Jykä81 sanoi:
ja niin myöskin Ville pesi salon joka oli häntä vastaan aika luokaton paitsi monocossa ja sielläkin hävisi Villeneuvelle...
Jos tässä nyt yhteiseen B.A.R-jaksoon viitataan, niin vertailu on Salon kannalta jokseenkin yhtä epäreilu kuin jos olisi verrannut Ferrariin Sauber-kaudella. Ei testiä ja talli jokseenkin niin paljon pelkästään ykköskuskin menestyksen perässä kuin olla voi.
---
Jos tuota rankkausta lähtisi kuljettajien Sauberilla tekemien suoritusten pohjalta tekemään, paremmuusjärjestykseen noita on vähän hölmö laittaa... tällaiseen järjestykseen päädyn.
Tähdet
1. Heinz-Harald Frentzen - Vähän vastaavanlainen kuski Sauberille kuin Pierluigi Martini Minardille tai Jacques Laffite Ligierille. Jo debyyttikaudestaan lähtien tallin luottomies, pystyi Wendlingerin onnettomuuden jälkeen johtamaan tallia. Sikälikin erikoinen kuski, että lienee vain kauden tallissa viivähtäneen Fisicon ja DeCesarisin ohella porukasta ainoa, josta Peter Sauber ei ole pahaa sanaa sanonut. Varsin herkkänä tallin ilmapiirin muutoksille pidetty kaveri myös sai itsestään parhaan irti saksankielisessä tallissa. Mikäli vuosien 1995 ja -96 Heinz olisi löytänyt tiensä myös Williamsille, niin... hitto. F1-ura sai arvoisensa päätöksen siellä, missä se alkoikin.
2. Jean Alesi - tässä saattaa olla enemmän kuin vähän Alesi-lisää (allekirjoittaneelle jonkinsorttinen heikko kohta kyllä), mutta nostan ranskalaisen tuittupään silti ainoana H-H:n kanssa samaan kastiin. Vaikka miehen luonto nousi useamman kerran esiin myös Sauberilla varsinkin yhteistyön jälkimmäisenä vuonna 1999, esitti hän myös useampia tähtiluokan suorituksia. Osoituksena vähemmän loistavista otteista jäi ällistyttävästi Dinizin taakse pisteissä jälkimmäisenä vuonnaan. Tallin historian paras lähtöruutu (toinen) on Jeanin ansiota, sateisista aika-ajoista ensin Itävallassa 1998 ja sitten Ranskassa 1999.
Luottomiehet
3. Giancarlo Fisichella - Fisicon ainoa kausi Sauberilla oli sanalla sanoen loistava, italiaano käänsi kertaheitolla jo laskussa olleen uransa jälleen nousuun ja varmisti paikan huipputallissa seuraavalle kaudelle. Ison-Britannian GP:n hurja nousu takarivistä kuudenneksi samoin kuin Nürburgringin vastaavanlainen temppu olivat viime vuoden parhaita ajosuorituksia.
4. Nick Heidfeld - Ilman kautta 2003 Nick saattaisi hyvinkin olla Frentzenin ja Alesin kanssa samassa kastissa. Heidfeld ajoi kolmanneksi jo kolmannessa kilpailussaan tallissa Brasiliassa 2001 ja oli kahtena ensimmäisenä kautenaan varsin vakuuttava. Heikko kolmas vuosi F1-uraansa lopetellutta Frentzeniä vastaan johti kuitenkin siihen, ettei Peter Sauber ollut halukas jatkamaan sopimusta 2004, mikä oli päättää Nickin uran tyystin.
5. Johnny Herbert - Johnny on ainoa kuljettaja, joka on tuonut Sauberin podiumille kahdesti, ensin Monacossa 1996, sitten Unkarissa 1997. Luotsasi tallin läpi kauden '97, jolloin kakkoskuski vaihtui liki kilpailusta toiseen. Yhteistyö sai jokseenkin ikävän lopun 1998 kun Herbert syytti tallia Alesin suosimisesta - Britti hävisikin pisteissä reilusti 9-1. Johnny ehti saamaan kuonoonsa myös Frentzeniltä 1996, mutta puolustukseksi sanottakoon, että saksalainen tyrmäsi suurimman osan Sauber-tallikavereistaan huomattavasti rumemmin.
