Örfil
Guest
Eikös se ole peruslähtökohta kaikessa valtionhallinnon arvostelussa: jos asia ei kosketa inehmoa itseään tahi tietää lisää rahaa, asia ei haittaa tai on vallan mainio juttu. Muuten ei ole ja barrikaadeille baks!
Kaikesta pieni ihminen voi mielensä pahoittaa.Moottoripyöriin pitäisi saada rekisterikilpi myös eteen, jotta eivät olisi automaattisen nopeusvalvonnan ulottumattomissa. Tai sitte autoista pitäisi poistaa rekisterikilpi edestä, jotta olisivat tasa-arvoisessa asemassa moottoripyörien kanssa.
Koska moottoripyörä on 46 vuotiaan pieni- tahi keskituloisen miehen elintarvike.Kertokaas miksi kaksipyöräisiä ei ole tarvinnut verottaa tai katsastaa, mutta autoja on?
No näillä pointseilla on ihan perseestä, että Koenigseggini pitää katsastaa joka vuosi, vaikka ajan sillä vain pari kertaa kesässä Pielisentien päästä päähän, eikä kukaan muu ole sillä ajanutPari muuta pointsia:
Mp on teknisesti autoa huomattavasti yksinkertaisempi laite pitää kunnossa ja todeta sen kunto omatoimisesti. Liki sama, kuin vaadittaisiin polkupyörille katsastuspakko.
Lisäksi niillä ajetaan pääsääntöisesti kesäisin ja ajokilsat ovat keskimäärin vähäisiä.
Kolmas pointsis on: miksi ne pitäisi katsastaa kun ongelmia ei kerran ole?
Niinpä. Tuolla teinit vetää rallia ties millä romuilla ilman tietoa valoista, jarruista, tehoista tai muustakaan turvallisuudesta. Totta hemmetissä noi pitäisi katsastaa vuosittain ja tietysti verot tuohon päälle.Kertokaas miksi kaksipyöräisiä ei ole tarvinnut verottaa tai katsastaa, mutta autoja on?
Kireä autoverotus perustuu siihen että autoilijoilla on varmaa maksaa/autoilijoiden on pakko maksaa. Vaikka autoilun kulut tuplattaisiin ei se paljon tilannetta muuttaisi.Vähän provoa, melko tosissaan:
Kireä autoverotus perustuu suurelta osin kateuteen.
Komp. Ja moottoriveneet listalle lisäksi. Haittaveroahan nuo on. Saastuttavat, meluavat, kuluttavat tietä/maastoa, vievät parkkitilaa ym.Vähän provoa, melko tosissaan:
Kireä autoverotus perustuu suurelta osin kateuteen. Auto on haitallinen ylellisyysesine, jota kuuluukin verottaa joka välissä ja monin metodein. Miten moottoripyörä tai moottorikelkka tai mönkijä tästä poikkeavat? Eikö oikeastaan ole niin, että mainitut ovat ylellisyysesineitä, harrastevälineitä muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta? Tulee hyvin toimen ilman, toisin kuin autoa, oikeasti.
Siis, kylmästi vaan verolle. Aiheuttavat suuren määrän hiilipäästöjä koko elinkaarensa ajan. Aiheuttavat suuren määrän mielipahaa kanssaeläjille melun, huonon käytöksen yms. muodossa. Siitä sietääkin maksaa, vaikka 500 e tai enemmänkin vuodessa. Vaikka 100 % ylellisyysvero vuodessa.
Oikeastiko mp-harrastus kaatuu 100 euron kausiveroon? Kahden tankkauksen hinta, tai huollon osamaksun hinta? Ja koko mp-ala ajautuu mieron tielle. :nope:
Pitäähän tuo tietysti paikkaansa, mutta kun suurimmalla osalla ihmisistä ei ole minkäänlaisia valmiuksia tarkastaa esim moposkootterin toimintakuntoa niin se on aivan sama.Mp on teknisesti autoa huomattavasti yksinkertaisempi laite pitää kunnossa ja todeta sen kunto omatoimisesti.
Loppuu se vittuilu, ennenku meinaa alkaakaan!Pitäähän tuo tietysti paikkaansa, mutta kun suurimmalla osalla ihmisistä ei ole minkäänlaisia valmiuksia tarkastaa esim moposkootterin toimintakuntoa niin se on aivan sama.
SääntöSuomeen katsastuspakko eli kateuskatsastushan tämä on. Mopojen katsastuksesta ei ole ollut puhetta enkä puhunut verosta mitään.Pitäähän tuo tietysti paikkaansa, mutta kun suurimmalla osalla ihmisistä ei ole minkäänlaisia valmiuksia tarkastaa esim moposkootterin toimintakuntoa niin se on aivan sama.
Ihan vaan tuon tasajalkakiukkuamisen takia voisi moottoripyörille pistää katsastuksen.SääntöSuomeen katsastuspakko eli kateuskatsastushan tämä on. Mopojen katsastuksesta ei ole ollut puhetta enkä puhunut verosta mitään.
Kysyn vaan, miksi mp:t pitäisi katsastaa? Laittakaa nyt jotain faktaa peliin, muutenhan tuo on silkkaa lisäbyrokratian toivomusta ja salvaa omiin kateushaavoihin.
Siks vielä kerran, mihin tosielämän selkeään vaaratilanteeseen mp-katsastus tuo apua?
Veikkaanpa että yhtään perustetta ette löydä.
Itse kirjoitit: "Lisäksi niillä ajetaan pääsääntöisesti kesäisin ja ajokilsat ovat keskimäärin vähäisiä."Kouvon esimerkki ajokilsoistaan oli tyypillinen suomalainen "tyrmäysyritys": kun MINÄ en aja paljoa, niin ei muutkaan. Toki puhumme ajoneuvoista ja ajokilsoista isona massana, emme nyt sinun tai naapurin Korhosen ajokilsoista.