Varsin odotetusti Lotuksen nimikiistan takaa löytyy Lotuksen aikomus palata moottoriurheilun suureksi nimeksi myös omalla F1-tallillaan.
Lotushan on jo valmiiksi mukana pohjoisamerikkalaisessa IndyCar-sarjassa, sen GT-auto debytoi pari viikkoa sitten ja huhuttuina hankkeina on myös paluu Le Mansiin. Tänään Lotus ilmoitti teknisestä yhteistyöstä GP2- ja GP3-sarjan mestaritiimin ART Grand Prix'n kanssa. Yhteistyö tulee olemaan samanlaista kuin Cosworthin omistajan Kevin Kalkhovenin KV Racingin Indy-tiimin kanssa.
Joe Sawardin mukaan viime aikaisten ristiriitaisten moottorihuhujen taustalla on myös varsin ilmeinen syy. Lotuksen Dany Bahar on suunnitellun legendaarisen merkin paluuta ykkösiin ARTin ja teknisestä yhteistyöstä Toyotan kanssa. Mahdollisen diilin syntyessä Lotus käyttäisi Toyotan Kölnin tehdasta. Lotus ja Toyota tekevät urheiluautopuolella tiivistä yhteistyötä Cosworthin kanssa, jolla on viritysvastuu Lotuksen autoissa käytettävistä japanilaismerkin moottoreista. Yhteistyön ainekset ovat siis selvästi olemassa.
Ainoa kanto kaskessa on Tony Fernandes, joka on lyhyessä ajassa onnistunut aiheuttamaan Lotuksen sisällä paljon pahaa verta. Tästä syystä Lotus on ilmeisesti aloittamassa, ellei ole jo aloittanut oikeustoimia malesialaisen tiimiä vastaan. Lotus hakee jälleen yksinoikeutta yhtiönsä logoon sekä nimeen. Yhtiö on jo aiemmin tänä vuonna hakenut oikeutta Lotuksen sekä
Team Lotuksen tavaramerkkiin.