Lööpitystä, uutisia, ym. sälää / TALVIKAUSI 2012-2013

  • Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Katainen voisi kansallistaa turun telakan, niin päästäisiin noista ongelmista ja voitaisiin rakentaa loistopaatteja kohtuuhintaan.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11235
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Mikähän noissa kuvissa oikein oli se shokeeraava osa?

Mun silmin noi näytti parinkymmenen vuoden takaisilta kuvilta itäblokista, eikä lainkaan 30-luvun laman oikeasti nälkää nähneiden ja riutuvien ihmisten kuvilta.

Hyvinsyöneitä pullukoita vainen.
Eipä nykyään mikään. 20+vuoden takaisessa Suomessa olisivat olleet, ja aiheuttaneet laajaa paheksuntaa. Tulee mieleen omat fotot DDR:n-matkalta 1988, joita silloiset SKP:hen kuuluneet työkaverit pitivät lavastettuina ja valehteluna.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Mä olen moneen otteeseen sanonut, että jos muissa maissa oltais yhtä rasistisia kuin Suomessa, ei ois Suomi-poijjaallakaan mitään asiaa turistina muille maille vierahille. Saatikka sitten että muuttais mamuks vaikkapa Espanjaan tai Thaimaahan. Vaikka noiden maiden omakaan tilanne ei häppönen ole, eivät silti sysää sitä esim. suomalaismamujen syyksi.

Suomessahan sitten taas melkein kaikki paska on kuulemma mamujen syytä. Ja tottakai: Koska just MUN verovaroilla ostetaan joka ainoolle mamulla ihkauusia Bemareita joka vuosi!!
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Eipä nykyään mikään. 20+vuoden takaisessa Suomessa olisivat olleet, ja aiheuttaneet laajaa paheksuntaa. Tulee mieleen omat fotot DDR:n-matkalta 1988, joita silloiset SKP:hen kuuluneet työkaverit pitivät lavastettuina ja valehteluna.
Juup. Vertailu 30-luvun lamaan ontuu siinäkin mielessä, että vielä NL:n ollessa jotenkin pystyssä ihmisiä ei pahemmin kuollu nälästä yms. johtuviin tauteihin. Kuolleisuus nousi vasta sen hajottua. Yhdysvalloissa kuoli miljoonia (3-5?), jos käytetään samaa laskentatapaa, kuin vaikkapa Ukrainan tapauksessa on käytetty. (Yllättäen Suomiwikissä raflaavammat lukemat.)
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Hallitus on ollut täysin kartalla tilanteesta jo pitkään.
Näiden tietojen valossa - kaikki turha populismi sivuuttaen - päätös oli juuri oikea.
Syvässä kriisissä kouristeleva ja toimintojaan kiireellä pois myyvä STX olisi ryövännyt itselleen suomen veronmaksajilta (tämä oli populistista, myönnetään) kaiken mikä otettavissa on, jonka jälkeen toiminnot suomessa olisi ajettu alas ja myyty se mikä myytäväksi vähänkin kelpaa.
Härskiä touhua.


Uutisanalyysi: STX hylkäsi kriisissä tyttärensä

Korealaisten tulkinta Suomen telakoista oli sama kuin hallituksen. Yritys kiristää lisärahaa työpaikkojen menetyksellä muuttui rahoittajien silmissä epätoivon osoitukseksi.

Kun hallitus ei suostunut antamaan laivanrakentaja STX Finlandille sen kaipaamaa 50 miljoonan euron käyttöpääomalainaa, summaa pidettiin kansalaiskeskusteluissa mitättömänä Kreikan tukien rinnalla. Kreikkaan riittää miljardeja, mutta Suomeen ei muutamaa vaivaista miljoonaa.
Vertaus saattaa olla osuva – mutta vain vahingossa.

Eduskunnan talousvaliokunta saa STX-ratkaisusta hallituksen selvityksen, jonka mukaan yhtiölle annettu laina olisi ollut antajalleen vähintään yhtä epävarma kuin Kreikan tuki.

STX Finland kävi neuvotteluja Royal Caribbean Cruise -varustamon kanssa jättimäisen risteilijälaivan valmistuksesta. Laivan hinta olisi ollut noin miljardi ja se olisi voinut turvata tuhansia henkilötyövuosia Suomessa.

Tilaus meni Ranskaan sen jälkeen, kun hallitus näytti punaista valoa STX Finlandin lainapyynnölle. Ratkaisua seurasi arvosteluryöppy, johon päätöksen tekijöiden oli vaikea vastata sisäpiiritietojensa vuoksi.

Hallituksen päätöksen taustalla oli useita syitä.

