Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Lisäsin Italian GP:n aika-ajotuloksia aiempien vertailujen jatkoksi, ja otin poikkeuksellisesti myös Ferrarin mukaan Italian tuloksissa.

Bahrain
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q2, Vettel): 0,947s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,718s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q1, Buemi): 0,581s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,020s (Virginin eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,538s (Lotuksen eduksi)

Australia
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,920s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,700s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,596s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,150s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,326s (Lotuksen eduksi)

Malesia
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q2, Vettel): 0,982s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Hülkenberg): 0,888s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q1, Alguersuari): 0,652s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,023s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Chandhok): 0,727s (Lotuksen eduksi)

Kiina
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,888s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,670s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,615s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,022s (Virginin eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,196s (Lotuksen eduksi)

Espanja
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 1,005s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Hülkenberg): 0,546s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,534s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,172s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Chandhok): 0,446s (Lotuksen eduksi)

Monaco
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,978s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q3, Barrichello): 0,657s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,503s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,085s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,424s (Lotuksen eduksi)

Turkki
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,739s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,346s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,368s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,095s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,192s (Lotuksen eduksi)

Kanada
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,657s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,413s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,300s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,162s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,286s (Lotuksen eduksi)

Eurooppa
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,567s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,430s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,382s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, di Grassi): 0,264s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Chandhok): 0,358s (Lotuksen eduksi)

Iso Britannia
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,812s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,556s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q1, Buemi): 0,424s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,063s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Chandhok): 0,368s (Lotuksen eduksi)

Saksa
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,829s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,631s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,436s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,166s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,220s (Lotuksen eduksi)

Unkari
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 1,220s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Hülkenberg): 0,649s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,507s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,016s (Virginin eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,518s (Lotuksen eduksi)

Belgia
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,742s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Williamsiin (Q3, Barrichello): 0,625s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,387s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Virginiin (Q2, Glock): 0,153s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 1,804s (Lotuksen eduksi)

Italia
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Ferrariin (Q3, Alonso): 0,618
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,536s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q3, Hülkenberg): 0,432s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,321s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,068s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,226s (Lotuksen eduksi)

Heikki Kovalaisen ja Jarno Trullin keskinäinen paremmuus Lotuksella on nyt aika-ajojen perusteella tasan: 7-7.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
:cool:

Nyt se on virallisesti se sama talli, joka lopetti 1994, mutta kuitenkin jo tällä kaudella on ajettu se Lotuksen 500 kisa... Ensi kaudella sitten virallinen 500?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ilmeisesti pääsevät tosta feikki-logosta samalla eroon ja saavat legendaarisen ABCC Lotus -logon käyttöönsä. Käsittääkseni sekä nimi että logo olivat Huntin omistuksessa tätä ennen.
ACBC-logo oli esillä jo Lotus Racingin julkistustilaisuudessa. Ja koska se on Lotus Carsin logo, se on jo Protonin omistuksessa muutenkin.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tästähän mielenkiintoinen soppa syntyy. Lotuksella ollaan tunnetusti oltu erittäin tyytymättömiä Fernandesin omavaltaiseen tyyliin johtaa tallia, joka käytännössä on Malesian valtion kautta myös Protonin alaisen Lotus Carsin omistuksessa. Viimeisimpänä tietenkin huhut moottorin vaihdosta ovat aiheuttaneet Lotuksella suurta närkästystä, sillä Lotushan tekee tiivistä yhteistyötä Cosworthin kanssa, eikä siksi siirtyminen Renault'n moottoreihin ole Lotuksen kannalta mitenkään looginen askel.

Lisäksi Lotuksella herättää närää Fernandesin F1-tallin aiheuttama negatiivinen julkisuus brändille johon hän ei ole itse investoinut ja jota hän ei itse edes omista.

Saa nähdä miten tässä lopulta käy, sillä Jean-Louis Moncet'n mukaan Lotus Cars on jo vaatinut saada joko nimeään kantavasta tiimistä päätösvaltaa tai sitten Fernandesia luopumaan kokonaan nimen käytöstä ensi vuodeksi. Fernandes kuitenkin yrittää ilmeisesti pelastaa 1 Malaysia - tiimin savuverhon Huntin veljen avulla, mutta tuskin sekään auttaa. Fernandesin tapa hoitaa suhteita Lotukseen on luultavasti varmistanut sen, että ensi vuonnakin ainoa formula, jossa on Lotuksen oikea ja alkuperäinen logo lienee KV Racingin eli Cosworthin omistajan Kevin Kalkhovenin tiimin IndyCar.

