Kakenstain
Wololo
- Liittynyt
- 1.4.2009
- Viestit
- 649
Edit: Fail
Group Lotus / Proton antoi ensin brändinsä Fernandesin käyttöön ja on nyt ottamassa sitä pois. Ja kaupan päälle vielä riitelevät oikeussalissa Team Lotus -brändin käyttöoikeudesta. Ihme touhua ja huonoa bisnestä. Sponsorit ei taida tykätä.Melkoista pelleilyä. Kaikelta tältä olisi vältytty, jos brändi ei olisi pirstaloitunut ympäri maailmaa eri tahojen väittäessä kivenkovaa, että me ollaan se oikee Lootus!
Singaporessa on tiedossa sateinen viikonloppu, joten uusilla talleilla pitäisi olla tavallista paremmat mahdollisuudet kiilata itsensä kahdentoista parhaan kuskin joukkoon. Virginillä saattaa siis nyt olla tilaisuus ohittaa Lotus tallien tulosjärjestyksessä.Richard Bransonista ei ole muuten kuulunut sanalla sanoen yhtään mitään siinä missä Tony Fernandesia on luukutettu joka mediassa. Joko siellä ollaan käyty ottamassa mitat lentoemännän asua varten...
Sepä.Lotus-faneille lienee tärkeintä löytyykö Lotus-merkin alla ajavista autoista kilpailukykyistä vauhtia.
Voin vain kuvitella, millaiseen paniikkishokkiin Fernandes menisi jos Virgin-auto ajaisi 9. tai 10. sijalleSingaporessa on tiedossa sateinen viikonloppu, joten uusilla talleilla pitäisi olla tavallista paremmat mahdollisuudet kiilata itsensä kahdentoista parhaan kuskin joukkoon. Virginillä saattaa siis nyt olla tilaisuus ohittaa Lotus tallien tulosjärjestyksessä.
Porukoilla on lambon öljypoltin missä komeilee sama logo kun kieseissäkin =)Edelleenkän en tahdo ymmärtää, miksi tuon Lotus-nimen jakaminen tuottaa noin suuria vaikeuksia, tehdäänhän Lamborghini-nimelläkin sekä autoja, että traktoreita, vaikka ovatkin nykyisin täysin eri omistuksissa:
Sama.Porukoilla on lambon öljypoltin missä komeilee sama logo kun kieseissäkin =)
Ovat täysin eri omistuksessa ja täysin eri bisneksissä. Lotuksen kannalta tämä on tietenkin perin kiusallista, koska heidän päätoimintansa on autojen rakentaminen ja Lotus-merkkisten autojen myyminen ja jos nyt Fernandesin tiimi käyttää ensi vuonna heidän logoaan autossa, jolla ei ole mitään tekemistä automerkki-Lotuksen kanssa ja jonka tiimin toimintaan heillä ei ole mitään vaikutusvaltaa.Edelleenkän en tahdo ymmärtää, miksi tuon Lotus-nimen jakaminen tuottaa noin suuria vaikeuksia, tehdäänhän Lamborghini-nimelläkin sekä autoja, että traktoreita, vaikka ovatkin nykyisin täysin eri omistuksissa:
Aha! Käyttääkö Lotus Cars siis autoissaan Fernandesin hiljattain ostamaa logoa? Tämähän kieltämättä asettaa Lotus Carsin kiusalliseen tilanteeseen. (Group Lotus joutuu pyytämään Fernandesilta luvan jatkaa Fernandesin omistaman logon käyttöä valmistamissaan autoissa.)Lotuksen kannalta tämä on tietenkin perin kiusallista, koska heidän päätoimintansa on autojen rakentaminen ja Lotus-merkkisten autojen myyminen ja jos nyt Fernandesin tiimi käyttää ensi vuonna heidän logoaan autossa, jolla ei ole mitään tekemistä automerkki-Lotuksen kanssa ja jonka tiimin toimintaan heillä ei ole mitään vaikutusvaltaa.
Ostiko Fernandes logon vai Team Lotus nimen? Vai molemmat?Aha! Käyttääkö Lotus Cars siis autoissaan Fernandesin hiljattain ostamaa logoa? Tämähän kieltämättä asettaa Lotus Carsin kiusalliseen tilanteeseen. (Group Lotus joutuu pyytämään Fernandesilta luvan jatkaa Fernandesin omistaman logon käyttöä valmistamissaan autoissa.)
Joe Sawardin blogikirjoituksen mukaan molemmat kuuluivat samaan kauppaan. Tony Fernandes käyttää jo kyseistä logoa omistamassaan lentokoneessa.Ostiko Fernandes logon vai Team Lotus nimen? Vai molemmat?
Tästä LOGOSTAKO tässä kiistassa nyt sitten pohjimmiltaan on kyse?Eri asia olisi, mikäli Fernandes haluaisi lanseerata vessapaperin, mutta ei hän silloinkaan saisi käyttää Lotuksen kirjasinta tai logoa, kuten ei pikaruokaravintolan pitäjäkään saa käyttää puna-keltaista-väriyhdistelmää ja kaarevaa M-kirjainta ravintolan ikkunassa. Eikä niitä värejä, eikä sitä kaarevaa ämmää saa yhdessä kayttää myöskään jalkapalloseura FC McDonaldsin logona tai peliasuissa ilman tuotemerkin omistajan suostumusta.
Riitely on epäilemättä vahingoksi kaikille riidan osapuolille.Mielestäni tämä Lotus-nimikiista alkaa haista jo käytetylle vessapaperille.
Nimen ja logon käyttöoikeuksia valvotaan tiukasti. Auton värityksen osalta ei kuitenkaan taida olla olemassa yhtä tarkkoja säädöksiä. Luulen (vaikka en tiedä varmaksi), että F-ykkösiin voitaisiin periaatteessa hyväksyä esim. joku muukin Ferrarin punaista sävyä käyttävä talli.Huomaatteko muuten mitään tuttua tämän auton värityksessä:
Q. There were discussions 12 months ago about getting the Team Lotus name, but it didn't happen. Why did the deal come off this time?
TF: I think partly commercial – because of expectation of price. Partly we didn't know each other and there were questions about what did he (David Hunt) own – because that was all hearsay. That has been clarified and we did deep due diligence. And thirdly, he didn't know if we could be trusted with what he has held for 16 years. He is very proud that he has held on to it, he has been very honourable in many ways in not disturbing us as Lotus Racing, so I think those three aspects all came together.
Q. There have been a lot of reports this week about friction between Group Lotus and the Lotus F1 team. There are questions over [Lotus CEO] Dany Behar's plans and a possible head-to-head between you two. What is the situation there?
TF: We met Dany in Malaysia recently. Dany wants Group Lotus to be Ferrari, but it isn't. I didn't build it that way – it is the way that Colin Chapman did it. There are two pools of goodwill – there is Team Lotus and Group Lotus. Team Lotus did not build cars, and none of our press statements claim that we built Esprits or built a Lotus Elan. And, Group Lotus doesn't have any racing heritage because it didn't race. Full stop. That is very clear.
I didn't set the company up that way, that is the way it was set up. Ferrari was always as one – so I suppose Dany would like it to be one. That is the feeling I get. But that is not my doing.