Vanhanen: Kaikki tekemiseni eivät kuulu toimittajille
Pääministerin mukaan hän ei ole velvollinen selittämään menojaan toimittajille.
Vanhanen: Kaikki tekemiseni eivät kuulu toimittajille
Pääministeri Matti Vanhanen (kesk) kiistää, että hänen yllättävä joulukuinen poistumisensa eduskunnan budjettikeskustelusta olisi liittynyt vaalirahajupakan tutkintaan.
Pääministerin oli viikko-ohjelmansa mukaan tarkoitus osallistua budjetin palautekeskusteluun 14. joulukuuta, ja hän oli eduskunnassa vielä hetkeä ennen kuin istunto alkoi. Sitten hän jostakin syystä poistui talosta.
Sittemmin on ilmennyt, että päivä oli sama, jolloin keskusrikospoliisi, valtakunnansyyttäjänvirasto ja oikeuskansleri pitivät palaveria siitä, miten Nuorisosäätiön vaalirahoihin liittyvää tutkintaa jatketaan.
Vanhanen sanoi sunnuntaina radiossa Pääministerin haastattelutunnilla, ettei asioilla ole yhteyttä. Hän kertoi lähteneensä omiin töihinsä.
- Osan siitä ajasta olin varmastikin, istuin virka-autossa, osan olin tekemässä tietokoneella töitäni.
Vanhanen vakuutti kuulleensa viranomaisten palaverista vasta paljon myöhemmin, kun asia tuli "jostakin julkisuudesta esille".
"Mitä se toimittajalle kuuluu"
Kun Ilta-Sanomat oli kysynyt budjetti-istunnon jälkeisenä päivänä pääministeriltä, minne hän oikein lähti, pääministeri oli vastannut ettei muista.
Nyt hän selitti vastanneensa näin siksi, että häneltä kysyttiin sellaista, mihin ei tarvitse vastata.
- Se oli vähän reaktiota siihen, että mitä se toimittajalle kuuluu täsmälleen, mitä minä mihinkin kellonaikaan teen työpäiväni aikana.
Vanhanen katsoi, ettei hänellä ole mitään velvollisuutta avata omia päiviään, kun sitä kysytään. Hän sanoi, ettei halua avata sellaista käytäntöä, jossa pääministeri joutuu jokaisesta omasta menostaan tilivelvolliseksi.
Pääministeri huomautti olevansa virkavastuullaan työssä 24/7 -periaatteella.
- Enkä jokaista tuntiani avaa, se oli lähinnä reaktio siihen.
Vanhasen mukaan budjetin palautekeskustelussa noudatettiin vanhaa tapaa, jonka mukaan se on valtiovarainministerin reviiriä. Nyt hän myönsi, että jälkikäteen ajatellen keskustelussa olisi ehkä sittenkin kannattanut istua pari tuntia.
- Mutta minulla on työpäivät pitkiä, ja harkitsen aina, mihin käytän aikani, ja silloin toimittiin näin, hän selvitti.
STT