Lisää ohituksia a'la Max

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Se, että energia otetaan jarruista perustuu varmaankin ihan FIA:n ajamaan kestävän kehityksen strategiaan. Eli otetaan kaikki mahdollinen energia talteen. Tällähän kerätään samalla katselijoita myös luonnonsuojelijoiden ja muiden vihrerpiipertäjien joukosta, kun Formuloita voidaan mainostaa ympäristöystävllisinpänä autourheilulajina.

Minusta tuo on erittäin hyvä idea. Samoin on myös Maxin idea siitä, että autojen aerodynamiikkaa ei rajoitettaisi säätelemällä siipien kokoa, vaan ainoastaan sitä voimaa, jonka ne saavat tuottaa. Eli asetetaan downforcen rajaksi tietty luku, jota ei saa ylittää.

F1Racing:

Rather than, as at present, continually tweak the rules, Mosley said that imposing an 'x newton' limit on downforce would force aerodynamicists to focus on reducing drag rather than seeking maximum possible downforce, and this would enable the cars to run much closer together in fast corners.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Huhuh.. Miten tämä Mosleyn järkyttävä esitys on saanut näin positiivisen vastaanoton täällä? :yuck:

Kilpa-autoilussa pitää mielestäni ohittaa jarruttamalla myöhään, ajamalla paremmalla linjalla, imusta jne.. Kuljettajan taidon vaikutusta vähennettäisiin rajusti jollain turbo-napilla. Ei kuninkuusluokka saa olla mitään jenkkien show-pelleilyä. :jaska:

Silverstonessa pystyi ennen ohittamaan. Rata nykyisten aero-sääntöjen takia kuin joku Hungaroring. Mitä tälle tehdään? Ehdotetaan turbo-nappeja. Uskomatonta. :nope:
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Luckyman sanoi:
Kilpa-autoilussa pitää mielestäni ohittaa jarruttamalla myöhään, ajamalla paremmalla linjalla, imusta jne.. Kuljettajan taidon vaikutusta vähennettäisiin rajusti jollain turbo-napilla. Ei kuninkuusluokka saa olla mitään jenkkien show-pelleilyä. :jaska:
Missä jenkkisarjassa on turbonapit? :confused:
 

Ville85

Well-known member
Liittynyt
19.2.2003
Viestit
346
Sijainti
Raahe
hannu^ sanoi:
Missä jenkkisarjassa on turbonapit? :confused:
Eikös tuolla Bridgestone Presents the Champ Car World Series Powered by Ford sarjassa jonkinlainen nappi ole(Push to pass button).



Tuossa enklannin kielellä jotain selostusta:

...But push the “boost button” and the driver gets a boost in performance of 50 to 70 horsepower instantly, increasing his speed by at least 5%. For you gear heads, Champ Cars operate at 41.5 inches of mercury (how boost is measured), which is controlled by engine sensors. Push the boost button and you get 44 inches of mercury, meaning an increase in the amount of fuel and air that gets packed into the cylinders, providing more power.

But, you only have 60 seconds total of boost to be used in the two-hour race.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ville85 sanoi:
Eikös tuolla Bridgestone Presents the Champ Car World Series Powered by Ford sarjassa jonkinlainen nappi ole(Push to pass button).
Sen nimi muuttui täksi vuodeksi. Se on nykyään Cosworth Power to Pass :thumbup:
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
triniemi sanoi:
Ilokaasupullo kehiin, koko suunniteltu siten että kestää vaikka 20-30 sekuntia yhdellä pullolla ja suuttimet siten että antaa +50hp. Heleppoo ja halapaa.
Hyvä ehdotus,itsekin olen täysin samaa ehdotellut jo tälläkin foorumilla.

Ps. Eikös mäceissä ollut jo tuollainen lisävoima mahdollisuus 90 luvun lopussa? Systeemi taisi kytkeä pumput ynm energia syöpöt sähkömoottoreiden välityksellä jolloin moottorista saatiin renkaisiin enemmän tehoa niin kauan kuin sähköä riitti.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Ville85 sanoi:
Eikös tuolla Bridgestone Presents the Champ Car World Series Powered by Ford sarjassa jonkinlainen nappi ole(Push to pass button).
Kiitos selvennyksestä. Luulisin että Ykkösiin riittäisi toistaiseksi ne 2008 sääntömuutokset, jotka ovat minusta tähän asti parhaat mitä on esitetty. Varsinkin elektroniikan ja downforcen leikkaus on hyvä juttu. Kun nähdään miten nuo sääntömuutokset vaikuttavat, niin voidaan sanoa että olisiko turbonapille tarvetta.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Äh, no nyt se FIA on sitten jättämässä osaa elektroniikkaa, kunpa ei vauva-avut vaan jäisi. :mad:

