pmv
Well-known member
Sunnuntaina tapahtunut kyproslaisen koneen onnettomuus on kauhea tragedia. Tragikomiikan puolelle menee sitten vahvasti paikallisten toimijoitten tutkinta. Tähän asti tullut informaatio on ollut monessa suhteessa keskenään ristiriitaista ja osin täysin järjetöntäkin.
Sunnuntaina tuli tieto, että koneesta oli lähetetty tekstiviesti. Tämä uutisoitiin laajalti, mutta kukaan ei kai kyseenalaistanut miten tekstiviestin lähettäminen meren yllä 10km:n korkeudessa lentävästä lentokoneesta on mahdollista. Tämä viestin lähetys on nyt todettu paikkaansa pitämättömäksi, keksityksi jutuksi. Muka serkultaan Tekstiviestin saaneen miehen serkku ei ollut edes turmakoneessa.
Toinen juttu on sitten se, että kreikkalaiset hävittäjälentäjät olivat menneet katsomaan tätä Helios Airlinesin konetta kun lennonjohto ei ollut saanut siihen yhteyttä. Lentäjiltä on laskujeni mukaan tullut nyt ainakin kahta eri infoa. Ensin sanottiin että perämies(mistä ihmeestä ne sen erotti perämieheksi?) on lyyhistynyt ohjainten päälle elottomana eikä Kapteenia näy missään. Matkustamossa happinaamarit olivat laskeutuneet alas. Yllättävän paljon ne lentäjät ovat nähneet siitä viereltä. Nyt aivan uusin tieto oli, että lentäjät olivat nähneet ohjaamossa ihmiisä liikuvan, mutta ne eivät olleet lentäjiä.
Turmapaikalta on ilmeisesti löydetty kaikki ruumiit kapteenia ja yhtä muuta lukuunottamatta. Mielestäni tuntuu uskomattomalta että 121 ruumista löydetään tuollaiselta tuhopaikalta vuorokauden sisällä. Jännää on vielä se että hukassa on tosiaankin kapteeni. Ihan uskomattomalta kuullostava juttu.
Eilen tuli tieto että ruumiit olivat umpijäässä, mutta tänä aamuna esim. ruotsin txt-tv ilmoitti että kuudelle uhrille oli tehty jo ruumiinavaus ja toteamus oli että ainakin osa oli hengissä vielä onnettomuushetkellä. Aika jännää, että osa on umpijäässä ja osa tajuttomana. Luulisi että kaikki uhrit olisivat suurin piirtein samassa tilassa. Lisäksi kerrottiin, että matkustajilla oli happinaamarit päässä. Tämä tieto on ainakin jossain määrin ristiriidassa hävittäjälentäjien havaintoihin. Jossain vaiheessa kerrottiin, että happinaamarit roikkuivat katosta ja sitten kerrottiin että paine tippui niin nopeasti ettei siihen keretty reagoimaan.
Ristiriitaisuuksia on esiintynyt uhrien nimilistoissa ja siinä minkälainen historia Hellas Airlinesillä on juuri tämän koneen turvallisuuden suhteen. Sanotaan että Kyproksen viranomaiset ovat tehneet ratsian lentoyhtiön toimistoon, mutta sanotaan myös että lentoyhtiö on ollut tutkinnassa yhteistyöhaluinen. Lisäksi on ilmoitettu että lentoyhtiö on laittanut muun kalustonsa lentokieltoon, mutta yhtiö kiistää tämän.
Jotenkin tuntuu että tästä hommasta tulee vielä runsaasti jälkipyykkiä. Aivan uskomaton onnettomuushan tämä on siinä mielessä, että homman on täytynyt mennä monessa suhteessa täysin pieleen. Se että paine putoaa kabiinissa, ei ole tuhoisaa sinänsä. Lentäjät harjoittelevat rutiinia tähän ongelmatilanteeseen jatkuvasti.
Entä missä tämä kapteeni on? Oliko hän alunperinkään koneessa kun kerran tiesi paineistuksessa olevan jotain häikkää? Olisi kyllä kiva saada jotaiin oikeatakin tietoa, josta voi olla täysin varma. Ei ole oikein vahva luottamus noihin välimerenmaihin tällä hetkellä.
Sunnuntaina tuli tieto, että koneesta oli lähetetty tekstiviesti. Tämä uutisoitiin laajalti, mutta kukaan ei kai kyseenalaistanut miten tekstiviestin lähettäminen meren yllä 10km:n korkeudessa lentävästä lentokoneesta on mahdollista. Tämä viestin lähetys on nyt todettu paikkaansa pitämättömäksi, keksityksi jutuksi. Muka serkultaan Tekstiviestin saaneen miehen serkku ei ollut edes turmakoneessa.
Toinen juttu on sitten se, että kreikkalaiset hävittäjälentäjät olivat menneet katsomaan tätä Helios Airlinesin konetta kun lennonjohto ei ollut saanut siihen yhteyttä. Lentäjiltä on laskujeni mukaan tullut nyt ainakin kahta eri infoa. Ensin sanottiin että perämies(mistä ihmeestä ne sen erotti perämieheksi?) on lyyhistynyt ohjainten päälle elottomana eikä Kapteenia näy missään. Matkustamossa happinaamarit olivat laskeutuneet alas. Yllättävän paljon ne lentäjät ovat nähneet siitä viereltä. Nyt aivan uusin tieto oli, että lentäjät olivat nähneet ohjaamossa ihmiisä liikuvan, mutta ne eivät olleet lentäjiä.
Turmapaikalta on ilmeisesti löydetty kaikki ruumiit kapteenia ja yhtä muuta lukuunottamatta. Mielestäni tuntuu uskomattomalta että 121 ruumista löydetään tuollaiselta tuhopaikalta vuorokauden sisällä. Jännää on vielä se että hukassa on tosiaankin kapteeni. Ihan uskomattomalta kuullostava juttu.
Eilen tuli tieto että ruumiit olivat umpijäässä, mutta tänä aamuna esim. ruotsin txt-tv ilmoitti että kuudelle uhrille oli tehty jo ruumiinavaus ja toteamus oli että ainakin osa oli hengissä vielä onnettomuushetkellä. Aika jännää, että osa on umpijäässä ja osa tajuttomana. Luulisi että kaikki uhrit olisivat suurin piirtein samassa tilassa. Lisäksi kerrottiin, että matkustajilla oli happinaamarit päässä. Tämä tieto on ainakin jossain määrin ristiriidassa hävittäjälentäjien havaintoihin. Jossain vaiheessa kerrottiin, että happinaamarit roikkuivat katosta ja sitten kerrottiin että paine tippui niin nopeasti ettei siihen keretty reagoimaan.
Ristiriitaisuuksia on esiintynyt uhrien nimilistoissa ja siinä minkälainen historia Hellas Airlinesillä on juuri tämän koneen turvallisuuden suhteen. Sanotaan että Kyproksen viranomaiset ovat tehneet ratsian lentoyhtiön toimistoon, mutta sanotaan myös että lentoyhtiö on ollut tutkinnassa yhteistyöhaluinen. Lisäksi on ilmoitettu että lentoyhtiö on laittanut muun kalustonsa lentokieltoon, mutta yhtiö kiistää tämän.
Jotenkin tuntuu että tästä hommasta tulee vielä runsaasti jälkipyykkiä. Aivan uskomaton onnettomuushan tämä on siinä mielessä, että homman on täytynyt mennä monessa suhteessa täysin pieleen. Se että paine putoaa kabiinissa, ei ole tuhoisaa sinänsä. Lentäjät harjoittelevat rutiinia tähän ongelmatilanteeseen jatkuvasti.
Entä missä tämä kapteeni on? Oliko hän alunperinkään koneessa kun kerran tiesi paineistuksessa olevan jotain häikkää? Olisi kyllä kiva saada jotaiin oikeatakin tietoa, josta voi olla täysin varma. Ei ole oikein vahva luottamus noihin välimerenmaihin tällä hetkellä.