdessä kisassa toinen(Olikohan st. Louisin 1 1/2mailin ovaali, jossa M. Andretti voitti Castro Nevesin äärimmäisen niukasti)

Jykän CART kauteen asennoiduttiin Suomessa aika ylimielisesti. Sarjan tasosta ei ollut minkäänlaista käsitystä. Kun lähtökohta on se, että voittoja tulee ja esim. vuoden rookie titteli on läpihuutojuttu, niin totta kai heikot tulokset tuovat pettymyksen.

Hoganin lähtökohta Lehdon palkkaamiseen oli kai se, että hän halusi löytää uuden "Zanardin". Mistäpä sitä tietää, olisiko Lehto kyennyt huipputiimissä(Ganassi, Newman-Haas, Green) vastaaviin suorituksiin.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
bernielle ja muille MH-faneille tiedoksi:
Mikäli käytät WinMX ohjelmaa, on seuraava MPEG tiedosto saatavissa: "Mika Hakkinen Drives Ferrari F40, McLaren F1 ('93)". Tuossa idolinne tykittää Ferrari F40, Bugatti EB 110 ja McLaren F1:stä, jota vertaa edellä mainittuihin autoihin. Tosin Mika ei tee tätä, JJ:n kuuluisaksi ajaman, auton vertailua kovinkaa ansiokkaasti, sillä tyypityksen eräässä vaiheessa Mika sanoo: "You can hear turbo wistle". :D :D idea Ellei kyseessä ole joku ihan erikoinen McLaren Carsin proto, EI F1:n missään mallissa ole tietääkseni turbo-moottoria vaan 6.1 litrainen Bemun V12.

www.mclarencars.com

Kyseinen pätkä on vuodelta 93 ja pitkälti kait Japanissa kuvattu. Tais Ruutulipussa olla joskus samasta ajosessiosta aineistoa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
bernielle ja muille MH-faneille tiedoksi:
Mikäli käytät WinMX ohjelmaa, on seuraava MPEG tiedosto saatavissa: "Mika Hakkinen Drives Ferrari F40, McLaren F1 ('93)".
Joo, mut ku ei löydy! Ensin löyty, ja jonossa oli vaivaset 128 tyyppiä, ja pari minuuttia sen jälkeen läks pois!

Et jos sulla on kyseinen pätkä niin et viittis laittaa sitä tänne tai esim. tonne F1-videoita topicin alle?
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
MMMestari:
Jep, ja sitten tämänvuotisesta Tunturi rallista ( kai se nyt Tunturi oli, vai sotkenko johonkin muuhun talviralliin?!!). Siis JJ ajo N:n Mitsulla ja nousi muutaman pätkän ajaksi luokkansa ykköseksi, ohi Jouko Puhakan! JJ päätyi sittemmin lumipenkkaan, mutta se joka ohittaa N:n Mitsulla SM-rallia ajavan J. Puhakan suht samanlaisella kalustolla, on jukolauta kova jätkä ajohommis. Tuosta ei paljon Suomen ulkopuolella huudella, mutta mun mielestä se on KOVA suoritus, kun otetaan huomioon sekin, miten vähän JJ kuitenkin on ralleja ajanut. Moni( likimain jokainen) N ryhmää SM ralleissa kolunnut voi vaan uneksia vastaavasta.
Tunturi se oli. Ei JJ Puhakkaa nopeampi ollut, kuin muistaakseni yhdellä pätkällä, mutta muut "huiput" jäivät. JJ kävi kisan johdossa Puhakan ongelmien takia juuri ennen keskeytystään. Mahtava suoritus se oli silti ja olihan JJ:n ajo vastaavaa, kun esim. Rovanperän ja Pykälistön verrattuna Puhakkaan N-Mitsulla.
 
Ylös