By Leo Turrini
Domenicalin hyvät toivotukset (ja epäilykset)
December 23, 2011
Joskus sitä yllättyy positiivisella tavalla.
Lyhyesti, toissailtana sekä Dom että Cola tulivat kysymään minulta mitä helvettiä oli tapahtunut Clogille.
Koska en rehellisesti puhuen tiedä enkä ymmärrä sitä selitin heille että se oli terveellinen myrkynpoisto-prosessi.
Sen jälkeen.
Sen jälkeen Stefano Domenicali lähetti minulle pullopostia minkä nyt välitän edelleen internetin raivoavalle merelle hyvien toivotusten kera.
Tässä.
‘Rakas Leo, uskon että olemme oppineet läksymme. Siksi uuden auton ei pitäisi olla imbalanssissa. Olemme muuttaneet kokonaan lähestymistapamme sunnittelujaksoon nähden, filosofisesti jos voin sanoa. Mutta kello mittaa tuloksia radalla. Vuosi sitten luulimme olevamme edellä mutta sinä tiedät miten asiat menivät… ‘
‘… Kritiikit vuodesta 2011 ovat oikeutettuja. Meillä ei ollut sitä autoa jonka halusimme. Oli hienoa voittaa Silverstonessa 60 vuotta Ferrarin ensimmäisestä voitosta jälkeen. Ehkä jos meillä olisi ollut hieman enemmän onnea olisimme kyenneet voittamaan vielä muutaman kisan enemmän. Mutta budjetti on joka tapauksessa negatiivinen … ‘
‘…Ellei olisi mitä? Alonso tietenkin. Ja vaikka monet eivät halua uskoa tätä voin vakuuttaa sinulle että olemme parantaneet johtamispuolella mitä tulee strategioihin. Emme voittaneet paljon mitään mutta usein olimme palkintopallilla juuri sen tähden että olimme varikolla noudattaneet Fernandon hyviä ohjeita. Se voi ja sen täytyy olla uusintastartin alku, niinkuin jalkapallovalmentajat usein sanovat … ‘
‘… Kubica? Tässä kohtaa meidän tulisi olla erittäin vakavia. Tänä päivänä ei edes Robert itse tiedä miten hänen parantumisensa etenee. Me olemme hänen puolellaan mutta asetamme hänen terveytensä kaiken edelle, hänen rehellisyytensä miehenä. Siksi emme ole koskaan edes ehdottaneet hänelle F1-testiä. Kubica ei ole ollut varma viime keväästä lähtien. Inhmillisesti puhuen toivon näkeväni hänet vielä radoilla johtajana. Hän on ystävä, hän on mestari …’
‘… tietysti olen puhunut Kimin kanssa. Olen jo aikaisemmin sanonut sinulle että suhteeni Räikköseen on pysynyt erinomaisena. Mitä hän sanoi minulle? Että hän on onnellinen ja vakuuttunut siitä että hän teki oikean ratkaisun koskien itseään. Onko hän kilpailukykyinen? Minulla ei ole epäilystäkään siitä että hän pystyy ottamaan enemmän irti autosta. Schumacher tuli takaisin eikä hänkään ole unohtanut miten ajaa, hän ei ole koskaan ollut palkintopallilla kahden kauden aikana eikä se johdu hänestä… ‘
… Massan tapaus on jo hyvin tiedossa. Meillä oli valitettava vuosi kaikin tavoin. Emme ole päättäneet mitään etukäteen, presidentti sanoi että katselemme ympärillemme ja se on totta, luulen että Felipe tekee myös samaa. Mutta jos hän on sitoutunut ajamaan yhtä lujaa kuin silloin kun hän ajoi Schumin ja Kimin kanssa, miksi vaihtaa?…’
‘… Ja loppuun, en tunne oloani epävarmaksi, en ole hermoromahduksen partaalla olevat manageri. Rakastan sitä mitä teen mutta suljen pois mahdollisuuden että kohtaloni riippuisi autosta. Kerroin sinulle kerran etten ajo kasvaa vanhaksi varikolla ja kerron sen uudestaan. Pelkäänkö että minut erotetaan? Noh, F1:ssä ei ole Articla 18… ‘
‘Lopuksi, hyvää joulua blogisi lukijoille, jopa niille jotka eivät kannata Ferraria. Itseasiassa, miksi he lopettivat)…’
Ah, tiedän!