Lööpitystä, uutisia, ym. sälää / SYYSKAUSI 2014

• Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Eikö se menny sillai, että ensin tuli sukellusvene ihan puun takaa karille, jonka jälkeen alkoi mahdoton u-paattijahti.
Jomman kuman iltapäivälehden nettisivuilla noin oli, mutta mulle on kyllä jäänyt muistikuva nimenomaan päinvastaisesta järjestyksestä. Eli että ensin svedut pudotteli syvyyspommeja ja niille naureskeltiin, että: "Siellä ne jotain minkkejä pommittaa nyt heh." Kunnes sitten se Whisky-luokan suklari karahti kiville Ruotsin aluevesillä.

jupla

Well-known member
Sijainti
Kurjala
Hukkaputkessa oli aikoinaan totuus venäläisen sukellusveneen karilleajosta. Tutkaäijä huusi "Seis, kari!", mutta kapteeni luuli että Seiskari ja ajoi karille. Jotenkin noin se meni. Jukka Sipilä oli kapteenina uskottavan näköinen. Jotenkin noin sen muistan, mutta onhan tuosta aikaa yli 30 vuotta.

Örfil

Guest
Komentaja evp Berner puhui ihan suoraan kymppiuutisissa. Alus on kuulemma tiedustelutehtävissä, tallentamassa sotaharjoitusten alusten signaaleja "myöhempää käyttöä varten".

Mutta minkithän ne siellä...

Sijainti
Oslo
Minä taas muistelen, miten 80-luvulla ruotsalaiselle naureskeltiin, kun jäljittivät olemattomia neuvostoliittolaisia sukellusveneitä, kunnes yksi sellainen olematon sukellusevene ajoi Ruotsin aluevesillä karille.
Eikö se menny sillai, että ensin tuli sukellusvene ihan puun takaa karille, jonka jälkeen alkoi mahdoton u-paattijahti.
Jomman kuman iltapäivälehden nettisivuilla noin oli, mutta mulle on kyllä jäänyt muistikuva nimenomaan päinvastaisesta järjestyksestä. Eli että ensin svedut pudotteli syvyyspommeja ja niille naureskeltiin, että: "Siellä ne jotain minkkejä pommittaa nyt heh." Kunnes sitten se Whisky-luokan suklari karahti kiville Ruotsin aluevesillä.
Ubåtskränkningar i Sverige

Örfil

Guest
Olin tuolloin 19 kun kajahti karille. Niin minäkin muistelin että tapauksista uutisoitiin herkemmin sen whiskey on the rocksin jälkeen. Olihan uutisarvo noussut!

-82 pääsin sitten jo tähtäilemään itse rannikkotykillä venäläistä sukellusalusta. Tästä lienen kertonut tänä vuonna vasta ekaa kertaa ;) Se oli varmaan meikäläisten puolustusvalmiuden todistelua sekin tapahtuma aikanaan...herrat tietää muttei kerro.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Olin tuolloin 19 kun kajahti karille. Niin minäkin muistelin että tapauksista uutisoitiin herkemmin sen whiskey on the rocksin jälkeen. Olihan uutisarvo noussut!

-82 pääsin sitten jo tähtäilemään itse rannikkotykillä venäläistä sukellusalusta. Tästä lienen kertonut tänä vuonna vasta ekaa kertaa ;) Se oli varmaan meikäläisten puolustusvalmiuden todistelua sekin tapahtuma aikanaan...herrat tietää muttei kerro.
Uutisoitiinko siitä Titanicin uppoamisesta paljonkin Suomessa tuolloin?

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta

Mulla on jostain syystä se muistikuva, että olisivat ensin ties kuinka kauan niitä syvyyspommeja helikopterista uutisissa pudotelleet ja että olis sveduille naureskeltu tiedotusvälineissä, että siellä mitään sukellusveneitä ole. Ja vasta sitten olis kiville mennyt viski.

Mangelo

Well-known member
Mulla on jostain syystä se muistikuva, että olisivat ensin ties kuinka kauan niitä syvyyspommeja helikopterista uutisissa pudotelleet ja että olis sveduille naureskeltu tiedotusvälineissä, että siellä mitään sukellusveneitä ole. Ja vasta sitten olis kiville mennyt viski.
Olisi kovin ikävää käydä sotilaallisesti vieraan valtion alueella, jos vieressä vaan naureskellaan ettei siellä mitään ole. Pakko ajaa karille niin loppuu ilkkuminen.

jupla

Well-known member
Sijainti
Kurjala
Käsittele sitä muistikuvaa, se on muutenkin vääristynyt.

Örfil

Guest
En luota enää omiin muistikuviin tuolta ajalta ihan faktoina, joten tuon totesin luettuani sen ruotsalaisen wikipedialinkin.
Siinähän aktiivisuus kasvoi sen ontherocksi:in jälkeen.

Tekaisenpa tästä oman toikin aikani kuluksi, jatketaan siellä.