opaa, "Ei voinut olla kuulematta"... kyllä se ainakin minulta ohi meni. Lienee enemmänkin kyse siitä, mitä haluaa kuulla. Lisäksi JJ on mielestäni täysin oikeassa vuodesta '98
MMMestari, Stewart tuskin oli kiinnostunut Jykän palveluksista vuonna '95 kun talli tuli sarjaan vasta '97... Ainakin Minardi oli todella pitkään kiinnostunut JJ:n ajattamisesta, lisäksi muistelen Jykän nimen liitetyn Ligieriin '95.
Tuosta onnettomuudesta, löysin kovalevyltäni pyörimästä tällaisen pätkän, tiedä mitä varten olen kijoittanut. Se on ehkä hieman kesken, mutta kun tuosta onnettomuudesta tuli puhe niin:
-klips klips-
--Sauberin potkittua Jyrkin pois Heinz-Harald Frentzenin tieltä alkoi tallipaikan etsintä. Pitkään näytti siltä, että JJ ajaa Jordanilla Rubens Barrichellon parina, mutta kun Benettonilla oli vaikeuksia löytää Michael Schumacherille tallikaveria, kiinnostui talli Lehdosta ja pyysi Jykän testaamaan. Benetton testasi neljää muutakin kuljettajaa, joukossa mm. Michele Alboreto ja Luca Badoer, mutta odotetusti JJ oli nopeampi kuin muut ja valittiin ajamaan autoa numero kuusi vuodeksi 1994. Kaikki näytti hyvältä, Jyrki loisti autoesittelyssä ja kävi jopa Schumacherin kanssa sukeltamassa. Onni päätti kuitenkin jälleen kerran näyttää persettään Lehdolle ja kaikki mureni.
Oli perjantai, tammikuun 21. päivä. Benetton testasi Silverstonessa vanhalla autolla, kyseessä oli päivän viimeiset kierrokset, sillä taivas alkoi jo hämärtyä. Yht’äkkiä rataa kiertäneen auton ääni katkesi, jotain oli tapahtunut. JJ oli ajanut ulos radan takaosan nopeassa kaarteessa, samassa jossa päättyi Michael Schumacherin mestaruustaisto viisi vuotta myöhemmin. Schumacherin ajaessa ulos rataan oli tälle kohdin tehty jo muutoksia, mutka oli hitaampi, muuri kauempana ja sitä suojasi isompi rengaskerros. JJ meni seinään onneksi perä edellä, jos Jyrki olisi keula edellä siihen osunut olisi tiedossa ollut vähintään Alessandro Zanardin kohtalo. Nytkin vammat olivat pahat, pahiten vammautui niska. Jopa halvautuminen oli lähellä. Sairaalassa lääkäreiden ennustus oli, että normaaliin elämään Jyrki kykenisi palaamaan puolessa vuodessa, kilpa-autoilu saisi odottaa pitempään. Suomessa Keke Rosberg ei sponsorineuvottelujen takia halunnut päästää tietoja JJ:n todellisesta tilasta ilmi, mutta lopulta sopimukset jäivät Keken työhuoneen pöydälle allekirjoittamattomina, kun JJ:n tilasta oli pakko tiedottaa tarkemmin.
Onnettomuuden syy ei koskaan selvinnyt, JJ itse ei muistanut tällistä mitään, mutta epäili ajaneensa liian lujaa. Myös säällä saattoi olla oma osuutensa: ilma oli eritttäin kylmä, radalla saattoi olla jäätä. Seuraukset olivat Jyrkin uran kannalta pahat. Benetton-sopimus oli vain vuoden mittainen, joten radalle oli kiire takaisin. Liian kiire. JJ ei pystynyt ajamaan sarjan kahdessa ensimmäisessä kilpailussa lainkaan, mutta kolmanteen kilpailuun Imolaan hän pääsi jo mukaan, nopeammin kuin lääkäreistä kukaan oli uskonut. Ainakaan aika-ajoissa niska ei enää vihoitellut, tuloksena oli uran paras aika-ajosijoitus, viides ruutu. Jyrki sai lauantain aika-ajoissa kuitenkin pahan henkisen kolhun: Roland Ratzenberger, JJ:n hyvä ystävä, ajoi ulos ja menetti henkensä. JJ oli ajanut Monacosta Imolaan yhdessä Ratzenbergerin kanssa. Kilpailussa tuli toinen paha kolhu: lähdössä Jyrkin Benettonin vaihdeautomatiikka arpoi ykkösen sijaan suuremman vaihteen ja auto sammui. Lähtö kuitenkin tapahtui, eikä 17. ruudusta lähtenyt Pedro Lamy huomannut paikallaan ollutta Benettonia, vaan ajoi sen perään. JJ ja Lamy selvisivät säikähdyksellä, mutta kohta tapahtui jotain paljon pahempaa. Viidennellä kierroksella Ayrton Senna, joka oli Jyrkiä aiemmin suurinkin ylisanoin kehunut, ajoi ulos ja menetti henkensä. Viikonlopun vaikutusta Jykän mielialaan voi vain arvailla. Vaimo Satu oli kuitenkin samaan aikaan raskaana, liekö myös samaan aikaan ilmi tullut vaaramomentti vaikuttanut. Mieleen lienee tullut myös, mitä olisi voinut tapahtua tammikuun ulosajossa.-klips klips-
Niskan puolesta JJ oli '94 siinä kunnossa, että tasaisemmilla radoilla (Imola, Barcelona) vauhti oli kohdillaan (Imolan viides ruutu oli niin pian onnettomuuden jälkeen todella upea saavutus), kun taas töyssyisemmät radat olivat Jyrkille todella pahoja, Monacossa Jykällä oli jopa vaikeuksia pitää päätään pystyssä kipujen takia. Kanada taas on hieman arvoitus, radalla on kyllä pomppujakin, mutta käsittääkseni niska ei silti juuri vaivannut. Tästä kilpailusta Jyrki sanoikin jälkeenpäin, ettei voi ymmärtää, kuinka hän voi olla yli 2 sekuntia jäljessä samanlaisella autolla ajavaa... Epäilykset ovatkin suuret, ettei autot olleet ihan samanlaiset. Jyrkiltä itseltään harvemmin näistä asioista mitään kuuli / kuulee, Monacossa hän myönsi myöhemmin niskan vaivanneen.
Loppukauden parista kilpailusta Schueyn kilpailukiellon aikaan voi todeta oikeastaan vain sen, että tulos oli varsin odotettu: Benetton lupaili palauttaa JJ:n kilpa-ajajaksi kovan testirupeaman kautta. Sitä se ei kuitenkaan ollut, Kanadan jälkeen Jyrki testasi ennen Sumin kilpailukieltoa käsittääkseni kahdesti Benettonia ja kerran Ligieriä. Aika turha odottaa minkäänlaisia tuloksia ensin onnettomuuden ja sitten pitkän ajotauon jälkeen. Lienee toki myös selvää, että autossakin oli jotain vialla, niin hitaita sekä JJ että Jos Verstappen olivat. JJ myös hävisi Josille molemmissa kilpailuissa. Kaksi viimeistä kisaa Sauberilla menivät sitten saman kaavan mukaan, motivaatio ja toisaalta myös ajotuntuma olivat kateissa.
<small>[ 01-10-2002, 02:32: Message edited by: Bobakki ]</small>