Paikkansa täyttäneet
6. Kimi Räikkönen - Vaikka Kimi jokseenkin uskomattoman debyyttikauden kokemukseensa nähden ajoikin, Sauber-suorituksia vertaillessa ei häntä ole järkevää tämän ylemmäs nostaa. Liki tasapäinen suoritus kokeneempaa Heidfeldia vastaan takasi McLaren-sopimuksen ja tien tähtiin. Eittämättä paras Sauberia kuskannut ratinvääntäjä, tuolloin kuitenkin vielä raakile.
7. JJ Lehto - Teki 1993 alkuvuodesta kerrassaan loistavia suorituksia uudelle tiimille, mutta sekä mies että auto hiipuivat kauden edetessä. Osasyy saattoi toki olla väitetyssä Wendlingerin suosimisessakin, mutta Jyrkin omasta motivaatiostakin voisi joku löytää huomautettavaa.
8. Mika Salo - Vaikka Sauber kuinka Saloa suurisuiseksi haukkuukin, ei nopeudessa ollut kyllä hirvittävästi sanomista. Teki jokseenkin sen, mihin annetulla kalustolla pystyi, vaikkei mihinkään supersuorituksiin kyennytkään.
9. Karl Wendlinger - Liki sensaatiomaisen March-debyyttinsä jälkeen sveitsiläistalliin palkattu itävaltalainen ehti todistaa kuuluvansa sarjaan vuonna 1993 ja alkukaudella 1994, vaikka alkutaival Sauberilla olikin suorastaan painajaismainen viiden ensimmäisen kilpailun jäätyä kesken lähinnä omien virheiden vuoksi. Paluuyritys onnettomuuden jälkeen oli kuitenkin varsin heikko, eikä hujopista ollut F1-kuskiksi tällinsä jälkeen.
10. Felipe Massa - Hävinnyt ennen tätä kautta molemmille Sauber-tallikavereilleen, eikä säväyttänyt ainakaan tasaisuudellaan varsinkaan debyyttikaudellaan. Nopeus on kuitenkin ollut liki koko ajan riittävää, ja vaikka brassi liian aikaisin kuninkuusluokkaan tuotiinkin, voi hänen silti mielestäni sanoa täyttäneen paikkansa.
11. Andrea De Cesaris - Wendlingeriä paikkaamaan palkattu italialaisveteraani ei pärjännyt alkuunkaan Frentzenille, mutta kykeni tuomaan auton maaliin ja joskus myös pisteille. Hoiti kuitenkin venähtäneen tuurauskeikan jokseenkin mallikkaasti.
Maksukuskeiksi liki siedettävät
12. Pedro Diniz - Nopeampi kuin kukkaron perusteella olisi voinut olettaa, mutta keräsi silti kahden kautensa aikana kolme pistettä siinä missä tallikaverit napsivat niitä yhteensä kahdeksan. Ei ihan turha kaveri, muttei paljon muutakaan.
Harmaa alue
13. Jacques Villeneuve - Kanadan jaskaa on vielä aavistuksen hankala arvostella pestinsä suhteen, katastrofaalisen alun jälkeen kuitenkin päässyt nopeudessa riittävälle tasolle. Virheitä joka tapauksessa aivan liikaa. Voi sanoa onnistuneensa, jos saa ajaa sopimuksensa loppuun. Ei hintalappunsa arvoinen.
14. Jules Bouillon - F3000-mestarista näkyi vuoden '95 Sauberin ohjaamosta vain kypärän laki, mutta ranskalainen metsästi silti seitsemässä kilpailussaan kolme pistettä tiimille. Oli joka tapauksessa valovuosia Frentzenin perässä, eikä koskaan saanut toista mahdollisuutta.
Flopit
15. Nicola Larini - Ensimmäisestä kilpailusta piste, sen jälkeen ei mitään. Jäin muinoin miettimään, että olikohan Sauber aavistuksen hätäinen pois potkiessaan, viimeisessä kilpailussaan oli huonon muistini mukaan jo liki Johnnyn vauhdissa. Kuitenkin varsin epätasainen otteissaan.
16. Gianni Morbdelli - italialainen otettiin Larinin korvaajaksi kaudella 1997, mutta pahaksi onneksi hän mursi kätensä kesken kauden. Teki vielä paluun Fontanan tilalle loppukaudeksi, mutta oli huomattavasti Herbertiä hitaampi.
17. Norberto Fontana - Vuoden 1997 kakkoskuskeista selkeästi hitain, joskaan olematon kokemus ykkösistä ei varmasti ainakaan auttanut asiaa. Uramahdollisuudet kuninkuusluokassa kuitenkin nollaan hetkessä.