Löytyskö tälläseen ratkasua?

HuimaPää

Well-known member
Liittynyt
29.4.2004
Viestit
150
Mulla on tässä koneessa pääasiallisena käyttiksenä Linux ja sen kanssa nou propleemo.
Mutta ne harvat kerrat kun buuttaan tän wintoosan puolelle, lähinnä Toppyn päivityksiä ja ja niiden imutuksia varten, tää ei löydä verkkoa ennenkuin on klikannut "Korjaa". Tai siis löytää verkon ja saa IP-osoitteenkin ihan oikein, mutta bitti ei vaan kulje.

Onks kukaan törmännyt tällaiseen ilmiöön? Kun klikkaan "Korjaa" se alkaa toimia ja toimii ihan hyvin, katkoitta. Laitevika lienee poissuljettu mahdollisuus, koska Linussa tää sama kortti toimii moitteetta ilman mitään vippaskonsteja. Realtekin verkkokortti on kyseessä ja ihan vakioasennus.
Mikä tällaisen vois aiheuttaa? Olen tuota tutkinut melko paljonkin jo, mutta en vaan helkkari keksi mikä on vikana.

Sinänsähän asialla on vain akateemista mielenkiintoa, koska harvoinpa mä tätä Wintoosan puolelle buuttaan, koska tuolla toisessa huoneessa on Wintoosa-kone sellasta käyttöä varten. Yhteyden korjaaminenkin on vain yhden klikkauksen takana, eli helposti sen kuntoon saa.
Mutta olisi kiva saada syy selville, koska tällainen saattaa tulla joskus mahdollisesti eteen koneessa jossa ei ole Linuxia.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Itellä sama ongelma yhessä koneessa, se ei tosin saa iptä, vaan se pitää korjata,nat on pääällä.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Mulla taas oli toistepäin SuSen kanssa. Windows toimi aina ja laakista, Suse ei, tosin ei saannut DHCP:n kautta ip-osoitettakaan (se haettiin tosta mun Zyxel-boxista). Uudelleenkäynnistyksen jälkeen kuitenkin toimi :rolleyes:

Vika ei selvinnyt koskaan, kyllä sitä täälläkin markoj:n kanssa ihmeteltiin kerta jos toinenkin. Lopulta kyllästyin ja iskin staattisen ip:n sisään :eek:

Olisko huimiksella se ongelma jollaintapaa siellä reitittimessä/whatever eikä niinkään Windowsissa? Jospa se sekoilee jollaintapaa, kun pyynnöt tulevat samalta MAC-osoitteelta?

Ei ole juu mun vahvoja puolia nämä ongelmat, pahoitteluni :frank:
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
Mulla taas oli toistepäin SuSen kanssa. Windows toimi aina ja laakista, Suse ei, tosin ei saannut DHCP:n kautta ip-osoitettakaan (se haettiin tosta mun Zyxel-boxista). Uudelleenkäynnistyksen jälkeen kuitenkin toimi :rolleyes:

Vika ei selvinnyt koskaan, kyllä sitä täälläkin markoj:n kanssa ihmeteltiin kerta jos toinenkin. Lopulta kyllästyin ja iskin staattisen ip:n sisään :eek:

Olisko huimiksella se ongelma jollaintapaa siellä reitittimessä/whatever eikä niinkään Windowsissa? Jospa se sekoilee jollaintapaa, kun pyynnöt tulevat samalta MAC-osoitteelta?

Ei ole juu mun vahvoja puolia nämä ongelmat, pahoitteluni :frank:
Ei oo munkaan vahvinta alaa tää laitepuoli, mutta auttasko sellanen lisävinkki, että Linux saa joka kerta eri IP-osoitteen mutta Wintoosalla tulee joka kerta sama?
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Yks vois olla buginen ajuri. Ainakin joitakin vuosia sitte noissa Realtekin piiriin perustuvissa halpakorteissa oli niitä ongelmia. Ookko kokeillu päivittää ajureita tai kokeilla joitain moita samalle piirille tehtyjä?

Edit: Aika hankala kuukletettava asia toi...
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Jos pyynnöt tulevat samalta Mac-osoitteelta, niin eihän siinä pitäisi olla mitään ongelmaa (paitti jos molemmat käyttikset ovat päällä yhtä aikaa :eek: ). Siksi virtuaalikäyttiksissä on virtuaaliverkkokortit. :thumbup:
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
markoj sanoi:
Yks vois olla buginen ajuri. Ainakin joitakin vuosia sitte noissa Realtekin piiriin perustuvissa halpakorteissa oli niitä ongelmia. Ookko kokeillu päivittää ajureita tai kokeilla joitain moita samalle piirille tehtyjä?

