Lisää ohituksia a'la Max

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
McLaardi sanoi:
McLaren oli tuomassa tuollaista systeemiä radalle jo muutama vuosi sitten mutta FIA kielsi sen. Nyt sitten Max esittelee systeemin omana keksintönään.
No siinä meni jonkun aikaa ennenkuin Max ymmärsi mistä on kysymys :wink:

No leikki sikseen, ei yhtään huono ajatus ja tuohan on jo käytössä Champ Car sarjassa, niin että siitä vaan :ahem:
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
Huvittaa... mtv3:n formula1-mainos pyöri taas TV:ssä.

Se antaa ymmärtää, että formula-ykkösissä tapahtumia riittää.
 

männänpalautusjousi

Well-known member
Liittynyt
28.3.2001
Viestit
88
312T4 sanoi:
Hyvä Max! Samalla vaan Turbotkin takaisin :thumbup:
Olisi muuten mielenkiintoista tietää millaisia tehoja nykyisin saataisiin F1 turbomoottoreista. Vertailukohtana voitaneen pitää sitä että 80-luvulla 1.5 litraisista turbokoneista otettiin ykkösissä jo 1000 hevosvoiman luokkaa ainakin hetkellisesti. Toisaalta nykyisin on jo olemassa katukäytössä esimerkiksi Nissan Skylinejä ja Toyota Supria joissa tehot hipovat samaa 1000 hevosvoiman rajaa, toki selvästi isommasta koneesta mutta selvästi kestävämmin.

Ykkösiin 2.4 litraiset turbokasit niin voi olla että rengasvalmistajille tulisi hieman uusia haasteita :) Samoin kuskeille :thumbup: Vielä kun määriteltäisiin ahtimeksi joku aivan jumalattoman kokoinen perinteisellä tekniikalla tehty möhkäle niin saataisiin myös kiintoisa sekunnin tai parin turboviive. Se olisi nimittäin näyttävää jos mikä kun potku tulisi mutkasta lähdettäessä kuin halolla selkään lyötynä. Haittapuolena voisi tietysti pitää lievää turvallisuuden kärsimistä...
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
WebSlave sanoi:
Ennustan juuri päinvastaista. Juuri tukkeisiin buustista on hyötyä, koska muuten ei ohi päästä. Ja ohi päästyä paremmalla autolla on helppo kadota horisonttiin. Samantasoisen auton kanssa buustista ei ole vastaavaa hyötyä, koska karkuun ei pääse ja tämä voi omalla buustillaan kuitata pari mutkaa myöhemmin. Tuke ei siinä vaiheessa enää olisi hyökkäysetäisyydellä.

Ajallisesti juuri tukkeen ohittamisella saavutetaan paljon enemmän (tai pikemmin menetetään vähemmän).
Selitänpä näkemykseni hiukka tarkemmin: Oletetaan lähtö, jonka jälkeen Alonso johtaa, Trulli on kakkonen ja Kimi kolmas. Muutaman kierroksen jälkeen voidaan todeta että Kimi ja Alonso ajaisivat sekunnin nopeammin kuin Trulli, Alonso alkaa karkaamaan. Tässä vaiheessa Trullin kannattaa pitää Kimi takanaan vaikka buusteilla, Kimin taas ei kannattaisi buusteja tuhlata Trulliin, koska ilman niitä Alonsosta ei pysty ohi pääsemään. Trulli ajaisi siten käsi napilla valmiina buustaamaan pakoon jos Kimi koittaa ohi. Kimin taas pitäisi käyttää buusteja Trulliin, mutta jos hän niin tekee huononevat mahdollisuudet Alonson ohitukseen ratkaisevasti. Tiimihän luonnollisesti ilmoittaisi Alonsolle että Kimin buustit on käytetty, ja Alonso vastaavasti pystyisi spurttaamaan helposti pakoon jos Kimi ohi yrittäisi.

Ehkäpä tämä on vain ennakkopelkoja, mutta oma mielipiteeni on ettei moinen buustinappi kunnon autourheiluun kuulu. Pienissä määriin jonkunlaisia buusteja nytkin käytetään, otetaan hiukka enemmin kierroksia koneesta hetkisen verran.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Toni_V sanoi:
Selitänpä näkemykseni hiukka tarkemmin: Oletetaan lähtö, jonka jälkeen Alonso johtaa, Trulli on kakkonen ja Kimi kolmas. Muutaman kierroksen jälkeen voidaan todeta että Kimi ja Alonso ajaisivat sekunnin nopeammin kuin Trulli, Alonso alkaa karkaamaan. Tässä vaiheessa Trullin kannattaa pitää Kimi takanaan vaikka buusteilla, Kimin taas ei kannattaisi buusteja tuhlata Trulliin, koska ilman niitä Alonsosta ei pysty ohi pääsemään. Trulli ajaisi siten käsi napilla valmiina buustaamaan pakoon jos Kimi koittaa ohi. Kimin taas pitäisi käyttää buusteja Trulliin, mutta jos hän niin tekee huononevat mahdollisuudet Alonson ohitukseen ratkaisevasti. Tiimihän luonnollisesti ilmoittaisi Alonsolle että Kimin buustit on käytetty, ja Alonso vastaavasti pystyisi spurttaamaan helposti pakoon jos Kimi ohi yrittäisi.

Ehkäpä tämä on vain ennakkopelkoja, mutta oma mielipiteeni on ettei moinen buustinappi kunnon autourheiluun kuulu. Pienissä määriin jonkunlaisia buusteja nytkin käytetään, otetaan hiukka enemmin kierroksia koneesta hetkisen verran.
Toisaalta tuossa Kimi olisi ainoa kärsijä ja sitten muut pyyhältäisivät Trullin ohi heittämällä. Eli jonoa ei pääse syntymään. Tai sitten kimi voisi tykitellä trullin varikko pysähdyksen aikana buusteilla sekunnin eron ja päästä ohi.
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
945
Sijainti
The Bay
Olisi kiva tietää enemmän, miten tuo buusti-tekniikka toimii käytännössä. Siis jarrutuksissa varataan energiaa johonkin, josta sitä voidaan ottaa käyttöön buustin muodossa? Miten paljon energiaa voidaan varastoida? Tai miten pitkään (kierrosta) vie varastoida energiaa niihin 50-60 extra-hv:n 5 sekunnin ajaksi?
Eiköhän se tarkoita, että ei sitä buustia voi koko aikaa ja joka mutkassa käyttää. Luulisin, että se energiamäärä mikä saadaan varastoitua esim. 5 kierrokselta, niin se enrgiamäärä käytetään yhdessä 5s kestävässä buustissa. Näin karkeasti arvioiden. Tiedä häntä. Näin ollen, kuskin pitäisi tarkkaan miettiä, missä tilanteissa sitä käytetään, ei sitä voi koko ajan ajaa buusti pohjassa kuten jossain tietokonepeleissä :D :doubtful: :dunno:
 
Viimeksi muokattu:

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Meleren~ sanoi:
Motogp-luokassa ohituksia tapahtuu mielestäni "sopivasti". Ohi voi yrittää jos vauhtia löytyy ja usein on ohittamista voi yrittää jopa viimeisessä mutkassa, joten jännitys säilyy hyvin loppuun asti. Katsoitko esim. edellisen Kalifornian osakilpailun, ohituksia ei tapahtunut mitenkään erityisen paljon. Kärjen tuntumassa Edwards ohitti Rossin.

F1-ohittamisesta tuskin koskaan tulee helppoa. Autot ovat leveämpiä kuin motogp pyörät ja imuefekti ei ole erityisen voimakas, joten ohittaminen tulee aina pysymään mukavan "haastavana".
Tietysti ohitusten määrä on mielipidekysymys, mutta minusta se on joskus vähän liiankin helppoa. Ei toki aina ja mainitsemasi Laguna Seca oli tosiaan poikkeus.

Itse kannatan ohittamista, enkä MotoGP/125-luokille tyypillistä säännönmukaista sijoitusten vaihtamista. Tietysti viimeisen kierroksen taistelut ovat MotoGP:ssäkin, kuten olisivat formuloissakin, jännittävää katsottavaa. Mitä en halua nähdä on se, että kilpailijoita lasketaan vapaaehtoisesti ohi (kuten MotoGP:ssä) tai että sijoituksia vaihdetaan aina huvin vuoksi pelkästään imuefektin avulla, vaikka vauhti ei riittäisikään kaulan tekemiseen.
 

Kehmu

Well-known member
Liittynyt
11.7.2005
Viestit
113
Iacchus sanoi:
Itse kannatan ohittamista, enkä MotoGP/125-luokille tyypillistä säännönmukaista sijoitusten vaihtamista. Tietysti viimeisen kierroksen taistelut ovat MotoGP:ssäkin, kuten olisivat formuloissakin, jännittävää katsottavaa. Mitä en halua nähdä on se, että kilpailijoita lasketaan vapaaehtoisesti ohi (kuten MotoGP:ssä) tai että sijoituksia vaihdetaan aina huvin vuoksi pelkästään imuefektin avulla, vaikka vauhti ei riittäisikään kaulan tekemiseen.
Sitten ei kannata katsoa jos ei miellytä. MotoGP:ssä kun pitää olla joko helvetin kova pyörä jolla ajelee yksin karkuun tai sitten kapea rata jottei ohittaminen olisi niin helppoa...Tai sitten vastaantulijoita :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toni_V sanoi:
Tässä vaiheessa Trullin kannattaa pitää Kimi takanaan vaikka buusteilla, Kimin taas ei kannattaisi buusteja tuhlata Trulliin, koska ilman niitä Alonsosta ei pysty ohi pääsemään.
Kummastakin on edelleen vanhaan malliin mahdollisuus päästä ohi varikkopysähdyksen aikana. Siksi Kimin on tärkeää olla Alonson lähellä ja mennä buustilla ohi Trullista mahd. pian.

En usko, että buustia pystyy tehokkaasti käyttämään toista buustia vastaan kuin arvaamalla toisen aikeet. Ensin buustia käyttäneellä on jo nopeusetu, jota ei hevillä saa kiinni. Tietysti takanatulevan on ensin täytynyt ajamalla hommata itsensä asemaan, jossa ohitus on mahdollista (buustin avulla asia varmistetaan).

Ehkäpä tämä on vain ennakkopelkoja, mutta oma mielipiteeni on ettei moinen buustinappi kunnon autourheiluun kuulu.
Minustakin tuo on väärä ratkaisu ohitusongelmaan. Vaikka olisihan tuo yksi taktiikkaspekulaatio lisää. Ruutuun pitäisi varmaan saada näyttö käytetyistä buusteista (vrt. DTM:n varikkokäyntilamput autoissa).
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Plääh, ei mitään tuommoisia formuloihin, Minun ehdotukseni on että koottaisiin tallien parhaat aerodynaamikot suunnittelemaan semmoinen perä autoihin ja diffuruusiot (vai kuinka se olikaan) josta saisi tosi hyvän imun takana tuleva. Sitten laitettaisiin vakioperäksi semmoinen perä, tietysti pienillä muokkauksen mahdollisuuksilla, ettei pakoteta ihan täysin samanlaista kaikille, vaan vähän tallin omaa suunnittelu varaakin olisi.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Kehmu sanoi:
Sitten ei kannata katsoa jos ei miellytä. MotoGP:ssä kun pitää olla joko helvetin kova pyörä jolla ajelee yksin karkuun tai sitten kapea rata jottei ohittaminen olisi niin helppoa...Tai sitten vastaantulijoita :D
Heh heh :). Taisi osua omaan nilkkaan tuo toisen ketjun vuodatus :eek:

MotoGP:tä en seuraa läheskään niin aktiivisesti kuin autourheiluluokkia. Pyörät eivät kiinnosta siviililiikenteen puolella ollenkaan. Se ei kuitenkaan estä minua käyttämästä MotoGP:tä esimerkkinä sellaisesta sarjasta, mihin suuntaan moottoriurheilun, tai ainakaan kaiken moottoriurheilun ei tarvitse mennä...
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Meleren~ sanoi:
Huvittaa... mtv3:n formula1-mainos pyöri taas TV:ssä.

Se antaa ymmärtää, että formula-ykkösissä tapahtumia riittää.
Heh, vanhin tapahtuma mitä mainoksissa näytettiin olikin vain viiden vuoden takaa. ;)
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Iacchus sanoi:
Se ei kuitenkaan estä minua käyttämästä MotoGP:tä esimerkkinä sellaisesta sarjasta, mihin suuntaan moottoriurheilun, tai ainakaan kaiken moottoriurheilun ei tarvitse mennä...
Eli jos oikein ymmärsin, niin moottoriurheilun ei pidä mennä suuntaan, jossa ihan oikealla ajotaidolla on merkitystä ja jossa ohittaminen hitaammasta on mahdollista?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CountZero sanoi:
Eli jos oikein ymmärsin, niin moottoriurheilun ei pidä mennä suuntaan, jossa ihan oikealla ajotaidolla on merkitystä ja jossa ohittaminen hitaammasta on mahdollista?
Veikkaanpa, että kyse oli pikemminkin siitä, ettei pidä mennä suuntaan, jossa ohittamisella ei ole merkitystä.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
WebSlave sanoi:
Veikkaanpa, että kyse oli pikemminkin siitä, ettei pidä mennä suuntaan, jossa ohittamisella ei ole merkitystä.
:thumbup: Aivan. Pahoittelen kaikille, jotka eivät ymmärtäneet huonoa itseilmaisuani. Ei ole mitään järkeä ohittaa vain shown vuoksi.
 
Ylös