Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tuon tason piireissä Mikella voi silti olla joitakin tuttuja jotka voivat järjestää suhteita isompiin ympyröihin jotka voivat mahdollistaa tilanteen jollaisena se nyt oletetaan olevan. Lotus-Toyota kuulostaa itsellekin kuitenkin huonommalta tai ainakin vähemmän todennäköisemmältä kuin Lotus-Renault.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Vielä tuosta Lotus-nimestä

Nyt kun Fernandes on saanut virallisesti Team Lotus -nimen käyttöönsä, niin toivottavasti urheiluauto- & suunnitteluosastoista koostuva Group Lotus PLC (http://www.grouplotus.net/) pääsee konsensukseen tämän myös tämän F1-tallin kanssa nimen käytöstä ja formulatallikin saa perinteikkään vanhan logon käyttöönsä.
Hyvänä esimerkkinä SAABin autoja sekä lentokoneita ja sotatarvikkeita valmistavat, nykyisin täysin erilliset yhtiöt jakavat yhteisen nimensä ja logonsa sulassa sovussa:

http://www2.saabgroup.com/static/split.htm?id=3&epslanguage=en
:thumbup:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tulee olemaan mielenkiintoinen loppukausi Lotuksella kun Virgin on kuronut etumatkaa umpeen ja kisoissa voi vielä sattua mitä vain kenties Abu Dhabia lukuunottamatta.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Lotus pomon gp2 tallihakemus hyväksyttiin

"GP2-sarja hyväksyi Lotuksen F1-tallin omistajan Tony Fernandesin hakemuksen uuden tallin perustamiseksi sarjaan. Asiasta kertoo motorsport.com

Malesialaismiljonäärin tallin nimeksi tulee Team Air Asia, jolla viitataan vahvasti Fernandesin omistamaan Air Asia -halpalentoyhtiöön.

- Heidän esityksensä vakavuus, heidän intohimonsa sekä maailmanlaajuinen toimintansa olivat erittäin vakuuttavia ja linjassa sen kanssa, mitä edellytämme kaikilta talleiltamme, sanoi sarjan organisaattori Bruno Michel.

Fernandesin mukaan uusi talli toimii erittäin syvässä yhteistyössä F1-talli Lotuksen kanssa."

From : [mtv3]
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Varsin odotetusti Lotuksen nimikiistan takaa löytyy Lotuksen aikomus palata moottoriurheilun suureksi nimeksi myös omalla F1-tallillaan.

Lotushan on jo valmiiksi mukana pohjoisamerikkalaisessa IndyCar-sarjassa, sen GT-auto debytoi pari viikkoa sitten ja huhuttuina hankkeina on myös paluu Le Mansiin. Tänään Lotus ilmoitti teknisestä yhteistyöstä GP2- ja GP3-sarjan mestaritiimin ART Grand Prix'n kanssa. Yhteistyö tulee olemaan samanlaista kuin Cosworthin omistajan Kevin Kalkhovenin KV Racingin Indy-tiimin kanssa.

Joe Sawardin mukaan viime aikaisten ristiriitaisten moottorihuhujen taustalla on myös varsin ilmeinen syy. Lotuksen Dany Bahar on suunnitellun legendaarisen merkin paluuta ykkösiin ARTin ja teknisestä yhteistyöstä Toyotan kanssa. Mahdollisen diilin syntyessä Lotus käyttäisi Toyotan Kölnin tehdasta. Lotus ja Toyota tekevät urheiluautopuolella tiivistä yhteistyötä Cosworthin kanssa, jolla on viritysvastuu Lotuksen autoissa käytettävistä japanilaismerkin moottoreista. Yhteistyön ainekset ovat siis selvästi olemassa.

Ainoa kanto kaskessa on Tony Fernandes, joka on lyhyessä ajassa onnistunut aiheuttamaan Lotuksen sisällä paljon pahaa verta. Tästä syystä Lotus on ilmeisesti aloittamassa, ellei ole jo aloittanut oikeustoimia malesialaisen tiimiä vastaan. Lotus hakee jälleen yksinoikeutta yhtiönsä logoon sekä nimeen. Yhtiö on jo aiemmin tänä vuonna hakenut oikeutta Lotuksen sekä Team Lotuksen tavaramerkkiin.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Toivottavasti sopu vielä syntyy, ettei sekä autotehtaalle että F1-tallille tulisi ahneen loppua brandi ( :alppu: )-oikeuksista taisteltaessa kalliiden lakimiesten kanssa. Moottoripyörien puolelta hyvänä esimerkkinä löytyy nimikiista MZ-nimestä, joka saatiin onneksi päätökseen kunnialla:

Saksojen yhdistyttyä yhtiö meni konkurssiin 1991, minkä jälkeen ETZ-mallisto ja MZ-tuotemerkki myytiin turkkilaiselle Kanunille. Vanhan yhtiön jatkajaksi perustettiin Motorrad- und Zweiradwerk, joka 1992–1998 valmisti moottoripyöriä nimellä MuZ. Nykyään MZ-brändi on jälleen tehtaan hallinnassa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/MZ_(Zschopau) :frank:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Varsin odotetusti Lotuksen nimikiistan takaa löytyy Lotuksen aikomus palata moottoriurheilun suureksi nimeksi myös omalla F1-tallillaan.

Lotushan on jo valmiiksi mukana pohjoisamerikkalaisessa IndyCar-sarjassa, sen GT-auto debytoi pari viikkoa sitten ja huhuttuina hankkeina on myös paluu Le Mansiin. Tänään Lotus ilmoitti teknisestä yhteistyöstä GP2- ja GP3-sarjan mestaritiimin ART Grand Prix'n kanssa. Yhteistyö tulee olemaan samanlaista kuin Cosworthin omistajan Kevin Kalkhovenin KV Racingin Indy-tiimin kanssa.

Joe Sawardin mukaan viime aikaisten ristiriitaisten moottorihuhujen taustalla on myös varsin ilmeinen syy. Lotuksen Dany Bahar on suunnitellun legendaarisen merkin paluuta ykkösiin ARTin ja teknisestä yhteistyöstä Toyotan kanssa. Mahdollisen diilin syntyessä Lotus käyttäisi Toyotan Kölnin tehdasta. Lotus ja Toyota tekevät urheiluautopuolella tiivistä yhteistyötä Cosworthin kanssa, jolla on viritysvastuu Lotuksen autoissa käytettävistä japanilaismerkin moottoreista. Yhteistyön ainekset ovat siis selvästi olemassa.

Ainoa kanto kaskessa on Tony Fernandes, joka on lyhyessä ajassa onnistunut aiheuttamaan Lotuksen sisällä paljon pahaa verta. Tästä syystä Lotus on ilmeisesti aloittamassa, ellei ole jo aloittanut oikeustoimia malesialaisen tiimiä vastaan. Lotus hakee jälleen yksinoikeutta yhtiönsä logoon sekä nimeen. Yhtiö on jo aiemmin tänä vuonna hakenut oikeutta Lotuksen sekä Team Lotuksen tavaramerkkiin.
Mielenkiintoinen uutinen, mutta muutama ihmetyksen aihe tästä nousi:
- nythän Team Lotus ja Lotus Racing ovat kaksi eri asiaa...
Silti molemmat olivat yhteisissä pippaloissa historiikki-F1:n ja nykyisen mennessä käsi kädessä, miten jatkossa, ja miksi tuo yhteistyö on nyt kariutunut?
- Coswoth/Toyota yhteistyö on aika selvä peli, ja tästä syystä Lotus - Toyota kuulostais järkeenkäypältä, mutta mutta, jos Lotus Racing purki sopparin Cossun kanssa, odottaisin sen menevän Rellun pariin.
Jos taas Team Lotus meinaa paluuta Ykkösiin Toyotan kanssa, niin mill ä resursseilla, milloin ja miksi se näin tekisi?
FIA ilmoitti jo ettei uusia paikkoja jaeta, ja jonkun olemassa olevan tiimin osto olis aika kallis päätös Team Lotukselle, eikös niillä muutenkin ole ollut aika tiukkoja aikoja tässä menneinä vuosina... ?
- eikös juuri ollut uutinen että Fernandes olisi hankkinut oikeudet Team Lotuksen logoon & nimeen? Mites tuo vaikuttaa asioihin?

Oma veikkaus: Lotus Racingista tulee Team Lotus. Moottoreiksi ilmaantuu Toyotat, Cossun avustuksella (selittäisi sopparin purkamisen ja tuon Toyota yhteistyön siviilipuolella)
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jotta asiat eivät olisi ristiriidassa pelkästään F1-tasolla, Lotus Racingin Tony Fernandesin Team Air Asia GP2-talli kilpailee luokassaan Group Lotuksen tukemaa ART Grand Prixiä vastaan. :jaska:
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Eihän tossa Group Lotuksen toiminnassa ole mitään järkeä. Kun emoyhtiökin on vielä mukana Lotus Racingin (tulevan Team Lotuksen) toiminnassa.

Jos kerran Team Lotus myytiin David Huntille ja Fernandes osti sen häneltä, en näe asiassa mitään ongelmaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mielenkiintoinen uutinen, mutta muutama ihmetyksen aihe tästä nousi:
- nythän Team Lotus ja Lotus Racing ovat kaksi eri asiaa...
Silti molemmat olivat yhteisissä pippaloissa historiikki-F1:n ja nykyisen mennessä käsi kädessä, miten jatkossa, ja miksi tuo yhteistyö on nyt kariutunut?
- Coswoth/Toyota yhteistyö on aika selvä peli, ja tästä syystä Lotus - Toyota kuulostais järkeenkäypältä, mutta mutta, jos Lotus Racing purki sopparin Cossun kanssa, odottaisin sen menevän Rellun pariin.
Jos taas Team Lotus meinaa paluuta Ykkösiin Toyotan kanssa, niin mill ä resursseilla, milloin ja miksi se näin tekisi?
FIA ilmoitti jo ettei uusia paikkoja jaeta, ja jonkun olemassa olevan tiimin osto olis aika kallis päätös Team Lotukselle, eikös niillä muutenkin ole ollut aika tiukkoja aikoja tässä menneinä vuosina... ?
- eikös juuri ollut uutinen että Fernandes olisi hankkinut oikeudet Team Lotuksen logoon & nimeen? Mites tuo vaikuttaa asioihin?
Olet ymmärtänyt väärin. Team Lotus on enää vain nimi, jonka käyttöoikeuden Fernandes on hankkinut. Se historiajuttu oli Chapmanin suvun pyörittämän Classic Team Lotuksen ja Lotus Racingin välinen tempaus. Tässä jupakassa Lotus Racingin kiistakumppani on Lotus Cars, jolla ei vuosikymmeniin ole ollut mitään tekemistä Team Lotuksen kanssa, ja Lotus Racinginkin kanssa juuri sen verran, että ovat antaneet luvan Lotus-nimen käyttöön täksi vuodeksi.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Koko vyyhti lähti sekaantumaan jo vuonna 1958, kun Colin Chapmanin 1952 perustama
>>>Lotus Engineering jakautui kahdeksi erilliseksi firmaksi:
Group Lotus | Team Lotus
Joten ei mikään ihme, että reilussa 50 vuodessa omistussuhteet ovat lukuisien yrityskauppojen myötä menneet jo täysin sekaviksi. :dunno:
http://joesaward.wordpress.com/2010/09/22/a-mess-developing-in-malaysia/
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mitä itse kiistaan tulee, niin kummastuttaa tämä Group Lotuksen yhtäkkinen into päästä mukaan monopostoihin juuri nyt. Voisi jopa luulla, että joku pikkusielu on vetänyt herneen nenään, kun nimen lisenssoinnilla ei olekaan saanut vaikutusvaltaa Fernandesin tallissa ja päättänyt lähteä vastahyökkäykseen. Totuus tuskin on näin yksinkertainen ja Group Lotuksen johtajaksi vuoden vaihteessa tulleella Dany Baharilla on tosiaan varmasti osansa päätöksessä. Bahar tuntee kyllä ykköset ja sarjan markkinointiarvon, sillä hän toimi RBR:n johtotehtävissä ennen siirtymistään Ferrarin markkinointiosaston johtoon. Ihmetyttää silti erityisesti se, millä rahkeilla Lotuksen kaltainen kannattavuutensa kanssa taisteleva pieni urheiluautovalmistaja oikein aikoo F1:ssä pärjätä.

Tietyllä tapaa voin ymmärtää molempia osapuolia, mutta tähän asti nähdyn perusteella sympatiani ovat vahvasti Fernandesin puolella. Uskomatonta, jos tilanne päästetään tästä vielä pahenemaan ilman, että yritelmien yhdistävä tekijä Proton tekee asialle mitään.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Itse asiaan osin liittyen Fernandes on taas hakannut näppäimistöltään kryptisen twitter-viestin:

In singapore. Lots of buzz. Razlan u need to do this. Renault , team lotus , db , cosworth T 320. Boy I'm loving this. What a package.
Kyse lienee tallin ensi vuoden kuvioista, mutta mitähän tarkoittaa se, että Cosworth mainitaan tässä yhteydessä?
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Eikös vastaavanlainen kiistä kiista F1-tallin nimestä käyty jokin aika sitten Brabhamin suhteen, jokin BMW:n virityspajahan yritti ruveta toimimaan legendaarisella nimellä:

ja yritettiin tuolla nimellä kai tulla täksi vuodeksin F1:iinkin:
Hyväksyttyjen tallien lisäksi hakemuksen kaudelle 2010 lähettivat:
* Brabham...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Formula_1_-kausi_2010 :confused:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Isot pojat leikkii hiekkalaatikolla. :rolleyes:

Tämä koko Lotus-soppa alkaa pikkuhiljaa saada farssimaisia piirteitä. Toivoisin kyllä Fernandesin tiimille virallisempaa statusta Lotuksella kun ovat niin hyvällä asenteella ja tarvittavalla vakavuudella liikkeellä. Uskoisin, että Colin Chapmaninkin hyväksyisi Tonyn tallin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös