Lento-onnettomuustutkintaa by kreikkalaiset ja kyproslaiset

  • Viestiketjun aloittaja pmv
  • Aloituspäivämäärä

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Sunnuntaina tapahtunut kyproslaisen koneen onnettomuus on kauhea tragedia. Tragikomiikan puolelle menee sitten vahvasti paikallisten toimijoitten tutkinta. Tähän asti tullut informaatio on ollut monessa suhteessa keskenään ristiriitaista ja osin täysin järjetöntäkin.

Sunnuntaina tuli tieto, että koneesta oli lähetetty tekstiviesti. Tämä uutisoitiin laajalti, mutta kukaan ei kai kyseenalaistanut miten tekstiviestin lähettäminen meren yllä 10km:n korkeudessa lentävästä lentokoneesta on mahdollista. Tämä viestin lähetys on nyt todettu paikkaansa pitämättömäksi, keksityksi jutuksi. Muka serkultaan Tekstiviestin saaneen miehen serkku ei ollut edes turmakoneessa.

Toinen juttu on sitten se, että kreikkalaiset hävittäjälentäjät olivat menneet katsomaan tätä Helios Airlinesin konetta kun lennonjohto ei ollut saanut siihen yhteyttä. Lentäjiltä on laskujeni mukaan tullut nyt ainakin kahta eri infoa. Ensin sanottiin että perämies(mistä ihmeestä ne sen erotti perämieheksi?) on lyyhistynyt ohjainten päälle elottomana eikä Kapteenia näy missään. Matkustamossa happinaamarit olivat laskeutuneet alas. Yllättävän paljon ne lentäjät ovat nähneet siitä viereltä. Nyt aivan uusin tieto oli, että lentäjät olivat nähneet ohjaamossa ihmiisä liikuvan, mutta ne eivät olleet lentäjiä.

Turmapaikalta on ilmeisesti löydetty kaikki ruumiit kapteenia ja yhtä muuta lukuunottamatta. Mielestäni tuntuu uskomattomalta että 121 ruumista löydetään tuollaiselta tuhopaikalta vuorokauden sisällä. Jännää on vielä se että hukassa on tosiaankin kapteeni. Ihan uskomattomalta kuullostava juttu.

Eilen tuli tieto että ruumiit olivat umpijäässä, mutta tänä aamuna esim. ruotsin txt-tv ilmoitti että kuudelle uhrille oli tehty jo ruumiinavaus ja toteamus oli että ainakin osa oli hengissä vielä onnettomuushetkellä. Aika jännää, että osa on umpijäässä ja osa tajuttomana. Luulisi että kaikki uhrit olisivat suurin piirtein samassa tilassa. Lisäksi kerrottiin, että matkustajilla oli happinaamarit päässä. Tämä tieto on ainakin jossain määrin ristiriidassa hävittäjälentäjien havaintoihin. Jossain vaiheessa kerrottiin, että happinaamarit roikkuivat katosta ja sitten kerrottiin että paine tippui niin nopeasti ettei siihen keretty reagoimaan.

Ristiriitaisuuksia on esiintynyt uhrien nimilistoissa ja siinä minkälainen historia Hellas Airlinesillä on juuri tämän koneen turvallisuuden suhteen. Sanotaan että Kyproksen viranomaiset ovat tehneet ratsian lentoyhtiön toimistoon, mutta sanotaan myös että lentoyhtiö on ollut tutkinnassa yhteistyöhaluinen. Lisäksi on ilmoitettu että lentoyhtiö on laittanut muun kalustonsa lentokieltoon, mutta yhtiö kiistää tämän.

Jotenkin tuntuu että tästä hommasta tulee vielä runsaasti jälkipyykkiä. Aivan uskomaton onnettomuushan tämä on siinä mielessä, että homman on täytynyt mennä monessa suhteessa täysin pieleen. Se että paine putoaa kabiinissa, ei ole tuhoisaa sinänsä. Lentäjät harjoittelevat rutiinia tähän ongelmatilanteeseen jatkuvasti.

Entä missä tämä kapteeni on? Oliko hän alunperinkään koneessa kun kerran tiesi paineistuksessa olevan jotain häikkää? Olisi kyllä kiva saada jotaiin oikeatakin tietoa, josta voi olla täysin varma. Ei ole oikein vahva luottamus noihin välimerenmaihin tällä hetkellä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tiedoissa on älyttömiä ristiriitaisuuksia. Ilmeisesti tiedotusvälineiden paine saa yhden jos toisenkin puhumaan mitä sylki suuhun tuo, jotta tulisi vain jotain kerrottavaa. Parempi olisi tutkijoiden ja virkamiesten pitää turpansa kiinni ennenkuin jotain jopa tiedetään. Huhujen liikkeelle lähettäminen on kyllä tällaisissa tilanteissa helppoa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
No joo pikkasen samoja kysymyksiä nousi mieleen. Joku sitten käyttelee kännykkää matkustajakoneessa, jossa on muutenkin jo pahoja ongelmia? Kenties halusi lisätä vaikeuskerrointa? Ihmettelin kans hävittäjälentäjän kykyjä havainnoida niinkin tarkasti matkustajakoneen ohjaamon toimintaa. Itse en toki koskaan ole ollut hävittäjäkoneen kyydissä ja onhan ohjaajilla aistit kohdillaan, MUTTA onko lentäjällä todellakin aikaa jossain helkutin vuoristossa lennellä NIIN lähellä matkustajakoneen rinnalla, että näkee pienistä ikkunoista lentäjien terveydentilan?? Ehkä nuo Välimeren ihmiset ovat todellakin yli-ihmisiä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mielenkiintoinen pähkinä on kanssa se, että lentoreitti ja kellonaijat eivät täsmää sitten alkuunkaan jos sitä vertaa tuollaisen Boeingin normaaliin lentonopeuteen. Sellainen vekotin lentää n. 800 km/h tunnissa. Kartalta pikaisesti katsottunua lähtöpaikan ja turmapaikan etäisyys on sellaiset 1000 km maksimissaan ja silti kone oli ilmassa n. kolme tuntia? Sillä tahdillahan se olisi kohta ollut Suomessa...

