Lotusteorian alkeet ja 11 muuta vanhaa suosikkia

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Olenko jossain väittänyt, mutta huvittaa tuo hirveä mesominen kuvineen päivineen.
En saisi siis kannustaa erästä suosikkitalliani varsinkin, kun sen myötä Räikkönen tekee paluun vain sen vuoksi, että jotkut jaksavat jauhaa siitä, onko talli kuinka aidosti LOOOTUS? :confused:
Monet olisivat varmasti halunneet erottaa minut ja Carterin tältä foorumilta, kun jaksoimme puolustaa tämän foorumin virallisesta kannasta poikkevia näkemyksiämme Lotus-nimen käytöstä F1:ssä.
Monille tuollainen poliittinen "puhdistus" olisi ollut kai eräänlainen Tahdon riemuvoitto, vaikka demokraattisessa maassa olemmekin olevinamme.
Nyt, kun minä ainakin henkilökohtaisesti olen täysin tyytyväinen ensi kauden talliluetteloon ja nimikiistan lopputulokseen, niin jotkut koettavat nimiasiasta vieläkin vaan epätoivoisesti jarnata.

Siksi onkin varmaan aiheellinen lyhyt ilmaisutaidon oppitunti:
1.Tämä on kannustusta:
Jee, hyvä Lotus, Britannian F1-ylpeys ja Suomen oma poika Kimi Matias Räikkönen! Ihanaa Lotus, ihanaa!
Jokainen saa mun puolesta kannustaa suosikkitalliaan ja kuskiaan miten haluaa, vaikka molemmat kuuluisivatkin inhokkeihini. No todellisuudessa en minä ketään formuloissa inhoa, kyllä Heikkikin saa menestyä Caterhamillaan, enkä aiokaan Caterham-topikkiin kirjoittaa kuin vasta sitten, jos pääsen onnittelemaan Hekaa mahdollisesta podiumsijasta.

2. Tämä taas on sitä ehtaa suomalaista jarnaamista, eli aina eri mieltä ihan vaan periaatteen vuoksi:
Genii-Toleman-Lada-Benetton... mikä lie on olevinaankaan tallista EIVÄT sen fanit saa missään nimessä ikinä saa edes mielessään käyttää Lotus-nimeä. Maikkarin selostajien pitää ehdottomasti muistaa käyttää vain ja ainoastaan tuota Genii-Toleman...-nimihirviötä F1-kisojen aikana. Bahar ja Proton eivät omista oikeuksia tähän eivätkä tohon. Blaa, blaa, blaa. (Toivottavasti keksin taas huomenna jotain lisää purnattavaa ihan vaikka vaan Jellinekin riesaksi. :D:D:D ) Rasismi on kivaa, en salli toisten mielipiteitä. Kimin tallin fanit eivät saa käyttää kirjoituksissaan BRG:tä eivätkä vihreitä vaatteita eivätkä sitä eivätkä tätä. Jarna-sitä, jarna-tätä....

-MGM: Ars gratia Ars, F1-Forum: jarna-gratia-jarna-

On käytännössä sama mielletäänkö ensi kauden Lotus F1 Team [tuo on muuten mielestäni optimaalinen nimi tallille; sisältää perinteikkäästi sanat Team ja Lotus, muttei kuitenkaan suoraan apinoiden alkuperäistä, jonka nimi on haluttu "jäädyttää" (jää=ice=Iceman! :idea: :D)] jatkeeksi vuoteen 1994 asti toimineelle Team Lotukselle F1-puritaanien toimesta vai ei, koska suurelle yleisölle se on LOTUS, mikä LOTUS kuten se talli, mistä Häkkinenkin aloitti F1-uransa aikoinaan.<- Huom piste!


Katsellaan viiden vuoden päästä näitä projekteja :)
Katsellaan vaan Formuloita ja keskustellaan kaikesta muusta niihin liittyvästä, mutta minä en ainakaan arvostele toisten tapoja fanittaa suosikkejaan.

Itse asiassa tätä keskustelua ei varmaan tarvitse enää jatkaa. Ainakaan tässä threadissa.
-No ei mielellään, riippuu tosin siitä, haluaako joku vielä jarnata jostain Lotus-heritage-jatkumosta.

Toleman-Benetton-Renault ei ole kyllä edes Group Lotuksen sponssaamana mikään Lotus. Kovin muoviselta tuntuu ainakin minusta. Noh, ei sen parempi ole kyllä Mersukaan, kun Hondan autoilla ajaa kilpaa.
-No näkemyksensä kullakin, mutta tuohon vastaisin tämän musikaaliesityksen sanoin: I don´t f*ckin´ care!
Good night!
 
Viimeksi muokattu:

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Ultra Bra!

