Tänä päivänä 30 vuotta sitten tuli jälleen Nigel Mansellin voitto eli kauden kahdeksas sellainen Hockenheimin radalla.
Tällä erää ei ollut turva-autojen testiä, mutta siltikin se oli näkyvä osa kisaviikonloppua.
Turva-autona toimi Ford Escort RS Cosworth kuskina Peter Lux tietenkin viimeisenä tärkeänä henkilönä kuten myös osana Fordin turvallisuusjoukkuetta.
Mansell pääsi tasoihin Ayrton Sennan kausivoittojen suhteen ja hänen arveltiin menevän ohi hyvin pian eli nopeimmillaan jo Hungaroringilla ja hitaimmillaankin reilusti ennen kauden loppua.
Senna menetti hyvin teoreettisen mestaruusmahdollisuuden tähän kisaan kun kausi oli mennyt niin huonosti tavallaan kun oli mennyt ja lisäksi Senna oli toinen kilpailussa.
Kesken kisan sattuneen Mansellin oikaisukohun myötä Senna ei esimerkiksi saanut valitusteitse voittoa kun ensin Mansellille ei kisan aikana tuomittu aikasakkoa eikä myöhemmin loppuaikaan lisätty 10 sekunnin aikasakkoa tai myös sääntöjen mukaista lievempää 5 sekunnin aikasakkoa.
Myöhemminkään kaudella 1992 Senna ei saanut tulosvaikutetta tähän kisaan jolloin voitto jäi saamatta.
Voitolla Senna olisi vieläkin pysynyt mestaruuskilvassa mukana, mutta enää hyvin ohuen ohuesti.
Senna olisi menettänyt kakkostilansa muutenkin vähänkin pidemmässä kisassa kun McLarenista puhuen polttoaine oli jälleen kauden tuttuun tyyliin vähissä ja se loppuikin Hockenheimissa heti ruutulipun jälkeen.
Riccardo Patrese oli olla kolmas, mutta ahneus ruutulipun kierroksella Sennan ohituksesta kakkospaikalle kostautui keskeytyksellä joskin Patrese sai silti kasipaikan tuloksiin maalissa.
Myös tämäkin sinetöi jo melkein lopullisesti Mansellin kauan tavoitteleman maailmanmestaruuden.
Harmittavaa oli myös se, että mikäli Patrese olisi päässyt Sennan ohi ja jollakin muulla tavalla kenties olisi ehtinyt kiriä kiinni Mansellin eron riittävän pieneksi ja lopulta sitten olisi tuomaristo päättänyt Mansellille aikasakon pistää tulille niin Patrese kenties olisi voinut voittaa kisan ja vielä siitäkin sitten parantaa silloisin näkymin lopullisen olemattomia mestaruushaaveitaan.
Kun Sennalta ei bensa loppunut ja matkaakin oli niin Michael Schumacher oli sensaation kotiyleisölleen tuottaneena kolmas, Martin Brundle oli neljäs, Jean Alesi oli viides ja Erik Comas oli kuudes ja viimeinen pistemies.
Thierry Boutsen oli seitsemäs, Patrese tosiaan lopulta oli kahdeksas, Michele Alboreto oli yhdeksäs ja JJ Lehto oli kymmenes täydentäen kärkikymmenikön.
Pierluigi Martini oli yhdestoista, Gianni Morbidelli oli kahdestoista, Paul Belmondo oli kolmastoista, Bertrand Gachot oli neljästoista, Mauricio Gugelmin oli viidestoista ja toiseksi viimeinen ja Karl Wendlinger oli kuudestoista ja viimeinen mies maalissa.
Lotusille kisa oli vaikea kun molemmat autot keskeyttivät kuskeineen 24:een kierrokseen mennessä eli ensin Mika Häkkinen kierroksella 21 moottorivikaan ja sitten Johnny Herbert kierroksella 23 myöskin moottorivikaan.