Lemans 24h 2004

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Jotenkin muistelin, että tästä olisi ollut joskus joku ketju, muttei näy joten pistetään uusi pystyyn.

Eli autot kesän kisaan.. LMP1 luokassa neljä Audia, toivottavasti kulkevat ilman ongelmia ja saadaan kunnon taistelua.

PROTOTYPE "LM" P1
2 * CHAMPION RACING - DAVE MARAJ USA LMP 900 AUDI
3 ARENA INTERNATIONAL MOTORSPORT GBR LMP 900 DOME MUGEN
5 * AUDI SPORT JAPAN TEAM GOH JPN LMP 900 AUDI
6 ROLLCENTRE RACING GBR LMP 900 DALLARA JUDD
7 SPINNAKER CLANDESTEAM ITA LMP 900 DALLARA JUDD
8 AUDI SPORT UK TEAM VELOQX GBR LMP 900 AUDI
9 KONDO RACING JPN LMP 900 DOME MUGEN
10 TAURUS SPORTS RACING GBR LMP 900 LOLA CATERPILLAR
11 PANOZ MOTOR SPORTS USA LM GTP PANOZ ELAN
14 TEAM NASAMAX GBR LM P1 NASAMAX JUDD
15 RACING FOR HOLLAND NLD LMP 900 DOME JUDD
17 PESCAROLO SPORT FRA LMP 900 PESCAROLO JUDD
18 PESCAROLO SPORT FRA LMP 900 PESCAROLO JUDD
20 * LISTER RACING GBR LMP 900 LISTER STORM
22 ZYTEK ENGINEERING LTD GBR LMP 675 ZYTEK
25 RML GBR LMP 675 LOLA MG
27 * INTERSPORT RACING USA LMP 675 LOLA JUDD
29 * NOEL DEL BELLO FRA LMP 675 REYNARD LEHMANN
88 AUDI SPORT UK TEAM VELOQX GBR LMP 900 AUDI

PROTOTYPE "LM" P2
24 RACHEL WELTER FRA LM P2 WR
31 * COURAGE COMPETITION FRA LM P2 COURAGE JPX
32 * INTERSPORT RACING USA LMP 675 LOLA JUDD
33 COURAGE COMPETITION FRA LM P2 COURAGE JPX
34 EPSILON SPORT FRA LM P2 COURAGE JPX
35 EPSILON SPORT FRA LM P2 COURAGE JPX
37 PAUL BELMONDO RACING FRA LM P2 COURAGE AER

GRAND TOURISME ("LM" GTS)
60 FORCE ONE RACING FRA LM GTS PAGANI ZONDA
61 BARRON CONNOR RACING NLD LM GTS FERRARI 575 MARANELLO
62 BARRON CONNOR RACING NLD LM GTS FERRARI 575 MARANELLO
63 * CORVETTE RACING USA LM GTS CORVETTE C5-R
64 * CORVETTE RACING USA LM GTS CORVETTE C5-R
65 * PRODRIVE RACING GBR LM GTS FERRARI 550 MARANELLO
66 * PRODRIVE RACING GBR LM GTS FERRARI 550 MARANELLO
67 * CARE RACING GBR LM GTS FERRARI 550 MARANELLO
68 * BMS SCUDERIA ITALIA ITA LM GTS FERRARI 550 MARANELLO
69 LARBRE COMPETITION FRA LM GTS FERRARI 550 MARANELLO

GRAND TOURISME
70 * JMB RACING FRA LM GT FERRARI 360 MODENA
72 LUC ALPHAND AVENTURES FRA LM GT PORSCHE 911 GT3 RS
77 CHOROQ RACING TEAM JPN LM GT PORSCHE 911 GT3 RSR
78 * PK SPORT LTD GBR LM GT PORSCHE 911 GT3 RS
80 MORGAN WORKS RACE TEAM GBR LM GT MORGAN AERO8
81 THE RACERS GROUP USA LM GT PORSCHE 911 GT3 RSR
83 SEIKEL MOTORSPORT DEU LM GT PORSCHE 911 GT3 RS
85 * FREISINGER MOTORSPORT DEU LM GT PORSCHE 911 GT3 RSR
86 * FREISINGER MOTORSPORT DEU LM GT PORSCHE 911 GT3 RSR
87 * ORBIT USA LM GT PORSCHE 911 GT3 RSR
89 CHAMBERLAIN - SYNERGY MOTORSPORT GBR LM GT TVR TUSCAN 400R
90 DALE WHITE, WHITE LIGHTNING RACING USA LM GT PORSCHE 911 GT3 RSR
92 * CIRTEK MOTORSPORT AUT LM GT FERRARI 360 MODENA
95 * RISI COMPETIZIONE/GUISEPPE RISI USA LM GT FERRARI 360 MODENA
* Concurrents présélectionnés d'office/Pre-selected Competitors

VOITURES SUPPLEANTES / RESERVE CARS
4 TAURUS SPORTS RACING GBR LM P 900 LOLA JUDD
75 THIERRY PERRIER FRA LM GT PORSCHE 911 GT3 RS
99 XL RACING FRA LM GT FERRARI 550 MARANELLO
16 RACING FOR HOLLAND NLD LM P 900 DOME JUDD
90 CHAMBERLAIN - SYNERGY MOTORSPORT GBR LM GT TVR TUSCAN 400R
84 SEIKEL MOTORSPORT DEU LM GT PORSCHE 911 GT3 RS
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, tämä jäi vähän tyhjä päälle, kun listalta puuttuu autoja ajavat kuskit. Tokikaan kaikkia ei ole vielä päätetty, mutta mielenkiinnolla odotan eri spekulaatioiden tuloksia.

"LM GTS" luokassa on kyllä kunnon perinteinen "Ferrari vs. USA" taistelu kun Ferrarit on melko monilukuisena joukkona Corvetteja vastaan.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
GTS-luokassa ois ollut kiva nähdä myös Lamborghini, mutta ehkäpä sitten ensi vuonna.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
McRae to compete in Le Mans 24 hours - Autosport.com

Eli aika kauan tuosta olikin puhetta ja nyt sitten varmistui että kilinkolin ajaa Ferrarilla Lemansin kisan. Ja myös toisen autokunnan kuskit tuossa on mainittu.

Former World Rally Champion Colin McRae has sealed a deal to compete at this year's Le Mans 24 Hours in a Prodrive-prepared Ferrari 550 Maranello GTS.

The Scot tested the car at Snetterton in Norfolk last week and will drive for the Care Racing Developments team, which won the GTS class at last year's Le Mans 24 Hours with a similar car.

McRae will team up with European Touring Car Championship driver Rickard Rydell and McLaren Formula 1 tester Darren Turner in one of the 550s. A second car will be driven by ex-Formula 3000 champion Tomas Enge, Peter Kox and ex-BTCC champion Alain Menu.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ihan kovan luokan rattimiehiä tuolla Ferrarilla on. Kyllä tuossa muut kovaa saa ajaa, että perässä pysyvät. Colinillahan on muuten ratakokemusta jonkun verran BTCC:stä. Kaudella 1992 mies ajoi Bemarilla muutaman kisan. Alla oli Prodriven preparoimalla e36-korisella 318iS Coupella(tai ainahan nämä ovat e36 korisia...) ja tallitoverina taisi muuten olla Alain Menu!
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
LMP1/LMP2 säännöt muuttuneet

Eli erinäisten flippailujen jälkeen prototyyppien sääntöjä on hiukan muuteltu.



Suurin syy erikoisten olosuhteiden lisäksi flippailuihin on tutkimusten mukaan ollut autojen suuri tasainen pohjapinta-ala, joka on vähentänyt downforcea ja lisännyt auton "huojuntaa". Nyt siis palataan vähän samanlaiseen tyyliin, kuin 80-luvun C-ryhmän autoihin. Tämä venturri-tunnelien tyylinen ratkaisu lisää aika roimasti downforcea, joten ylimääräinen downforce poistetaan lisäämällä autojen pohjan levyn paksuutta 10 mm:llä, eli paksuus on nykyisin 20mm. Minun mielestä erittäin viisas ratkaisu, sillä tunnelit ovat melko turvallinen ratkaisu lisätä downforcea, toisin kuin jotkut puolihämärät takasiipiratkaisut. C-ryhmäläisissä ei aikoinaan ollut F1:stä tuttuja helmoja, sillä Porschen tutkimusten mukaan helmat sotkivat vain ilmavirtaukset auton alla.

Aiheesta lisää Mulsanne Mikeltä
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Onneksi ei noita flippailuja ole montaa sattunut, vaikka kuten mainittua ne vaativat monen asian summan. Ja niistä muutamasta on selvitty säikähdyksellä, vaikka aika hurjia ovat olleet.

Lemansin testeistä pitäis kaivaa vähän aikoja, ei ole töiden takia oikein ehtinyt. Mutta ainakin GTS-luokassa on pidetty aikamoista vauhtia viimevuoteen verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kun tuolla F1:sten puolella on pidetty vähän liiankin kovaa meteliä Ferrarin maineesta (ja samalla mun mielestä mollattu Porschea liiankin kanssa), niin saas nähdä kuinka merkin mainetta verottaa se seikka:

- Että Ferrarin virallinen tekele ei pysy Corveten kyydissä Le Mansissa
- eikä Prodriven rakentama taasen tunnu pystyvän vastaamaan Saleenin vauhtiin muualla Euroopassa.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Jäi laittamatta juttua Lemansin testeistä..


Team ADT Champion Racing (Pompano Beach, FL) took full advantage of today's 8-hour Le Mans pre-test session on the 8.625-mile Circuit de La Sarthe in Le Mans, France. Marco Werner set the third fastest time of the day with a time of 3:34.176. Today's experience will go a long way as the team prepares for the ultimate test and challenge, the 24 Hours of Le Mans in June.

The newly acquired #2 Audi R8 (previously a test car for Audi AG) underwent significant changes when the ACO revised the aerodynamics for last year's LMP900 and LMP675 cars. This year's Le Mans rules required an aerodynamic change narrowing the wing from 2 meters wide to 1.8 meters wide. Another significant change mandated by the ACO was in the reduction of the fuel capacity from 90 liters to 80 liters.

JJ Lehto (Finland, 38 years, competing for his 9th time): "The car was good out of the box, especially since this is the first time we have driven this car. I couldn't really tell much difference from last year's car. You need to be lucky to get a good time and I've never been lucky here at Le Mans so I'm not discouraged. It's the same for me every year!
Kaksi nopeinta olivat Audi UK:t. Tuo polttoainetankin pienennys tuo autoja sit vähän useammin varikolle. En muista viimevuodesta sitä kuinka usein Audit tulivat. Pitänee tarkistaa, etten puhu läpiä päähäni..
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Empä ennen huomannutkaan noita "boxeja" siiven päädyissä... Pelkästään sääntöjen takia?
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
'Le Mans tougher than WRC'

Just months after competing on the toughest motorsport event in the world, the Paris-Dakar, 1995 World Rally champion Colin McRae continued to prepare for his Le Mans 24 Hour debut by getting his first experience of the mythic circuit at the official practice session last weekend.
Ainakin riittää vaihtelua miehellä kilpailujen suhteen, mikäs sen hienompaa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Eikös Audeilla päässyt viime vuonna yhdellä tankillisella 12 kierrosta, paitsi Frank Bielan Audilla, joka yritti 13:a kierrosta siinä hieman epäonnistuen.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Zep sanoi:
Empä ennen huomannutkaan noita "boxeja" siiven päädyissä... Pelkästään sääntöjen takia?
Noilla koloilla kierrettiin "ovelasti" tätä uutta sääntöä, jossa takasiipeä pienennettiin.. Mulsannes

The changes stipulated that chassis built prior to 2004 had to reduce the span of their rear wing to 180 cm (from around 200 cm). The purpose was to bring older cars in line with the performance of new for '04 prototypes. Audi simply removed approximately 20 cm (10 cm either side) of the wing's span. Instead of moving the deep endplate inboard (and dealing with further redesign and new-parts manufacture), Audi decided to maintain the outboard position of the deep endplates but attached them to the shortened span via carbon extensions.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779


Toivottavasti Nettiradio ja Live Timing toimivat hyvin, ku ei Eurosport näytä juuri mitään ennen lauantaita.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Tänään ja huomenna ratkaistaan lähtöjärjestys. Tänään ilmeisesti aika lämmin päivä. Huomiseks luvattu ilmeisesti viileämpää, mutta myös mahdollisesti sadetta.

Jos ei sada, niin huomenna vasta ratkaistaan lopullinen lähtöjärjestys, joten seurataan tilannetta.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Audit ovat vuorotellen tehneet kärkiaikoja nyt, vissiin kaikki neljä ovat käyneet kärjessä jossain vaiheessa. Lehto vei juuri Championin ykköseksi.

Champion - 3:39.091
Goh Audi - 3:39.689
Audi UK #88 - 3:39.802
Audi UK #08 - 3:40.196
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Ensimmäisen jakson lopussa Herbert ehti ajaa yhden nopean aika-ajorenkailla (muut ajettu ilmeisesti kisarenkailla) ja aikakin oli sitä luokkaa.. Kuuman kelin takia näitä aikoja ei voi vielä tarkastella sen suuremmin, katsotaan illan aika-ajon jälkeen joka alkaa 23:00

Audi Uk #88 - 3:34,907
Audi Goh - 3:37,036
Audi Uk #08 - 3:38,228
Dome - 3:38,711
Champion - 3:39,091
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Eilisen jälkeen ajat ovat seuraavat
Top 10

P1: Audi Sport UK Team Veloqx #8, 3:34.683
P2: Audi Sport UK Team Veloqx #88, 3:34.907
P3: Audi Spork Japan Team Goh #5, 3:35.169
P4: Champion Racing #2, 3:35.892
P5: Pescarolo Sport #17, 3:36.801
P6: Racing For Holland #15, 3:37.323
P7: Rollcentre Racing #6, 3:39.260
P8: Pescarolo Sport #18, 3:40.399
P9: Zytek #22, 3:41.181
P10: Kondo Racing #9, 3:42.143

Top LMP2: Courage Competition #31, 3:42.592
Top GTS: Corvette Racing #64, 3:52.158
Top GT: Dale White Racing #90, 4:09.679

Jos ei tänään sada, niin kaikkien ajat paranevat, joten sen suhteen tämä lista ei vielä kerro mitään. Tosin sen, että Audit ovat kyllä taas vahvoja kärjessä ja Corvette GTS:ssä nopein.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ei olisi mikään yllätys vaikka Champion olisikin Audeista hitain aika-ajoissa. Lehto tuntuu BMW:llä oppineen, ettei sillä ole mitään väliä kuinka nopea auto on yhdellä kierroksella, kunhan bensan ja renkaiden kulutus on balanssissa nopeuden kanssa.
 
Ylös