Jossain väitettiin että kone olisi lentänyt ympyrää, mutta mikä helvetin autopilotti se sellainen on? Ja mikä sen koneen lopulta pudotti? Oliko polttoainen niin lopussa? Ja mikäs ne massiiviset maastopalot sytytti? Ehkä on parempi ettei kumminkaan kuunnella näitä välimeren sivistyneistön vastauksia, muuta kuin viihdyykkeenä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Zep sanoi:
Ihmettelin kans hävittäjälentäjän kykyjä havainnoida niinkin tarkasti matkustajakoneen ohjaamon toimintaa. Itse en toki koskaan ole ollut hävittäjäkoneen kyydissä ja onhan ohjaajilla aistit kohdillaan, MUTTA onko lentäjällä todellakin aikaa jossain helkutin vuoristossa lennellä NIIN lähellä matkustajakoneen rinnalla, että näkee pienistä ikkunoista lentäjien terveydentilan
Tuo oli asia mitä en lainkaan ihmetellyt, hävittäjät voivat käydä kurkkaamassa tilannetta muutaman metrin päästä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Minä ainakin olisin sillä hävittäjällä ainakin siiven mitan päässä moisesta koneesta, eli ainakin 15-20 metrin päässä. Lisäksi on hyvä huomata, että vaikka koneen lähelle pääsisikin, niin ne matkustajakoneen ikkunat eivät ole suuren suuria. Että sekin rajoittaa näkyvyyttä koneen sisälle. Mutta nämäkään seikat eivät poista sitä tosiasiaa, että lentäjien julkisuuteen tulleet raportit ovat jossain määrin ristiriidassa keskenään ja jälkeenpäin tehtyjen havaintojen kanssa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ohjaamoon varmaan näkee hemmetin hyvin lasien läpi. Eivät peilaa yhtään ja valaistus on sisällä ihanteellinen havainnointia ajatellen? Olettaisin, että päivällä jo lasit peilaisivat niin paljon, että olisi päästävä TODELLA lähelle ja pimeällä taas ei taida paljoa nähdä varsin pimeään ohjaamoon.
 

300 SLR

Well-known member
Liittynyt
15.8.2000
Viestit
316
Sijainti
Oulu
Tuohon kapteeni/perämies jutskaan tuli mieleen semmoinen yksinkertainen selitys kun istumapaikka. Arvelisin, että noissa koneissa on vakiopaikat kapteenille ja perämiehelle, siis perämes oikealla ja kapteeni vasemalla tms. Muutenhan toi uutisointi on lähes komedian puolella, valitettavasti.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Seuraavia ristiriitaisuuksia poimin sellaiselta sivustolta kuin www.airliners.net

-Jos koneen paine ja lämpötila olisi laskenut salamannopeasti, eikö ohjaamon laseissa olisi ollut jäätä sisällä olevan kosteuden takia, jolloin niistä ei voisi nähdä läpi.

-Jos koneen paine olisi laskenut salamannopeasti, miksi kapteeni olisi lähtenyt paikaltaan ja minne?

-Jos paine on laskenut hitaammin, miksi miehistö ei olisi kerennyt reagoida.

-Miksi kone iskeytyi vuoreen? Polttoaine ei voinut olla loppu, koska paikalla syttyi iso tulipalo

-Onko mahdollista että hävittäjät olisivat ampuneet koneen alas turvallisuussyistä

-Miksi huijaukseksi paljastunut tekstiviesti kumminkin sisälsi oikeaan osunutta tietoa?

-Miten väitetty lentoemäntä on päässyt kabiiniin, kun siinä on se turvaovi jonka ohi ei pääse kuin lentäjät

-Miksi väitetty lentoemäntä ei yrittänyt kommunikoida radiolla

Jonkin verran oli ihan hyviä vastauksia, mutta toisaalta nekin olivat sitten ristiriidassa toisten spekulaatioiden kanssa. ihan uskomatonta hommaa tämä on kumminkin.
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Ilta-Sanomien mukaan musta laatikkokin on tuhoutunut, joten sieltäkään ei saada tietoa.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Zep sanoi:
Joku sitten käyttelee kännykkää matkustajakoneessa, jossa on muutenkin jo pahoja ongelmia? Kenties halusi lisätä vaikeuskerrointa?
Eiköhän tuo ole jo mennyttä aikaa, kuin noin edes ajateltiin. Nythän aletaan mennä sitä kohti, että koneissa saa kännyä käyttää (jenkeissä tavoite muistaakseni 2008) ... ja esim. WTC:n aikaanhan tuli (ilmeisesti) todennettuja viestejä koneista.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Kyllähän hävittäjällä pääsee hyvin lähelle. Kapteenin ja perämiehen nauhatkin erottuvat ja lisäksi toinen istuu aina oikealla ja toinen vasemmalla, joten pelkkä paikka kertoo, kumpi on kyseessä. Hävittäjälentäjille siipi siivessä lentäminen on melkein arkea, eroa ei ole montaa metriä ja sellaisessa lennossa tehdään vielä jyrkkiä kaartoja tai taitolentoliikkeitä. Matkustajakoneen kurkkiminen ei siis ole mitenkään vaikeaa etenkään hävittäjiin kuuluvilla laitteilla.

Muut ristiriitaisuudet lienevät seurausta median sekoilusta, joskin toki muukin on mahdollista. Spekulaatiot tahtovat vain päästä vauhtiin jokaisen onnettomuuden yhteydessä.

Ovatko Euroopassa panssaroidut ovet käytössä? Ruokaahan sinne lentäjillekin tuodaan matkan aikana ja muutenkin kommunikoidaan henkilökunnan kanssa. Myös Finnair näyttää edelleen ottavan ulkopuolisia ilmailuinnostuneita ohjaamoon lennon ajaksi, koska mm. Fsnordicissa näkee paljon ohjaamokuvia tai ohjaamovideoita nousuineen ja laskuineen.

Valitettavasti airliners.net on nurin. Siellä riittää kuvia hienoista ilmasta ilmaan otetuista kuvista.

Alla yksi googlen löytämä huono.

http://www.bharat-rakshak.com/IAF/Images/Current/Mirage/Mirage18.jpg
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Joitakin kommentteja tietämättömyyden antamalla varmuudella:

Kolmen tunnin lentoaika ei kai sinällään ole ihme. Saattoihan koneessa olla polttoainetta Prahaan asti. Vaikka olisi ollut vain Ateenaan, ymmärtääkseni löpöä pistetään reilusti turvallisuussyistä (jos pitääkin kaarrella/mennä varakentälle jne.).

Olisiko niin, että jos kukaan ei paina "kuolleen miehen jarrua" määräajoin, autopilotti alkaa ajaa ympyrää. Tilanne lienee ympyrää ajaen paremmin hanskassa kuin jos suoraan kohti äärettömyyttä mentäisiin?

Kännykkäviestit (joka olikin ankka) olisivat kai teknisesti voineet olla mahdollisia, mikäli reitti kävi mantereella linkkitornin lähellä.

Maallikkona kuvittelisi, että koneessa olisi vähintään kolme riippumatonta varahappijärjestelmää: matkustamo ja molemmilla lentäjillä toisistaan riippumattomat pullot. Ei ollutkaan vai kaikissa vikaa?

Miten kone putosi vuoristoon? Eikö mereen putoaminen olisi ollut todennäköisempää? Ammuttiinko alas sopivaan paikkaan? Iso asutuskeskus jäi aika lähelle.

Mitä hävittäjälentäjät näkivät? Saattoihan kapteeni maata lattialla, jolloin tuskin näkyi ikkunasta.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Hurmurisija sanoi:
Myös Finnair näyttää edelleen ottavan ulkopuolisia ilmailuinnostuneita ohjaamoon lennon ajaksi, koska mm. Fsnordicissa näkee paljon ohjaamokuvia tai ohjaamovideoita nousuineen ja laskuineen.
Ei ainakaan tavallisilla lennoilla voisi ottaa...enää...kyllä säännöt kieltävät sen. Mikä on Fsnordic ?
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Formulanomi sanoi:
Ei ainakaan tavallisilla lennoilla voisi ottaa...enää...kyllä säännöt kieltävät sen. Mikä on Fsnordic ?
Siellä niitä kuitenkin on. Ja yksi ohjaamovideokin oli, jossa Finnairin MD11 teki ylösvedon laskussa, mutta Finnair pyysi sen poistamaan julkisesta levityksestä. Suhteilla pääsee ja "suhteet" kai ovat aika joustava käsite.

En tähän hätään löytänyt kuin yhden, jossa ohjaamossa on istuttu ainakin lasku.

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,42413.0.html
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Formulanomi sanoi:
Joo ja kaveri näköjään retosteli matkustaneensa id-lipuilla. :eek: :D
Mikä se on?

EDIT: Se on siis henkilökuntalippu.

Lentäjien lapsetkin näyttävät matkustavan silloin tällöin ohjaamossa.

Ylipäänsä ohjaamossamatkustamissääntö ei näytä mitenkään ehdottomalta, koska kuvia tulee myös sellaisilta, jotka eivät ole firmassa töissä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös