Lisää ohituksia a'la Max

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley ehdottaa F1-autoihin lisättäväksi turbon kaltaista laitetta, joka tarjoaisi kuljettajille enemmän mahdollisuuksia ohittamiseen.

Mosleyn ehdottamassa järjestelmässä voimakkaissa jarrutuksissa syntyvää lämpöenergiaa varastoitaisiin autoon asennettavaan akkuun, joka antaisi kuljettajan käyttöön noin 60 lisähevosvoimaa ohitustilanteisiin. Lisätehoa olisi käytettävissä kerrallaan noin viiden sekunnin ajan.

(MTV3)

Vaikuttaa kyllä hyvältä idealta, voisi poikia apua myöhemmin myös vakioautopuolelle.

Odottelen mielenkiinnolla jatkoa...

:thumbup:
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Kuulostaa hyvältä. Tuommoisen kannalla voisin vaikka ollakin.
 

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
Originally posted by MTV3 Mosleyn ehdottamassa järjestelmässä voimakkaissa jarrutuksissa syntyvää lämpöenergiaa varastoitaisiin autoon asennettavaan akkuun, joka antaisi kuljettajan käyttöön noin 60 lisähevosvoimaa ohitustilanteisiin. Lisätehoa olisi käytettävissä kerrallaan noin viiden sekunnin ajan.
No mutta ihmeessä järjestelmä pitäisi rakentaa noin vaikeasti. Eikö riittäisi, että sinne pistettäisiin vaikkapa pieni turbo. Aika vaikea kylläkin tämä on kuitenkin loppupeleissä toteuttaa ja valvoa.
 

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
MikGo sanoi:
No mutta ihmeessä järjestelmä pitäisi rakentaa noin vaikeasti. Eikö riittäisi, että sinne pistettäisiin vaikkapa pieni turbo. Aika vaikea kylläkin tämä on kuitenkin loppupeleissä toteuttaa ja valvoa.
Tarkoitus on siinä, että näitä toteutuksia ja tutkimuksia, joita tehdään Formula 1:ssä voitaisiin käyttää hyväksi myöhemmin normaaleissa autoissa. Ihan vaan turbolla ei oikein mitään niissä autoissa tee. Se on Mosleyn ajatus eli enemmän hyötyä irti.
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Ilokaasupullo kehiin, koko suunniteltu siten että kestää vaikka 20-30 sekuntia yhdellä pullolla ja suuttimet siten että antaa +50hp. Heleppoo ja halapaa.
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
triniemi sanoi:
Ilokaasupullo kehiin, koko suunniteltu siten että kestää vaikka 20-30 sekuntia yhdellä pullolla ja suuttimet siten että antaa +50hp. Heleppoo ja halapaa.
Ihan sama homma ollut itsellä mielessä jo kauemman aikaa, helppo valvoa ja rajoittaa pullon kokoa säätelemällä, ilmeisesti myös suhteellisen turvallinen vaihtoehto? Niin ja kaikille kuskeille siis rattiin jo Ritari Ässästä tuttu Turbo Boost -nappi :D Nossivehkeetkin sais melko mukavaa mainosta...
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Mersun pajalla menisi varmasti juoma- ja ilokaasupullo keskenään sekaisin. Mutta nähtäisiinpä ainakin hilpeä Kimi moottoririkon jälkeen :tongue:
 

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
405
McLaren oli tuomassa tuollaista systeemiä radalle jo muutama vuosi sitten mutta FIA kielsi sen. Nyt sitten Max esittelee systeemin omana keksintönään.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
no mun mielestä tollanen on taas iha turha vehje...
Mites käy ku joku lähtee ohittamaan? No se toinenkin painaa sitä nappia, eikä se toinen sitten pääsekkään ohi. Eli jotta toinen pääsee ohi pitää sen jarruttaa myöhemmin tai tulla mutkasta ulos kovempaa, niinkun nykyäänkin.

Sitä paitsi nykyäänkin noissa autoissa on mahdollisuus "revittää" konetta eli tarvittaessa otetaan vähän enemmän koneesta tehoa irti ohitustilanteissa.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Vastaavanlaisia systeemejä ollut sähkö/hybridi siviiliautoissa jo vuosia, eli ei ole Bernien tai Macin keksintö. Siihen onko systeemi hyvä vai huono ajatus en ota toistaisekis kantaa, mutta ei tuo ainakaan niitä paljon parjattuja kustannuksia säästä.
 

jyrkiboy

Active member
Liittynyt
15.6.2005
Viestit
44
Sijainti
UK
Ilmeisesti Max on ehdotellut myos muuttuva kulmaisia siivekkeita,eritoten eteen.Onkohan toimiva ratkaisu?

Edit:(planet F1)
 
Viimeksi muokattu:

kode

Unregistered User
Liittynyt
8.7.2005
Viestit
118
Sijainti
Häme
Kerrankin Maxilta lajia edistävä ajatus. :thumbup: Miten sitten toimisi käytännössä? Enemmän kone rikkoja Mersulle...
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Onko siinä nykyään jotain estettä, että voitaisiin palata sellaiseen siiveke yms. ratkaisuihin, että toisen perästä saisi sellaisen kunnon imun, jolloin ohitustilanteessa se toimisi turbobuustina.
 

Laareni120

Banned
Liittynyt
11.6.2005
Viestit
766
Sijainti
Karjalohja
kode sanoi:
Kerrankin Maxilta lajia edistävä ajatus. :thumbup: Miten sitten toimisi käytännössä? Enemmän kone rikkoja Mersulle...
jep on aika harvinaista et maxilla välähtää :ahem: hyvä idea :thumbup:
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Kuulostaa typerältä, Mosley taitaa alkaa sekoamaan lopullisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Kehmu

Well-known member
Liittynyt
11.7.2005
Viestit
113
Sehän on selvä että kyseisellä metodilla alkaisivat taas koneet paukkua, myös muilta kuin mersulta. Sama ilokaasujen kanssa, koneita kierrätetään ihan tapissaan, ja kun siihen ilokaasut tuollaisessa voimanpesässä, niin rajotinta vastaan hakkaa ja kone sanoo poks. Tosin mielenkiintoista olisi nähdä miten tuo uusi 'energia-akku'-systeemi toimisi käytännössä f1-autossa. No, eiköhän se ajan kanssa selviä :tongue:
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Mua kiinnostaisi kyllä tietää, miten akkuun varastoitava energia saadaan vaikuttamaan tehoa nostavaksi. Näin nopeasti ajateltuna sinnehän pitäisi rakentaa kampiakselin päähän erillinen sähkömoottori, joka sitten pyörittää koneeseen koneen normaalin pyörimisnopeuden lisäksi vielä tuhottomasti lisää kierroksia, jos 60 hv:ta meinataan saada lisää = mahdototanta.
 

Kehmu

Well-known member
Liittynyt
11.7.2005
Viestit
113
Juhis sanoi:
Mua kiinnostaisi kyllä tietää, miten akkuun varastoitava energia saadaan vaikuttamaan tehoa nostavaksi. Näin nopeasti ajateltuna sinnehän pitäisi rakentaa kampiakselin päähän erillinen sähkömoottori, joka sitten pyörittää koneeseen koneen normaalin pyörimisnopeuden lisäksi vielä tuhottomasti lisää kierroksia, jos 60 hv:ta meinataan saada lisää = mahdototanta.
Sähköinen ahdin toimisi akun perässä...Mutta mustakin toi konsepti tuntuu vähän älyttömältä, mutta kuten edellä sainoin, eikhän se selviä.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Kehmu sanoi:
Sähköinen ahdin toimisi akun perässä...Mutta mustakin toi konsepti tuntuu vähän älyttömältä, mutta kuten edellä sainoin, eikhän se selviä.
Ah joo, eipäs tullutkaan tuota vaihtoehtoa mieleen. Jos siellä joku ahdinviritelmä olisi, niin silloin 60 hv:n lisäys olisi mahdollisuuksien rajoissa, ei oikein muulla sähkövekottimella. Vaikealta viritelmältä kyllä kuulostaa ohitusten lisäämiseksi, tekisivät mieluummin takasiipeen metrin levyiset pystylevyt, jotka aiheuttaisivat auton taakse kunnon imun. Veikkaisin että olisi kaikista helpoin tapa lisätä ohituksia.
 
Ylös