Jonkun verran jaksoin käydä vilkuilemassa näitä Lotus-väittelyitä tämän kauden aikana, mutta en missään vaiheessa oikein päässyt sisälle juoneen. Toinen oli kuitenkin se iso paha Lotus ja sillä toisella ajoi itse Heikki, tämän verran asiasta ymmärsin. :p

Ihan hyvä avautuminen joka tapauksessa, lisää näitä. :alppu:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
No niin, jos ne jarnaamiset on nyt saatu jarnattua, niin puhutaanpa itse Lotuksesta F1:ssä.

Perustaja itse


Anthony Bruce Colin Chapman (9. toukokuuta 1928 - 16. joulukuuta 1982)

Lotus-fanien mekka

Ketteringham Hall
http://wikimapia.org/15085714/Ketteringham-Hall

Kuljettajien
maailmanmestaruuksia: 6 (1963, 1965, 1968, 1970, 1972, 1978)

Siinä alkuperäinen Team Lotus pähkinän kuoressa. Toivottavasti menestys F1:ssä Lotus-nimellä jatkuu. Minua ei sinällään häiritse, että nykyinen talli on rakennettu entisen Renaultin tallin pohjalle, englantilaiset ja ranskalaiset kun ovat ennenkin kyenneet yhdessä mahtaviin teknisiin saavutuksiin:
:rolleyes:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13799
No niin, jos ne jarnaamiset on nyt saatu jarnattua, niin puhutaanpa itse Lotuksesta F1:ssä.

Perustaja itse
Anthony Bruce Colin Chapman (9. toukokuuta 1928 - 16. joulukuuta 1982)
Olen kuullut että oli joutumassa kenties vankilaan mutta menehtyi 1982.

Kuljettajien
maailmanmestaruuksia: 6 (1963, 1965, 1968, 1970, 1972, 1978)

Siinä alkuperäinen Team Lotus pähkinän kuoressa. Toivottavasti menestys F1:ssä Lotus-nimellä jatkuu. Minua ei sinällään häiritse, että nykyinen talli on rakennettu entisen Renaultin tallin pohjalle, englantilaiset ja ranskalaiset kun ovat ennenkin kyenneet yhdessä mahtaviin teknisiin saavutuksiin
Allright \o/ Fernandes toi nimen takaisin, ja pysyi kaidalla polulla, ja sittemmin suostui luovuttamaan sen niin innokkaille Lotus-nimen perään. Minua ei ole ikinä häirinnyt eri tiimien nimioikeudet, niillä mennään millä mennään ja seuraan show´ta :thumbup:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kun nyt kerran alkeita mennään, niin Jellinek voisi tarkentaa vielä seuraavat seikat:
- Kuinka ison osan Lotus Cars omistaa tuosta nykyisestä F1-tallista?
- Tuleeko Renaultista ensi vuonna Team Lotus, vai Lotus Cars?
- Jätettiinkö TL-brändi Tonyn pöytälaatikkoon vai myytiinkö se Lotus Carsille?


Eli: jos LC omistaa nykyään myös TL:n, ja omistaa jo edes jotakin geniin tallista niin ok, onhan tuo sitten jatkumo legendaariselle tiimille.
jos taas ei, niin ei siitä tallista saa Lotusta tekemälläkään.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Olen kuullut että oli joutumassa kenties vankilaan mutta menehtyi 1982.
Paljon mahdollista. Ainoa hämärältä haiskahtava juttu, minkä tiedän herrasta on De Lorean-projekti, jota rahoitettiin kai osittain huumerahoilla, mutta Chapman itse ei uskoakseni sekaantunut huumebisneksiin. Arvostan joka tapauksessa häntä merkittävänä autotekniikan & moottoriurheilun vaikuttajana.


Allright \o/ Fernandes toi nimen takaisin, ja pysyi kaidalla polulla, ja sittemmin suostui luovuttamaan sen niin innokkaille Lotus-nimen perään. Minua ei ole ikinä häirinnyt eri tiimien nimioikeudet, niillä mennään millä mennään ja seuraan show´ta :thumbup:
Näin on marjat! :thumbup:

Kun nyt kerran alkeita mennään, niin Jellinek voisi tarkentaa vielä seuraavat seikat:
- Kuinka ison osan Lotus Cars omistaa tuosta nykyisestä F1-tallista?
- Tuleeko Renaultista ensi vuonna Team Lotus, vai Lotus Cars?
- Jätettiinkö TL-brändi Tonyn pöytälaatikkoon vai myytiinkö se Lotus Carsille?


Eli: jos LC omistaa nykyään myös TL:n, ja omistaa jo edes jotakin geniin tallista niin ok, onhan tuo sitten jatkumo legendaariselle tiimille.
jos taas ei, niin ei siitä tallista saa Lotusta tekemälläkään.
- Käsittääkseni Lotus Cars ei omista tällä hetkellä tallista osuutta, mikä on kuitenkin ymmärrettävää merkin taloudellisen tilanteen vuoksi.
En odottanutkaan, että Lotus-nimen paluu autourheilun kuninkuusluokkaan tapahtuisi yhdessä yössä täydellisesti ongelmitta.
Oikeaan suuntaan ollaan kuitenkin menossa, näen Renaultin pohjalle rakennettavassa tallissa enemmän potentiaalia kuin Fernandesin, varsinkin nyt kun Kimi saatiin mukaan.
Lotus F1-talli ja Lotus Cars-urheiluautot ovat nyt molemmat taloudellisesti osittain tulevan Espritin menestyksen varassa. Jos tästä Lotukselle tärkeimmästä myyntimallista tulee menestys kuten edellisestäkin Espritistä, pääsee Lotus Cars jaloilleen ja kykenee hankkimaan omistusta F1-nimikkotallistaan. Kuten olen jo todennutkin olen nyt tyytyväinen ja toiveikas nykytilanteeseen; ensi kauden Lotus F1 Team on riittävän aito "Lotus" minulle eikä suuri yleisökään pohdi sen omistussuhteita.

- Tuleeko Renaultista ensi vuonna Team Lotus, vai Lotus Cars?
Lotus Renault GP:stä tulee Lotus F1 Team, muut Renault-merkkiset tuotteet (henkilöautot, kuorma-autot, konjakki - kaikki nykyisin muuten ihan eri firmoja) jatkavat Renault-nimellä.

- Jätettiinkö TL-brändi Tonyn pöytälaatikkoon vai myytiinkö se Lotus Carsille?
Group Lotus bought the rights to the Team Lotus name to ensure it had control over it and to prevent the possibility of a similar dispute occurring in the future.
http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/formula_one/15661185.stm
-Monet kommenttini ovat kieltämättä perustuneet puhtaasti mielipiteisiini, mutta tuo pitäisi olla relevantisti argumentoitu fakta, ainakin, jos BBC:tä voi vielä pitää Brittein saarten totuuden torvena. :frank:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Nyt kun jarnaajat on saatu hiljennettyä oikein isän kädellä, niin muistellaanpa taas Team Lotusta. Tallihan oli erittäin innovatiivinen, suurimpana keksintönä voidaan varmasti pitää maaefektiä. Maaefektiautojen kieltäminen ja turboautojen aikakausi taisivatkin vielä tallin aikoinaan alamäkeen, joka päättyi vuoden 1994 surulliseen loppuun. :dunno:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Nyt kun jarnaajat on saatu hiljennettyä oikein isän kädellä, niin muistellaanpa taas Team Lotusta. Tallihan oli erittäin innovatiivinen, suurimpana keksintönä voidaan varmasti pitää maaefektiä. Maaefektiautojen kieltäminen ja turboautojen aikakausi taisivatkin vielä tallin aikoinaan alamäkeen, joka päättyi vuoden 1994 surulliseen loppuun. :dunno:
Lopullinen alamäki alkoi kun yhteistyö Hondan kanssa päättyi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
muistellaanpa taas Team Lotusta. Tallihan oli erittäin innovatiivinen, suurimpana keksintönä voidaan varmasti pitää maaefektiä.
Ei Lotus maaefektiä keksinyt. Kilpa-autoiluun sen toi Jim Hall jo 60-luvulla. Colin Chapman vain toi sen ykkösiin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13799
Nyt kun jarnaajat on saatu hiljennettyä oikein isän kädellä, niin muistellaanpa taas Team Lotusta. Tallihan oli erittäin innovatiivinen, suurimpana keksintönä voidaan varmasti pitää maaefektiä.
Heh :)
Varmasti
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Itse pitäisi suurimpana keksintönä siivekkeitä (Kohta joku tulee sanomaan että eihän se sitä keksinyt, vaan vain toi sen ykkösiin [Ei tuonut Ferrari, älä päde]).
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Höpö. Kyllähän Chapmanin suurin keksintö oli joko Lotus 25 (monokokki) tai Lotus 49 (moottorin käyttäminen kantavana osana). :alppu:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Lopullinen alamäki alkoi kun yhteistyö Hondan kanssa päättyi.
Kyllähän nuo Judd- ja Lamborghini-sekoilut moottoripuolella alkoivat olla niitä viimeisiä nauloja tallin arkkuun. :dunno:

Ei Lotus maaefektiä keksinyt. Kilpa-autoiluun sen toi Jim Hall jo 60-luvulla. Colin Chapman vain toi sen ykkösiin.
Kieltämättä sanoin tuossa väärin, olen kuitenkin yrittänyt rajata tämän topikin jutut Lotuksesta nimenomaan tuonne F1-puolelle. Lotus siis kuitenkin oli talli, joka toi maaefektin F1:iin ja se oli ainakin osittain menestyksen salaisuus loiston päivinä. :)
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Tuosta maaefektistä, täytyy Lotaria kyllä hieman puolustaa:

Chapmanin idea perustui melkolailla eri periaatteeseen kuin Hall:n.
Hall:n versiossa ilma imettiin auton alta tunnetusti erillisellä moottorilla ja alustan aerodynamiikka oli mitä oli.
Voi verrata käänteisesti toimivaan ilmatyynyalukseen.

Lotus oli varustettu aerodynaamisella pohjalla joka perustui käännetyn siipiprofiilin aiheuttamaan "venturi-ilmiöön", vrt kaasarin kurkku jossa ilmavirtaus kiihtyy kuristimen kohdalla.
Ei erillistä moottoria tms, ja imu (negatiivinen noste) lisääntyy vauhdin eli tarpeen lisääntyessä.
Käytössä nykyään jopa henkilöautoissa (takadiffuusorit, pohjamuotoilu). Briggs & Strattonin imurit a la Brabham & Chapparral puuttuvat vielä :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuosta maaefektistä, täytyy Lotaria kyllä hieman puolustaa:

Chapmanin idea perustui melkolailla eri periaatteeseen kuin Hall:n.
Hall:n versiossa ilma imettiin auton alta tunnetusti erillisellä moottorilla ja alustan aerodynamiikka oli mitä oli.
Jep, Chaparall 2J on se kuuluisa imuriauto, mutta Jim Hall oli jo 1961 kokeillut muotoillulla pohjalla Chapmanin tyyliin (mutta käsittääkseni ilman helmoja). Konsepti ei kuitenkaan vielä tuolloin osoittautunut toimivaksi ja jäi kokeiluksi. Mutta perusperiaate oli keksitty.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jep, Chaparall 2J on se kuuluisa imuriauto, mutta Jim Hall oli jo 1961 kokeillut muotoillulla pohjalla Chapmanin tyyliin (mutta käsittääkseni ilman helmoja). Konsepti ei kuitenkaan vielä tuolloin osoittautunut toimivaksi ja jäi kokeiluksi. Mutta perusperiaate oli keksitty.
Joka keksinnön periaatehan voidaan johdattaa vaikka keskiajalle asti, vaikkapa itse auton:

[Jäljitelmä Da vincin ideasta vieterikäyttöiseksi "itsekulkijaksi" (automobile)]
Mutta kun niin F1-radoilla, kuin niiden ulkopuolellakin ne menestyvät, jotka saavat keksintönsä toimimaan parhaiten KÄYTÄNNÖSSÄ. :frank:
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Jep, Chaparall 2J on se kuuluisa imuriauto, mutta Jim Hall oli jo 1961 kokeillut muotoillulla pohjalla Chapmanin tyyliin (mutta käsittääkseni ilman helmoja). Konsepti ei kuitenkaan vielä tuolloin osoittautunut toimivaksi ja jäi kokeiluksi. Mutta perusperiaate oli keksitty.
ok
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Joka keksinnön periaatehan voidaan johdattaa vaikka keskiajalle asti, vaikkapa itse auton:

[Jäljitelmä Da vincin ideasta vieterikäyttöiseksi "itsekulkijaksi" (automobile)]
Mutta kun niin F1-radoilla, kuin niiden ulkopuolellakin ne menestyvät, jotka saavat keksintönsä toimimaan parhaiten KÄYTÄNNÖSSÄ. :frank:
Da Vinci vaikutti renessanssiajalla, ei keskiajalla.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Da Vinci vaikutti renessanssiajalla, ei keskiajalla.
Totta, mutta saattoihan jo keskiajalla joku hullu täydenkuun aikaan pimeässä luostarin kellarissa hahmotella vaikka lokasuojatonta kilpa-autoa diffuusorilla. :D


No tuo ei nyt ole tämän topikin pointti, vaan esitellä Team Lotuksen historiaa ja sen saavutuksia. Kilpaa ajettaessa ratkaisee se, kuka onnistuu jonkin periaatteen kehittämään pisimmälle, eikä se kuka kokeilee ideaa epäonnistuneesti vaikkapa 5 vuotta aikaisemmin. Merkittävä Lotuksen innovaatio ensimmäisten joukossa oli moottorin siirtäminen kuljettajan taakse. (Joo, tätä ennen rakennetta käytti Cooper ja sitä ennen...) ensimmäisten joukossa F1:ssä
 
Ylös