Mainos raivostutti McDonald'sin
Keskiviikko 15.9.2010 klo 12.45
Lobbausjärjestön kustantama tv-spotti sai pikaruokajätin puolustuskannalle.
Katso pikaruokaketjun suututtanut mainos täältä
(
www.youtube.com)
Washingtonilainen terveyslobbari PCRM (Physicians Committee for Responsible Medicine) on tuottanut McDonald'sia avoimesti kritisoivan mainoksen.
Mainoksessa selvästi ylipainoinen mies makaa ruumishuoneella itkevä, hoikka vaimo vierellään. Ruumiin kädessä on puoliksi syöty hampurilainen. Kuva kiertää jalkapuolelle, ja lopulta jalkojen päälle leikataan hampurilaisketjun tutut kultaiset kaaret ja alle ilmestyy teksti "I was loving it" (suom. rakastin sitä). McDonald's on käyttänyt mainonnassaan slogania "I'm loving it".
Järjestön mukaan mainos on kohdistettu McDonald'sin rasvaista ruokaa vastaan ja sen pitäisi herättää Yhdysvaltojen pääkaupungin asukkaat tajuamaan sydäntautikuolemien ja pikaruokaloiden runsas määrä. Tutkimusten mukaan pikaruoalla on yhteys liikalihavuuteen ja sydäntauteihin.
"Harhaanjohtavaa"
McDonald's ei ole samaa mieltä.
-
Tämä mainos on törkeä, harhaanjohtava ja epäreilu kaikille kuluttajille. McDonald's luottaa siihen, että meidän asiakkaamme osaavat jättää tällaisen propagandan omaan arvoonsa ja tehdä itselleen oikeita valintoja ruoan ja elämäntyylinsä suhteen, tiedottaja Bridget Coffing totesi.
Alle 40 sekunnin mittainen pätkää on tarkoitus esittää suositun The Daily Show with Jon Stewartin yhteydessä. Ohjelmalla on jatkuvasti noin 1,5 miljoonaa katsojaa.
Maailman suurimmalla pikaruokaketjulla pyyhkii silti hyvin, ketjun myynti kasvoi elokuussa maailmanlaajuisesti 4,9 prosenttia.
JAAKKO ISONIEMI
jaakko.isoniemi@iltalehti.fi