Sotaveteraanit raivostuivat Mikko Kuustoselle: "Täyttä sontaa!"
Perjantaina näytetyssä jaksossa puhuttiin presidentinvaaleista, minkä yhteydessä Kuustosen kommentti aiheutti hänelle rajun palauteryöpyn ja jopa tappouhkauksia.
- Miettikää nyt äijät, mitä me on oikeasti opittu intin aikana, mikä on ratkaisevaa pressan tontin kannalta. Siellä oppii syömään munkkia ja tumputtamaan niin, ettei peitto heilu, hän heitti ohjelmassa, kun halusi herättää miehiä ajattelemaan, oppiiko armeijassa sellaista, minkä hallitseminen on olennaista presidentin tehtävissä.
Varusmiesliiton puheenjohtaja ei ole kovinkaan mielissään kommentista.
- Aika asiaton heitto liittyen armeijankäymiseen, se ettei siellä muka mitään hyödyllistä olisi oppinut. Pystyn käsittelemään tuon vielä vitsinä, mutta ei se vastaa omaa käsitystäni aiheesta, sanoo
Mikko Kiviluoma.
- Tuo on täyttä sontaa, sanoo sotaveteraaniliiton hallituksen toinen varapuheenjohtaja Seppo Yli-Norppa kuullessaan kommentin luettuna.
Rintamaveteraaniliiton puheenjohtaja Matti Louekoski ei kommentista loukkaannu.
- Nykypäivänä ihmiset laukovat kaikenlaista. Jos tuo on ainoa mitä on armeijassa oppinut, niin hukkaanpa on mennyt. Kommentin taustalla nyt kuitenkin on varmasti keskustelu siitä, onko Haavisto siviilipalveluksen suorittaneena sopiva tasavallan presidentiksi ja armeijan ylipäälliköksi, hän pohtii.
Palaute järkytti Kuustosen
Kuustonen on saanut ryöpyn palautetta ja jopa tappouhkauksia.
Palautteesta hämmentynyt mies kertoo, että hänen teemakseen viihdeohjelmassa oli sovittu puhua ylilyönneistä presidentinvaaleissa sosiaalisessa mediassa.
- Esimerkiksi ylilyönnistä otin sen, miten heppoisin perustein ja kevyesti armeijan käyminen nousee presidenttipelin aseeksi. Sitten kysyin, että mitä sellaista olemme oikeasti oppineet intissä, joka on olennaista presidentintehtävän hoitamisen kannalta. Tästä lähti huulenheitto, enkä näe siinä mitään pahaa. Tupahuumoriin verrattuna jutut olivat kevyitä enkä osaa ajatella, että sanomisissani olisi paheksuttavaa, hän sanoo.
- Ydinasia on, että suurin osa presidenteistämme on selvinnyt töistään mallikkaasti ilman varusmiespalvelusta hankkimalla osaamisensa toisaalla.
Kuustonen korostaa, että hänen kommenttinsa koski nimenomaan sitä, miten armeijan käyminen on hyödyksi presidentintyössä.
- Olen itse käynyt armeijan ja olen merivoimien varusmiespappi. Tuo jakso oli elämässäni mielenkiintoista, mutta ristiriitaista aikaa. Näen maanpuolustuksella selkeän tehtävän eikä kommentointimme liittynyt tähän. Tahdon kunnioittaa sitä, että ihmiset seuraavat vakaumustaan suhteessa armeijaan, mutta presidentin tehtävien osalta ei sotilasarvo osaamista ratkaise.
Aggressiivinen palaute järkyttää.
- Se satuttaa ja loukkaa syvästi, että ihmiset väittävät minun kääntyneen veteraaneja tai maanpuolustustyötä vastaan. Isäni oli sotainvalidi ja teen työtä veteraanien kanssa. Huulenheitolla ei ollut mitään tekemistä tämän kanssa.