Liikenneministeri Kyllösen valvontasaaga

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Liikenneturvallisuuden parantamiseen Suomessa on olemassa selvät lääkkeet.

Ensinnäkin rapistuva tieverkko on saatava kuntoon. Toiseksi autokantaa pitäisi saada uudemmaksi -uudet autot kun ovat paljon turvallisempia.

Valtiolla eiole varaa korjata teitä, eikä ole varaa helpottaa veroja edesauttaakseen autokannan uudistumista.

Niinpä tieverkon pitää antaa rapistua entisestään ja autokannan vanhentua.

No mitä liikenneministeri sitten voi tehdä liikenneturvallisuuden edistämiseksi?

No niinpä tietenkin, valvontaa ja erilaisia rajoja pitää kiristää. Ja tähän teemaan liikenneministeri Merja Kyllönen on tarmokkaasti tarttunut. Nämä toimet kun voidaan tehdä ilman merkittäviä kustannuksia -verrattuna aiemmin mainittuihin todellisiin liikenneturvallisuutta parantaviin toimiin.

Promillerajojen lasku oli uuden liikenneministerin ensimmäinen teema -niin maalla kuin vesillä. Uutena ideana liikenneministeri on nyt esitellyt pisteytysjärjestelmän. Lievistäkin liikennerikkomuksista alettaisiin jakaa pisteitä ja kun pistepussi on täynnä niin kortti kuivumaan.

Promillerajan laskusta maantieliikenteessä Kyllöselle on löytynyt opponentti hallituksen sisältä. Oikeusministeri Henriksson vastustaa. Saa nähdä miten Kyllösen muut rajoitus- ja valvontahankkeet etenevät ja mitä kaikkea hän vielä keksii tämän hallituskauden aikana.

Kyllä minä sen ymmärrän, että rahaa teiden korjaamiseen ei tässä taloustilanteessa ole. Se on vaan surkuhupaisaa, että aina kun rahat on loppu niin sitten keksitään lisää sääntöjä ja kiristetään vanhoja :nope:
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Paljon mielenkiintoisempi ja merkittävämpi pohdinnan ja seurannan aihe ois vaikkapa se, mitä Katainen ei olisi valmis myymään vallan tähden.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Tuo pisteytysjärjestelmä on monessa maassa käytössä eikä mun mielestä ollenkaan paskempi juttu verrattuna nykyiseen. 20 pistettä ja kortti 2 vko pois tms.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Noiden Törnin mainitsemien lisäksi hän haluaisi myös parantaa suojatieturvallisuutta rangaistuksia koventamalla, kun valistus ei ole tuottanut tulosta. Hyviä ehdotuksia Kyllöskällä. Taitaa olla hallituksen aktiivisimpia ministereitä. Toivottavasti edes osa ehdotuksistaan toteutuu.

Tuokin on hyvä, että tänä vuonna satsataan enemmän raide- kuin tieliikenteeseen. Saataisiin enemmän pitkän matkan tavarakuljetuksia kiskoille. Ja tuo autokantahan nyt uudistuu, vaikkei autojen keski-ikä nousisikaan. Puolen minuutin kuukletuksella autojen keski-ikä Suomessa 11 vuotta. Onko se autojen turvallisuus nyt viimeisen kymmenen vuoden aikana enää paljoa parantunut suhteessa siihen mitä se parantui 80-luvun lopulta 2000-luvun alkuun?
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Noiden Törnin mainitsemien lisäksi hän haluaisi myös parantaa suojatieturvallisuutta rangaistuksia koventamalla, kun valistus ei ole tuottanut tulosta.
Jotenkin en jaksa uskoa tällaisiin keinoihin. Ne jotka ovat piittaamattomia, niin ovat piittaamattomia.. eivätkä pikkukiristykset lainsäädännössä merkitse muuta kuin lainsäätäjille lisätyötä. Ehkä jos rangaistuksena olisi 8 vuotta ehdotonta tai omaisuuden menetys valtiolle, niin asia jonkin verran paranisi. Mutta se olisi ehkä vähän liikaa..

Voihan sitä säätää oikedenmukaisuuden ja kohtuuden nimissä vaikkei lopputulokset sen kummoisempia olisikaan.

edit: ja olisi hauska nähdä ensiksi tutkimustulokset suojateiden turvallisuudesta nykyisellään, jotta tietäisi minkä luokan ongelmasta puhutaan..
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Jotenkin en jaksa uskoa tällaisiin keinoihin. Ne jotka ovat piittaamattomia, niin ovat piittaamattomia.. eivätkä pikkukiristykset lainsäädännössä merkitse muuta kuin lainsäätäjille lisätyötä. Ehkä jos rangaistuksena olisi 8 vuotta ehdotonta tai omaisuuden menetys valtiolle, niin asia jonkin verran paranisi. Mutta se olisi ehkä vähän liikaa..

Voihan sitä säätää oikedenmukaisuuden ja kohtuuden nimissä vaikkei lopputulokset sen kummoisempia olisikaan.

edit: ja olisi hauska nähdä ensiksi tutkimustulokset suojateiden turvallisuudesta nykyisellään, jotta tietäisi minkä luokan ongelmasta puhutaan..
Enemmän sakkotuloja valtiolle tietysti haluttaisiin. Minkä luokan ongelmasta puhutaan? No sen luokan, ettei suojateitä useissa paikoissa voi käyttää niin kuin ne on tarkoitettu eli ne olisivat turvallisempia tienylityspaikkoja. Suojatieonnettomuuksien tärkeimpänä ehkäisijänä on ollut jalankulkijoiden luopuminen "etuajo-oikeudestaan". Vähentyishän ne tasoristeysonnettomuudetkin, jos junat pysähtyis joka ruksin kohdalle odottamaan, että kiireiset autoilijat menee ensin.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Promillerajoja muualla Euroopasssa:

0,0 Romania, Slovakia, Tšekki, Unkari ja Viro.

0,2 Norja, Puola ja Ruotsi.

0,3 Bosnia-Hertsegovina, Venäjä.

0,4 Liettua

0,49 Itävalta

0,5 Belgia, Bulgaria, Espanja, Italia, Islanti, Italia, Kreikka, Latvia, Luxemburg, Monaco, Portugali, Ranska, Suomi, Sveitsi, Tanska, Turkki, Saksa.

0,8 Iso-Britannia, Irlanti, Liechtenstein ja Malta.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tuokin on hyvä, että tänä vuonna satsataan enemmän raide- kuin tieliikenteeseen. Saataisiin enemmän pitkän matkan tavarakuljetuksia kiskoille. ?[/
QUOTE]

Joo, ei saada. rautatiekuljetukset ei sovellu kuin bulkkikaman kuljetuksiin. Kappaletavaraan liian kallista ja lisäksi pitäisi järjestää jakelu.

VR:n hinnoista sen verran että rahti Hanko - Vaalimaa maksaa saman verran kuin Vaalimaa Vladivostok Transsiberillä. Matkaa on varmaan kymmenkertainen määrä?
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Suomessa voitaisiin ottaa käyttöön Viron mallin promilleraja eli edes maistissa ei saa ajaa. Korttia ei tarvitse välttämättä ottaa pois, mutta ajo loppuisi siihen. Jatkaa voi sitten kun puhaltaa nollat. Liikenteessä liikkuu paljon näitä "kyllä aina yhden/kaksi tuoppia voi juoda" tyyppejä vain siksi että ei ole ns. nollatoleranssia. Eivät toki ole niin vaarallisia kuin täysin piittaamattomat törkeät rattijuopumustapaukset, mutta näihin tapauksiin on vaikea vaikuttaa ilman alkolukkoa.

Vähän on liikaa virkaintoa Kyllösellä. Keskittyisi yhteen asiaan ja koittaisi saada edes sen läpi. Nyt tulee uutta ehdotusta koko ajan ja Kyllönen juoksee pää kolmantena jalkana asettamassa uusia rajoituksia joka paikkaan. Sitten huomataan kolmen vuoden päästä ettei mitään ole tapahtunut.

Suojatieturvallisuutta parantaisi monessa paikkaa korotetut suojatiet ja liikennevalot.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Suojatieturvallisuutta parantaisi monessa paikkaa korotetut suojatiet ja liikennevalot.
Jospa säädettäisiin sellainen laki, että auton pitäisi päästää suojatiellä kulkeva taisinne aikova jalankulkija ensin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sen voisi nimetä tieliikennelaiksi.
Nykyinen laki kylläkin velvoittaa jalankulkijan väistämään autoa. ¿¿¿Jos voisi vaan rynnätä eteen missä vaan ja millon vaan ja olla oikeassa vaikka heittäisi polkupyörän suojatiellä eteen, ehkä sitä tilaa sitten alkais pikkuhiljaa tulemaankin???
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Liikenteessä liikkuu paljon näitä "kyllä aina yhden/kaksi tuoppia voi juoda" tyyppejä vain siksi että ei ole ns. nollatoleranssia. Eivät toki ole niin vaarallisia kuin täysin piittaamattomat törkeät rattijuopumustapaukset.
Eivätkä edes niin vaarallisia kuin kovin monet erilaiset "kuljettajatapaukset" jotka ajelevat 0 promillea veressään, mutta joidenka kyky toimia liikenteessä on alentunut muista syistä kuin alkoholin vuoksi.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Suomessa voitaisiin ottaa käyttöön Viron mallin promilleraja eli edes maistissa ei saa ajaa. Korttia ei tarvitse välttämättä ottaa pois, mutta ajo loppuisi siihen. Jatkaa voi sitten kun puhaltaa nollat.
Sinällään ongelmallista tuo, jotta käsittääkseni ihmisellä voi olla pieniä alkoholipitoisuuksia vaikkei mitään olisi juonutkaan.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Sinällään ois kiva nähdä kanssa lähde tuolle Viron nollarajalle. Melko luotettavat lähteet (Hesari ja LVM) kertoo sen olevan 0,2.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18207
Sinällään ongelmallista tuo, jotta käsittääkseni ihmisellä voi olla pieniä alkoholipitoisuuksia vaikkei mitään olisi juonutkaan.
Muistaakseni ainakin jps on kirjoittanut, että pelkällä piimällä saa 0,2 promillea vereen.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Muistaakseni ainakin jps on kirjoittanut, että pelkällä piimällä saa 0,2 promillea vereen.
En ole, varmaan kirnupiimä pitäisi juoda ämpärillinen tuohon 0,2'een. Viisari kyllä heilahtaa, samoin kuin simasta. Pelkästään savukkeen polttamisella nousee yli 0.0'n.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Suojatieturvallisuutta parantaisi monessa paikkaa korotetut suojatiet ja liikennevalot.
Ne heikentävät dramaattisesti liikenteen sujuvuutta kaikkien osapuolten kannalta. Keskikorokkeet toimivat paremmin. Suojatien eteen voisi myös maalata pysäytysviivan, joka viestittäisi että oikeasti saattaa joutua pysätymään. Ja jos töyssyjä tai viivoja tehdään niin niiden pitäisi olla vähintään 5m ennen suojatietä. Suojatielle on helpompi kävellä, jos näkee auton hidastavan ajoissa.
 
Ylös