Liikaa vauhtia! Mitä pitäs tehdä?

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
AMS82 sanoi:
10 sekunnin hidastumisen aikaansaamiseksi pitäisi siirtyä kyllä suoraan Avalonin F3000 rengaisiin, siis niihin renkaisiin, joita Minardi viime vuonna kauden alkua edeltäneissä testeissä hetken verran oli pakotettu käyttämään. Henkilökohtaisesti pitäisin juuri tuollaista Avalon tyyppistä rengasratkaisua paljon parempana, kuin aikaisempaan verrattavan monopolitilanteen palauttamista. Se kun tapaa kohtuuttomasti suosia paria tallia, jotka saavat muita suuremman roolin uusien seosten testaamisessa. Kaikkein parasta olisi jos moottorin tehoilla ja V8 siirtymisellä saataisiin nopeudet laskemaan ja myös jatkossa voitaisini käyttää useampaa rengastoimittajaa.
Se rengasmerkki on muuten Avon :)

Itse pitäisin moottorikoon kasvattamisesta ja huippukierrosluvun määräämisestä tiettyyn kohtaan. Pakottaisi tuohon palamistapahtuman tarkkailuun myös, eikö?
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Bobakki sanoi:

Itse pitäisin moottorikoon kasvattamisesta ja huippukierrosluvun määräämisestä tiettyyn kohtaan. Pakottaisi tuohon palamistapahtuman tarkkailuun myös, eikö?
Eikö se sitten nykyään pakota?
 

Mikkoz

Well-known member
Liittynyt
28.11.2003
Viestit
839
Sijainti
JKL
Pistäsivät nopeuden rajoittimen vaikka 150km/h niin ei tarttis valittaa liiasta vauhdista.
 

ronnet

Armchair Specialist
Liittynyt
2.4.2004
Viestit
41
Sijainti
Rocky Island
Bobakki sanoi:


Itse pitäisin moottorikoon kasvattamisesta ja huippukierrosluvun määräämisestä tiettyyn kohtaan. Pakottaisi tuohon palamistapahtuman tarkkailuun myös, eikö?
Tuotha noin.. tämähän kuulostaa jännältä, enpä tuota ajatellutkaan. Kierrosluvun rajoitin olisi helppo toteuttaa luotettavasti, ettei edes italiaano pystyisi huiputtamaan. Vastaavaan tapaan kuin turbopaineet joskus jossain lajissa oli rajattu tiettyyn arvoon. Välityksiin ei puututtaisi, ne vois olla mitä vaan, vaikka 10 vaihdetta jos joku haluaa.
 

ronnet

Armchair Specialist
Liittynyt
2.4.2004
Viestit
41
Sijainti
Rocky Island
Sam.S.Walken sanoi:
tästä aiheesta olisi ollut juttu tuolla tekniikkapuolellakin,mutta sitä lienee aika harva lukenut...:thumbdown
Oikeassa olet, rookiena en ajatellutkaan, että Formula1 aiheen voi vielä jakaa kahteen. Sehän on yhtä paljon tekniikkaa kuin itse urheilua, miks ne pitäis erottaa. No, sorry kuitenkin!

Viva Honda!
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
ronnet sanoi:
Tuotha noin.. tämähän kuulostaa jännältä, enpä tuota ajatellutkaan. Kierrosluvun rajoitin olisi helppo toteuttaa luotettavasti, ettei edes italiaano pystyisi huiputtamaan. Vastaavaan tapaan kuin turbopaineet joskus jossain lajissa oli rajattu tiettyyn arvoon. Välityksiin ei puututtaisi, ne vois olla mitä vaan, vaikka 10 vaihdetta jos joku haluaa.
Niinkuin Ross Brawn sanoi:
"Either Formula-1 is the pinnacle of the motorsport, or it isn't"