Tarkkasilmäisimmät muuten varmasti huomasivat Kalkhovenin olleen tänään seuraamassa Italian Grand Prix'ta Frank Williamsin rinnalla. Williams Cosworth sijoittui huippunopeutta vaativalla radalla tulokaskuljettajan ajamana seitsemänneksi, joten malesialaistiimin heikko menestys ei ainakaan ole ollut moottorivalmistajan vika.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Lisäksi Lotuksella herättää närää Fernandesin F1-tallin aiheuttama negatiivinen julkisuus brändille johon hän ei ole itse investoinut ja jota hän ei itse edes omista.
Mikä ihmeen negatiivinen julkisuus? Koko kauden Lotusta on hehkutettu joka paikassa minkä olen nähnyt parhaimpana uusista talleista, ja ammattimaisesta tiimistä, josta kansakin tuntuu tykkäävän. Nyt tiimiin on palkattu ensi kaudeksi pätevää väkeä useasta muusta kokeneesta tiimistä, ja meininki ja sijoitukset tästä vaan paranee. Oisko pitäny mestaruus voittaa heti eka kaudella, vai mikä nyt mättää? Kyllä Lotus on paljon positiivisempaa julkisuutta tällä kaudella kerännyt kuin monet kärkitiimit, Ferrarin mediakatastrofit tästä esimerkkinä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mikä ihmeen negatiivinen julkisuus? Koko kauden Lotusta on hehkutettu joka paikassa minkä olen nähnyt parhaimpana uusista talleista, ja ammattimaisesta tiimistä, josta kansakin tuntuu tykkäävän. Nyt tiimiin on palkattu ensi kaudeksi pätevää väkeä useasta muusta kokeneesta tiimistä, ja meininki ja sijoitukset tästä vaan paranee. Oisko pitäny mestaruus voittaa heti eka kaudella, vai mikä nyt mättää? Kyllä Lotus on paljon positiivisempaa julkisuutta tällä kaudella kerännyt kuin monet kärkitiimit, Ferrarin mediakatastrofit tästä esimerkkinä.
Lotus Cars väittää, että Aerolab-oikeudenkäynti (jonka suhteen on muuten kerrottu, ettei Lotus-tallia syytetä yhtään mistään :rolleyes:) on haitannut sen mainetta. Vaikuttaa enemmän siltä, että joku yrittää tunkea näppinsä johonkin, mihin ne eivät kuulu.

Team Lotuksen ja Lotus Carsin välinen napanuora muuten katkesi jo ennen ensimmäisen konkurssia, ja siitä johtuen nimen käytön erillisenä Lotus Carsin toiminnasta pitäisi olla täysin mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3796
Tai sitten siellä tajutaan että talli on vahvasti menossa eteenpäin ja näin väkisin haluavat omia tiimin itselleen?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Vaikuttaa enemmän siltä, että joku yrittää tunkea näppinsä johonkin, minne ne eivät kuulu.
Siitähän tässä juurikin on kysymys. Fernandes on tunkenut itsensä jonnekin, mihin hän ei selvästi kuulu ja jonne hän ei ole tervetullut. Sen lisäksi hän esittää olevansa jotain, jota hän ei ole. Kyse on lähes identiteettivarkaudesta, jossa Lotusta pidetään panttivankina vasten tahtoaan.

WebSlave viittasikin jo kuinka 1Malaysian julkistustilaisuudessa Lotuksen logo oli virheellisesti esillä. Sen jälkeenhän sitä ei missään ole näkynyt, koska yhtiö ei siihen ole suostumustaan antanut. Ja luulisi että Lotus Carsilla olisi joitain oikeuksia nimeensä tällä alalla. Tuskin ihan kuka tahansa saa omassa autotallissaan alkaa rakentamaan "Ferrareita" tai "Porschejakaan." Ja vaikka saisikin, niin kuka niitä ranta-Rolexeja tosiaan vieläkään ihan tosissaan ostaisi... :rolleyes:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave viittasikin jo kuinka 1Malaysian julkistustilaisuudessa Lotuksen logo oli virheellisesti esillä. Sen jälkeenhän sitä ei missään ole näkynyt, koska yhtiö ei siihen ole suostumustaan antanut. Ja luulisi että Lotus Carsilla olisi joitain oikeuksia nimeensä tällä alalla. Tuskin ihan kuka tahansa saa omassa autotallissaan alkaa rakentamaan "Ferrareita" tai "Porschejakaan." Ja vaikka saisikin, niin kuka niitä ranta-Rolexeja tosiaan vieläkään ihan tosissaan ostaisi... :rolleyes:
En olisi niin varma, että Lotus Cars pystyy Team Lotus -nimeen vaikuttamaan, se kun on 1990-luvun vaihteessa kertaalleen eriytetty Lotus Carsista. David Huntin toimista nimen kanssa päätellen on Team Lotus "vapaata riistaa", jonka kohtaloon Lotus Carsilla on hyvin rajallinen oikeus vaikuttaa. Ei Nokian renkailla tai kumisaappaillakaan ole enää mitään tekoa epäilyttävän samankaltaista nimeä kantavien puhelimien kanssa, vaikka samasta puljusta ovatkin kerran eriytyneet.

Jos asia kenkuttaa, olisi oikeudet kannattanut hankkia silloin, kun niitä ei kukaan kaivannut.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Nuo tuotemerkkiasiat ovat monesti kaikkea muuta kuin yksinkertaisia:
esim. nämä ovat olleet jo yli 100v. eri firmoja.

Saksan Daimler - Mersun emoyhtiö


Brittiläinen Daimler -Jaguarin sisarmerkki

Näilläkään ei ole enää mitään yhteyttä:

Ruotsissa valmistettava metsäkone, omistaja japanilainen Komatsu.


Valtion metallitehtaat - suomalainen vuonna 1946 perustettu konepajateollisuutta ja laivanrakennusta harjoittanut valtionyhtiö, joka vuonna 1999 sulautettiin Rauma Oy:n kanssa Metso Oyj:ksi. :dunno:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Julkisuus

Lotus on saanut erityisen paljon myös julkisuutta tänä vuonna. Mielestäni toiminnasta on monelle jäänyt positiivinen kuva. Eikös monet ole sanonut että juuri Lotus uusista talleista on ollut se, jonka toivotaan jatkavan jatkossakin kuvioissa.

Luulisi autotehtaankin hyötyvän tästä!
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
hyvä homma toi et saavat vähä paremmat myllyt ees autoonsa :) Ei tarvitse millään väsyneellä ajella ;)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös