Liikennevalvonnan painopiste muuttunut?

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Liikkuva poliisi on tänä vuonna kirjoittanut ennätysmäärän rangaistusvaatimuksia ylinopeudesta. Kortteja on hyllytetty ennätysmäärä.

Rattijuoppoja on jäänyt haaviin aikaisempaa vähemmän. Mistähän johtuu? Tutka-autot parveilevat vähäliikenteisillä, hyväkuntoisilla teillä. Lähes joka reissulla tulee tutka-auto vastaan.

Puhallutettu ainakaan minua ei ole lähes kahteen vuoteen. Lievähköäkin ylinopeutta ajavalta saa aina kohtuullisen potin valtion kassaan. Rattijuoppo ei ole läheskään aina tuottava pysäytyskohde.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Suurimpia syitä lienee se, että nykyaikaiset autot ja hyväkuntoiset tiet, joilla on väkisin vedetty nopeusrajoitus liian alas, aiheuttaa sen että liikennevirrassa kuljetaan eri nopeuksia ja sen myötä tulee paljon ohituksia.

Tiehallinto on tulkinnut liikenneturvallisuuden aivan väärin. Isot rekat ajaa koko ajan ylinopeutta ja aiheuttavat paljon onnettomuuksia. Tiehallinon lääke tähän on laskea koko tien nopeusrajoitusta.

Sairasta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mun mielestä Juan Pablo Montoyan ehdotus siitä, että kaikille määrättäis henkilökohtainen kattonopeus taitojen mukaan, olis todella kannatettava:D
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
sooda sanoi:
Liikkuva poliisi on tänä vuonna kirjoittanut ennätysmäärän rangaistusvaatimuksia ylinopeudesta. Kortteja on hyllytetty ennätysmäärä.

Rattijuoppoja on jäänyt haaviin aikaisempaa vähemmän. Mistähän johtuu? Tutka-autot parveilevat vähäliikenteisillä, hyväkuntoisilla teillä. Lähes joka reissulla tulee tutka-auto vastaan.

Puhallutettu ainakaan minua ei ole lähes kahteen vuoteen. Lievähköäkin ylinopeutta ajavalta saa aina kohtuullisen potin valtion kassaan. Rattijuoppo ei ole läheskään aina tuottava pysäytyskohde.
valtio tarttee rahaa! Kuitenkin pitää muistaa, kumpi niitä kuolonkolareita aiheuttaa enemmän, ylinopeus, vai rattijuoppous.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Bobakki sanoi:
Mun mielestä Juan Pablo Montoyan ehdotus siitä, että kaikille määrättäis henkilökohtainen kattonopeus taitojen mukaan, olis todella kannatettava:D
Formulassa ei ole kattoa.

Mutta Häkällähän semmoinen on kilpa-autossaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
...sikäli kun joku jo hämmentyi Moe-hahmon irvaliuista, niin Montoyan kommentti oli seurausta kortin menettämisestä kaahailuun siviililiikenteessä.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Bobakki sanoi:
Mun mielestä Juan Pablo Montoyan ehdotus siitä, että kaikille määrättäis henkilökohtainen kattonopeus taitojen mukaan, olis todella kannatettava:D
Ei homma skulaa näin. Siellä tiellä on muita joille sun nopeus voi olla liikaa. On helppo ajaa lujaa mutta esim kaupungissa ei ole helppo havaita lujaa ajavaa.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
sooda sanoi:
Liikkuva poliisi on tänä vuonna kirjoittanut ennätysmäärän rangaistusvaatimuksia ylinopeudesta. Kortteja on hyllytetty ennätysmäärä.
Rattijuoppoja on jäänyt haaviin aikaisempaa vähemmän.
Mitenkä hurjasti tämän vuoden luvut poikkeavat aikaisemmista?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
J.Heldenview sanoi:
Ei homma skulaa näin. Siellä tiellä on muita joille sun nopeus voi olla liikaa. On helppo ajaa lujaa mutta esim kaupungissa ei ole helppo havaita lujaa ajavaa.
No hitto, ei tietenkään. Nopeuserot tekis moottoritiellä ajamisestakin vaarallista kun 1,3 l Micran omistaja ohittaisi tehomyllyllään litraista nuhapumppua ja takaa poukkaisi paikalle 2,23-litrainen suorasuihku-Audi:rolleyes:

Toin siis esille ihan vitsinä, sen ei ollut todellakaan tarkoitus olla mikään ehdotus, korkeintaan kertoa Kimin tallikaverin järjenjuoksusta.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Mun mielestä liikenteenvalvonnasta päättävät tahot ovat olleet ihan pihalla jo pitkään. Päättäjät ilmeisesti luulevat, että nopeusrajoitusten jatkuva pienentäminen vaikuttaa liikennekuolemien määrään, eivät vain ota huomioon sitä, että niitä keillä on pakottava tarve kaahata ei nopeusrajoitusten pienentäminen hillitse, puhumattakaan rattijuopoista.

Liikennevalvonnan painotus on tosiaan muuttunut yhä vain huonompaan suuntaan. Täällä Imatran ja Joutsenon rajalla pörrää jatkuvasti poliisiautoja suuntaan ja toiseen, kuten Imatra-Lappeenranta välillä kutostiellä, mutta odotappas kun meet tuonnen Imatran keskustaan, esim. koulujen lähistöllä en ole kertaakaan nähnyt poliiseja kytiksellä, ohi ovat silloin tällöin ajaneet. Eli poliiseja kiinnostaa jostain syystä vähemmän liikennöidyn alueen valvominen enemmän kuin kaupungissa olevan suuremman liikenteen valvominen. Sitten huvittavaa on, kun joskus ovat kytiksellä, ne ovat juuri sellaisissa paikoissa, joissa helposti tulee ajettua ylinopeutta, kuten paikat jossa rajoitukset muuttuu pienemmäksi. Ja kaiken lisäksi maija odottaa pimeän mutkan takana, jossa liikenteen rauhoittamisvaikutus on nolla, mutta hei sieltähän saa helpoiten sakotettua. Onneksi nuo paikat nykyään tietää aika hyvin.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Kyllähän tuolla liikenteessäkin pitäis mennä noin karkeesti heikoimman ja huonoimmilla taidoilla varustetun ehdoilla. Mun mielestä noista mussuttaminen on ihan turhaa; kun sääntöjä noudattaa ei pitäis olla mitään ongelmia.Jos taas ei noudata, niin turha niistä seurauksista on ruikuttaa, se on, tai ainakin pitäis olla, tietoinen valinta. Jos ei oo jotain merkkiä noteerannut, niin eiks se oo merkki siitä, ettei oo riittävällä tarkkaavaisuudella liikenteessä? Ite oon ajourani aikana saanut ehkä kolmisenkymmentä sakkoa, mutta viimisimpään kymmeneen vuoteen ei mitään. Mulle se kertoo vaan sen, että valvonta on pikemminkin vähentynyt kuin lisääntynyt, meinaan heti kun kohdalle sattuu, niin varmasti rapsahtaa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No joo...Itse en täällä pohjoisessa juuri poliiseihiin ole törmännyt. Kahdet ylinopeussakot olen suomessa saanut ja korttikin on ollut kohta 10 vuotta.

Sen vaan sanon, että mua pännii aivan tuhottomasti kaupungissa ja maanteillälläkin ajavat kaiken maailman ihmettelijät. En tarkota että järjetön kaahailu olisi mitenkään hyväksyttävää, mutta kyllä nämä hidastelijatkin ovat ongelmana. Nämä ne ruuhkat tekee.

Otetaan esimerkiksi vaikka liikennevalolähtö. Jos on jonossa viidentenä autona, niin tekee tiukkaa että kerkeää niistä valoista ekalla kerralla. Ja kyse on vain siitä, että jonon ensimmäiset eivät vaivaudu keskittymään ajamiseen. Valon vaihtuessa kuvitellaan että se on vihreänä saman ajan kuin punaisella, eli iäisyyden. Totuus on, että valo on usein vain 1/4 ajasta vihreänä ja 3/4 punasena. Jokaisen pitäisi kiihdyttää valoista rivakasti sinne sallituun nopeuteen että mahdollisimman monta takana tulevaa kerkeäisi valoista perässä.

Suomessa kaikki autot kiihtyy 50 km/h vauhtiin noin viidessä sekunnissa, mutta jotenkin tuntuu että valojen vaihtumisen jälkeen kestää 15 sekuntia että normaalivauhti on saavutettu. Ja siinä jonossa vituttaa se, että eka autoilija katsoo valoja, kun se vaihtuu niin arvotaan ykkönen silmään. Toisena tuleva auto reagoi vasta ekan auton lähtemiseen jne. Eli viive kertautuu äkkiä.

Mielestäni moinen tupekseminen on pahinta liikenteen haittaamista selvinpäin.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
siis systeemihän menee niin, että valissa katsellaan kun vihreä vaihtuu, sen jälkeen aletaan suunnitella vaihteen kytkemistä, päälle sitten erinäiset lähtörituaalit. Automaatti pakolliseks kaikkiin autoihin joilla seistään liikennevaloissa. Ja jokaiselle oma valonäyttö; silloin kun vihree välähtää, läpät levälleen. Se on sitten edellä ajavan vika jos ei kerennyt alta pois. :D
On tullut tollasten epävarmempienkin kuskien kyydissä oltua, ja ei sille mitään voi, että ne hätääntyy kaikesta poikkeevasta. ITe voi "reippaalla ja sujuvalla" ajamisellaan aiheuttaa ko tapauksille ja kaikille heidän perässään tuleville melkosia vaikeuksia.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Tyypillinen valoista lähtö Suomessa:

-Istutaan ja vedetään hirveää rumpusoolo0a rattiin. Valo vaihtuu keltaiseksi mutta soolo kesken.
-Vihreä vaihtuu ja soolo loppuu. Äkkiä kampa esiin ja tukka suoraan.
-Kaivetaan tupakka taskusta, sytytetään se auton sytkärillä.
-Valo vaihtuu punaiseksi. Kaasu pohjaan ja eiku matkaan.
-Valoihin jäävät kaivavat nitropurkkeja taskuistaan.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Off-Topic sanoi:

On tullut tollasten epävarmempienkin kuskien kyydissä oltua, ja ei sille mitään voi, että ne hätääntyy kaikesta poikkeevasta. ITe voi "reippaalla ja sujuvalla" ajamisellaan aiheuttaa ko tapauksille ja kaikille heidän perässään tuleville melkosia vaikeuksia.
Ei todellakaan ole yksi tai kaksi kertaa kun on edellä ajavan perää tultua hivotelleeksi, kun kuiva asvaltti on niin liukasta ettei sillä tohdi kiihdyttää vaan pitää varovasti hakea niitä pidon rajoja.......
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Toi on kyllä totta. Ehkä kyse onkin vaan siitä, että kaikki liikennevaloalueet pitäis kumittaa ja liimata huolella.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, kyllähän se liikennevalojen vaihtuminen vihreäksi on monelle epävarmemmalle kuskille ihan poikkeava tilanne.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Bobakki sanoi:
No hitto, ei tietenkään. Nopeuserot tekis moottoritiellä ajamisestakin vaarallista kun 1,3 l Micran omistaja ohittaisi tehomyllyllään litraista nuhapumppua ja takaa poukkaisi paikalle 2,23-litrainen suorasuihku-Audi:rolleyes:

Toin siis esille ihan vitsinä, sen ei ollut todellakaan tarkoitus olla mikään ehdotus, korkeintaan kertoa Kimin tallikaverin järjenjuoksusta.
Hyvä näin, mutta toisille se välttämättä ei ole vitsi. Mika Salo on kanssa ehdottanu autosta riippuvia nopeusrajoituksia, etenkin keskustaan :thumbfh:
 

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Tämä nyt ei aivan täysin aiheeseen liity, mutta läheltä liippaa kuitenkin:

Lueskelin tuossa yhden suomalaisen kaupungin joukkoliikenteen historiasta kertoilevaa opusta, ja siellä oli hupaisaa tilastotietoa. Vuonna 1903 poliisi sakotti kaupunkilaisia yhteensä 13 kertaa, joista 11 oli liikennerikkeitä. Syyllisiä kaikissa tapauksissa olivat ajurit (eli aikansa taksikuskit). Rikkeitä olivat mm. puutteellinen varustus (takista uupui nappi), hevonen riisitautisen oloinen, laukkaaminen sillalla yms...

Samaan aikaan ko. kaupungissa oli tyypillistä että maalta tulleet tajonpojat ammuskelivat kännipäissään kaupungilla, mutta sitä ei pidetty rangaistavana... Yleisin ns. vakava liikennerike oli juopuneena ajaminen, mutta siitäkin rangaistiin nimellisellä sakolla vain jos satuit tippumaan kuskin penkiltä. No eipä ole sitten juuri mikään sataan vuoteen muuttunut, vai onko?
 
Ylös