Ja nyt kun luin sen tarkemmin niin apujen pitäisi lähteä kuitenkin. :ahem:
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
FIA perääntyi F1-tekniikan karsimisessa
15.07.2005 13:49
Kimi Räikkönen, kuva: Christopher Lee/Getty Images

Kansainvälinen autoliitto FIA on ilmoittanut, ettei se sittenkään aio karsia F1-autoista kaikkea huipputekniikkaa kauden 2008 sääntöjä laatiessaan.

Vielä pari viikkoa sitten FIA julkaisi kauden 2008 säännöistä ehdotelman, jossa F1-autot olisi viety 1980-luvun kilpureiden tasolle karsimalla autojen tekniikkaa kovalla kädellä.

FIA muutti kantaansa tekemänsä yleisökyselyn sekä formula ykkösissä mukana olevien autonvalmistajien mielipiteen perusteella.

- Kysely paljasti, että yleisö pitää teknologiaa tärkeänä osa-alueena formula ykkösissä. Olemme saaneet autonvalmistajilta myös sen suuntaisia vastauksia, että hän haluavat säilyttää huipputekniikkaa lajissa, FIA tiedotti.

FIA haluaa edelleen karsia autoista kuljettajien apuvälineet (esim. luistonesto), mutta sallia auton suorituskykyä parantavat teknologiat.

Kauden 2008 säännöt täytyy lyödä lukkoon vuoden loppuun mennessä.

- Pyydämme kaikkia asianosaisia miettimään tarkasti teknologian ja kustannusten suhdetta. Tärkeimpiä peruskysymyksiä on se, mitä teknologioita pitää sallia tai jopa suosia. Samoin on asia kustannuskysymyksen osalta, FIA:n tiedote jatkui.

FIA:n lisäksi myös autotehtaat ovat laatineet oman ehdotuksensa kauden 2008 F1-säännöistä. Ehdotus julkistettaneen Saksan GP-viikonlopun aikana.

- - -

Eipä olla karsimassa kaikkea tekniikkaa ainakaan... Minusta asia on hyvä näin, riippuen tietysti siitä, mikä lähtee ja mikä jää. Autonvalmistajien oma ehdotus voi olla mielenkiintoinen.
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
Toivottavasti eivät ainakaan vesitä tuota tärkeintä( minulle) eli Downforcen vähentämistä 10 %, muuten ei tulla sittenkään näkemään ohituksia... :jaska:


Olen Juhiksen kannalla siinä, että paras ratkaisu tuohon ohittamisen parantamiseen olisi mielestäni yksinkertaisesti autosta saatavan imun tehostaminen. :thumbup:


Ei tarvitsisi kikkailla millään turbonapeilla, eikä edessä ajava auto pystyisi estämään ohitusta painamalla turbonappia myös. Ja imu hyödyttäisi ainoastaan takana olevaa autoa.


Lisäksi olisi hienoa seurata pääseekö ohittava auto tarpeeksi lähellä mutkan jälkeiselle suoralle. Ja se näyttää hienolta kun ohittava auto hakee ohitettavasta autosta imua ja sitten syöksyy auton takaa rinnalle juuri ennen kuin kolahtaa toisen auton perään kiinni.


Mutta jos ei muuta tule niin kyllä se "varausturbo" kelpaisi.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Meleren~ sanoi:
Toivottavasti eivät ainakaan vesitä tuota tärkeintä( minulle) eli Downforcen vähentämistä 10 %, muuten ei tulla sittenkään näkemään ohituksia... :jaska:
Luulen, että jos Downforcea vähennetään se 90% tarkoittaa se sitä, että sarjasta tule yhtä keinotekoisen näköinen kuin MotoGP-luokasta. Minusta ei ole mitään ideaa siinä, että joka kierroksella johtopaikka vaihtuu pääsuoran ja kaikkien muiden vähänkin pitempien suorien päässä, kun kaikki pääsevät imusta ohi vaikka olisivat vielä suoralle tultaessa .5 sekuntia jäljessä. Ja kaikesta tästä ohittamisesta huolimatta sama henkilö voittaa kisasta toiseen.

Minusta kaikkein viisainta olisi muokata autoja siten, että imuefektin merkitys nousee hieman, muttei paljon. Tämän lisäksi muutetaan aerodynamiikkaa siten, että turbulenssi autojen perässä vähenee, jotta takana ajavan auton downforce ei vähene radikaalisti. Tämä lienee suhteellisen helppo toteuttaa ilmaa "siisitivillä" siivekkeillä. Näin toisen auton seuraaminen ja ohittaminen mahdollistuu, muttei tee siitä liian helppoa. Ohitus vaatii edelleen taitoa, nopeutta ja tarkkaa ajolinjaa. MotoGP:ssä riittää kun pitää kaasun pohjassa ja antaa imun hoitaa loput.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Meleren~ sanoi:
Toivottavasti eivät ainakaan vesitä tuota tärkeintä( minulle) eli Downforcen vähentämistä 10 %, muuten ei tulla sittenkään näkemään ohituksia...
Ei downforce sinällään ole ohittamisen vaikeuden syy. Kyllä siipiautojen aikana pääsi mukavasti ohi. Itse asiassa täksi kaudeksi downforcea vähennettiin ja samalla ohittaminen vaikeutui.

Ongelma ovat virtaukset auton takana. Siipiautoissa suurin osa downforcesta saatiin aikaan sivuponttooneilla ja helmoilla, joten takasiipi voitiin jättää pieneksi. Takanaolevan ilmanvirtauksia ei juuri häiritty.

Ohitettavuutta voidaan siis lisätä siirtämällä downforcea etu- ja varsinkin takasiivistä venturikanaviin auton alle. Toki pitoa voi ja kannattaa muutenkin siirtää mekaaniseen pitoon ihan näyttävyydenkin vuoksi. Ja kuskien ajotaitojen korostamiseksi.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Mielestäni suurin virhe on, että maalikot kuten Max ryhtyvät näitä asioita ehdottelemaan. Kuten Kovalaisen Heke sanoi niin asiantuntijoiden kuten kuskien ja insinöörien olisi kerrottava mikä on käytännössä mahdollista ja parasta. Toki Max on voinut saada ajatukselleen hyväksyntää noista piireistä.

Miksei toikin olisi ok... Mutta onko todellakin niin, että ainostaan noin teknisellä ratkaisulla saadaan lisää ohituksia? Mun mielestä voitaisiin keskittyä ratoihin. Niihin pitäisi niitä ohituspaikkoja luoda.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Iacchus sanoi:
Minusta kaikkein viisainta olisi muokata autoja siten, että imuefektin merkitys nousee hieman, muttei paljon. Tämän lisäksi muutetaan aerodynamiikkaa siten, että turbulenssi autojen perässä vähenee, jotta takana ajavan auton downforce ei vähene radikaalisti. Tämä lienee suhteellisen helppo toteuttaa ilmaa "siisitivillä" siivekkeillä. Näin toisen auton seuraaminen ja ohittaminen mahdollistuu, muttei tee siitä liian helppoa. Ohitus vaatii edelleen taitoa, nopeutta ja tarkkaa ajolinjaa. MotoGP:ssä riittää kun pitää kaasun pohjassa ja antaa imun hoitaa loput.
Mullekin riittäisi se että sekunnin per kierros nopeammalla autolla olisi edes jotain saumoja päästä edellä ajavasta ohi. Ei todellakaan mitään turbobuusteja :jaska:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
patriot sanoi:
Mielestäni suurin virhe on, että maalikot kuten Max ryhtyvät näitä asioita ehdottelemaan.
Aivan varmasti Max on keskustellut asiasta asiantuntijoiden kanssa ennen ehdotuksiaan. Mutta ei välttämättä nykyisten tallien edustajien, jotka vain ajaisivat talliensa etua.

Mutta onko todellakin niin, että ainostaan noin teknisellä ratkaisulla saadaan lisää ohituksia? Mun mielestä voitaisiin keskittyä ratoihin. Niihin pitäisi niitä ohituspaikkoja luoda.
Käytännössä tuo tarkoittaisi lisää pitkien suorien päässä olevia tiukkoja mutkia. Nykyaerodynamiikalla ei muualla ohiteta.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Itselleni tuli Maxin ehdotuksesta mieleen autopelien nitrobuusti, ei mitään kovin hyvää fiilistä.

Ongelma tuollaisessa hetkellisessä tehonlisässä on se, että hitaampi auto voi alkaa tosissaan kiusata nopeampaa autoa. Nytkin muutamassa kisassa vaikkapa Trulli on pitänyt itseään nopeampia kuskeja takana - jos buustit tulisivat niin homma vain helpottuisi. Takaa tuleva nopeampi kuski ei haluaisi buustejaan hitaaseen kaveriin tuhlata, mutta edellä ajava hitaammalla ei taas olisi mitään hävittävää niiden käytössä.

Aerodynamiikan säännöillä voitaisiin ratkaista nykyisen ohituksen ongelma, joka on ettei toista autoa pysty seuraamaan tarpeeksi lähellä. Ei siihen kaivata mitään keinotekoisia buusteja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toni_V sanoi:
Takaa tuleva nopeampi kuski ei haluaisi buustejaan hitaaseen kaveriin tuhlata, mutta edellä ajava hitaammalla ei taas olisi mitään hävittävää niiden käytössä.
Ennustan juuri päinvastaista. Juuri tukkeisiin buustista on hyötyä, koska muuten ei ohi päästä. Ja ohi päästyä paremmalla autolla on helppo kadota horisonttiin. Samantasoisen auton kanssa buustista ei ole vastaavaa hyötyä, koska karkuun ei pääse ja tämä voi omalla buustillaan kuitata pari mutkaa myöhemmin. Tuke ei siinä vaiheessa enää olisi hyökkäysetäisyydellä.

Ajallisesti juuri tukkeen ohittamisella saavutetaan paljon enemmän (tai pikemmin menetetään vähemmän).
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Jos buustien määrä olisi rajattu ,niin hitaampi kuljettaja joutuisi käyttämään ne jo kisan alkuvaiheessa ,jos aikoo estellä ohituksia.
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
Iacchus sanoi:
Luulen, että jos Downforcea vähennetään se 90% tarkoittaa se sitä, että sarjasta tule yhtä keinotekoisen näköinen kuin MotoGP-luokasta. Minusta ei ole mitään ideaa siinä, että joka kierroksella johtopaikka vaihtuu pääsuoran ja kaikkien muiden vähänkin pitempien suorien päässä, kun kaikki pääsevät imusta ohi vaikka olisivat vielä suoralle tultaessa .5 sekuntia jäljessä. Ja kaikesta tästä ohittamisesta huolimatta sama henkilö voittaa kisasta toiseen.

Minusta kaikkein viisainta olisi muokata autoja siten, että imuefektin merkitys nousee hieman, muttei paljon. Tämän lisäksi muutetaan aerodynamiikkaa siten, että turbulenssi autojen perässä vähenee, jotta takana ajavan auton downforce ei vähene radikaalisti. Tämä lienee suhteellisen helppo toteuttaa ilmaa "siisitivillä" siivekkeillä. Näin toisen auton seuraaminen ja ohittaminen mahdollistuu, muttei tee siitä liian helppoa. Ohitus vaatii edelleen taitoa, nopeutta ja tarkkaa ajolinjaa. MotoGP:ssä riittää kun pitää kaasun pohjassa ja antaa imun hoitaa loput.

Melko radikaalisti kyllä pitäisi F-ykkösautoja muuttaa, jotta siellä ohittaminen helpottuisi noin paljon, jota en usko ikinä käyvän. Sitäpaitsi mielestäni Motogp-luokassa ei ohittaminen ole itsestäänselvyys. Ainoastaan ehkä piikkiluokassa ohittamista voisi kutsua "helpoksi".


Motogp-luokassa ohituksia tapahtuu mielestäni "sopivasti". Ohi voi yrittää jos vauhtia löytyy ja usein on ohittamista voi yrittää jopa viimeisessä mutkassa, joten jännitys säilyy hyvin loppuun asti. Katsoitko esim. edellisen Kalifornian osakilpailun, ohituksia ei tapahtunut mitenkään erityisen paljon. Kärjen tuntumassa Edwards ohitti Rossin.


F1-ohittamisesta tuskin koskaan tulee helppoa. Autot ovat leveämpiä kuin motogp pyörät ja imuefekti ei ole erityisen voimakas, joten ohittaminen tulee aina pysymään mukavan "haastavana".

Mutta toivottavasti nuita muutoksia kuitenkin tulee mahd. paljon, sillä vaikka olisi minkälaiset taidot niin pitää olla nykyautoilla pari sekuntia nopeampi useimmilla radoilla, että voi edes yrittää ohitusta.
 
Ylös