Lotus-nimikiista

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
eikös se men lukkoon siitä ku tältä toiselta "lotukselta" loppuu talli mitä sponsoroida ? ;)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Hah, no kohta ei ole yhtään minkäänlaista Lotusta F1:ssä sitten. Tanerin rojekti nääs ei kauaa kestä.
Samansuuntaisesti spekuloi myös Joe Saward tuoreessa blogikirjoituksessaan. Saward pitää Group Lotuksen ilmeisiä vaikeuksia toimittaa moottoreita IndyCar-sarjaan ensi kaudeksi merkkinä siitä, että Malesiassa olisi nyt käännetty Group Lotuksen rahahanoja soukemmalle. Tämä saattaisi vaikeuttaa Dany Baharin väitettyjä suunnitelmia kaapata Renault-talli Group Lotuksen omistukseen. Toisaalta Ranskassa ollaan nykyisin hallituksenkin tasolla entistä kiinnostuneempia erilaisista F1-hankkeista, joten Sawardin spekuloinneissa Renault Sport F1 saattaisi olla kiinnostunut ostamaan LRGP-tallin takaisin Genii Capitalilta.

Lisäksi Saward toistaa jo aiemmin levittämänsä huhun, että Team Lotus olisi muuttamassa nimensä Caterhamiksi. Tony Fernandeskin on hiljattain vihjaillut Lotus-nimikiistan olevan päättymässä sopuratkaisuun, joten tämä osa Sawardin ajatusleikistä kuulostaa tällä hetkellä jopa kohtalaisen uskottavalta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Huhu Team Lotuksen muuttumisesta Caterhamiksi on saanut jo sen verran kredibiliteettiä, että jopa Autosport on julkaissut sen. Se siteeraa Boullierin varsin kepeää kommenttia:

"Näin juuri Dany Baharin juttelevan nätisti Tony Fernandesin kanssa varikolla, joten kaiketi jonkinlaiseen sopuun on päästy."
Autosport

Saward esittää blogissaan jostain syystä nimikiistan syntykuvion jokseenkin hämärästi. Loppu on pitkälti aiemminkin kuultua spekulaatiota, mutta onhan siinä Antonov-kuvio ja Renaultin mahdollinen paluu.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Loppu on pitkälti aiemminkin kuultua spekulaatiota, mutta onhan siinä Antonov-kuvio ja Renaultin mahdollinen paluu.
Renaultin paluu vaikuttaa Sawardin omalta päättelyltä ja vastaväitteitäkin olisi helppo esittää. Renault Sport F1 on toistuvasti vakuuttanut tyytyväisyyttään rooliinsa F1-sarjassa pelkkänä moottorintoimittajana. BBC:n Ted Kravitz kommentoi Monzan jälkeen "from the pitlane"-pakinassaan (Available to UK users only) Red Bullin tuoretta viisivuotista moottorisopimusta Renault-Nissan yhtiön kanssa sanoen, että käytännössä se tekee Red Bull Racingista Renaultin tehdastallin. Kravitzia tuntui kovasti huvittavan ristiriita, että samaan aikaan sarjassa kisaa mustan ja kullan väreissä talli, joka kutsuu itseään Renaultiksi. ;)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Saward esittää blogissaan jostain syystä nimikiistan syntykuvion jokseenkin hämärästi.
Mielenkiintoinen osuus siinä on se, että Saward väittää Lotuksen tukirahojen myöhästyneen, mistä johtuen auto olisi mustakultaisisissa väreissä. Todenperäisyydestä en osaa sanoa, mutta Group Lotuksen muista sponsorointikuvioista tiedetään, ettei se ole maksanut sovitusti sen autoja tänä vuonna Le Mansissa ajattaneelle tiimille, ja että se on ollut haluton neuvottelemaan Indycar-tallien kanssa Lotukseksi brändättävän Judd-moottorin käytöstä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielenkiintoinen osuus siinä on se, että Saward väittää Lotuksen tukirahojen myöhästyneen, mistä johtuen auto olisi mustakultaisisissa väreissä.
Öö... siis siitä huolimatta. Välttyäkseen "punaisilta naamoilta" autot ovat pysyneet mustakultaisina (vaikkei rahoja olekaan saatu).
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Öö... siis siitä huolimatta. Välttyäkseen "punaisilta naamoilta" autot ovat pysyneet mustakultaisina (vaikkei rahoja olekaan saatu).
Juu, eiköhän se niin ole tosiaan tarkoitettu :eek: ajatukseni juoksi sellaisia ratoja, että neutraalimpaan väriin (vrt. keltavihreä) olisi päädytty, koska rahoitus ei järjestynyt kuten piti.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Varmaankin seuraavaksi Malesian valtio antaa Tonylle koko lentoyhtiön, jotta Tonyn talli pysyisi Lotuksena ja promoaisi konkan partaalla olevaa GL:ää. ;P

Öö... siis siitä huolimatta. Välttyäkseen "punaisilta naamoilta" autot ovat pysyneet mustakultaisina (vaikkei rahoja olekaan saatu).
Tätä mieltä minäkin olen. Alunperinkin GL:n sponssidiili esiteltiin JPS-värityksen kanssa. Jos rahojen ilmestyminen olisi ollut jo silloin epävarmaa, koko diiliä ei varmasti olisi syntynyt.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tämä soppa se vaan jaksaa kiehua.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/95088

Nyt Ferrari, Sauber ja HRT vaativat F1-komission päätöstä Lotuksien nimenvaihdosta. Bahar jätti A1GP-sotkun jäljeltä happaman maun Ferrarin suuhun, Sauber on Ferkun liittolainen ja HRT:llä on paremmat mahikset FOM-fyrkkaan ilman Lotusten 'maksutonta' nimenvaihtoa.

Minusta tuo Sauberin peruste on ihan hyvä. Nimenvaihtoa ei ilmeisesti säännöissä sallita, jotta tilanne tallien nimien osalta säilyy stabiilimpana. Muuten HRT:n nimi vaihtuisi varmaankin yhtenään omistajien mukana.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämä kiista näki toiseksi viimeisen näytöksensä, kun F1 Komissio hyväksyi tiimien nimimuutokset kaudelle 2012. Team Lotuksesta tulee Caterham, Lotus Renault GP:stä Lotus. Tai jos olen oikein ymmärtänyt - vaikkei Autosportin juttu sitä selvästi sanokaan - kyse on nimenomaan siitä, että näiden tallien autot muuttuvat tuon nimisiksi. Itse tallinimiin voi tulla vielä muita lisukkeita - kuten Caterhamille AirAsia.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/95874

Mitä "perinteen jatkaja"-höpinään tulee, niin jos Fernandes sovun yhteydessä myi "Team Lotuksen" oikeudet Group Lotukselle, niin asia on sillä selvä ja legendaarinen F1-tiimi ja autotehdas ovat jatkossa saman katon alla. Jollei, niin ensi kauden Lotus ei ole se Lotus joka 50-luvulta 90-luvulle ykkösissä ajoi.

Viimeinen näytös on sitten 7.12., kun WMSC vahvistaa muutoksen.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ennakoisin, että kiista alkaa vihdoin olla paketissa. Minä olen tyytyväinen lopputulokseen ja toivon, että muutkin pystyvät elämään sen kanssa.
Myönnän, että muutaman kerran tämän asian tiimoilla meni kommentit överiksi ja koskapa minua monesti syytettiin argumenttien puutteesta, niin tuo Webslaven edellisen kommentin linkki toimikoon sellaisena.

Eipä minulla Fernandesia vastaan nyt sinällään mitään ole vaan toivon jo Heikinkin vuoksi menestystä Caterhamille, mielenkiintoista saada taas eräs automerkki kuninkuusluokkaan kokeilemaan onneaan! -God speed, Caterham! :thumbup:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Adam Cooper lainaa tuoreessa SPEED.comin artikkelissaan Tony Fernandesilta kuulemaansa parin kilpailun takaista kommenttia Lotus-nimikiistan mahdollisesta ratkaisusta:
There are no winners and losers, I think we’re taking our best step forward and saying in some ways at least if this idea works out Team Lotus will be reunited with Group Lotus, and good luck to them.
Tämän lausahduksen perusteella voisi arvella Team Lotus -brändin olevan nyt Group Lotuksen käytettävissä.

Fernandes kieltää myös samaisessa haastattelussa, että Lotus-nimikiistan ratkaisu olisi yhteydessä AirAsian ja Malesian kansallisen lentoyhtiön keskinäisiin järjestelyihin. Fernandesin mukaan hänen F1-sijoituksensa ovat mitättömän vähäisiä verrattuna lentoyhtiöissä liikkuviin rahamääriin.

Minulle on ajan myötä muodostunut mielikuva, että Fernandesin haaveena oli ostaa Group Lotus Protonilta ja mainostaa Lotus-katuautoja oman tallinsa kautta F1-sarjassa. Sattuneesta syystä tämä ei toteutunut, mutta Fernandes omistaa nyt toisen katuautoja valmistavan yrityksen, Caterham Carsin, jota hän aikoo mainostaa tallinsa kautta F1-sarjassa.

Fernandes sai Lotus-nimikiistan ratkaisun myötä sen osan Lotus Carsia mitä eniten halusikin: tietotaidon Lotus Carsin klassikkomallien nykyaikaisten Caterham-versioiden valmistamiseen. Caterham ei ole tällä hetkellä Lotuksen veroinen kansainvälisesti tunnettu brändi, mutta Fernandes pitää itseään brändien rakentajana. Halpalentoyhtiön omistava Fernandes ei varmaankaan ole erityisen kiinnostunut Lotus Carsin kehitteillä olevista uusista luksusmalleista, joten tässä suhteessa Fernandes tuskin ikävöi Lotus Carsia. Caterham Carsin etuna Lotus Carsiin verrattuna lienee Fernandesin kannalta erityisesti se, että Caterhamin mukana ei tullut satojen miljoonien velkataakkaa, mikä olisi seurannut Lotus Carsin kylkiäisenä.

Näin ollen ajoittain hyvinkin katkeralta vaikuttaneelle Lotus-nimikiistalle löytyi kuin löytyikin loppujen lopuksi molempia osapuolia tyydyttävä sopuratkaisu. :)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös