Linux

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Juu, en mä varsinaisesti tota sun ongelmaa kommentoinu. Yleisemmin siis ja sitä mikä suurimmat ongelmat mun kokemuksen mukaan aiheuttaa molemmissa systeemeissä.

Itehän nään tuon tekstimuotoisten konffien editoinnin vahvuutena koska, jos graafinen puoli kusee niin aina voi pelkällä konsolilla korjailla. Historiassa toi graafisen puolen kuseminen oli aika iso ongelma.

En tiedä sun ongelmasta enempää, mutta vaikuttaa ärsyttävältä ja turhalta jutulta. Tommosia ei tarttis olla ja vituttaa muakin, kun tommosia aina vaan tulee valmiisiin distroihin. Luultavasti syy on saksan kielessä, mutta on myös mahdollista, että näiden linux-distrojen syntytapa antaa myöden noille. Vapaus ei ole ilmaista, kuten demokratiakaan.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Itehän nään tuon tekstimuotoisten konffien editoinnin vahvuutena koska, jos graafinen puoli kusee niin aina voi pelkällä konsolilla korjailla. Historiassa toi graafisen puolen kuseminen oli aika iso ongelma.
Tuo on kieltämättä kyllä totta, Winowsin rekistereihin voi tosin hyvällä lykyllä päästä ulkoisten ohjelmien avulla käsiksi vaikak kone ei enää käynnistyisikään, edes vikasietotilassa, mutta tuokaan ei tietenkään ole enää "aloittelijan" duunia.

En tiedä sun ongelmasta enempää, mutta vaikuttaa ärsyttävältä ja turhalta jutulta. Tommosia ei tarttis olla ja vituttaa muakin, kun tommosia aina vaan tulee valmiisiin distroihin. Luultavasti syy on saksan kielessä, mutta on myös mahdollista, että näiden linux-distrojen syntytapa antaa myöden noille. Vapaus ei ole ilmaista, kuten demokratiakaan.
Niinkuin jo todettua, jollaintavoin tuo ongelma korjaantui samalla kun räpelsin konetta kuntoon. En tiedä miksi eikä sillä nyt niin väliä. Eikä tässä muutenakan sen vakavammasta ole kyse, en mä tota Ubuntua mihinkään käytä, halusin vaan tutustua siihen :)
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Niinkuin jo todettua, jollaintavoin tuo ongelma korjaantui samalla kun räpelsin konetta kuntoon.
Ja paskat se mihinkään korjaantui, käynnistin Ubuntu ja taas poljettiin USA-näppiksella vaikka olen jo useampaan kertaan poistanu koko amerikkalaisen näppislayoutin, minkä jälkeen Ubuntu aina kiltisti näytti, että mulla on enää asennettuna vain AUT-Layout.

Pitää jaksaessani paneutua asiaan paremmin, nyt en jaksa. Ehkä Ubuntu vaan ei diggaa Itävallasta :frank:
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Pistäs kuukkeliin ubuntu german keyboard layout, niin pitäs olla jotain vieläpä vmwareen liittyvää linkkiä. Puhelimella tässä, enkä osaa copypastettaa vielä...
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Pistäs kuukkeliin ubuntu german keyboard layout, niin pitäs olla jotain vieläpä vmwareen liittyvää linkkiä. Puhelimella tässä, enkä osaa copypastettaa vielä...
Saakelin kuukle antaa ihan eri linkit puhelimeen ja koneeseen. Vittu.

Tuolla kuitenki asiasta: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=9908606

edit: toivottavasti toi liittyy sun jutskaan. En nyt kykene perehtymään ite asiaan.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Pistäs kuukkeliin ubuntu german keyboard layout, niin pitäs olla jotain vieläpä vmwareen liittyvää linkkiä. Puhelimella tässä, enkä osaa copypastettaa vielä...
Tais ratketa ihan ilman googleakin. Näyttäis vähän siltä, että logonscreenissä oli päällä USA-näppäimistö, en tiedä miksi, ehkä siksi, että tuli asennettua englanninkielinen Ubuntu. Sain vaihdettua tuon ja nyt tuntuis näppisasetukset pysyvän oikein sisäänloggaantumisenkin jälkeen. Aika hämärästi tuo on kuitenkin toteutettu, sillä vaikka asetusten mukaan mulla oli käytössä saksankielinen näppäimistö, oli näppäimistö tosiasiassa kuitenkin amerikkalainen, ei tosin aina, mikä ei ainakaan helpottanut vian paikallistamista. Logiikka ei selvinny mulle koskaan, mutta eiköhän se nyt sit toimi, toivottavasti.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Tais ratketa ihan ilman googleakin. Näyttäis vähän siltä, että logonscreenissä oli päällä USA-näppäimistö, en tiedä miksi, ehkä siksi, että tuli asennettua englanninkielinen Ubuntu. Sain vaihdettua tuon ja nyt tuntuis näppisasetukset pysyvän oikein sisäänloggaantumisenkin jälkeen. Aika hämärästi tuo on kuitenkin toteutettu, sillä vaikka asetusten mukaan mulla oli käytössä saksankielinen näppäimistö, oli näppäimistö tosiasiassa kuitenkin amerikkalainen, ei tosin aina, mikä ei ainakaan helpottanut vian paikallistamista. Logiikka ei selvinny mulle koskaan, mutta eiköhän se nyt sit toimi, toivottavasti.
Eiks Ubuntut oo monikielisiä, vaikka toki parhaiten enkuksi. Tarkoittanet, että asennuksessa laitoit kielivalinnaksi enkun? Oon aika varma, että saman koneen eri käyttäjille voi olla eriävät kieli- ja näppisasetukset. Tietty jos autologin on päällä sinkkujuuserikoneessa niin ne valinnat ei taida tulla näkyviin lain.

Joo, voishan tuokin selvempi olla. Onnea kuiteski.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Eiks Ubuntut oo monikielisiä, vaikka toki parhaiten enkuksi. Tarkoittanet, että asennuksessa laitoit kielivalinnaksi enkun? Oon aika varma, että saman koneen eri käyttäjille voi olla eriävät kieli- ja näppisasetukset. Tietty jos autologin on päällä sinkkujuuserikoneessa niin ne valinnat ei taida tulla näkyviin lain.

Joo, voishan tuokin selvempi olla. Onnea kuiteski.
On näköjään monikielinen, defaulttina tosin vain useampia englannin murteita sekä kiina. Muut kielet pitää asentaa erikseen.

Ei ollu autologin päällä. Sama se, nyt toimii :thumbup:
 
Ylös