Lopultakin Mika Salo saa ansaitsemansa arvostuksen

mikroi

Well-known member
Liittynyt
25.5.2005
Viestit
110
Turun sanomista lainattua Peter Sauberin sanomaa:

Sauberilta tivattiin myös hänen tallinsa hitaimpia kuljettajia.

- Nicola Larini, Norberto Fontana, Pedro Diniz, Mika Salo - tai ei Salo ollut hitain. Salo oli loppupeleissä vain suurisuisin kuljettaja, jonka kanssa olen ikinä työskennellyt, Sauber listaili.


:D
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Korkeimman statuksen saavuttanut suomalainen kuljettaja. He can talk the talk AND walk the walk - kuten sanotaan.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Ferrari 4ever sanoi:
Korkeimman statuksen saavuttanut suomalainen kuljettaja. He can talk the talk AND walk the walk - kuten sanotaan.
Ei tässä toikissa käsitellä Häkkistä!
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Silti vain Peetteri tarjosi Salolle jatkosopparia.
Larini ei ollut kyllä Sauberille mennessään enää kovin motivoitunut -Gianni Morbidelli olisi kannattanut ottaa heti kauden alussa. Tai oikeammin Luca Badoer kun kerta Ferrari kuskeista piti valita.
Norberto Fontanan uran Sauber tuhosi ihan itse (syyttäköön silloin itseään) kun piti testikuskina vaikkei antanut testata autoa. Kylmiltään on paha mennä "näyttämään" -kyseessä on sentään Ralf Schumacheria "turpiin" pistänyt kuski. Lukekaa F1Rejectistä lisää Fontanasta.

Tuo on ihan selvästi sellainen listaus että Sauber luetteli kuljettajia joista EI ole pitänyt. Kas kummaa kun Karl Wendlinger ei ole listassa vaikka esitykset vuonna 1995 olivat luokattomia.
Vaikka on Peteri eri tilanteessa sanonut että hänen huonoimmat F1-kuljettajansa ovat olleet JJ ja Karl...

Nyt kun Sauberin ura Fykkösissä loppuu olisikin hyvä ja mukava listata Sauberin kuljettajat huonoimmasta parhaimpiin, perustelujen kera. Antaas mennä forumistit!
Tässä ulkomuistista lista:
JJ
Karli
De Crasherish
Frenzen
Jules Boullion
Herbert
Larini
Morbidelli
Fontana
Alesi
Diniz
Salo
Heidfeld
Räkä
Massa
Villenöövvi
kukahan unohtu? -No testikuskeja ei lasketa...Mullerkin prkl tuhlas vuoden Sauberin palkkalistoilla tekemättä mitään..niin kuin kaikki muutkin "testaajat" :jaska:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
CaPtEeNi sanoi:
Tässä ulkomuistista lista:
JJ
Karli
De Crasherish
Frenzen
Jules Boullion
Herbert
Larini
Morbidelli
Fontana
Alesi
Diniz
Salo
Heidfeld
Räkä
Massa
Villenöövvi
kukahan unohtu? -No testikuskeja ei lasketa...Mullerkin prkl tuhlas vuoden Sauberin palkkalistoilla tekemättä mitään..niin kuin kaikki muutkin "testaajat" :jaska:
Sanooko nimi Giancarlo Fisichella sulle mitään? :)

Itse lista vaatisikin varsin pitkää pohdintaa kun tuosta löytyy niin huippunsa ennen Sauber-pestiä ohittaneita nimiä kuin pari henkilökohtaista suursuosikkiakin. Ja kymmenen vuotta sitten ajaneiden kuskien vertaamisella nykyhurjiin ei saa aikaan yleensä kuin tappelua.
 
Viimeksi muokattu:

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
ja! Pitäisikö ottaa huomioon koko ura vai vain Sauber suoritukset (ja seuraamukset pestistä)?
Fisi.. :jaska:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
CaPtEeNi sanoi:
ja! Pitäisikö ottaa huomioon koko ura vai vain Sauber suoritukset (ja seuraamukset pestistä)?
Fisi.. :jaska:
Hyvinhän tuo taas ajoi aika-ajoissa. Fisichellan ongelma on että huipputallissa ei riitä että ajaa hyvin jokatoisen kisan. Häntäpäässä ja paskan tallikaverin kera kukaan ei kiinnitä noihin alisuoritus kisoihin huomiota mutta auta armias kun olet kärkitallissa.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
1. Kimi
2. Frentzen
3. Alesi
4. Heidfeld
5. Fisichella
6. Herbert
7. JJ
8. Massa
9. Salo
10. Villeneuve
11. Diniz

Lopuista ei mitään muistikuvaa että osaisi laittaa järjestykseen.
 

Jykä81

Well-known member
Liittynyt
8.10.2002
Viestit
56
kovin eri tasoiseksi olet observer laittanut Villeneuven ja Frentzenin ottaen huomioon että Villeneuve pesi Frentzenin kaksi vuotta peräkkäin...ja niin myöskin Ville pesi salon joka oli häntä vastaan aika luokaton paitsi monocossa ja sielläkin hävisi Villeneuvelle...
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Mika Salon ongelma todellakin oli, että hän valitti aina kaikesta.
no, nyt hän on saanut hyvän pestin maikkarin kommentaattorina :thumbup:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
TOP 10 Saubersuoritukset kautta-aikain:

1. Frenzen 1995
2. Herbert 1997
3. Heidfeld 2001
4. Frenzen 2003
5. Fisichella 2004
6. Alesi 1998
7. Räikkönen 2001
8. Salo 2000
9. Frenzen 1994
10.Heidfeld 2002
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Frentzen

Fisichella
Räikkönen
Heidfeld
Herbert
Alesi

Wendlinger
JJ
Massa
Salo

Boullion
Villeneuve
de Cesaris
Diniz

Morbidelli
Larini


Fontana

Siinä oma rankingini, kun tutkitaan vain sitä aikaa, minkä kuljettajat ajoivat Sauberilla. Muutama tyhjä väli tarkoittaa hieman suurempaa eroa (eli Massan ja Salon ero on pienempi kuin Salon ja Boullionin)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jykä81 sanoi:
ja niin myöskin Ville pesi salon joka oli häntä vastaan aika luokaton paitsi monocossa ja sielläkin hävisi Villeneuvelle...
Jos tässä nyt yhteiseen B.A.R-jaksoon viitataan, niin vertailu on Salon kannalta jokseenkin yhtä epäreilu kuin jos olisi verrannut Ferrariin Sauber-kaudella. Ei testiä ja talli jokseenkin niin paljon pelkästään ykköskuskin menestyksen perässä kuin olla voi.

---

Jos tuota rankkausta lähtisi kuljettajien Sauberilla tekemien suoritusten pohjalta tekemään, paremmuusjärjestykseen noita on vähän hölmö laittaa... tällaiseen järjestykseen päädyn.

Tähdet

1. Heinz-Harald Frentzen - Vähän vastaavanlainen kuski Sauberille kuin Pierluigi Martini Minardille tai Jacques Laffite Ligierille. Jo debyyttikaudestaan lähtien tallin luottomies, pystyi Wendlingerin onnettomuuden jälkeen johtamaan tallia. Sikälikin erikoinen kuski, että lienee vain kauden tallissa viivähtäneen Fisicon ja DeCesarisin ohella porukasta ainoa, josta Peter Sauber ei ole pahaa sanaa sanonut. Varsin herkkänä tallin ilmapiirin muutoksille pidetty kaveri myös sai itsestään parhaan irti saksankielisessä tallissa. Mikäli vuosien 1995 ja -96 Heinz olisi löytänyt tiensä myös Williamsille, niin... hitto. F1-ura sai arvoisensa päätöksen siellä, missä se alkoikin.

2. Jean Alesi - tässä saattaa olla enemmän kuin vähän Alesi-lisää (allekirjoittaneelle jonkinsorttinen heikko kohta kyllä), mutta nostan ranskalaisen tuittupään silti ainoana H-H:n kanssa samaan kastiin. Vaikka miehen luonto nousi useamman kerran esiin myös Sauberilla varsinkin yhteistyön jälkimmäisenä vuonna 1999, esitti hän myös useampia tähtiluokan suorituksia. Osoituksena vähemmän loistavista otteista jäi ällistyttävästi Dinizin taakse pisteissä jälkimmäisenä vuonnaan. Tallin historian paras lähtöruutu (toinen) on Jeanin ansiota, sateisista aika-ajoista ensin Itävallassa 1998 ja sitten Ranskassa 1999.

Luottomiehet

3. Giancarlo Fisichella - Fisicon ainoa kausi Sauberilla oli sanalla sanoen loistava, italiaano käänsi kertaheitolla jo laskussa olleen uransa jälleen nousuun ja varmisti paikan huipputallissa seuraavalle kaudelle. Ison-Britannian GP:n hurja nousu takarivistä kuudenneksi samoin kuin Nürburgringin vastaavanlainen temppu olivat viime vuoden parhaita ajosuorituksia.

4. Nick Heidfeld - Ilman kautta 2003 Nick saattaisi hyvinkin olla Frentzenin ja Alesin kanssa samassa kastissa. Heidfeld ajoi kolmanneksi jo kolmannessa kilpailussaan tallissa Brasiliassa 2001 ja oli kahtena ensimmäisenä kautenaan varsin vakuuttava. Heikko kolmas vuosi F1-uraansa lopetellutta Frentzeniä vastaan johti kuitenkin siihen, ettei Peter Sauber ollut halukas jatkamaan sopimusta 2004, mikä oli päättää Nickin uran tyystin.

5. Johnny Herbert - Johnny on ainoa kuljettaja, joka on tuonut Sauberin podiumille kahdesti, ensin Monacossa 1996, sitten Unkarissa 1997. Luotsasi tallin läpi kauden '97, jolloin kakkoskuski vaihtui liki kilpailusta toiseen. Yhteistyö sai jokseenkin ikävän lopun 1998 kun Herbert syytti tallia Alesin suosimisesta - Britti hävisikin pisteissä reilusti 9-1. Johnny ehti saamaan kuonoonsa myös Frentzeniltä 1996, mutta puolustukseksi sanottakoon, että saksalainen tyrmäsi suurimman osan Sauber-tallikavereistaan huomattavasti rumemmin.

Paikkansa täyttäneet

6. Kimi Räikkönen - Vaikka Kimi jokseenkin uskomattoman debyyttikauden kokemukseensa nähden ajoikin, Sauber-suorituksia vertaillessa ei häntä ole järkevää tämän ylemmäs nostaa. Liki tasapäinen suoritus kokeneempaa Heidfeldia vastaan takasi McLaren-sopimuksen ja tien tähtiin. Eittämättä paras Sauberia kuskannut ratinvääntäjä, tuolloin kuitenkin vielä raakile.

7. JJ Lehto - Teki 1993 alkuvuodesta kerrassaan loistavia suorituksia uudelle tiimille, mutta sekä mies että auto hiipuivat kauden edetessä. Osasyy saattoi toki olla väitetyssä Wendlingerin suosimisessakin, mutta Jyrkin omasta motivaatiostakin voisi joku löytää huomautettavaa.

8. Mika Salo - Vaikka Sauber kuinka Saloa suurisuiseksi haukkuukin, ei nopeudessa ollut kyllä hirvittävästi sanomista. Teki jokseenkin sen, mihin annetulla kalustolla pystyi, vaikkei mihinkään supersuorituksiin kyennytkään.

9. Karl Wendlinger - Liki sensaatiomaisen March-debyyttinsä jälkeen sveitsiläistalliin palkattu itävaltalainen ehti todistaa kuuluvansa sarjaan vuonna 1993 ja alkukaudella 1994, vaikka alkutaival Sauberilla olikin suorastaan painajaismainen viiden ensimmäisen kilpailun jäätyä kesken lähinnä omien virheiden vuoksi. Paluuyritys onnettomuuden jälkeen oli kuitenkin varsin heikko, eikä hujopista ollut F1-kuskiksi tällinsä jälkeen.

10. Felipe Massa - Hävinnyt ennen tätä kautta molemmille Sauber-tallikavereilleen, eikä säväyttänyt ainakaan tasaisuudellaan varsinkaan debyyttikaudellaan. Nopeus on kuitenkin ollut liki koko ajan riittävää, ja vaikka brassi liian aikaisin kuninkuusluokkaan tuotiinkin, voi hänen silti mielestäni sanoa täyttäneen paikkansa.

11. Andrea De Cesaris - Wendlingeriä paikkaamaan palkattu italialaisveteraani ei pärjännyt alkuunkaan Frentzenille, mutta kykeni tuomaan auton maaliin ja joskus myös pisteille. Hoiti kuitenkin venähtäneen tuurauskeikan jokseenkin mallikkaasti.

Maksukuskeiksi liki siedettävät

12. Pedro Diniz - Nopeampi kuin kukkaron perusteella olisi voinut olettaa, mutta keräsi silti kahden kautensa aikana kolme pistettä siinä missä tallikaverit napsivat niitä yhteensä kahdeksan. Ei ihan turha kaveri, muttei paljon muutakaan.