Edit: Aika hankala kuukletettava asia toi...
Joo, tuo oli eka asia jota kokeilin.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Miguel sanoi:
Jos pyynnöt tulevat samalta Mac-osoitteelta, niin eihän siinä pitäisi olla mitään ongelmaa (paitti jos molemmat käyttikset ovat päällä yhtä aikaa :eek: ). Siksi virtuaalikäyttiksissä on virtuaaliverkkokortit. :thumbup:
Ylipäätäänkään tietokoneissa, käyttöjärjestelmissä ja softwaressa ei pitäis olla mitään ongelmia, jos vaan kaikki toimii niinkuin pitäis :eek:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Ei oo munkaan vahvinta alaa tää laitepuoli, mutta auttasko sellanen lisävinkki, että Linux saa joka kerta eri IP-osoitteen mutta Wintoosalla tulee joka kerta sama?
Tuleeko se sun mainitsemasi ip-osoite siis palveluntarjoajalta vaiko onko kyseessä sun routerin/palomuurin antama sisäinen ip-osoite?
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Yks vaihtoehto ois katella jollain verkkoscannerilla (nmap) mitä eroa Linuxin ja Windowsin juttelussa dhcp-palvelimelle on, jos vaan pääsee jollain tohon väliin näpsäkästi. Eiks toi liikkenne oo yleensä salaamatonta. Eri asia on sitte, mitä eron huomattuaan vois tehdä windows-puolella. Hmm... :thumbfh:
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
markoj sanoi:
Yks vaihtoehto ois katella jollain verkkoscannerilla (nmap) mitä eroa Linuxin ja Windowsin juttelussa dhcp-palvelimelle on, jos vaan pääsee jollain tohon väliin näpsäkästi. Eiks toi liikkenne oo yleensä salaamatonta. Eri asia on sitte, mitä eron huomattuaan vois tehdä windows-puolella. Hmm... :thumbfh:

Joo, tolleen sitä sais selvitettyä kyllä. Alan pikkuhiljaa epäillä jollainlailla viallista korttia, jonka Linux vielä hanskaa, mutta Wintoosa tökkii sen kanssa. Meinaan se katkaiseekin linjan satunnaisesti wintoosassa mutta Linux-puolella se toimii katkotta. Siellä pyörii nyt sshd, bouncer, ftp, apache, eggdrop, screen+irssi, xchat ja muuta ihan sillä että liikennettä olisi ja tutkin saako tuota millään toistettua Linuxin puolella. Just nyt tuntuis, että ei saa, vaan yhteys on todella vakaa.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Tuskin on lähelläkään ongelman syytä, mutta oman topfieldini kanssa pelatessani verkkoyhteys jostain syystä katkeaa. Syyksi olen ajatellut ylisuurta kuormitusta USB-linjassa. Kun siirtää turbo päällä tavaraa Toppyltä, niin USB-linjassa oleva ADSL-modeemi hyytyy.

Kuten sanoin tuskin on sama ongelma.
 

Axel

Well-known member
Liittynyt
6.8.2000
Viestit
691
markoj sanoi:
Yks vaihtoehto ois katella jollain verkkoscannerilla (nmap) mitä eroa Linuxin ja Windowsin juttelussa dhcp-palvelimelle on, jos vaan pääsee jollain tohon väliin näpsäkästi. Eiks toi liikkenne oo yleensä salaamatonta. Eri asia on sitte, mitä eron huomattuaan vois tehdä windows-puolella. Hmm... :thumbfh:
Et ole ihan hakoteillä tässä. Selvittelin kerran eräiden halpojen adsl-modeemien DHCP-server ongelmaa ja eipä tainneet olla ihan standardin mukaiset paketit kyseessä. Olen huomannut että laboratio-olosuhteilla noi halvat laitteet toimivat kohtuullisesti, mutta eivät välttämättä siitä eteenpäin (=softat tehty nopeasti - kunhan winkkarit toimii tyyliin).
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
äxpeenhän pitäis hakee se ip automaattisesti(joka tässä ongelma tais ollakin kun ei hae) Voisko se liittyä jotenkin itse käyttikseen, siihen miten sää sen xp:n aktivoit toimimaan. Jos sulla on joku softapalomuuri, niin kokeile ainakin ottaa windowsin oma muuri pois.
 
Ylös