Mitään Cart-sarjaa tylsine moottorisääntöineen ei kannattaisi lähteä tekemään. Vauhtia voi laskea alas niin monella muulla järkevällä tavalla, ettei lajin luonne siitä muutu mihinkään.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
gnz sanoi:
Niinkuin Ross Brawn sanoi:
"Either Formula-1 is the pinnacle of the motorsport, or it isn't"

Mitään Cart-sarjaa tylsine moottorisääntöineen ei kannattaisi lähteä tekemään. Vauhtia voi laskea alas niin monella muulla järkevällä tavalla, ettei lajin luonne siitä muutu mihinkään.
...mielestäni nuo nykyiset moottorisäännöt on varsin onnettomat kun koneet ovat sairaalloisen yläviritteisiä ja kehitystyö tähtää lähes yksinomaan korkeampiin huippukierroksiin.
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
...mielestäni nuo nykyiset moottorisäännöt on varsin onnettomat kun koneet ovat sairaalloisen yläviritteisiä ja kehitystyö tähtää lähes yksinomaan korkeampiin huippukierroksiin.
Ei siitä vapaastihengittävästä oikein muuten saada lisää potkua kuin kierroksilla, ahdetuissa voi yrittää aina survoa seosta sisään ja ulos paineilla. Palotapahtuma, seokset, ennakot ja kampiakselin joustaminen on varmaan optimoitu 101% tasolle jo monta vuotta sitten.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Niin tuo Mario Ilien siihen silti yrittää vaan paneutua. Joka tapauksessa kustannuksissakin luulisi päästävän alaspäin kun moottorin kierrosnopeudeet laskisivat. Millään en usko, etteikö sillä rintamalla voisi autoja vielä kehittää.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Mitäs jos maksimi vaihde määr tiputettaisiin 4:ään niin silloin olisi koneista kaiken järjen mukaan tehtävä vääntävämpiä?


Edit:Vielä parempaa laitetaan mun passatin 4v automaatti niihin kaikkiin niin ei kyllä kulje sen jälkeen mihinkään :)
 

sandman72

Asshole
Liittynyt
21.11.2000
Viestit
252
Sijainti
Arctic Roast Duck Society
Mites olis jos rajoittais tankkauspainetta eli bensaa saataisiin hitaammin sisään, jolloin se ei sinänsä pakota tekemään mitään, mutta varikkokäynnit vähenisivät ja taloudellisella moottorilla voisi laskea saavansa jonkinnäköistä etua.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
ronnet sanoi:
Oikeassa olet, rookiena en ajatellutkaan, että Formula1 aiheen voi vielä jakaa kahteen. Sehän on yhtä paljon tekniikkaa kuin itse urheilua, miks ne pitäis erottaa. No, sorry kuitenkin!

Viva Honda!
Tekniikka-alue luotiin, jotta tekniikkaa sisältävät otsikot saataisiin pysymään pinnalla vähän kauemmin, sillä Formula-1 osastolla ne hukkuvat erittäin nopeasti.

Toisekseen, siellä saa puhua myös muustakin kuin puhtaasti autourheiluun liittyvistä kysymyksistä.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Bobakki sanoi:
Niin tuo Mario Ilien siihen silti yrittää vaan paneutua. Joka tapauksessa kustannuksissakin luulisi päästävän alaspäin kun moottorin kierrosnopeudeet laskisivat. Millään en usko, etteikö sillä rintamalla voisi autoja vielä kehittää.
Tottakai palotapahtumaa pyritään kehittämään tehokkaampaan suuntaan jatkuvasti. Sehän on edellytys, jotta polttoaineesta saataisiin mahdollisimman suuri energia rataan.

Ei kierrosmäärän rajoittaminen eli käytännössä pitkäiskuisempien koneiden rakentaminen laske kustannuksia, vaan käsittääkseni siirtää tuotekehityksen polttopisteen vain vähän eri kohtaan. Vaikka kone antaisi ulospäin vähemmän kierroksia, insinöörit pitävät huolen siitä, että männät liikkuvat takuulla aivan äärirajoilla, eli ~25m/s huipputehoilla.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
gnz sanoi:
Tottakai palotapahtumaa pyritään kehittämään tehokkaampaan suuntaan jatkuvasti. Sehän on edellytys, jotta polttoaineesta saataisiin mahdollisimman suuri energia rataan.

Ei kierrosmäärän rajoittaminen eli käytännössä pitkäiskuisempien koneiden rakentaminen laske kustannuksia, vaan käsittääkseni siirtää tuotekehityksen polttopisteen vain vähän eri kohtaan. Vaikka kone antaisi ulospäin vähemmän kierroksia, insinöörit pitävät huolen siitä, että männät liikkuvat takuulla aivan äärirajoilla, eli ~25m/s huipputehoilla.
Eikö kuitenkin vähemmillä vaihteilla joutuisi tekemään enemmän kompromissi koneen? Eli vääntöä alhaalta ,mutta kuitenkin riittävästi kierroksia huippunopeuteen
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
bigbear sanoi:
Eikö kuitenkin vähemmillä vaihteilla joutuisi tekemään enemmän kompromissi koneen? Eli vääntöä alhaalta ,mutta kuitenkin riittävästi kierroksia huippunopeuteen
Joutuisi? Olisi pakko tehdä pikemminkin. Tuskin menisi kauaa kunnes nopeudet olisi lähellä 6 vaihteisia.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
En oikein usko,että 7 vaihteisten nopeuksia saavutettaisiin kovinkaan helposti,koska moottori olisi vähemmän ylävireinen,koska isommalta kierros alueelta tarvittaisiin tehoa.
Toisaalta ajoihan Suutari joskus 94 pelkällä 5 vaihteella ison osan kisasta ja sijoittui muistaakseni palkintopallille...
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
bigbear sanoi:

Toisaalta ajoihan Suutari joskus 94 pelkällä 5 vaihteella ison osan kisasta ja sijoittui muistaakseni palkintopallille...
Juu Espanjan kisasta on tuommoista juttua liikenteessä. Ennen ensimmäistä varikkokäyntiä kuulemma jäi jumiin vitoselle, ja loppukisan sitten ajeli tuolla vitospykälällä. Hill vei voiton Williamsillaan ja kukisti kakkoseksi jääneen, "vitosella" yli puolet kisasta ajaneen Schumacherin vajaalla puolella minuutilla. :doubtful:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
tottahan tuo sumelin 5 vaihde juttu on... silloin tuli pitkät tovit maikkelin autosta kisan aikana inca kameran kuvaa ja selkeesti kuuli ettei mies vaihtanu kertaakaan vaihdetta... muistelenko väärin mut siin tais olla kuvas viel nykypäivän näkönen "rundikello" myöskin...
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Wilpuri sanoi:
Juu Espanjan kisasta on tuommoista juttua liikenteessä. Ennen ensimmäistä varikkokäyntiä kuulemma jäi jumiin vitoselle, ja loppukisan sitten ajeli tuolla vitospykälällä. Hill vei voiton Williamsillaan ja kukisti kakkoseksi jääneen, "vitosella" yli puolet kisasta ajaneen Schumacherin vajaalla puolella minuutilla. :doubtful:
Mie muistelen, että tuolloin näkyi kanssa tuo "kierroslukumittari" ja sen mukaan schummeli kyllä ajeli vitosella...

Tosin mitenköhän mies teki pitstopin vitosvaihteella :eek!:
Ett silleen!!!!!!!
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
jaska sanoi:
Mie muistelen, että tuolloin näkyi kanssa tuo "kierroslukumittari" ja sen mukaan schummeli kyllä ajeli vitosella...

Tosin mitenköhän mies teki pitstopin vitosvaihteella :eek!:
Ett silleen!!!!!!!
Jos taktiikkana oli yhden pysähdyksen taktiikka ja se tehtii jo ennen hajoamista?
 
Ylös