Harmaa alue

13. Jacques Villeneuve - Kanadan jaskaa on vielä aavistuksen hankala arvostella pestinsä suhteen, katastrofaalisen alun jälkeen kuitenkin päässyt nopeudessa riittävälle tasolle. Virheitä joka tapauksessa aivan liikaa. Voi sanoa onnistuneensa, jos saa ajaa sopimuksensa loppuun. Ei hintalappunsa arvoinen.

14. Jules Bouillon - F3000-mestarista näkyi vuoden '95 Sauberin ohjaamosta vain kypärän laki, mutta ranskalainen metsästi silti seitsemässä kilpailussaan kolme pistettä tiimille. Oli joka tapauksessa valovuosia Frentzenin perässä, eikä koskaan saanut toista mahdollisuutta.

Flopit

15. Nicola Larini - Ensimmäisestä kilpailusta piste, sen jälkeen ei mitään. Jäin muinoin miettimään, että olikohan Sauber aavistuksen hätäinen pois potkiessaan, viimeisessä kilpailussaan oli huonon muistini mukaan jo liki Johnnyn vauhdissa. Kuitenkin varsin epätasainen otteissaan.

16. Gianni Morbdelli - italialainen otettiin Larinin korvaajaksi kaudella 1997, mutta pahaksi onneksi hän mursi kätensä kesken kauden. Teki vielä paluun Fontanan tilalle loppukaudeksi, mutta oli huomattavasti Herbertiä hitaampi.

17. Norberto Fontana - Vuoden 1997 kakkoskuskeista selkeästi hitain, joskaan olematon kokemus ykkösistä ei varmasti ainakaan auttanut asiaa. Uramahdollisuudet kuninkuusluokassa kuitenkin nollaan hetkessä.
 
Viimeksi muokattu:

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Bobakki sanoi:
2. Jean Alesi - tässä saattaa olla enemmän kuin vähän Alesi-lisää (allekirjoittaneelle jonkinsorttinen heikko kohta kyllä), mutta nostan ranskalaisen tuittupään silti ainoana H-H:n kanssa samaan kastiin. Vaikka miehen luonto nousi useamman kerran esiin myös Sauberilla varsinkin yhteistyön jälkimmäisenä vuonna 1999, esitti hän myös useampia tähtiluokan suorituksia. Osoituksena vähemmän loistavista otteista jäi ällistyttävästi Dinizin taakse pisteissä jälkimmäisenä vuonnaan. Tallin historian paras lähtöruutu (toinen) on Jeanin ansiota, sateisista aika-ajoista ensin Itävallassa 1998 ja sitten Ranskassa 1999.

12. Pedro Diniz - Nopeampi kuin kukkaron perusteella olisi voinut olettaa, mutta keräsi silti kahden kautensa aikana kolme pistettä siinä missä tallikaverit napsivat niitä yhteensä kahdeksan. Ei ihan turha kaveri, muttei paljon muutakaan.
Niin, Dinizhän vei Alesia 3-2 pisteissä mutta hävisi Salolle 6-0. Myönnettäköön että Alesilla oli rutkasti epäonnea tuona vuonna, mutta kaikesta huolimatta kovin eriarvoisiksi olet listannut kuljettajat jotka keräsivät suurinpiirtein saman määrän pisteitä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ma sanoi:
Niin, Dinizhän vei Alesia 3-2 pisteissä mutta hävisi Salolle 6-0. Myönnettäköön että Alesilla oli rutkasti epäonnea tuona vuonna, mutta kaikesta huolimatta kovin eriarvoisiksi olet listannut kuljettajat jotka keräsivät suurinpiirtein saman määrän pisteitä.
Niin, jokseenkin yhtä kaukana toisistaan ovat myös Bleun listalla. Jotenkin en usko, että tuohon olisi kukaan tarttunut jos en olisi sitä itse tuonut esiin. Nopeusero kaksikon välillä on kuitenkin selvä - jos tilastoja haluaa tuijottaa, niin aika-ajot 1999 Alesille 12-4, Alesin keskim. lähtöruutu 12,5, Dinizillä 14,8.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
CaPtEeNi sanoi:
JJ
Karli
De Crasherish
Frenzen
Jules Boullion
Herbert
Larini
Morbidelli
Fontana
Alesi
Diniz
Salo
Heidfeld
Räkä
Massa
Villenöövvi
Nyt kaivattais perusteluja! MASSA! :rolleyes: JJ huonoin? :doubtful:
 
Ylös