legenda nimeltään Mika Häkkinen

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
E. Tuhero:
Sanokaa mitä sanotte mutta oli 2000 kauden mäkissä muutakin hyvää kuin kuski.
No varmasti oli, mutta tuohon aikaan startti oli vähintään 80% kuskista kiinni ja loput 20% tekniikasta. Nykyään suhde on 95% tekniikan eduksi ja loput 5% menee kuljettajan reaktion piikkiin, eli sille, miten nopeasti kuski painaa launch-control nappia valojen sammuessa.

David ei Mikan kaltaisiin haamustartteihin pystynyt koskaan launch-controllin/luiston eston ollessa vielä bannassa, vaikka auto oli sama. Siinä taas yksi asia, mikä erotti maailmanmestarin normaalista, "ihan hyvästä", F1-kuskista.

<small>[ 23-09-2002, 12:34: Message edited by: Karpow ]</small>
 

GeGe

Talvihorrostaja
Liittynyt
26.3.2002
Viestit
2828
Karpow:
Verrari:
bernie:
mika häkkisellä oli mieletön kyky kestää paineita.vai muistatteko tilannetta jossa hänen hermonsa eivät olisi kestäneet loppuun asti,
Se on TAAS unohtunut se Italia..... :p
Samankaltainen moka sattui aikoinaan Sennallekin Monacossa: Senna johti ylivoimaisesti ja alkoi varmistella kisaansa hidastamalla vauhtia. Ilmeisesti Sennan ajatukset olivat jo palkintojen jaossa, sillä auto lipsahti yht'äkkiä kaiteisiin ja kisa päättyi siihen. Vuotta en muista tähän hätään.
Ja Sennahan "linnoittautui" Monacon asuuntoonsa pariksi päiväksi. Tais olla hiukan suuttunut itselleen wink
 

bernie

Guest
karpow,onnittelen,tunnut vetävän varsin asiapitoista linjaa.

kyllä,kyllä.starttijärjestelmä on muuttanut tilanteen huonoksi;siinä missä ennen huonosta startista sai syyttää vain kuskia,niin nyt laitetaan syyt prosessorin niskoille.mika häkkinen oli numero uno myös starteissa(kaikki muistamme ne lukuisat upeat ohitukset lähtökiihdtytyksessä ja sen jälkimainingeissa.),eipä niitä paljoa enää näy....

yksi ongelma on siinä,että kisan järjestys voi muuttua kahdesta syystä; a,auto hajoaa ja b,varikolla menee taktiikat/suoritukset päin prinkkalaa. eipä baanalla enää paljoa ohituksia näy(tuppaavat oleen yhdellä kädellä laskettavissa mutkaisissakin kisoissa).joku voisi esittää hypoteesin;onko tämä enää oikeaa autourheilua?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No ei vormuloissa ole tainnut kaikki olla kiinni kuskista enää moniin kymmeniin vuosiin!

Onhan se kuitenkin selvä että nyt startti on lähes täysin tekniikasta kiinni, kun se pari vuotta sitten oli vielä osittain kuskistakin kiinni! Sama ei koske pelkästään starttia, vaan myös yleensä perän pitämistä radassa!

Tästä loistavana esimerkkinä Häkän suoritus juuri kun luiston esto oli tullut! Häkä kytki sen päältä ja porhalti eturiviin!

Ja mitä tulee tuohon Italiassa pyörähtämiseen, niin ei se tainnut hirveesti paineista olla kiinni! Johtotilalta pyörähtäminen lähinnä johtui juuri siitä kun niitä paineita ei ollut!
 

bernie

Guest
parhain keksimäni tilanne,joka kuvaa mika häkkisen uraa on mielestäni tämä ironinen tapahtuma; mika oli ajamalla hankkinut itselleen vaaaaltavan keulan summeliin,mika siis johti kisaa ylivoimaiseen tyyliin.joku sanoisi jopa että rutiinilla.no,viimeisellä kierroksella paukahti johtotähti.mika kesti sen kuin mies ja sai vielä taavetilta kyydinkin varikkoalueelle. valitettavasti tälläisestä kisasta läsähti sitten 10 pojoa summelille ja mikalle 0. on se elämä epäoikeudenmukaista! no,onneksi mika häkkistä ei ole unhoitettu,siitä kertoo myös tämän topicin menestys.hyvä mika hä´kkinen! olet antanut,et vain suomalaiselle vaan globaalille autourheilulle enemmän kuin kukaan muu! tekojasi ei unhoiteta!
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
jännittää, että saadaanko tässä topicissa rikki tuhannen viestin raja. paljon mahdollista mielestäni, koska ei häkää (ainakaan helposti) voi ylistää liikaa wink :) :D :p :cool:
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
mika oli ajamalla hankkinut itselleen vaaaaltavan keulan summeliin,mika siis johti kisaa ylivoimaiseen tyyliin.joku sanoisi jopa että rutiinilla.no,viimeisellä kierroksella paukahti johtotähti.mika kesti sen kuin mies ja sai vielä taavetilta kyydinkin varikkoalueelle. valitettavasti tälläisestä kisasta läsähti sitten 10 pojoa summelille ja mikalle 0. on se elämä epäoikeudenmukaista!
Niin ja eikös tästä kyyditsemisestä tullut coultille tai häkälle joku sakko jostain turvallisuus sääntöjen rikkomisesta? doubtful

Että kovin reilua tämä F1 :)
 

GeGe

Talvihorrostaja
Liittynyt
26.3.2002
Viestit
2828
oltzu:
mika oli ajamalla hankkinut itselleen vaaaaltavan keulan summeliin,mika siis johti kisaa ylivoimaiseen tyyliin.joku sanoisi jopa että rutiinilla.no,viimeisellä kierroksella paukahti johtotähti.mika kesti sen kuin mies ja sai vielä taavetilta kyydinkin varikkoalueelle. valitettavasti tälläisestä kisasta läsähti sitten 10 pojoa summelille ja mikalle 0. on se elämä epäoikeudenmukaista!
Niin ja eikös tästä kyyditsemisestä tullut coultille tai häkälle joku sakko jostain turvallisuus sääntöjen rikkomisesta? doubtful

Että kovin reilua tämä F1 :)
http://members.xoom.virgilio.it/f1_video/video/91-granbretagna.zip

Tuossa on samantapainen video vuodelta 1991, missä Senna menee Manselin(?) kyytiin. Ratavalvoja yrittää tulla estämään mutta Senna antaa monoa :D
 

Marsin Muinais Mies

Martian Member
Liittynyt
1.9.2002
Viestit
534
Olen sitä mieltä minäkin, että M. Häkkinen oli julmetun kova jätkä noissa ajohommissa, ja olis vieläkin, jos haluais. Mieleen tulee yksi asia, jossa Häkä on kuitenkin rankasti hävinnyt pahimmalle vastustajalleen, miehelle punaisessa autossa. Se on tuuri. Schumilla sitä on aina riittänyt, Häkällä se on ollut usein huonoa. Tulee mieleen sekin kerta ( Barcelonako se oli) kun Häkä oli voittamas kisaa selvällä erolla ja sitten viimeisellä kierroksella meni kone, jos oikeen muistan. Schumi voitti. Eipä siinä vielä kaikki, sillä jos Schumille ei olisi kisan lopussa tullut jotain tekniikkamurheita, olisi Häkä päässyt keskeytettyäänkin pisteille, koska ero muihin oli niin suuri. Mutta muutpa ajoivat ongelmista kärsivän Schumin etumatkaa kiinni ja punainen auto tuli maaliin vaan vähän ennen seuraavia sen sijaan että olis tullu liki kierroksen ennen , jolloin Häkä jäi pisteittä!
Kaikesta huolimatta kaks mestaruutta ja parikymmentä voittoa, vai mitä niitä nyt oli. Eikä se kolmaskaan mestaruus kauaksi jäänyt. Harmittaa vieläkin pari tapahtumaa vuodelta 2000. Hockessa Häkä olis mun mielestä voittanut, jollei hourupää häirikkö olisi tullut hortoileen radan varteen. Ilman häirikköä ei radalle olisi tullut turva-autoa eikä Häkä olisi menettänyt etumatkaansa muihin, jolloin Häkälle oltaisiin ehditty vaihtaa sadekelin renkaat ilman johdon menetystä. Indianapolisissa Häkä oli niin paljon Schumia nopeampi, että voitto olis tullu varmasti, mutta silloin paukahti kone. Jos nämä kisat olisivat olleet Häkkiselle menestyksekkäitä, olis mestaruustaisto ollut ainakin tiukempi, ja veikkaanpa, että homma olisi ratkennu Suzukassa Schumin virheen seurauksena Häkkisen eduksi! Mielenkiintoista on,että muistaakseni ennen Indianapolisin kisaa Häkä kolmosen haastattelussa sanoi, että hänellä on semmoinen tunne, että Indianapolisissa tapahtuu mestaruustaistossa ratkaisu, ja niinhän siinä oikeastaan kävikin!
Kun nyt oikeen innostuu muisteleen, niin Häkkisen F1 uran ajalta mieleen tulee seuraaavia tapahtumia: Ekan voiton metsästys. Se oli pitkä ja takaiskuja täynnä ollut jahti! Mutta sitä makeammalta se Häkkis-faneille maistui, kun se lopulta tuli! Kun alkuun päästiin, niin sittenhän niitä tuli useampia. Ja mestaruus, sitten toinen. Hienoja kisoja, hienoja voittoja, muutama kisa, joissa ohituksia nähtiin Häkän toimesta enemmän kuin lääkäri määrää. Joka väittää, ettei Häkä osaa ohittaa, puhuu paskaa! Juu, ja lähtökiihdytyksiä, joita oli vaikee uskoo todeksi, erityisesti Suzukassa. Siis lähti kuin tykinsuusta! Kuten sanonta kuuluu, "muut jäivät kuin tikut paskaan". Paalupaikkoja, hienoja aika-ajo suorituksia. En muista missä tämä oli, mutta mieleen on jäänyt: Schumi paalulla, aika loppumas, mutta Häkä lähtee viimeiselle kierrokselle. Eka väliaika: harmin paikka, jäljessä on, pari kymmenystä vai sadasosia, en muista. Meno radalla on hurjaa, viimeistä milliä myöten Häkä käyttää radan ja tulee hirmuista vauhtia. Toka väliaika: edelleen jäljessä, ero lienee sadasosia. Nopea mutka, hiekka pöllyää, vauhti vaan kovenee. Maali: Häkkinen tekee sen, paaluaika, en muista mitä ero oli, ei varmaan paljoo. Mahtoi punaisen auton väkee ottaa päähän. Todennäköisesti luulivat voittaneensa viimeistään siinä hiekanlennätyskohdassa.
Että semmoisia.

Kiitos kaikesta, Häkkisen Mika!
 

Marsin Muinais Mies

Martian Member
Liittynyt
1.9.2002
Viestit
534
Keljuttaa kyllä se valitettava tosiasia, että F1 mestaruudet on Häkkisen lopettamisen myötä käytännössä jaettu pari vuotta eteenpäin. Mikä Schumin pysäyttäs? Vain ulosajo ja loukkaantuminen, ja Ferrarin ylivoimalla Barrichellokin veis mestaruuden mikäli Schumi olis poissa tieltä.
Vain Häkkinen pystyis pistään kapuloita rattaisiin, ja siltikin Ferrari saattais voittaa. Toisaalta uskon, että Macci olis parempi, jos Häkä olis mukana toiminnas... Ei siksi, että Häkä olis joku tekninen nero, vaan siksi, että se pystyis "piiskaaan ja houkutteleen" Macin teknovelhoista ja autosta irti enemmän kuin nykykuskit.
 

Hënkka

Guest
Tjaa, ei tuolla nykymäkillä kampoihin laittas motivoitunut Häkkinenkään. Luotettavuudessa McLaren on edelleen valovuosia Ferraria jäljessä, eikä auton nopeuskaan riittäisi. Ei yksinkertaisesti mitään mahdollisuuksia haastaa Schumi. Joillakin on nyt mennyt suhteellisuudentaju aika pahasti sekaisin.
 

bernie

Guest
hyvä mmmestari,hienoa puhetta! ihan kyyneleet nousevat silmiin kun tuota tekstiä luin.oli se mika vaan kova jätkä!

niinpä,luotettavuus on ollut "aina" mäkin ongelma.on siitä aihetta hehkutukseen,kun kaveri pystyy nappamaan tuplamestaruudet autolla joka ei edes pysy kasassa.ei ole onnistunut taavetilta,eikä näytä onnistuvat räältäkään.(no,hänellä nyt on vielä aikaa).eikä muiltakaan.mika häkkinen tunnettiin siitä,että hän pystyi uskomattomiin asioihin radalla.ei ihme että mies on edelleen kaikkien tallien puolelta erittäin kunnioitettu kuski(huom.esim,todtin puheet). kaiken tämän päälle mika oli hyvä ihminen.aina herrasmies radalla ja sen ulkopuolella,otti hitaat kollegansakin huomioon jne.muistatteko kun schumi joskus ennen ykkösiä ajoi päin mikaa estääkseen tämän ohituksen.vaikka temppu oli hengenvaarallisen typerä,mika ei koskaan katkaissut välejään tms.schumiin.sama ykkösissä; muistatteko kun kesken kiivainta mm-taistoa schumi aloitti psykologisen sodankäynnin haukkumalla mikaa mediassa.mika ei haukkunut schumia takaisin,vaikka syytä olikin.häkkinen voitti mestaruuden näytöstyyliin. tuollaisia kavereita emme tule ykkösissä enää piiiiiiiitkään aikaan näkemään.

hienoa mika häkkinen!!!
 

bernie

Guest
tuntuu häkä muuten hallitsevan noi selostajanduunit yllättävän hyvin!!
 

bernie

Guest
miten se sillain pätki se kuva läpi koko kisan canalilla? muuten,mika häkkinen oli kyllä asiantuntevampi kuin tseitsei,ehkä johtuen siitä että mika tuntee nää uudetkin autot vielä aika hyvin.mika on oli tosi rento selostaja,matti olis saanut vaan antaa vähän enemmän mikalle tilaa puhua.
 

bernie

Guest
mika hoiti tosiaan hommansa hyvin.tiedättekö onko näitä ilmaisia lähetyksiä vielä luvassa lisää? japani? tms?
 

bernie

Guest
voi ei.porukat riehaantu itävallassa!! mutta nyt kaikki o hiljaa ku sumi on luovuttanut ruupenille tukun voittoja...
ferrarin moraali on kyllä alhaalla,mutta muistutan ettei häkkisen aikoina annettu ferrareille mahdollisuuksia tehdä noin.mikan nopeus piti siitä huolen,itseasiassa häkä otti siinä sivussa prit mestaruudet ikäänkuin vasemmalla kädellä!!!

oli so kova jätkä..mika häkkinen,emme unhoita tekojasi moottoriradoilla!!! autonkäsittelyäsi voitaneen kutsua taiteeksi...oli ne aikoja ne!
 

bernie

Guest
Tjaa, ei tuolla nykymäkillä kampoihin laittas motivoitunut Häkkinenkään. Luotettavuudessa McLaren on edelleen valovuosia Ferraria jäljessä, eikä auton nopeuskaan riittäisi. Ei yksinkertaisesti mitään mahdollisuuksia haastaa Schumi.

oroginally posted by en muista kuka

ei pidä paikkaansa,todistan väitteni; kaudet 1998-99.mestaruuksien voittaminen edellyttää jopa sumin haastamista voitokkaasti! hyvä mika! olet ainoa joka siihen pystyy! nyt sumi on sitte tehnyt kaikki enkat uusiksi,heti ku mika lähti.muistakaa mitä j.todt totesi..hän ei kokeneena kaverina tunnustunat villeneuveja ja montoijia sumin haastajiksi,hän mainitsi nimeomaan että vain mika pystyi haastamaan ferrarin summelin!! hyvä mika!
 

bernie

Guest
500.

tästä näemme kuinka kiitollinen suomen kansa on mika häkkiselle.ja luvut vaan seknun kaunistuu,päiväpäivältä! hyvä mika,emme unohda sinua! tämä topicci olkoon siitä todisteena!
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Totta on että Mika on ainoa joka pystyisi Ferrarin haastamaan, tosin ei tämän kauden autolla, moottori olisi mennyt sen 9 kertaa, jousitus kolmasti ja rengas kahdesti.

Kertokaapas muuten Häkkisen selostus kommenteista, saako niitä nyt edes kirjoittaa tänne muutaman?

Iltalehdestä vilkaisin vain että kun Williamsit törmäsivät niin Mika totesi että; "Voi pyhä lehmä sentään" :D Hyvä Mika!
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
*wruuum*:
Totta on että Mika on ainoa joka pystyisi Ferrarin haastamaan, tosin ei tämän kauden autolla, moottori olisi mennyt sen 9 kertaa, jousitus kolmasti ja rengas kahdesti.

Kertokaapas muuten Häkkisen selostus kommenteista, saako niitä nyt edes kirjoittaa tänne muutaman?

Iltalehdestä vilkaisin vain että kun Williamsit törmäsivät niin Mika totesi että; "Voi pyhä lehmä sentään" :D Hyvä Mika!
No tuollahan niitä on loppupuolella jonkin verran. http://www.f1-forum.net/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=9;t=006109;p=3
 
Ylös