Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

vaijerimies

Päättämätön.
Liittynyt
29.7.2009
Viestit
180
"Lots Of Trouble, Usually Serious." Todellakin.

Hyvin kirjoitettu juttu, tuli mieleen Bobakin kolumnit. Tuo Jochen Rindtin kohtalo kosketti.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
T&K:n kirjoitus Lotuksesta:

http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto/article329256.ece

Lukekaahan kaikki 3 sivua.

Ihan hyvä teksti, mutta väite ettei Chapmanin Delorean kaupan väärinäkytöksistä ei ole todisteita ei pidä paikkaansa. Youtubestakin löytyvä "The Secret Life of Colin Chapman" dokumentti valoittaa asiaa. Oikeuden tuomari sanoi vuonna -92, että Chapmanille olisi löydettyjen todisteiden perusteella tullut 10-vuoden kakku.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Jos tuo on lähellä lopullista väritystä, niin minäkin tykkään ja paljon. Onhan vihreä lempivärini.

Olen Jaguarin aikojen jälkeen ihmetellyt, miksi mikään talli ei käytä vihreää. Mitä nyt Hondalla käväisi sinivihreä väritys.

Seuraavaksi odotan violetin, oranssin, vaaleanpunaisen, kullan ja ruskean värisiä autoja. Miksi aina vain punaista, valkoista ja sinistä!
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Hieno väritys. Tulee mieleen 60 luvun lotus, eli vihreä jossa on keltainen nokka. Myös Tamiya sponsorina on yllätys, eikös se ollut Lotuksen sponssi 90 luvun alussakin. Hienoa nostalgiaa.

Tosin juuri nuista edellä mainituista syistä uskon kyseessä olevan jonkun muun kuin Lotuksen tekemä piirustus. No, jospa tuo olisi heidän valintansa joka tapauksessa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18435
Jos tuo on lähellä lopullista väritystä, niin minäkin tykkään ja paljon. Onhan vihreä lempivärini.

Olen Jaguarin aikojen jälkeen ihmetellyt, miksi mikään talli ei käytä vihreää. Mitä nyt Hondalla käväisi sinivihreä väritys.

Seuraavaksi odotan violetin, oranssin, vaaleanpunaisen, kullan ja ruskean värisiä autoja. Miksi aina vain punaista, valkoista ja sinistä!
Paha mennä sanomaan miksi tallit eivät käytä vihreää Brittiläis väriä autoissaan.

Aston Martinin, Bentleyn ja Jaguarin vihreä hieno elegantti väri tuo mieleen Brittiläisyyden, ja tuossa kuvassa olevan Lotuksen Vihreä väritys on hieno.

Ei Vaaleanpunainen/Pinkki ole niin outo moottoriurheilussa, jos sitä väriä sinne kaivataan 90 luvun alussa Le mansseja kiersi pinkki Richard Lloyd Racing tiiimin Porsche ja 2006 naiskuski Legge ajoi ChampCarissa Vaaleanpunaisella värityksellä.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e7/RLR-Italiya_962C_GTi.jpg http://www.bellmicroracing.com/news/images/2006/sep25_team.jpg
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä kelpaisi, mutta taitaa jäädä toiveeksi.

Onhan tuossa tosiaan etsitty yhtymäkohtia menneisyyteen. Keltaisen nokan ja British Racing Greenin lisäksi mieleen tulee Martinin myrkynvihreä JPS:n ensimmäisen poistumisen jälkeen.

Jos jostain en pidä niin "liian isosta" Lotus-logosta keulan päällä.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Tuossa Malesian A1-auton värityksessä on vain se vika, että muistuttaisi liikaa Renaultia jonka värit todennäköisesti ensi kaudella ovat samat (valkoinen & keltainen). Lisäksi värit sopivat muutenkin heikosti yhteen ja sotivat heraldiikan sääntöjä vastaan ts. eivät näytä kovin tyylikkäiltä.

Vihreä-keltaiselle ehdottomasti vihreää valoa. Tuo mieleen Lotuksen väreinä ja muutenkin vaihtelua tappavan tylsään lähtöruudukkoon. Edellisen kerran mielestäni optimaalinen värikirjo oli kaudella 2001, jolloin mukana pääväreinä olivat punainen (Ferrari), vaaleansininen (Benetton), tummansininen (Prost), keltainen (Jordan), vihreä (Jaguar), oranssi (Arrows) ja musta (Minardi). Tuolloin autot erotti helposti toisistaan.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Minardilla oli vuodesta toiseen miellyttävin väritys autossaan, mutta myös Jaguarin vihreyttä on jäänyt kaipaamaan. Sopisi Lotukselle.
 

