Voi vaan kuvitella millaista meno on esim. yläasteella ilman niitä tarkkailuryhmiä, omana aikana siellä ns. normaalien ryhmässäkin riitti jos jonninlaista menijää, siihen jos olis lisänny ne tarkkiksen kaverit niin olis varmaan itekin lyöny hanskat tiskiin ja keskittyny opiskelun sijaan perseilyyn ja häiriköintiin. Ja vielä silloin ne pahimmatkin pukarit pysyi kurissa yläasteellakin tiettyjen opettajien tunneilla, ei siellä koskaan ulkopuolista "konsultointi"apua tarvittu. Eikä ainakaan siinä paikassa ketään opettajia uhkailtu millään väkivallalla, saati sitten käyty käsiksi. Päätä toki auottiin välillä mutta ei sen vakavampaa. Vai kultaako aika muistot..
Jep, samat on muistikuvat itsellä. Mutta onhan se meno muuttunut, kyllä meidän aikaan esim. oli aivan poikkeustapaus, jos joku tuli kouluun kännissä/pilvessä.
90-luvun lama tais viedä tarkkisten lisäksi aika monta muuta asiaa kouluista ja kuntien sosiaalipalveluista. Eniten tässä ja kouluammuskeluissa ym. surullisissa tapahtumissa ihmetyttää se, että nuoren asioihin ei ole puututtu aiemmin. Lapsi voi siis päästä koko yhteiskunnan rakentaman neuvolasta koulun päättötodistukseen johtavan putken läpi ilman, että kukaan puuttuu hänen ongelmiinsa tehokkaasti. Perheiltä vietiin laman paljon tukipalveluita, päiväkodit ja neuvolat kuristettiin säästöillä... Sitäkö satoa tässä niitetään? Niin olisi helppo uskoa, mutta pelkään, että syyt ovat vieläkin syvemmällä.
Kyllä mun muistaakseni tarkkikset olivat olemassa koko ala-asteurani (92-98) ajan. :eek!:
Joo.. Silloin kun mä olin yläasteella niin Hyvinkäällä oli eräs koulu (paavolassa), jossa tarkkailuluokka oli käsittääkseni ihan kokonaan omassa yksikössään. Noh kasiluokalle mennessäni tarkkailuluokka siirrettiin jostain syystä siihen kouluun, jossa mä olin ja voi helvetti sentään sitä menoa.. Jannut oikeasti pahoinpiteli opettajiakin ja tuntui että koko koulu oli yhtäkkiä tarkkislaisten vallassa. :doubtful: Seuraavaksi vuodeksi tarkkisluokka siirrettiin muualle, mutta voin kyllä kuvitella sitä härdelliä, jos tarkkisluokat on lopetettu kokonaan.Ookoo. Joku muu vei ne sit myöhemmin. Onkohan vielä olemassa kuntia/kouluja, joissa olis tarkkailuluokat?
Mä tunsin niistä tarkkislaisista osan, joten ehkä siksi mulla ei ollut niiden kanssa mitään ongelmia. Musta kyllä kuitenkin tuntuu että heidän häiriköinti muutenkin kohdistui enemmän koulun henkilökuntaan (opettajat, talkkari, terkkari jne) kuin toisiin oppilaisiin.