Ensimmäinen oli se, että hallituksen selvittelyissä STX Finland todettiin kriisiyhtiön kriisityttäreksi. STX Finlandin toiminta on ollut mahdollista vain valtion tuella.

Yhtiön asemaa vaikeuttaa se, että korealainen emokin on kriisissä.

STX Finland neuvotteli hallituksen ja yksityisten rahoittajien kanssa risteilijätilauksen varmistamisesta koko viime vuoden loppupuolen.

Hallitus näki prosessin aikana, että STX Finlandin taloudellinen perusta pettää.
Tilanne ei ollut salaisuus muillekaan rahoittajille, jotka alkoivat vetäytyä.

Kestävällä pohjalla oleville yrityksille riitti kyllä rahaa lainamarkkinoilla, STX Finlandille ei.
Risteilijän valmistuksessa vaaditussa rahoituspotissa aukko kasvoi.
Tämän vuoksi yhtiö kääntyi kinuamaan hallitukselta lainaa – joka tosin olisi ollut mahdollisessa konkurssissa viimeiseksi takaisin maksettavaa oman pääoman ehtoista rahaa.

Valtion olisi siis pitänyt antaa lisää voidakseen antaa – taata – lisää ja kaikki kasvavalla riskillä. Hallitus sanoi jo marraskuussa ei, mielestään lopullisesti.
Yhtiö teki tämän jälkeen taktisen virheen julkistamalla pyyntönsä muodossa, jossa maistui kiristys: auttakaa heti tai työpaikat menevät.

STX konsultteineen todennäköisesti laski, että poliittinen paine on niin suuri, että hallitus ei voi kuin suostua. Samalla marraskuussa vaadittu summa pieneni tunnettuun 50 miljoonaan.
Strategia oli tuhoisa. Kiristys muuttui yksityisten rahoittajien silmissä epätoivon osoitukseksi.

Hallituksen kannalta riski oli sellainen, että yhtiön luisuessa alaspäin ja rahoittajien käydessä entistä epäluuloisemmiksi 50 miljoonaa ei olisi riittänyt. Kohta olisi pyydetty ehkä lisää. Ja sitten taas lisää.
STX Finland kertoi, että tilaus kaatui siihen 50 miljoonaan. Hallituksen yksimielinen tulkinta oli toinen: potti ei olisi yhtiön heikon taloustilanteen vuoksi taannut mitään eikä varmaan riittänytkään.

STX:n Ranskan telakoista Ranskan valtio omistaa kolmanneksen ja voi kätilöidä helposti lisää rahoittajilta oman osuutensa nojalla. Suomessa valtiolla ei ole tällaista mahdollisuutta.

Hallitus vetosi siihen, että normaalissa järjestyksessä 50 miljoonaa pitäisi tulla STX:n emolta tai STX Europelta.
Vaikka sekä suomalaiset että risteilijän tilaajat olivat emoon yhteydessä, selvää vastausta ei saatu.

Luultavasti siksi, että STX-emo on suurissa taloudellisissa vaikeuksissa, ja lainoja lankeaa vauhdilla maksettaviksi. Velkojat patistavat yhtiötä myymään Korean ulkopuolisia osiaan, ohjaamaan rahat velkojille Koreaan ja pelastamaan työtä Koreassa.

Tarkoitus on kerätä kiireellä pari miljardia dollaria.
Kun Suomessa väännettiin rahasta, STX Europe myi Italian erikoisalustuotantonsa enemmistön italialaiselle valtiolliselle telakkayhtiölle Fincantierille.
Tiedossa oli ensin yli 400 miljoonaa euroa ja myöhemmin mahdollisesti vielä enemmän.

Rahaa olisi siis ollut haalittavissa ainakin periaatteessa, mutta niitä ei aiottu lähettää eikä edes lainata Suomeen.

Velkojien arvio Suomen telakoista oli nähtävästi sama kuin Suomen hallituksen. Arviossa painoi sekin, että STX on jo vuosia sitten tehnyt valintansa kahden eurooppalaisen telakkansa väliltä:
Ranskaan on investoitu ja telakasta on kannettu huolta. Suomi jäi heitteille.

Oli odotettavissa, että jos STX Finlandin rahoitus on taas vaikeuksissa, vastaus Koreasta on yhtä tyly: ei tipu. Myyntiin Turun ja Rauman telakat sen sijaan todennäköisesti kelpaisivat – jos niitä kukaan haluaisi ostaa. Hinta olisi telakkojen tonttihinta, sillä liiketoiminnalla ei ole arvoa.