Mise

Well-known member
Liittynyt
7.3.2008
Viestit
90
Sijainti
Tampere
Hieno väritys. Tulee mieleen 60 luvun lotus, eli vihreä jossa on keltainen nokka. Myös Tamiya sponsorina on yllätys, eikös se ollut Lotuksen sponssi 90 luvun alussakin. Hienoa nostalgiaa.

Tosin juuri nuista edellä mainituista syistä uskon kyseessä olevan jonkun muun kuin Lotuksen tekemä piirustus. No, jospa tuo olisi heidän valintansa joka tapauksessa.
Kuva on linkitetty devianartit sivuilta joten ei toi ainaka Lotuksen virallinen kuva oo. Harmi. Ois kyllä väriensä puolesta mukava piristys.

Samalta sivustolta löyty tämäkin
 

Riku

Well-known member
Liittynyt
12.9.2008
Viestit
113
http://www.youtube.com/watch?v=Hfm-Bh6i89o

Siinä kuvaa tuulitunnelista.

FIA:n entry listissä myös nimi oli muutettu Lotus F1 Teamistä Lotus F1 Racingiksi, erotuksena siis vielä vanhasta Team Lotuksesta. Enpä kyllä itse hehkuttaisi kovin Lotuksen paluuta, kun mitään samaa ei ole kuin nimi Lotus ja ehkä logo ja väritys, jos nyt nekään. Eikö jossain vaiheessa vielä vanhan Team Lotuksen perilliset suhtautuneet varsin nihkeästi tähän Malesian F1-talliin? Mutta saahan sitä perinteitä alkaa "vaalimaan", jos haluaa.

Luultavasti nyt mielenkiinto kasvaa ilmeisesti Kovalaisen ollessa Lotus F1 Racingin ratissa.
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Eikös Lotus ollu vielä Häkkisen aikaan vihreä?

No joo mutta mun mielestä british racing green on paras ja ainut vaihtoehto Lotuksen väriksi.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Eikös Lotus ollu vielä Häkkisen aikaan vihreä?

No joo mutta mun mielestä british racing green on paras ja ainut vaihtoehto Lotuksen väriksi.
Juu oli. 91 vain osittain, valkoisen dominoidessa, sitten -92 oli melkein kokonaan vihreä, -93 lisäsivät valkoista & punaista hieman, ja vihreä melkein katosi kaudeksi -94 kun Salo siellä ajoi...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Lotus on siis uuden ajan alussa ja saa nähdä miten käy uuden tiimin... Jos voisi niputtaa edellisen paluun niin voisi sanoa ,että edellinen 'paluu' ei oikeastaan ollut palaaminen vaan uusien omistajien osto tiimistä... Saa nähdä miten nopeasti alkaa taas sama maalailu kun aikoinaan Mikan aloittaessa uransa Lotuksella... Silloinhan etenkin Iltalehden ja IS:n miehet maalaili jatkuvia menestyksiä vaikka todellisuudessa Lotus pyöri talousvaikeuksissa tuolloinkin... Keke manaili vähän jäitä hattuun...:D

San Marinossa aikoinaan se tuli se unelmapaukku kun yllättäen Mika ajoikin pisteille ja muuan Pepsodent ajoi kolmanneksi. Häkän ajot tuona vuotena maksoi Marlboro ja muutenkaan mies ei paljon palkkaa saanut vain jotain puoli miljoonaa euroa tais olla maksimi mitä sai ja loput kuskit Herberttiä lukuunottamatta olivat maksumiehiä... Kaudella 1992 Häkä sai palkkaa ruhtinaallisesti verrattuna edelliseen kauteen ,mutta edelleen todella vähän ja Marlboron ruvettua sponssaamaan Paul Belmondoa Keke anto välillä jopa 7 miljoonaa markkaa omia rahoja jotta Häkä pystyisi ajamaan ja Häkä oli joidenkin mukaan niinkuin koko talli oli jopa 5-6 paras talli ja kuljettaja tuona vuotena vaikka ongelmia mahtui mukaan ja alun perin Peter Collins olisi halunnut Häkälle jatkosopimuksen ,mutta pitkien taistelujen ja hampaankiristelyn jälkeen Lotus luopui Häkästä tosin Collins vaati Williams-sopimuksen purkua ja rahakorvausta... Lopulta vain Häkä pääsi Mäkille ja Collins jäi kaipaamaan 42 miljoonaa markkaa ja lisäksi henk.kohtaisia saatavia Kekeltä 10-50 miljoonan markan edestä sopimusrikosta...

Lotus selvisi vielä ensi kauden joten kuten ja kykeni vielä maksamaan jotenkuten kuskeille palkkaa ,mutta kaudella 94 konkurssi tuli kun auto ajeli vanhoilla Mugenin koneilla ja ainoastaan Monzaan talli sai yhden ainoan evoluutiomallin moottorin jolla olisi voitu jopa voittaa sillä Herbert ajeli 4:teen ruutuun muistaakseni aika-ajoissa ,mutta muuan Irvine pilasi touhun ja Adelaiden jälkeen Lotus lopetti toiminnan vaikka oli vielä Pacificin tiimissä mukana sponsorina ja tiimihenkilökunta vaihtoi paikkoja niin kun Pacifickin lopetti toiminnan niin Lotuksen aika oli lopullisesti ohi...
Toivotaan parasta Heikille ja Trullille ja ainakin on hyvä juttu ,että ollaan ainakin oletettavasti parempia kun muut tulokastiimit ,mutta aika saa näyttää loput...
 
Viimeksi muokattu:

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Lainaan tätä CCMK:n postausta tuolta Heikkiä käsittelevästä ketjusta, että ei mennä siellä pahasti offtopikiksi.

Olisi pitänyt painaa editiä ,mutta jatkan sen verran vielä tuosta ,että Malesian pojilla ainakin suitsutusta on omien puolesta ja kaikkiaan varsin positiivinen asenne joten kyllä se Heikille hyvää tekee olla vähän eri tiimissä... Ja ei nuo hirveän pettyneitä olleet kuin Fauzy joutui testikuskiksi ja Yoong testaupäälikkö/toiseksi testikuskiksi ,mutta jos Heikki tai Trulli loukkaantuu niin he mielellään odottavat Fauzyn suorituksia ensi kauden kisoissa...
Jep. Tiimistä huokuu tämä positiivinen asenne ja näyttämisen halu. Positiivinen ympäristö on kuitenkan kaiken a ja o. Heikki kuitenkin oli altavastaajan asemassa koko McLaren aikansa ja miehen omien sanojensa mukaan taisi suuhun jäädä aikalailla paskan maku. Kovalaiselle Lotus-pesti tekee hyvää niin kuin sanoit. Ja mikäli kaikki menee ns. putkeen, niin Lotus saattaa parin vuoden päästä olla suhteellisen vahva talli. Heikin kannalta hyvä sopimus.

Kaikkiaan voisi sanoa vielä ,että Lotuksesta voi tulla positiivinen yllättäjä ensi kaudella ,mutta tiesti tuo Sauberin lyöminen voi olla vaikeaa ensi kaudella ,mutta muut tiimit eli uudet tiimit pitäisi pystyä lyömään tai ainakin olemaan ajoittain parempi... Force Indian ja Toro Rosson lyömistä odotellaan vasta kaudella 2011 jos edes sittenkään ,mutta ensi kausi tulee olemaan vielä pientä totuttelua uusien sääntöjen kanssa ja vasta kaudella 2011 voidaan nähdä tilanne paljon selkeämpänä... Toivottavasti eivät lähivuosina enää rukkaile noita sääntöjä enää hirveästi... Tosin taitaa se Concorde-sopimus sen estääkin... Saa nähdä miten ensi kaudella todella käy ja sitä odotetaan innolla.:alppu:
Tämä on totta. Itsekin pidän Lotusta todennäköisimpänä menestyjänä, kun puhutaan näistä uusista talleista. Uusvanhaan Sauberiin näitä uusia talleja ei oikein mielestäni voi verrata. Siellä kuitenkin hommat on pyörinyt silloinkin, kun BMW oli omistajana. Toro Rosso pitäisi pystyä lyömään mennen tullen ja jos Force India pystytään päihittämään silloin tällöin, niin ei voi sanoa että on mennyt huonosti.

Kaikkiaan Lotus vaikuttaa erittäin vahvalta tallilta, näin ennakkotunnelmien perusteella. Gascoyne on osaava suunnittelija ja jos vain tiimin muu johtohenkilöstö tulee toimeen Miken omanlaisten työtapojen kanssa, niin menestystä voidaan tulevaisuudessa odottaa.

Kuskeissa ei suuremmin moittimista ole. Heikki ja Jarno ovat osoittaneet kykynsä ja molemmat ovat osaavia rattimiehiä. Lotuksella Heikki voi yllättää jotkut positiivisestikkin, jos saa auton kulkemaan niin kuin tahtoo. Kyllä Heikki paremmin osaa ajaa, mitä tulokset McLarenilla osoittavat. Yhdessä Jarnon kanssa he saavat varmasti kehitettyä autosta hyvän. Alkuun tulee olemaan vaikeaa, mutta 2011 ja 2012 tulokset voivat olla yllättävänkin hyviä. Se tosin nähdään vasta sitten :alppu:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös