Lööpitystä, uutisia, ym. sälää / TALVIKAUSI 2012-2013

• Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä

Knoukka

Well-known member
Kiitos pyllyn pyyhkijälle eli Hesarin kolumnistin juttu perhepäivähoitajasta ja hieman omastakin tuottajan työstään.

Totta joka sana.

Seisoin marketin joulukukkavalikoiman edessä yrittäen etsiä mahdollisimman ei-nuupahtanutta ruukkukasvia. Nolotti. Olin valitsemassa joululahjaa yhdelle elämäni tärkeimmistä ihmisistä. Minun pitäisi jonottaa kassalle vähintäänkin oikeassa kukkakaupassa käsivarren mittaisten ruusujen kanssa, ja mahdollisesti käväistä vielä timanttiliikkeenkin kautta. Päätin lisätä hyasintin kylkeen myös kalleimman kaupasta löytyvän suklaarasian.

Kun halusin hoitovapaalta takaisin työelämään, kaupunki ohjasi perheemme erään rouvashenkilön ovelle. Seistessäni perhepäivähoitajamme oven takana neljä vuotta myöhemmin, pohdin työelämän oikeudenmukaisuutta.

Neljäkymmentä vuotta alalla ollut perhepäivähoitaja ei ole nykystandardien mukaan kovin kiinnostava rekrytointi. Hän ei ole liiketoimintastrategioiden innovatiivinen visionääri, tulosorientoitunut account director tai dynaaminen b2b-konsultti. Kustannustehokkuus ei ole hänen leipäheittonsa – onneksi. Olen kuitenkin itse nähnyt, että hän on rautainen tiiminvetäjä. Lisäksi hän on kokki, sosiaalityöntekijä, sairaanhoitaja, liikunnanohjaaja, kuoronjohtaja ja taidekasvattaja. Eikä hän ole ikinä kipeänä.

Hänen työstään jää jälkiä. Hän on opettanut sadat espoolaistenavat pesemään kätensä, olemaan purematta leikkikavereita ja syömään spaghetti bolognesea suu kiinni. Hän on pyyhkinyt taaperoiden räkäisiä neniä, kaivanut pienistä suista lukemattomia kiviä ja laittanut väsymystään parkuvia ipanoita päiväunille. Hänen ansiostaan molemmat lapseni tietävät, miten piirretään Suomen lippu ja miten ”Soihdut sammuu” alkaa. Hän ansaitsee myös kunnian pottaopetuksesta.

Minä taas olen tuottaja. Kukaan ei oikein tiedä, mitä tuottaja tekee. Käytännössä teen powerpointteja, maindmäppejä ja exceleitä. Päivitän projektinhallintaohjelmaa ja verkkoselainta. Jos joku vetäisi töpselin irti seinästä, kädenjälkeni katoaisi kuin pieru Saharaan. Jos menisin lakkoon, vain esimieheni huomaisi. Silti saan oletettavasti enemmän palkkaa kuin lastenhoitaja, joka vastaa siitä, että kahdeksan ihmistä pääsee joka päivä töihin ja neljä ihmistä saa hyvät eväät aikuisuuteen.

Hän ansaitsee takuulla vähemmän kuin minä. Olenko itse kiittänyt häntä kertaakaan hyvästä työstä? Sen halvan hyasintin lisäksi.

Hän saa onneksi kiitoksensa. Eivät minun työkaverini halaa minua lähtiessään kotiin. Ja vaikka hoitolapset jättävät hänet vääjäämättä, täti ei unohdu. Hän elää perhe-albumeissa ja lapsuusmuistoissa. Kaupassa ja kylillä tulee vuosienkin päästä vastaan vanhempia ja lapsia, jotka tervehtivät häntä iloisesti. Kädenjälkensä voi jättää maailmaan niin monella tavalla.

Ovi aukeaa, sisältä kuuluu iloista kiljuntaa. Päivähoitajalla on selkeästi taas yksi onnistunut työpäivä takana. Ojennan kukan ja suklaarasian, toivotan hyvää joulua ja kiitän kuluneesta syksystä. Nähdään pyhien jälkeen, yritän muistaa tuoda varasukkikset.

Kirjoittaja on bloggaaja, tuottaja ja kirjailija, joka ammentaa juttunsa ruuhkavuosien suuresta sukkalaatikosta.

Archie

Well-known member
Hyviäkin uutisia!

Pikkupoika oli puoli tuntia veden varassa ja jään alla – kotiutui hyväkuntoisena

Ulkopuolisen neuvokkuus pelasti isän ja pojan.

Karjaalla veden varaan helmikuun alussa joutunut 4-vuotias poika voi hyvin. Hän ehti olla tuolloin veden varassa ja jään alla noin puoli tuntia ennen kuin pelastussukeltajat löysivät hänet.

Tapahtumat saivat alkunsa, kun poika ja hänen isänsä olivat pulkkamäessä Karjaan Pumppulahden rannalla. Poika oli liukunut mäestä joen jäälle ja aina avoveteen asti.

Isä oli juossut poikansa perään ja yrittänyt pelastaa hänet. Joen erittäin kova virtaus oli estänyt isän pelastamisyritykset ja oli hukkua itsekin.

Lähellä kulkenut nainen oli kuullut miehen avunhuudot ja pystyi pelastamaan miehen takeista tehdyllä köydellä. Pintapelastajat saapuivat nopeasti paikalle ja saivat miehen ylös vedestä.

Sulkeltajat löysivät pojan 70 metrin päästä rannasta ja elvytystoimet aloitettiin välittömästi. Poika vietiin Lastenklinikalle Helsinkiin ja hän pääsi eilen tiistaina kotiin hyväkuntoisena.

Länsi-Uudenmaan poliisi ei käynnistä onnettomuudesta esitutkintaa.

mjs

Long easy right sumppuun
Oscar Pistoriuksen ampuma henkilö on vahvistunut tämän tyttöystäväksi. Kyseessä epäillään olleen ystävänpäivän yllätys.

Pikajuoksija Oscar Pistoriuksen asunnossa kuolleena löytynyt nainen varmistunut tyttöystävä Reese Steenkampiksi. Asian varmisti mallina työskennelleen Steenkampin edustaja.

Epäilysten mukaan Steenkamp oli tullut Pistoriuksen asuntoon yöllä yllättääkseen poikaystävänsä ystävänpäivänä. Yllätys meni kuitenkin karmealla tavalla pieleen, kun Pistorius luuli Steenkampia murtovarkaaksi ja ampui tätä useita kertoja käteen ja päähän.

Tapaus ei ole Etelä-Afrikassa ensimmäinen laatuaan. 50 miljoonan asukkaan maassa tapetaan päivittäin liki 50 ihmistä. YK:n tilastojen mukaan vain Kolumbiassa kuolee vuosittain enemmän ihmisiä ampuma-aseiden tuottamiin vammoihin.

Lähteet: AP
http://yle.fi/urheilu/karmiva_epaily_tyttoystava_halusi_yllattaa_pistoriuksen_ystavanpaivan_kunniaksi/6495508
Ottiko jalat alleen jne.

oldez

Well-known member
Pikkusen vittumainen tilanne Pistoriuksella jos asia on noin mennyt.

jjv

Arschloch
Pikkusen vittumainen tilanne Pistoriuksella jos asia on noin mennyt.
Aika herkässä on kaverin liipasinsormi. Jos tuo aikanaan pääsee ehdolliseen niin jalkapannan käyttö lienee vähemmän hyvä idea.

oldez

Well-known member
Ai pikkaisen. Toi alkaa olla jojon paikka :nope:
Ei voi tuollaista sattua!
Siis jo tyttöystävän kuolema on aika helvetin paska juttu, mutta sen vielä kruunaa se että itse vahingossa tappaa sen ja joutuu siitä linnaan. :nope:

mjs

Long easy right sumppuun
Saap nähdä oliko vai ei.

Pikajuoksija Oscar Pistoriusta syytetään tyttöystävänsä Reeva Steenkampin murhasta. Etelä-Afrikassa poliisi ei julkaise syytettyjen nimiä ennen oikeuden istuntoa, mutta poliisin edustajan Denise Beukesin mukaan Pistorius oli kotonaan Steenkampin kuoleman aikana, eikä tapaukseen liity muita epäiltyjä.

Beukse vahvisti myös, että poliisilla on tiedossaan aiempia tapauksia Pistoriuksen kotoa.

Pistoriuksen epäiltiin ensitietojen perusteella ampuneen tyttöystävänsä vahingossa, kun luuli tätä taloon tunkeutuneeksi murtautujaksi. Poliisi korosti, ettei tämä tieto ole heiltä lähtöisin, vaan paikalliselta radiokanavalta.

Pistorius on pidätetty ja hänelle tehdään rikosoikeudellisia kokeita. Hän on pyytänyt päästä oikeuden eteen välittömästi. Poliisin edustaja kertoo, ettei Pistoriusta todennäköisesti vapauteta takuusummaa vastaan, vaikka syytetty tätä todennäköisesti pyytää.

Hänen on määrä astua oikeuden eteen Pretoriassa torstaina kello 14.

http://yle.fi/urheilu/pistoriukselle_murhasyyte_oikeuden_eteen_viela_tanaan/6495651

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit
Josko nyt pahimmatkin pässinpäät alkaisivat uskomaan, että tuliaseilla ei ole mitään sijaa ihmisten kodeissa.