Hallitusta patistettiin myös "ketjutusidealla": jos tämä tilaus menee muille, silloin seuraavienkin laivojen rahoituspaketti aukeaa. Eli saksalaisen TUI-yhtiön kanssa kaavailtujen risteilijätilausten rahoitus vaarantuu.
Hallitus joutui pohtimaan, mihin tässä ketjussa sitten enää voisi panna stopin tukipoteille, kun aina on joku tilaus vaarassa.

Kaiken lisäksi näin mittava julkinen apu ei ehkä olisi mennyt EU-komissiossa läpi. Olisi pitänyt joko ilmoittaa luvalliseksi itse arvioidusta tuesta tai antaa luvatta. Ensimmäinen tie tarkistuksineen vie yleensä kuukausia ja jälkimmäisessä on se vaara, että rahat vaaditaan palauttamaan.

Ruotsi yritti 1970-luvulla juosta telakoittensa asialla, mutta lopulta väsyi. Ruotsi katsoi, että kannettu vesi ei kaivossa pysy, ja antoi telakoiden sammua.
Suomi voi olla nyt saman valinnan edessä. Erikoisalukset kannattavat edelleen, jättiristeilijät ovat auringonlaskun bisnestä.
 
Viimeksi muokattu:

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Hallitus on ollut täysin kartalla tilanteesta jo pitkään.
Näiden tietojen valossa - kaikki turha populismi sivuuttaen - päätös oli juuri oikea.
Syvässä kriisissä kouristeleva ja toimintojaan kiireellä pois myyvä STX olisi ryövännyt itselleen suomen veronmaksajilta (tämä oli populistista, myönnetään) kaiken mikä otettavissa on, jonka jälkeen toiminnot suomessa olisi ajettu alas ja myyty se mikä myytäväksi vähänkin kelpaa.
Härskiä touhua.
Jos Hesari on analyysissään paremmin kartalla, kuin vielä ennen joulua niin ihan ok päätös.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jos Hesari on analyysissään paremmin kartalla, kuin vielä ennen joulua niin ihan ok päätös.
Tuossa jutussa oli jo aiemmin kerrotutfaktat kasattu yhteen.

Jos ajatellaan luvattuja takauksia ja innovaatiotukea, niin ne muodostivat yhteensä noin 650 miljoonaa. Laivan hinta lienee noin 900 miljoonaa, eli valtion riski olisi ollut yli 70 % tilauksen arvosta. Tilaaja lienee maksaa noin 30 - 40 % laivasta ennen luovutusta. Kyllä tuo kuvio kokonaisuudessaan haiskahtaa viittä vaille vitusti.
 

Örfil

Guest
As this video clip shows, that may be because sodas in India have, from time to time, been found to contain alarmingly-high levels of pesticides due to local water contamination (Coke and Pepsi are always bottled locally, using the local water).
Ei saatana, täytynee pysyä pelkästään oluessa 17.1 alkaen...
 

Örfil

Guest
Minkä maalaista vettä arvelet oluissa käytettävän?
Missasit pointin: oluessa on desinfiointiainetta nimeltään alkomahooli! Se tappaa kaikki pöpöt, tekee olon rehvakkaaksi sekä puheääni muuttuu miehekkääksi.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Tuossa jutussa oli jo aiemmin kerrotutfaktat kasattu yhteen.
Hesarissa oli vaan sillon sen innovaatiotuen julkistuksen jälkeen mm. sen suuntainen juttu, että oli äärimmäisen fiksua antaa vastikeetonta rahaa lainan sijaan, joka osoittautui sittemmin faktoiltaankin vääräksi. Muutenkaan lehti ei kovin puolueettomaksi ole profiloitunut vaan hyvin selvästi agendalehtinen.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Missasit pointin: oluessa on desinfiointiainetta nimeltään alkomahooli! Se tappaa kaikki pöpöt, tekee olon rehvakkaaksi sekä puheääni muuttuu miehekkääksi.
Mikäli tiedät, niin olut valmistetaan käymisteitse, joten niillä alkoholimäärillä ei epäpuhtauksia poisteta. Sun kannattaa juoda siellå pelkkää viinaa ihan terveyssyistä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Hesarissa oli vaan sillon sen innovaatiotuen julkistuksen jälkeen mm. sen suuntainen juttu, että oli äärimmäisen fiksua antaa vastikeetonta rahaa lainan sijaan, joka osoittautui sittemmin faktoiltaankin vääräksi. Muutenkaan lehti ei kovin puolueettomaksi ole profiloitunut vaan hyvin selvästi agendalehtinen.
Juu, mutta faktat eivät sen jälkeen ole mihinkään muuttuneet.
 
Ylös