Lewis Hamilton - kausi 09 hallitsevana maailmanmestarina

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
No kyllä se mun mielestä on ollut sateella so far. Tehnyt vähemmän virheitä kuin muut "huippukuskit" tähän mennessä. Nyt sitten teki kasan niitä.

Jos halutaan konkreettisia virheitä, niin muistetaan että Kimi ajo seinään KoP ei viimevuoden tiukassa väännössä.

Edit. Toi nyt on turhaa etsiä virheitä, mutta siis ihan itsellä sellainen fiilis kaverista, että hyvä vesikelillä, kun vertaa esim. Kimi. Kaveri ohittaa ahnaasti myös vedellä.
Hämyllä on muutamia erinomaisia sadekelin näyttöjä, kuten Fuji 07 tai Silverstone 08. Toisaalta Nyrre 07, Sepang ja Shanghai 09 ovat varsin keskinkertaisia näyttöjä. Tosiasia lienee se, että Mäkin auto oli 07 ja 08 hyvä pidoltaan ja sillä oli hyvä ajaa märällä (joo tiedän että Heikki ei loistanut 08 - paitsi Monzassa taisi itse asiassa olla nopeampi kuin Hämy sekä aika-ajoissa että kisassa märällä, mutta kun verrattiin Vetteliin joka oli vielä nopeampi niin näytti huonolta). Nyt kun autossa on selvästi huonompi pito ei Hämy olekaan muita kummempi "sademies" (Rain man...), ainakin minun mielestäni nämä kaksi viimeisintä sadekisaa ovat olleet hyvin keskinkertaisia näyttöjä mieheltä. Vähän niin kuin Alonsokin aloitti uransa sekä hyvillä että keskinkertaisilla sadekelin näytöillä, sitten joskus 05-06 sai erinomaisen sadekelin kuskin maineen kun autossa oli loistavat pito-ominaisuudet, mutta Fujista 07 (jossa törmäsi seinään) lähtien on pikku hiljaa osoittanut että se oli sittenkin lähinnä auto eikä kuski kun oli niin hyvä märällä. Vastaavalla tavalla on käynyt monelle kuljettajalle. Kimikin ajaa välillä erittäin hyvin, välillä heikosti sateella. Suurin syy lienee autossa ja säädöissä, joskus kulkee joskus ei, sateella pienetkin seikat korostuvat ja näin media ja fanit näkevät jotkut joskus jotenkin sankareina.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24236
Sijainti
lappeen Ranta
Tosta hamiltonin viime kauden Silverstonesta sanoisin sen verran, että sillähän meni aika-ajot melkoisen huonosti siellä. Ja aika-ajot ajettiin kuivalla kelillä. Itse kisassa satoi ja Hamilton ajoi aivan eri vauhtia kuin muut. Tuosta vois äkkinäinen vetää sen johtopäätöksen että Hamiltonilla oli sadekelin säädöt kun muilla oli kuivan kelin säädöt. Tai ainakin märemmän kelin säädöt kuin muilla. Jos noin oli, niin ei ole mikään ihme että Hamilton ajoi paljon paremmin kuin muut koska auto oli paremmissa kisakelin säädöissä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Niin tässä tulikin aikas hyvä pointti siitä että auton säädöt vaikuttaa todella paljon sateella. Nythän ajettiin vissiin kuivan kelin säädöillä, joten se on täysin auto- ja kuljettajakohtaista että miten ne säädöt toimii sateella. Jos kuivan kelin säädöt on kertakaikkiaan surkeat märällä, niin ei siinä paljon kuski voi muuta tehdä kuin pysyä tiellä.

On vaikea arvioida kuskien absoluuttista paremmuutta sateella, koska erilaisia muuttujia on niin paljon eikä olosuhteet ja kaluston voimasuhteet ole koskaan samanlaiset. Sen verran voi sanoa että Vettel tuntuu olevan aikas kova luu märällä. Hamilton on nopea, mutta kun muut meneekin kovempaa niin se kostautuu yliyrittämisenä. Alonso on aika varma sadekuski, mutta en nyt muista miehen esittäneen mitään suurtekoja. Kimillä kulkee välillä paremmin, välillä huonommin, ja sama koskee myös Massaa. Felipekin on ajan myötä hiukan rauhoittunut eikä tee enää virheitä niin paljon.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Kyllä se on täysin autosta kiinni miten kuskilla kulkee märällä radalla.:ahem:
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Tuli puolivahingossa katsottua BBC Worldilta (hard talk)Sir Jackie Stewartin haastattelua,ja aika rankasti haastattelija otti kantaa McLaren/Hamilton(varsinkin hamilton)-tapaukseen.Taitaa olla luultua isompi juttu tuolla briteissä."Valehtelija,menettänyt maineensa" jne.
Bernie/Jackie itse ja F1 noin yleensä oli keskustelun aiheena myös.
Jackie on kyllä lekenda.:alppu:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Hamilton: Petyin ajooni

MTV3.fi sanoi:
Hamilton: Petyin ajooni
21.04.2009 14:20


Formula ykkösten hallitseva maailmanmestari Lewis Hamilton myöntää pettyneensä omaan ajosuoritukseensa märässä Kiinan GP:ssä.

Yhdeksännestä ruudusta matkaan lähtenyt Hamilton ajoi maaliin kuudentena.

- On sääli, että minulle sattui pari pyörähdystä. Rakastan sateessa ajamista, mutten missään nimessä ajanut sunnuntaina niin hyvin kuin olisin voinut. Kisan jälkeen ihmiset onnittelivat minua hyvästä suorituksesta, mutta kokonaisuutena olin hieman tyytymätön kisaani, Hamilton kommentoi virallisilla nettisivuillaan.

Hamilton jäi kisassa minuutin ja 11 sekunnin päähän kärjestä.

- Minulle jäi sellainen tunne, että olisi pitänyt pystyä parempaan. Ajoin viidennellä sijalla ennen kuin pyörähdin alkukierroksilla. Kun katsoo, miten kisa kehittyi, on minulla vahva tunne siitä, että minun olisi pitänyt olla lähempänä kärkeä taistelemassa palkintosijoista, Hamilton jatkoi.

(MTV3)
Keijolla on nyt vahva tunne että ajamalla paremmin saa parempia tuloksia ja ajamalla huonommin saa huonompia tuloksia. Aika jännä. :alppu:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
En tiedä paljonko vaikutusta on uutisoinnilla, tartutaanko joidenkin tekemisiin ja sanomisiin vain hanakammmin kuin muiden.

Joka tapauksessa, meikäläisen silmissä Lewis vaikuttaa melkoiselta mulkerolta. Kaippa sellaista luonnetta jossain määrin tarvitsee menestyäkseen, mutta rajansa kaikella.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Mä koen sen säälittävänä, että maailmanmestari Hamilton tarvitsee tiimin apua voittakseen tallitoverinsa eikä silti voita, koska hölmöilee ja ajelee ulos radalta.

Kuinkahan monta pistettä Hamiltonilla olisi vähemmän jos ei olisi näitä iki-ihania asfaltti turva-alueita?
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8255
Sijainti
Helsinki
En tiedä paljonko vaikutusta on uutisoinnilla, tartutaanko joidenkin tekemisiin ja sanomisiin vain hanakammmin kuin muiden.

Joka tapauksessa, meikäläisen silmissä Lewis vaikuttaa melkoiselta mulkerolta. Kaippa sellaista luonnetta jossain määrin tarvitsee menestyäkseen, mutta rajansa kaikella.
No ei tarvita menestymistä varten mitään kyseenalaista mulkku luonnetta noin yleensä. Siitä hyvinä esimerkkeinä on Häkkinen ja tuleva hyvä esimerkki suuresta menestyjästä on Vettel.

Toki on toisenkinlaisia esimerkkejä. Jos Ruben olisi luonteeltaan röyhkeämpi, niin miten olisi tietyt asiat menny? Ehkä Ruben ei olis jatkanu niin pitkään Ferrarilla, ehkä olis ja Schumilla olis pari mestaruutta vähemmän.

Lisäks Hamilton on siinä mielessä poikkeuksellisessa asemassa, joka tietyllä tapaa myös vaatii hieman kovempaa pintaa ku muut. Ku on avaamassa polkuja muille tummempi hipiäisille, niin joutuu kärsimään omalla tavallaan.

Ehkä siksi ei löydy sopivaa naiskuskia ykkösiin, ku kovuutta ei löydy riittävästi. Nopeudesta tai teknisestä osaamisesta tuskin se on kiinni. Ehkä sit ku löytyy sellanen sopivan kova, joka ei ole mikään rekkakuski lepakko, saadaan sarjaan myös pätevä naiskuski.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tosta hamiltonin viime kauden Silverstonesta sanoisin sen verran, että sillähän meni aika-ajot melkoisen huonosti siellä. Ja aika-ajot ajettiin kuivalla kelillä. Itse kisassa satoi ja Hamilton ajoi aivan eri vauhtia kuin muut. Tuosta vois äkkinäinen vetää sen johtopäätöksen että Hamiltonilla oli sadekelin säädöt kun muilla oli kuivan kelin säädöt. Tai ainakin märemmän kelin säädöt kuin muilla. Jos noin oli, niin ei ole mikään ihme että Hamilton ajoi paljon paremmin kuin muut koska auto oli paremmissa kisakelin säädöissä.
Ei välttämättä hirveän kaukaa haettua. Kovalainenhan oli tuolla aikamoisessa iskussa aika-ajossa, ei tainnut säädöt toimia kisassa ihan samalla lailla. Vai keksiikö joku paremman selityksen Hamiltin onnettomalle aika-ajo suoritukselle?
 

Väisäskä

Toist pualt aitaa
Liittynyt
20.8.2007
Viestit
198
Sijainti
Sydney Australia
Ei välttämättä hirveän kaukaa haettua. Kovalainenhan oli tuolla aikamoisessa iskussa aika-ajossa, ei tainnut säädöt toimia kisassa ihan samalla lailla. Vai keksiikö joku paremman selityksen Hamiltin onnettomalle aika-ajo suoritukselle?
Joo säädöistähän se on kii,
kukahan niitä aina käy muuttelemassa ennen kisjoja? :dunno::D:D
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Niin tässä tulikin aikas hyvä pointti siitä että auton säädöt vaikuttaa todella paljon sateella. Nythän ajettiin vissiin kuivan kelin säädöillä, joten se on täysin auto- ja kuljettajakohtaista että miten ne säädöt toimii sateella. Jos kuivan kelin säädöt on kertakaikkiaan surkeat märällä, niin ei siinä paljon kuski voi muuta tehdä kuin pysyä tiellä.
Siis eikö tallit todellakaan saa muuttaa autoja aika-ajon ja kisan välissä siellä lähtöruudukossa jos keli muuttuu kuivasta märäksi tai toisinpäin?

Sitä en tiedä mitä kaikkea pitää kelien välillä muuttaa mutta ainakin olen saanut sen käsityksen että camper kulmia ym.

Tuntuu aika tyhmältä lähteä kuivan kelin säädöillä täysin sadekisaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Siis eikö tallit todellakaan saa muuttaa autoja aika-ajon ja kisan välissä siellä lähtöruudukossa jos keli muuttuu kuivasta märäksi tai toisinpäin?

Sitä en tiedä mitä kaikkea pitää kelien välillä muuttaa mutta ainakin olen saanut sen käsityksen että camper kulmia ym.

Tuntuu aika tyhmältä lähteä kuivan kelin säädöillä täysin sadekisaan.
Autoista saa sateen sattuessa muuttaa vain jäähdytystä.
 

#Driver

Well-known member
Liittynyt
27.1.2009
Viestit
66
On sääli, että minulle sattui pari pyörähdystä. Rakastan sateessa ajamista, mutten missään nimessä ajanut sunnuntaina niin hyvin kuin olisin voinut. Kisan jälkeen ihmiset onnittelivat minua hyvästä suorituksesta, mutta kokonaisuutena olin hieman tyytymätön kisaani, Hamilton kommentoi virallisilla nettisivuillaan.
Leewishan ei pyörähdellyt ja luistellut nurmikolla kuin jonkun vajaa 10 kertaa kisassa. Kuka tuollaisen kisan jälkeen voi onnitella Hamiltonia hyvästä suorituksesta :yuck: Vauhtia löytyi välillä, välillä meno oli kuin mummolla umpihangessa. Ei pysynyt heikin perässä lopussa enää ollenkaan ja jokin Sutil FI:lläkin painoi ohitse :rolleyes: Ja Kimille vain puukkoa selkään, vaikka ajoi melko virheettömän kisan kilpailukyvyttömällä autolla :nope:
 
Ylös