Poliisi kritisoi vuonna 2011 voimaan tullutta päiväajovalomääräystä, joka toi liikenteeseen pimeäperäiset autot. Päiväajovalodirektiivin tarkoitus oli parantaa turvallisuutta niissä maissa, joissa ajovalopakkoa ei ollut lainkaan valoisaan aikaan. Moottori-lehden mukaan määräyksessä päädyttiin siihen, että takavalojen ei tarvitse palaa energian säästämiseksi ja päästöjen vähentämiseksi. Varsinaisia ajovaloja pienitehoisemmat päivävalot ovat pakolliset helmikuun 2011 jälkeen tyyppihyväksytyissä henkilö- ja pakettiautoissa.
Sisä-Suomen poliisilaitoksen liikennesektorin ylijohtaja, ylikomisario Veikko Stolt pitää määräystä järjettömänä.
- Miten yhteiskunta ja ilmasto säästyvät siitä, että autot liikkuvat pimeinä? Pimeäperäisiä autoja näkyy liikenteessä paljon koska kuljettajat eivät tiedä oman autonsa tilannetta, valoja ei ymmärretä sytyttää pimeällä tai huonon näkyvyyden aikana. Pienillä säästöillä luodaan paljon turvattomuutta, Stolt toteaa.
Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen ei moiti itse määräystä vaan tietämättömiä autoilijoita.
- Valo itsessään ei ole ongelma vaan se, että sitä ei osata käyttää. Autoilijat ovat tottuneet automatiikkaan, eivätkä välttämättä osaa sytyttää takavaloja silloin, kun se olisi tarpeen.
Toisin sanoen varsinaiset ajovalot, joiden palaessa myös takavalot syttyvät, ei huomata käyttää ennen kuin ne ovat kuljettajan oman näkemisen kannalta välttämättömät. Osassa autoista oleva hämäräkytkin ei välttämättä myöskään osaa reagoida esimerkiksi lumisateeseen. Takana ajavalle pimeäperäinen auto voi tulla vastaan yllättäen.
- Ei osata erottaa näkemistä ja näkymistä, Pohjonen kiteyttää.
Uusien autojen valotekniikkaan liittyy Suomen oloissa toinenkin näkymistä haittaava vaaratekijä. Led-teknologiaan perustuvat valot eivät tuota hukkalämpöä kuten vanhat lamput tekevät. Sen vuoksi pöllyävä lumi pääsee muuraamaan lyhdyt umpeen.