Lentojen hinnoittelun parametrit ja yhtälöt

sammyosammy

Senior Citizen
Sijainti
Out Of Bounds
Saattaa pp käydä paska tsägä jos varaa edulliset majoitusfasiliteetit vuotta ennen reissua ja venailee sen lennon ostamista aikaan 58 vrk ennen Pina Coladan ensimmäistä hörppyä.... Jos se yhtiö vetäytyykin reitiltä kolmea kuukautta ennen matkaa ja joudut ottamaan jonkun neljän pompun (3vrk) vaihtoehdon.

Pahoittelen, että pahoittelet minun pahoittaneen mielesi lentoyhtiöiden reve-ajattelun taustoista :p

(Normaalilla kuluttajalla ei ole mitään (kapiteeleilla) mahdollisuutta tietää, koska on oikea hetki ostaa se lento. Kaikki pitää vaan suhteuttaa omaan maksuvalmiuteen kyseisestä palvelusta)

jjv

Arschloch
Helsingistä Frankfurtiin (59 %). Lentoliput sai keskimäärin 279 eurolla, jos varauksen teki 54 päivää ennen matkaa
Kova on keskihinta. Tuonne nyt yleensä saa Lufthansalta lentoja alle 150 eurollakin. Useamman kerran olen Frankfurtissa konetta vaihtanut ja ne kokonaismatkatkin olleet aina alle tuon keskihinnan. Oliskohan ollu joku arkipyhä tutkittuna ajankohtana.

Saattaa pp käydä paska tsägä jos varaa edulliset majoitusfasiliteetit vuotta ennen reissua
Nii no noita hotellihuonevarauksiahan voi usein maksutta peruuttaakkin. Mutta kuinka moneen hotelliin edes voi tehdä varausta vuotta etukäteen? Joskus hintoja selaillessa sellaiseenkin törmäsin, että puoli vuotta aiemminkaan ei kaikkiin hotelleihin voinut varausta tehdä, eivät olleet hintoja vielä päättäneet.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
plaa...plaa...plaa...pälä.... pälä...
Samaa koeteltua taktiikkaa soveltaen ostin perheelle epsanjan matkat heti kun päätös matkalle lähdöstä tehtiin (5 kk ennen matkaa) Lennot maksoivat Norwegialilla yhteensä 1700 euroa (+paikkaliput+matkatavarat). Aattelin, että hyvä ettei ole ole ehtinyt POMPSAHTAA korkeammaksi!
plaa...plaa...plaa...pälä.... pälä...
Varasin tänään samalle porukalle ja samalle syyslomaviikolle lennot ensi vuodeksi.
Käytännössä siis tasan samat lennot (Helsinki-Malaga-Helsinki), lentonumeroita myöden. Otinpa samat istumapaikatkin.
Hintalappu 677 euroa.

Nyt saatto osua vähän parempaan väliin tämä varaus kuin viimeksi. :eek:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Vahvistan, että tänne mun auton kyydissä tulleen ja täällä kylässä olleen kaverini paluulippu Suomeen olisi Norwegianilla hänen koneeltaan ostettuna maksanut n. 136 euroa mutta mun koneelta ostettuna tuli maksamaan noin 76 euroa. (Olin silloin Suomessa lomalla, joten molemmat koneet Suomessa)

Meillä oli sama lento auki molemmissa koneissa selaimessa ja kaverille näytti paljon korkeemmaan hinnan. Mun kone oli Suomusjärvellä, kaverin kone Raisiossa, mutta sillä tuskin oli merkitystä. Mun koneelta ei oltu Norwegianin lentoja selailtu ollenkaan, kaverin koneelta usein.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Varasin tänään samalle porukalle ja samalle syyslomaviikolle lennot ensi vuodeksi.
Käytännössä siis tasan samat lennot (Helsinki-Malaga-Helsinki), lentonumeroita myöden. Otinpa samat istumapaikatkin.
Hintalappu 677 euroa.

Nyt saatto osua vähän parempaan väliin tämä varaus kuin viimeksi. :eek:
:thumbup::thumbup:

Tulkaa ny joskus Torreviejaankin. Tänne on esim. ny lennot 59 euroa/naama :)

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Jostain olen kuullut jopa selainhistorian vaikuttavan lentohintaan. Eli kun käy riittävän monesti kyyläämässä samaa lentoa, yksk kaks yllättäen sen hinta pompsahtaakin ja saa näin ollen asiakkaan reagoimaan paniikkaratkaisulla ja varaamaan matkan.
Ainakin tämän viimeisimmän, ihan käytännössä omin silmin nähdyn tapauksen johdosta, olen taipuvainen allekirjoittamaan tuosta teoriasta ainakin osan. Luultavasti muutkin parametrit tosin lienevät vaikuttaneet hintaan, oletan.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Vahvistan, että tänne mun auton kyydissä tulleen ja täällä kylässä olleen kaverini paluulippu Suomeen olisi Norwegianilla hänen koneeltaan ostettuna maksanut n. 136 euroa mutta mun koneelta ostettuna tuli maksamaan noin 76 euroa. (Olin silloin Suomessa lomalla, joten molemmat koneet Suomessa)

Meillä oli sama lento auki molemmissa koneissa selaimessa ja kaverille näytti paljon korkeemmaan hinnan. Mun kone oli Suomusjärvellä, kaverin kone Raisiossa, mutta sillä tuskin oli merkitystä. Mun koneelta ei oltu Norwegianin lentoja selailtu ollenkaan, kaverin koneelta usein.
Onkos mitään käsitystä, kumpi teki ensin kyselyn? (tai eteni pidemmälle)

Tämä taisi nyt nyt tulla käytännössä todettua. http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=2216719&postcount=45

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Onkos mitään käsitystä, kumpi teki ensin kyselyn? (tai eteni pidemmälle)

Tämä taisi nyt nyt tulla käytännössä todettua. http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=2216719&postcount=45
Kaverilla oli jo sivu auki Raision koneessa kun skypetteli mulle ja kyseli, että sopisko mulle tollasen lennon aikataulut. Menin omalta koneelta katsomaan ko. lentoa ja se antoi mulle ihan eri hinnan kuin hälle....ja niinpä se lento sitten ostettiin mun koneelta.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Kaverilla oli jo sivu auki Raision koneessa kun skypetteli mulle ja kyseli, että sopisko mulle tollasen lennon aikataulut. Menin omalta koneelta katsomaan ko. lentoa ja se antoi mulle ihan eri hinnan kuin hälle....ja niinpä se lento sitten ostettiin mun koneelta.
Viivettähän tuossa ei paljon ollut, että sikäli ei uskoisi että noin dramaattisesti hinta vaihtui halvemmaksi. Toisin sanoen, että tossa teidän kyselyjen välillä olisi paikkoja vapautunut merkittävästi. Vähän vaikuttaa kuitenkin satunnaiselta?

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Viivettähän tuossa ei paljon ollut, että sikäli ei uskoisi että noin dramaattisesti hinta vaihtui halvemmaksi. Toisin sanoen, että tossa teidän kyselyjen välillä olisi paikkoja vapautunut merkittävästi. Vähän vaikuttaa kuitenkin satunnaiselta?
Joo, uskottavampi selitys onkin se, että kaveri oli *paljon* surffaillut hintoja sieltä sivuilta. Mä en ollenkaan.

jjv

Arschloch
Joo, uskottavampi selitys onkin se, että kaveri oli *paljon* surffaillut hintoja sieltä sivuilta. Mä en ollenkaan.
Norwegianin kotisivuilta vai? Jos seurailee hintoja nettimatkatoimistojen sivuilta niin silloin ne eivät tietäisi minkä lennon hintoja seurailee, kun kaikki halvimmat lennot tulevat samalle sivulle. Olettaisin :doubtful:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Norwegianin kotisivuilta vai? Jos seurailee hintoja nettimatkatoimistojen sivuilta niin silloin ne eivät tietäisi minkä lennon hintoja seurailee, kun kaikki halvimmat lennot tulevat samalle sivulle. Olettaisin :doubtful:
Joo, suoraan Norwegianin sivuilta....josta sitten sen matkan ostokin tehtiin samantien.

sammyosammy

Senior Citizen
Sijainti
Out Of Bounds
Älkää nyt juma aloittako jarnaa tästä taas :D

Siellä on pari muutakin surfaamassa (vaikuttamassa hintoihin) koko ajan eikä lentoyhtiön revenue management ei ole sivustokäyntienne lukumääristä kiinnostunut höykäsen pölähtämää.

Vai meneekö se niin, että: "Tuohan on tosi kiinnostunut lennoistamme, kun käy niin usein hintaa tsekkaamassa. Kun se on niin kiinnostunut, niin hinataan sen hinta 12.000 euroon. Kyllä se sen ostaa, kun niin usein katselee"

SE on totta, että välimuistin siivoaminen, selaimen uudelleenkäynnistäminen etc. puhdistustoimenpiteet saattavat muuttaa hintaa. Vaan ei välttämättä toivottuun suuntaan.

sammyosammy

Senior Citizen
Sijainti
Out Of Bounds
Toisin sanoen, että tossa teidän kyselyjen välillä olisi paikkoja vapautunut merkittävästi. Vähän vaikuttaa kuitenkin satunnaiselta?
Tai ostettu jonkun toisen tahon toimesta tarpeeksi kalliimpia jakkaroita kyseiseltä lennolta (esmeks ryhmävaraus, joilla vastoin yleistä ymmärrystä on useinkin korkeammat hinnat) ja klik, taas päivittyi yhtiön hinnat.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Toisin sanoen, että tossa teidän kyselyjen välillä olisi paikkoja vapautunut merkittävästi. Vähän vaikuttaa kuitenkin satunnaiselta?
Ei meidän kyselyissä ollut mitään väliä. Kaverilla oli siis sivu auki kun soitti mulle ja mä sitten avasin saman sivun haulla ja sain eri hinnan. Sitten kaveri teki uuden haun ja sai taas sen korkeamman hinnan. Sitten mä tein taas haun ja sain edelleen sen matalamman hinnan. Ja sitten se ostettiin.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Älkää nyt juma aloittako jarnaa tästä taas :D

Siellä on pari muutakin surfaamassa (vaikuttamassa hintoihin) koko ajan eikä lentoyhtiön revenue management ei ole sivustokäyntienne lukumääristä kiinnostunut höykäsen pölähtämää.

Vai meneekö se niin, että: "Tuohan on tosi kiinnostunut lennoistamme, kun käy niin usein hintaa tsekkaamassa. Kun se on niin kiinnostunut, niin hinataan sen hinta 12.000 euroon. Kyllä se sen ostaa, kun niin usein katselee"

SE on totta, että välimuistin siivoaminen, selaimen uudelleenkäynnistäminen etc. puhdistustoimenpiteet saattavat muuttaa hintaa. Vaan ei välttämättä toivottuun suuntaan.
Eipä tässä oikeastaan jarnata. Pohditaan vaan mahdollisuuksia, jotka liittyvät rakettitieteisiin (ainakin maallikoille) verrattavissa olevaan lentolippujen hinnoitteluun.

Ruunarin aiemman, eikä varsinkaan täydennetyn kertomuksen mukaan tuossa ei ollut mitään muuta "järkevää logiikkaa" hinnan eroon kuin se, että toiselta koneelta on ehkä tehty jo aiemmin kyselyitä ko. lentoon liittyen.

Sikäili kirjoittamasi skenaario (keskimmäinen kappale) voi pitää paikkaansa (kohtuullisin hinnoin) , vaikka hassulta kuulostaakin. Uskoisin, että lentoyhtiöille (varsinkin) halpiksille kelpaisi sellaiset järjestelmät, joissa revenue managerin ei tarvitsisi ihan joka asialle eväänsä heiluttaa eli automattiikka olisi ok. (ennalta määritellyt parametrit, säännöt)

sammyosammy

Senior Citizen
Sijainti
Out Of Bounds
Uskoisin, että lentoyhtiöille (varsinkin) halpiksille kelpaisi sellaiset järjestelmät, joissa revenue managerin ei tarvitsisi ihan joka asialle eväänsä heiluttaa eli automattiikka olisi ok. (ennalta määritellyt parametrit, säännöt)
Dynaaminen hinnoittelu matkustuksen palveluntarjoajissa on juurikin lentoyhtiöistä alkanut, joten järjestelmänsä ovat kaikista pisimmällä. Ja todellakin pitkälle automatisoitua. Revenue managerit lähinnä syöttävät dataa ja muuttujia järjestelmiin ja niiden pohjalta ne järjestelmät kalkuloivat omatoimisesti pilettien kulloistakin hintaa.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Dynaaminen hinnoittelu matkustuksen palveluntarjoajissa on juurikin lentoyhtiöistä alkanut, joten järjestelmänsä ovat kaikista pisimmällä. Ja todellakin pitkälle automatisoitua. Revenue managerit lähinnä syöttävät dataa ja muuttujia järjestelmiin ja niiden pohjalta ne järjestelmät kalkuloivat omatoimisesti pilettien kulloistakin hintaa.
Jeps. Olen ollut ko. pisneksestä ulkona yli kymmennen vuotta.

Toki jo Fres-järjestelmän aikoihin (ennen "nettiä") oli laskentaa ja nettipuolen kehitys vielä pidemmälle viedyllä automatiikkalla revenuen maksimoinniseksi oli ehkä jo tuolloin näkyvissä. (siis ihan kotomaan kamaralla)

sammyosammy

Senior Citizen
Sijainti
Out Of Bounds
Jeps. Olen ollut ko. pisneksestä ulkona yli kymmennen vuotta.

Toki jo Fres-järjestelmän aikoihin (ennen "nettiä") oli laskentaa ja nettipuolen kehitys vielä pidemmälle viedyllä automatiikkalla revenuen maksimoinniseksi oli ehkä jo tuolloin näkyvissä. (siis ihan kotomaan kamaralla)
Joo, päätän jarnani asian osalta toteamalla, että salaliittoa lentoyhtiö vs. asiakkaan nettiselain ei ole.

Se hinta nyt vaan elää kulloisenkin revenue-järjestelmän laskelmien mukaan ja kun siihen sotketaan kaikki maailman GDS-järjestelmät, jotka uivat juuri siihen samaan varausjärjestelmään niin ei tuosta hinnanmuodostuksesta tavallinen kuolevainen ota mitään tolkkua. Ostaa vaan, kun hinta on sopiva itselle :thumbup: