Lewis Hamilton, McLarenin kullan vuolija?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Edellä ajajan vasuulla pitäisi olla, että rinnalle tunkeneella on auton leveydeltä tilaa valitsemallaan puolella rataa, aina. Minä olen ihan vakavissani.

Hamiltonin ja Buttonin vääntö Istanbulissa viime vuonna näytti, miltä F1-kisaaminen voisi näyttää, jos ohitustilanteissa olisi jotain oikeuksia takana olevallakin. Kumpikin veti huonolla linjalla rintarinnan puolikierrosta ja antoi tilaa juuri sen verran, että takana tulevakin mahtui vielä. Tuollaista nähdään todella harvoin, kun viimeistään ohituksen jälkeen edelle päässyt ottaa joko etusiiven tai vauhdin pois. Paitsi, jos kyseessä on tallikaveri ;-(
Juuri näin. Tuollaista sen kilvanajon pitäisi olla. Eikä sitä mitä Schumi ja Senna opetti että leikataan vaan härskisti eteen normaalissa ajolinjassa pitäytyen, vaikka toinen on tulossa rinnalle ja yrittää ajaa kilpaa. Ihan väärin menee rangaistukset kun vain ohituksen yrittäjiä rangaistaan kolareista. Vähintään yhtä usein syytä on ohitettavassakin. Jos ohitettaviakin rangaistaisiin ni ehkä niitä ohituksiakin nähtäisiin ilman 'ohituksen mahdollistavia nappeja'.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Noh, näkemyserot ovat mitkä ovat, mutta mielestäni kilpa-autoilussa ei tarvitse antaa toisille ylimääräistä tilaa. Kyse on kuitenkin sananmukaisesti kilpailusta ja siihen kuuluu se, että yksi pyrkii olemaan muita parempi. Jos ei oma vauhti/taidot riitä edellä ajavan ohittamiseen, niin se tarkoittaa sitä, että olet sillä paikalla mihin kuulut, muiden ei tarvitse antaa latua.

Tottakai tallikaverusten kamppailut ovat erilaisia ja sitä kautta näyttävämpiä, koska heidän pitää tallin edun nimissä varoa toisiaan.
 

Xjazz

Well-known member
Liittynyt
11.2.2011
Viestit
110
Mites se menikään erään F1 staran mukaan aikanaan? Kyse ei ole mistään tee juonnista...

En ole Hamilton fani, mutta sillä on kieltämättä munaa, kanttia & sisua. Näihän pitää ollakkin näillä kuskeilla.

Ongelmana on se, mihin vetää raja?

Nykyiset 'lumiaura' etusiivet pitäisi pikimmiten kaventaa ja yksinkertaistaa. Ei naurettavia siivenpääty hässäköitä.

Lisäksi pyörien ripustuksien lujuudet pitäisi olla muutamaa kertaa vahvemmat.

(jatkuu)
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
En ole Hamilton fani, mutta sillä on kieltämättä munaa, kanttia & sisua. Näihän pitää ollakkin näillä kuskeilla.

Ongelmana on se, mihin vetää raja?
Kyllä. Monaco on vaan liian ahdas rata tuollaiselle ajotyylille. Siis ehdottomasti yritystä pitää olla, mutta kyllä Hamiltonista paistoi läpi turhautuminen. En usko että normipäivänä olisi yrittänyt tuollaisia ohituksia.


Nykyiset 'lumiaura' etusiivet pitäisi pikimmiten kaventaa ja yksinkertaistaa. Ei naurettavia siivenpääty hässäköitä.

Lisäksi pyörien ripustuksien lujuudet pitäisi olla muutamaa kertaa vahvemmat.
Ehdottomasti pitäisi kaventaa nuo siivet ja parantaa niiden kiinnitystä. Siivet ovat aivan liian leveät. Samoin ripustuksista ja ohjausvarsista tulisi tehdä vahvemmat. Nyt niistä pyritään tekemään mahdollisimman kevyet. Pienikin kolaus väärästä kulmasta voi ne rikkoa. Pienet kontaktit kuuluvat autourheiluun ja autojen tulisi ne kestää. Mitään romurallia en lajista halua, mutta kyllä autojen pitäisi pienet pusut kestää.
 

LarryBoy

Well-known member
Liittynyt
31.7.2010
Viestit
91
Ehdottomasti pitäisi kaventaa nuo siivet ja parantaa niiden kiinnitystä. Siivet ovat aivan liian leveät. Samoin ripustuksista ja ohjausvarsista tulisi tehdä vahvemmat. Nyt niistä pyritään tekemään mahdollisimman kevyet. Pienikin kolaus väärästä kulmasta voi ne rikkoa. Pienet kontaktit kuuluvat autourheiluun ja autojen tulisi ne kestää. Mitään romurallia en lajista halua, mutta kyllä autojen pitäisi pienet pusut kestää.
Aivan, FIA voisi kehittää testit ja määrätä, kuinka paljon vääntöä ja taivutusta etusiipien, tukivarsien ja muiden tulisi kestää, ennen kuin ne hajoavat.

Etusiipienkin kaventaminen voisi auttaa, mutta vaikeuttaako tämä sitten edessä ajavan seuraamista nopeissa mutkissa. Mene ja tiedä :confused:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ehdottomasti pitäisi kaventaa nuo siivet ja parantaa niiden kiinnitystä. Siivet ovat aivan liian leveät. Samoin ripustuksista ja ohjausvarsista tulisi tehdä vahvemmat. Nyt niistä pyritään tekemään mahdollisimman kevyet. Pienikin kolaus väärästä kulmasta voi ne rikkoa. Pienet kontaktit kuuluvat autourheiluun ja autojen tulisi ne kestää. Mitään romurallia en lajista halua, mutta kyllä autojen pitäisi pienet pusut kestää.
Avopyöräisiin ei kontaktit kuulu. Pusuja voi jakaa koppiautoissa, formuloissa ei (tai sitten niihin pitää laittaa lokasuojat).
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Avopyöräisiin ei kontaktit kuulu. Pusuja voi jakaa koppiautoissa, formuloissa ei (tai sitten niihin pitää laittaa lokasuojat).
En nyt tarkoita mitään NASCAR- tai koppiauto-pusuja vaan sitä etteivät nykyautot kestä edes renkaan osuessa renkaaseen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En nyt tarkoita mitään NASCAR- tai koppiauto-pusuja vaan sitä etteivät nykyautot kestä edes renkaan osuessa renkaaseen.
Ehkä parempi niin. Jos autot kestäisivät kontaktia paremmin, kontaktia otettaisiin hanakammin. Ja se ei mielestäni kuulu formuloihin.
 

Xjazz

Well-known member
Liittynyt
11.2.2011
Viestit
110
Ehkä parempi niin. Jos autot kestäisivät kontaktia paremmin, kontaktia otettaisiin hanakammin. Ja se ei mielestäni kuulu formuloihin.
Ja toisten mielestä ne ehkä kuuluvat formuloihin...

Teen juontia voineen harrastaa jossain muualla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja toisten mielestä ne ehkä kuuluvat formuloihin...

Teen juontia voineen harrastaa jossain muualla.
F1:n ja formuloiden tulisi olla taito- ja tarkkuuslaji, ei voimalaji. Puskemiseen ja änkeämiseen on moottoriurheilussa omat lajinsa, formuloiden ei tarvitse tai pitäisi olla sitä. Sellainen soveltuu erittäin huonosti avopyöräisille.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Täytyy kyllä todeta näitä kisatapahtumia youtubesta katsellessa, että Hamiltonin McLaren ainakin on riittävän kestävä :D

Melko varmasti on harjoitellut etupyörä vastustajan sivuponttoonissa ajoa simulaattorilla. Ja siksi mitään ei hajoa kun tilanne on tuttu ja hallittu.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Täytyy kyllä todeta näitä kisatapahtumia youtubesta katsellessa, että Hamiltonin McLaren ainakin on riittävän kestävä :D

Melko varmasti on harjoitellut etupyörä vastustajan sivuponttoonissa ajoa simulaattorilla. Ja siksi mitään ei hajoa kun tilanne on tuttu ja hallittu.
Hamiltonin kisa olisi päättynyt ilman punaista lippua. Tauon aikana autoa saatiin parsittua sen verran kasaan että kisaa voitiin jatkaa.

Takasiipi antoi periksi Alguersuarin ajettua konttiin ja kuten tauon aikana näimme, sen korjaaminen oli melkolailla aikaavievää ja työlästä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Hamiltonin kisa olisi päättynyt ilman punaista lippua. Tauon aikana autoa saatiin parsittua sen verran kasaan että kisaa voitiin jatkaa.

Takasiipi antoi periksi Alguersuarin ajettua konttiin ja kuten tauon aikana näimme, sen korjaaminen oli melkolailla aikaavievää ja työlästä.
Se ei ollutkaan mitään pientä koskettelua vaan selvä päälleajo.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Se ei ollutkaan mitään pientä koskettelua vaan selvä päälleajo.
...joka johtui Hamiltonin hidastamisesta yllättävässä paikassa.

Alguersuarilla ei tainnut olla mitään mahdollisuutta nähdä Hamiltonin takaa, että edellä ajaneella Sutililla oli rengas hajalla. Näin hidastaminen tuli täytenä yllätyksenä tuossa paikassa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
...joka johtui Hamiltonin hidastamisesta yllättävässä paikassa.

Alguersuarilla ei tainnut olla mitään mahdollisuutta nähdä Hamiltonin takaa, että edellä ajaneella Sutililla oli rengas hajalla. Näin hidastaminen tuli täytenä yllätyksenä tuossa paikassa.
Huomasitko, että siinä oli Sutil ilman takarengasta edessä?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
...joka johtui Hamiltonin hidastamisesta yllättävässä paikassa.

Alguersuarilla ei tainnut olla mitään mahdollisuutta nähdä Hamiltonin takaa, että edellä ajaneella Sutililla oli rengas hajalla. Näin hidastaminen tuli täytenä yllätyksenä tuossa paikassa.
Eli kyseessä oli kunnon kolarionnettomuus eikä mikään ohitustilanne, jonka vuoksi en sitä edes maininnut.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Kyllä. Monaco on vaan liian ahdas rata tuollaiselle ajotyylille. Siis ehdottomasti yritystä pitää olla, mutta kyllä Hamiltonista paistoi läpi turhautuminen. En usko että normipäivänä olisi yrittänyt tuollaisia ohituksia.
Maailmanmestari Hamiltonin ja nelinkertaisen MM-pronssimitalisti David Coulthardin erottaa toisistaan se, että siinä missä Coulthard MM-sarjan kakkosena sammutti mottinsa paalupaikalta Monacon lämmittelykierrokselle lähdettäessä 2001 ja vietti kymmeniä kierroksia Arrows'n Enrique Bernoldin perässä, ei Hamilton ensinnäkään mokaa noin hyviä saumoja eikä suostu jäämään trullijunan perään kiltisti vain, että tällä tyylillä varmistuisi pari pistettä enemmän kisasta. Riskejä on otettava, vaikka kuinka v****ksi menisi.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös