Liikaa vauhtia! Mitä pitäs tehdä?

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Kun tuo kisa on vielä nauhalla niin voin kertoa että schumi kävi varikolla vaihteiston hajottua ja silloin kaikki oli varmoja että auto jää sinne,mutta mies lähti tyylikkäästi varikolta kytkintä kauniisti luistattaen liikkeelle :)
Rata profiili ja Fordin V8 moottori auttoivat jonkinverrran suutarin kisaa,esim monacossa tuo ei olisi ollut edes schumille noin helppoa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, se laatikko taisi jumahtaa viitoselle heti sen ekan stopin jälkeen. Muistan että kun mies kiihdytti varikolta, niin Johnny Herbert paineli Lotuksella ohi kun lähti samaan aikaan sieltä varikolta. Mutta kierrosajat olivat siis ihan kohtuullisia Schumilla. Toki kakkossijaan auttoi se, että sekä Jykä että Mika keskeyttivät konerikkoihin. Silti tuo oli todella kova suoritus ja osoitus siitä että Schumacher kykenee mukautumaan olosuhteisiin upealla tavalla. Kierrosajat olivat vielä ihan kohtuullisen kovia.
 

ronnet

Armchair Specialist
Liittynyt
2.4.2004
Viestit
41
Sijainti
Rocky Island
Johtopäätösten aika!

Arvon osallistujat ovat ehdottaneet seuraavaa vauhdin pienentämiseksi (tarkoitus olis kyllä laskea kustannuksia myös):

Koneen pienennys -> V8 / 2,4 litraa
Kaikille Mersun insinöörit (käytännössä siis sama kone)
Bensan koneeseen virtausmäärän rajoitus/sekunti
Vähemmän siipiä/lärpyköitä
Vain yksi rengasvalmistaja
Kapeammat renkaat/pienemmät pyörät
Kierrosluvun rajoitin
Tankkauspaineen rajoitus
Vähemmän vaihteita

Jep jep, kaipa noilla kaikilla saisi vauhtia pois. Mutta päättäköön nuo tallien omistajat ja johtajat. On se vaikeeta, kun kaikkien pitäis kai olla samaa mieltä vielä.. ja tallit on niin erilaisia rahavaroiltaan ja intresseiltään.

Kuitenkin allaolevassa kiteytyy se mitä minä ajattelen nykykoneista ja siitä, että miten kehitystyö hyödyntää tavallista kansaa. Loppujen lopuksi ei kai mitenkään. Menee rahnaa aivan harakoille!


Bobakki sanoi:
...mielestäni nuo nykyiset moottorisäännöt on varsin onnettomat kun koneet ovat sairaalloisen yläviritteisiä ja kehitystyö tähtää lähes yksinomaan korkeampiin huippukierroksiin.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Miksi vauhteja pitäisi rajottaa? Turva-alueet on hyvät ja autojen törmäysvaatimukset kasvaa vuosi vuodelta. Vai olenkohan sitten niitä ihmisiä, jotka vaatii vauhdin pudotuksia vasta sitten kun joku tähti kuolee.

Minusta lajista katoaa näyttävyys, jos nykyiselläänkin olevat elektroniikat hoitavat ajamisen ja epäpuhtaudet. Lisäksi pitäisi vielä pudottaa nopeuksia.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Harrison sanoi:
Miksi vauhteja pitäisi rajottaa? Turva-alueet on hyvät ja autojen törmäysvaatimukset kasvaa vuosi vuodelta. Vai olenkohan sitten niitä ihmisiä, jotka vaatii vauhdin pudotuksia vasta sitten kun joku tähti kuolee.

Minusta lajista katoaa näyttävyys, jos nykyiselläänkin olevat elektroniikat hoitavat ajamisen ja epäpuhtaudet. Lisäksi pitäisi vielä pudottaa nopeuksia.
Viime vuosien pahoissa onnettomuuksissa on varmaankin ollut jonkin verran hyvää tuuria, että ne ovat sattuneet "hyvillä" turva-alueilla, esimerkiksi Firman Unkarissa tai Burti Spassa 2001. Jos Firmanin kaltainen onnettomuus olisi tapahtunut vaikkapa Monacossa tai Kanadassa, missä seinät ovat lähempänä rataa, olisivat seuraukset voineet olla pahemmat. Autot toki muuttuvat turvallisempaan suuntaan mutta joskus sekään ei riitä jos kohdalle sattuu tarpeeksi huonoa tuuria.

Olen ehdottomasti samaa mieltä siitä, että elektroniikkaa on nykyisin liikaa eivätkä ajajien taidot pääse täysin esille autonhallinnan osalta, mutta jos elektroniikat poistetaan, kasvaa ajovirheiden ja samalla myös onnettomuuksien riski. Sen takia vauhteja pitäisi sitten hidastaa vielä enemmän, mutta minusta on kivempaa katsella vaikkapa luisuissa ajavia, mutta hieman pienemmällä nopeudella meneviä autoja kuin sellaisia, jotka kulkevat kovempaa mutta etenevät kuin kiskoilla.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
TV:n katselijalle se nyt on ihan sama, onko vauhtia 300 vai 350 km/h, sillä ei sitä vauhtia näe televisiokuvasta. Sladeja pitäisi saada enemmän, ne on näyttäviä vaikka vauhtia olisi vähän!
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
lfb sanoi:
Autot toki muuttuvat turvallisempaan suuntaan mutta joskus sekään ei riitä jos kohdalle sattuu tarpeeksi huonoa tuuria.
Kyllä, mutta huonoa tuuria voi käydä myöskin silloin jos vauhteja tiputetaan esim 30km/h tai 50.


Sen takia vauhteja pitäisi sitten hidastaa vielä enemmän, mutta minusta on kivempaa katsella vaikkapa luisuissa ajavia, mutta hieman pienemmällä nopeudella meneviä autoja kuin sellaisia, jotka kulkevat kovempaa mutta etenevät kuin kiskoilla.
Täysin samaa mieltä. Tämä oli mielessä, mutta sattui jäämään postauksestani pois. Ongelma on vain se, että Formula-1 pitäisi joidenkin mielestä olla autourheilun tekniikan kuninkuusluokka. Jossa "esitellään" uusia tapoja ja tekniikoita ajaa autoa kovempaa. Onko siis paluuta 80-luvun keppivaihteisiin ja luisuihin.

Ei ehkä niin kauan kun autotehtaat on mukana samalla panostuksella.
 
Viimeksi muokattu:

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
ronnet sanoi:

Kuitenkin allaolevassa kiteytyy se mitä minä ajattelen nykykoneista ja siitä, että miten kehitystyö hyödyntää tavallista kansaa. Loppujen lopuksi ei kai mitenkään. Menee rahnaa aivan harakoille!
Tuo Bobakin idea ei sinällänsä oikein ole johdonmukainen, sillä kierrosten nostaminen ja siellä kohtalaisen väännön saaminen edellyttää hyvää palotapahtuman tuntemista.
Ei vaparilla oikein muuten huipputehoja lisää saakkaan.

Sen voin taata, että ykköset menettäis hyvin paljon kiinnostusta ihmisten silmissä jos palattaisiin "bensanpihistyskisoihin".Edelleen näen ainoana järkevänä nopeuden hillitsijänä pienempää moottoria.
 
Viimeksi muokattu:

ronnet

Armchair Specialist
Liittynyt
2.4.2004
Viestit
41
Sijainti
Rocky Island
gnz sanoi:
Tuo Bobakin idea ei sinällänsä oikein ole johdonmukainen, sillä kierrosten nostaminen ja siellä kohtalaisen väännön saaminen edellyttää hyvää palotapahtuman tuntemista.
Ei vaparilla oikein muuten huipputehoja lisää saakkaan.

Sen voin taata, että ykköset menettäis hyvin paljon kiinnostusta ihmisten silmissä jos palattaisiin "bensanpihistyskisoihin".Edelleen näen ainoana järkevänä nopeuden hillitsijänä pienempää moottoria.
Bensanpihistyskisat oli silloin kun Keke lopetti. Silloin sai ottaa mukaan tietyn määrän bensaa (olikse nyt 190 litraa?), jonka piti riittää maaliin. En puhu sellaisesta säästöstä. Vaan annettais koneelle esimerkiksi 0,03 litraa (yms. määrä) bensaa sekunnissa. Mukana sais raahata vaikka tonnin moista litkua jos näkee sen parhaaksi. Mutta inssit joutuis keksimään millä sen pirssin saa kulkemaan kovinta mahdollista vauhtia tuolla määrällä. Eli paluusta bensanpihistyskisoihin en puhu. Sanoinko nyt selvästi?

Arvon GNZ puhuu myös palotapahtuman hyvästä tuntemuksesta. Oikein! Ja minähän en usko, että siitä jo kaikki tiedetään (kommentti jollekulle tuossa edlellä) ! Mutta kivaa on rupatella kuitenkin, kun ei tarvii olla ite päättämässä loppujen lopuksi! :thumbup: :thumbup:
 

ronnet

Armchair Specialist
Liittynyt
2.4.2004
Viestit
41
Sijainti
Rocky Island
Harrison sanoi:
Miksi vauhteja pitäisi rajottaa? Turva-alueet on hyvät ja autojen törmäysvaatimukset kasvaa vuosi vuodelta. Vai olenkohan sitten niitä ihmisiä, jotka vaatii vauhdin pudotuksia vasta sitten kun joku tähti kuolee.

Minusta lajista katoaa näyttävyys, jos nykyiselläänkin olevat elektroniikat hoitavat ajamisen ja epäpuhtaudet. Lisäksi pitäisi vielä pudottaa nopeuksia.
"FIA haluaa pudottaa formula ykkösten nopeuksia
08.04.2004 23:11


Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley on ilmaissut huolensa F1-autojen kasvaneista nopeuksista. Mosley ilmoitti torstaina kattojärjestön olevan valmis ryhtymään toimiin vaikka kesken kauden autojen hidastamiseksi.

Michael Schumacherin paalupaikka-aika Malesian GP:ssä oli neljä sekuntia Fernando Alonson viimevuotista paaluaikaa nopeampi. Nopeudet ovat nousseet etenkin mutkissa, mikä on saanut FIA:n huolestumaan kuljettajien turvallisuudesta.

- Concorde-sopimuksen meille suomien oikeuksien mukaisesti tutkimme tarkkaan mahdollisuutta heikentää autojen suorituskykyä, Mosley sanoi.

- Jos päädymme siihen tulokseen että autot ovat liian nopeita, Concorde-sopimus antaa meille mahdollisuuden pakottaa tallit esittämään teknisiä ratkaisuja vauhtien hillitsemiseksi. Heidän täytyy tehdä se määräajassa. Jos emme saa talleilta ehdotuksia, meillä on oikeus tehdä omat ratkaisumme, Mosley sanoi ja tähdensi, että toimenpiteet ovat mahdollisia jo tämän kauden aikana.

(MTV3-Reuters)"

Elii siinä vielä syy miks pitäis rajoittaa.. heippa !!
 

Imola

Formula Guru
Liittynyt
1.3.2004
Viestit
53
Sijainti
2882 km Imolasta
Ehdotus:
Moottorit 2,5 litraisiksi

Takasiivistä standardi malli kaikille sama ja siipi suunniteltaisiin sellaiseksi joka aiheuttaa auton perään imun = enemmän ohituksia.

Etusiipikin voitaisiin tehdä standardiksi tosin silloin kaikki autot näyttäisivät samanlaisilta.

Mitä vähemmäm aerodynaamiseen pitoon pystytään vaikuttamaan sitä enemmän merkitsee mekaaninen pito ja moottori sekä kuskin taidot.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
entäs mitä tehdään diffuusoreille? Nehän aiheuttaa sen ilmaseinän mikä estää autojen imuun pääsemisen. Mun mielestä ne pitäisi poistaa kokonaan. Samalla vauhtikin hidastuisi jonkun verran...
 

Imola

Formula Guru
Liittynyt
1.3.2004
Viestit
53
Sijainti
2882 km Imolasta
oldez sanoi:
entäs mitä tehdään diffuusoreille? Nehän aiheuttaa sen ilmaseinän mikä estää autojen imuun pääsemisen. Mun mielestä ne pitäisi poistaa kokonaan. Samalla vauhtikin hidastuisi jonkun verran...
Lisätään diffuusorit listaan.:ahem:
 

ronnet

Armchair Specialist
Liittynyt
2.4.2004
Viestit
41
Sijainti
Rocky Island
Kootut ehdotukset

Koneen pienennys -> V8 / 2,4 litraa
Kaikille Mersun insinöörit (käytännössä siis sama kone)
Bensan koneeseen virtausmäärän rajoitus/sekunti
Vähemmän siipiä/lärpyköitä
Vain yksi rengasvalmistaja
Kapeammat renkaat/pienemmät pyörät
Kierrosluvun rajoitin
Tankkauspaineen rajoitus
Vähemmän vaihteita
Takasiipi standardiksi (kaikilla saman valmistajan lärpykkä)
Diffuusoreiden poisto
Etusiipi standardiksi (kaikilla saman valmistajan lärpykkä)

on siinä ehdotuksia .... ollaan me hyviä :ahem:

Konsteja on vaikka kuinka, kunhan nuo miljönäärit vain osaisivat päättää, huh huh, sehän se vasta vaikeeta onkin. Ja taas palaa miljoonia..:yuck:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Takasiiven standardointi olisi hyvä idea, utta omasta mielestä sama ei voi olla hyvä juttu etusiivessä... jos etusiipi olisi kaikilla samanlainen, niin se hyvin pitkälle määräisi myös pohjan/keulan osalta aerodynamiikan liki samanlaiseksi joka tallilla...
Omat ehdotukset olisivat:

-Koneiden pienentäminen (2.4L, V8/10/12 kaikki sallittu)
-Sutimisenesto pois
-Selkeä peräpään downforcen pudottaminen esmes std. takasiivellä ja diffuusorin muuttamisella ja ponttoonien siistimisellä "ulokkeista"...
-Renkaat slickseiksi, mutta nykyisiä renkaita kapeampi malli... varsinkin etukumit)
-Yksi rengasvalmistaja, jolloin seoksetkin kovenisivat/pysyisivät kohtuullisen vakiona

Näillä eväillä saataisiin aerodynaamista pitoa pienemmäksi ja ns. imu vaikutus auton taakse (ehkä)... ja myös nopeudet putoaisivat sekä suorilla että mutkissa (toivottavasti)
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Schuey exclusive: F1 'not too fast'
Michael says there's no reason to alter F1 technical regs


Schumacher knows all about F1 speeds - he's been going the fastest this year


World champion Michael Schumacher has told autosport.com that he sees no reason why Formula 1 cars need to be slowed down, despite the concerns of the sport's governing body, the FIA, that speeds are getting out of hand.

Following the final day of testing at Barcelona on Friday, Schumacher spoke out on the subject that took a new turn on Thursday, when FIA president Max Mosley said he would intervene if the F1 technical working group could not agree on a way of reducing speeds.

"The question is, if we need to slow down the cars, you have to think about why we are doing this now," Schumacher told autosport.com. "Yes, the speeds have increased in the last few years, but I don't think that they are dangerous or problematic. I don't think we need to make a change. There is no need to panic at the moment."

There is no need to panic at the moment
Michael Schumacher

Team-mate Rubens Barrichello agreed, telling autosport.com: "Before we change anything we have to sit down and discuss it. We can't rush into anything. I don't see any reason why we should change things."

Others to issue similar sentiments were BAR's Jenson Button and Jaguar's Mark Webber. Button told autosport.com: "I know other drivers have expressed concerns, but I haven't got a problem with the speeds at the moment."

Saas nähhä :dunno:
 

Rosberg_Jr

New member
Liittynyt
31.1.2004
Viestit
3
Re: Kootut ehdotukset

ronnet sanoi:
Koneen pienennys -> V8 / 2,4 litraa
Kaikille Mersun insinöörit (käytännössä siis sama kone)
Bensan koneeseen virtausmäärän rajoitus/sekunti
Vähemmän siipiä/lärpyköitä
Vain yksi rengasvalmistaja
Kapeammat renkaat/pienemmät pyörät
Kierrosluvun rajoitin
Tankkauspaineen rajoitus
Vähemmän vaihteita
Takasiipi standardiksi (kaikilla saman valmistajan lärpykkä)
Diffuusoreiden poisto
Etusiipi standardiksi (kaikilla saman valmistajan lärpykkä)

on siinä ehdotuksia .... ollaan me hyviä :ahem:

Konsteja on vaikka kuinka, kunhan nuo miljönäärit vain osaisivat päättää, huh huh, sehän se vasta vaikeeta onkin. Ja taas palaa miljoonia..:yuck:

Joo . Ja muutama lisää - Vauhtia saa pois hyvin yksinkertaisella keinolla. Palataan perinteisiin metallijarruihin ja kielletään nykyiset hiilikuitu tms. hi-tech jarrukomponentit. Ja jos lajista halutaan katsojaystävällistä - siihenkin löytyy malli USA n NASCAR sarjasta . Siellä on kisat sääntöinensä toteutettu katsojien ehdoilla, kertoohan katsojamäärät paikan päällä jo tämän .
Autojen tekniikkapuolikaan ei maksane hunajaa ...

Muutoin olen pers. kohtaisesti sitä mieltä, että on mieletöntä mennä puuttumaan F1 autojen vauhtiin . Onhan kyse autoilun kuninkuusluokasta, jossa pitää(ISI) olla kaikki mahdollinen high-tech käytettävissä. Jos karsitaan käytöstä tämä korkeampi tekniikka ja vielä rajoitetaan kulkupuoltakin, mihin F1 sarjaa enää tarvitaan. Eikö tässä tilanteessa jo F3(000?) ajaisi saman asian . Kärjistettynä .
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
ronnet sanoi:
En puhu sellaisesta säästöstä. Vaan annettais koneelle esimerkiksi 0,03 litraa (yms. määrä) bensaa sekunnissa.
No siis tuollaisen bensanrajoittimen rakentaminen on hankalaa. Joku Mersun insinööri yritti FIA:n toimesta moista jo rakentaa, ja asia jätettiin sikseen, koska mitään toimivaa ei syntynyt.

Ajatelkaapa nyt vaikka seuraava skenaario: Auto tulee suoran päähän, ja jarruttaa. Samaan aikaan sylinteriin ei syötetä bensaa, jolloin sitä voidaan ajaa "bensanrajoittimesta" talteen jonnekkin, ja syöttää välittömästi sisään kun kaasu jälleen avataan. Muitakin kikkoja varmasti löytyy, tuo nyt tuli ensimmäisenä mieleen.
 
Viimeksi muokattu:

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
Ihan mielenkiintosia ehdotuksia on tullut, ja muutamia mitä minäkin mielellään näkisin. Mä en ota nyt sen suurempaa kantaa noihin teknillisiin asioihin kuitenkaan.

Jotkut mietti et miks niitä nopeuksia pitäis pudottaa, niin ei ne nopeudet juuri nyt ole vielä yli suuret, mut ei tätä tahtia voida jatkaa loputtomiin. Mites sitten 5 vuoden päästä kun tänäkin vuonna mentiin 2-4 sekuntia nopeammin ratakierros, se kerrotaan viidellä, joka tekee nopealla lyhyen matikan laskutoimituksella 10-20 sekuntia. Lähemmäs ilmeisemmin sitä kymmentä kuitenkin, mut joka tapauksessa onko varaa vaan odottaa ja odottaa niin kauan kun jotain tapahtuu, vai voisko käyttää sitä parasta keinoa eli ennalta ehkäisyä?

On se kivaa sitten 2100 kun ajetaan niillä raketeilla (tai mitä tietää mikä ihme härveli sieltä vielä tulee) sitä rataa ympäri sellasella vauhdilla, et 50 km radalla kestää 10 sekuntia. Se on sitä kunnon yleisöurheilua se ja turvallista... :)
 

Rosberg_Jr

New member
Liittynyt
31.1.2004
Viestit
3
R24 sanoi:
Ihan mielenkiintosia ehdotuksia on tullut, ja muutamia mitä minäkin mielellään näkisin. Mä en ota nyt sen suurempaa kantaa noihin teknillisiin asioihin kuitenkaan.

On se kivaa sitten 2100 kun ajetaan niillä raketeilla (tai mitä tietää mikä ihme härveli sieltä vielä tulee) sitä rataa ympäri sellasella vauhdilla, et 50 km radalla kestää 10 sekuntia. Se on sitä kunnon yleisöurheilua se ja turvallista... :)

Myöskään sen enenpää tekniikkaan puuttumatta - Kieltämättä tulevaisuus tulee olemaan mielenkiintoinen vauhdin kasvamisen myötä ! :ahem:


Siispä : Tulevaisuudennäkymiä edellisen postauksen innoittamana : :thumbup:

Edit/typot
 
Viimeksi muokattu:
Ylös