Lotusteorian alkeet ja 11 muuta vanhaa suosikkia

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13801
Team Lotushan jo tänä vuonna paransi kilpailukykyään selvästi aiemmasta kaudestaan hieman eri nimellä (Lotus Racing). Nyt kun nimi vipataan toiselle porukalle, on realistista odottaa ainakin useita kymmeniä pisteitä samalla kun Caterham-nimiseksi muuttunut talli jatkaa kilpailukyvyn nostamistaan KERSin(kin) voimin. Team Lotuksen suomalaisedustuskin kun jatkuu (Heikki -> Kimi), on suomalaisittain iloinen asia jos menestystä tulee :ahem:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Nyt kun jarnaajat on saatu hiljennettyä oikein isän kädellä,
Haista sinä mursu *piip*! työmatkojen takia jos ei pääse heti kommentoimaan forumille niin johan on hiljennetty oikein jellinekin kädestä :D

Lotus Cars ei edelleenkään omista tallia, eikä siten ole F1-talli. Näin ollen sponsorina toimiminen ei ole millään tavalla Team Lotuksen jatkamista, vaikka kuinka katsoisit asiaa kelta-vihreiden lasien läpi.
Vai olikos Chapmankin vain oman tiiminsä sponsori? Ei, hän hankki itselleen niitä, ei toisinpäin.

Onse vinkee äijä prkl kun brittiläisyys viehättää loputtomiin, silti Malesialaisten omistama, Turkkilaisen johtama yritys kun sponsoroi Geniin tiimiä niin johan se on perusbrittiläinen ikoni isolla B:llä :D
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Haista sinä mursu *piip*! työmatkojen takia jos ei pääse heti kommentoimaan forumille niin johan on hiljennetty oikein jellinekin kädestä :D

Lotus Cars ei edelleenkään omista tallia, eikä siten ole F1-talli. Näin ollen sponsorina toimiminen ei ole millään tavalla Team Lotuksen jatkamista, vaikka kuinka katsoisit asiaa kelta-vihreiden lasien läpi.
Vai olikos Chapmankin vain oman tiiminsä sponsori? Ei, hän hankki itselleen niitä, ei toisinpäin.

Onse vinkee äijä prkl kun brittiläisyys viehättää loputtomiin, silti Malesialaisten omistama, Turkkilaisen johtama yritys kun sponsoroi Geniin tiimiä niin johan se on perusbrittiläinen ikoni isolla B:llä :D
Kiitoksia päivän nauruista, nyt ainakin alushousuni ovat kusenkeltaiset tuosta känkkäränkkä-avautumisestasi! :D

Seurataan vaan lähivuosina, paljonko Lotus Cars hankkii omistusta tallista, eli kuinka aito "Lotus" siitä lopulta tulee.

Reilut 20 vuotta sitten oltiin innoissaan näihin aikoihin, kun Häkä sai tällaisen joululahjan:
http://www.youtube.com/watch?v=j_iCaOYzC3I&feature=player_detailpage#t=111s :)
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Jellinek saa vastaisuudessa keskittyä siihen, että postailee kuvia ja linkkejä edes etäisesti aiheeseen liittyen. Nykyisellään ovat silkkaa chewbacca-puolustusta.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
No yritetäänpä taas jatkaa asialinjalla:
Koskapa Team Lotus siis käytännössä toi maaefektin F1:iin ja se oli osittain tallin menestyksen salaisuus
(nämä kuvat pitäisivät liittyä aiheeseen)

niin voidaanko sitten kärjistetysti sanoa, että Renaultin F1:iin tuoma turboaika romutti Lotuksen menestyksen:

vaikkei Renault tallina itse tuolloin hääppöisesti pärjännytkään.
Renault teki kuitenkin F1:ssä tavallaan sen, minkä Saab rallimaailmassa, toi lajiin turbot, luoden siten lajista superluokan antaen keksinnöllä mahdollisuuden muille merkeille kehittää toinen toistaan nopeampia autoja.
Vuosina 1985-86 Lotus Renaultilla meni ihan kohtalaisesti F1:ssä, en odota vielä ensi kaudella voittoja, mutta viimeistään seuraavalla turboaikakaudella niitä pitäisi alkaa taas herumaan. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No yritetäänpä taas jatkaa asialinjalla:
Koskapapa Team Lotus siis käytännössä toi maaefektin F1:iin ja se oli osittain tallin menestyksen salaisuus

niin voidaanko sitten kärjistetysti sanoa, että Renaultin F1:iin tuoma turboaika romutti Lotuksen menestyksen:
Ei oikeastaan, edes kärjistetysti. Lotuksen ylivoima kesti vain kauden 1978, seuraavalla kaudella muut olivat jo kopioineet maaefektin niin hyvin, että menivät ihan vapaastihengittävilläkin moottoreilla Lotuksen ohi. Jabouille kyllä otti ensimmäisen turbovoitonkin tuolla kaudella, muttei enempää.

Kaksi seuraavaakin kautta meni vielä vapaastihengittävien merkeissä, vaikka joitakin turbovoittojakin saatiin. Lotus rämpi ihan omiaan, turboista riippumatta. Ensin se epäonnistui yrityksessään tuoda täysin siivettömän auton ja sitten se ei saanut kaksirunkoista Lotus 88:a hyväksytettyä FISA:lla. Näistä modifioidut kompromissimallit eivät nekään olleet erityisen kilpailukykyisiä.

1982 odotettiin jo turbojen putsaavan pöydän, ja niin olisi Pironin ja Ferrarin toimesta käynytkin ilman loukkaantumista. Keke vei vielä yhden mestaruuden vapaastihengittäville, jotka edelleen olivat lähtöruudukossa enemmistönä.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ei oikeastaan, edes kärjistetysti. Lotuksen ylivoima kesti vain kauden 1978, seuraavalla kaudella muut olivat jo kopioineet maaefektin niin hyvin, että menivät ihan vapaastihengittävilläkin moottoreilla Lotuksen ohi. Jabouille kyllä otti ensimmäisen turbovoitonkin tuolla kaudella, muttei enempää.

Kaksi seuraavaakin kautta meni vielä vapaastihengittävien merkeissä, vaikka joitakin turbovoittojakin saatiin. Lotus rämpi ihan omiaan, turboista riippumatta. Ensin se epäonnistui yrityksessään tuoda täysin siivettömän auton ja sitten se ei saanut kaksirunkoista Lotus 88:a hyväksytettyä FISA:lla. Näistä modifioidut kompromissimallit eivät nekään olleet erityisen kilpailukykyisiä.

1982 odotettiin jo turbojen putsaavan pöydän, ja niin olisi Pironin ja Ferrarin toimesta käynytkin ilman loukkaantumista. Keke vei vielä yhden mestaruuden vapaastihengittäville, jotka edelleen olivat lähtöruudukossa enemmistönä.
Voipi olla näin, onko tässä havainnollistettu tuota Lotus 88:a

ja mikä tässä "katamaraanissa" oli ideana? :confused:
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Voipi olla näin, onko tässä havainnollistettu tuota Lotus 88:a

ja mikä tässä "katamaraanissa" oli ideana? :confused:
The 88 used an ingenious system of having a twin chassis, one inside the other. The inner chassis would hold the cockpit and would be independently sprung from the outer one, which was designed to take the pressures of the ground effects. The outer chassis did not have discernible wings, and was in effect one huge ground effect system, beginning just behind the nose of the car and extending all the way inside the rear wheels, thereby producing massive amounts of downforce.

Jos tuo olisi toiminut/sitä ei olisi kielletty, niin kuskithan olisivat pitäneet siitä: maaefektien teho ja normaalin jousituksen mukavuus.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
ja mikä tässä "katamaraanissa" oli ideana? :confused:
Katamaraanissa rungot on rinnakkain, Lotus 88:ssa sisäkkäin.

Ulompi runko (keltaiset viivat piirroksessa) oli suunniteltu toimimaan maaefektilaitteena. Helmat oli säännöillä määrätty kiinteiksi, joten ideana oli laskea koko runkoa siten, että helmat viistivät maata. Koska se vei kaiken joustovaran jousista, autoista tuli äärimmäisen epämiellyttäviä ajaa. Niinpä Lotus kehitti toisen, sisemmän rungon (vihreät viivat), jonka sisällä kuski istui ja joka oli erillisjousitettu. Muut tallit protestoivat väittäen rakennetta liikkuvaksi aerodynaamiseksi osaksi ja se meni läpi.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Nyt kun jarnaajat on saatu hiljennettyä oikein isän kädellä, niin muistellaanpa taas Team Lotusta. Tallihan oli erittäin innovatiivinen, suurimpana keksintönä voidaan varmasti pitää maaefektiä. Maaefektiautojen kieltäminen ja turboautojen aikakausi taisivatkin vielä tallin aikoinaan alamäkeen, joka päättyi vuoden 1994 surulliseen loppuun. :dunno:
Jos puhutaan kaupallisista innovaatioista, niin Team Lotus oli edelläkävijä sponsorisopimuksissa, hylkäsi ensimmäisenä kansallisvärit maalatakseen autot sponsorin väreihin. Group Lotus on taas toisenlainen edelläkävijä sponsorisopimuksissa, he ovat ensimmäinen autonvalmistaja, jolla on "oma talli", vaikkeivat he omista osakettakaan tallista, vaan toimivat vain sponsoreina.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jos puhutaan kaupallisista innovaatioista, niin Team Lotus oli edelläkävijä sponsorisopimuksissa, hylkäsi ensimmäisenä kansallisvärit maalatakseen autot sponsorin väreihin. Group Lotus on taas toisenlainen edelläkävijä sponsorisopimuksissa, he ovat ensimmäinen autonvalmistaja, jolla on "oma talli", vaikkeivat he omista osakettakaan tallista, vaan toimivat vain sponsoreina.
Mooses on mooses, mutta bisnes on bisnes!
-Kauppaneuvos Paukku

Rahalla noita talleja pyöritetään, ei olympia-aatteella. :cool:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Lotuksen takaisin tuonnista F1:iin saa jokainen olla mitä mieltä haluaa, mutta, ehkä on parempikin, että nimeä on tuotu takaisin varovasti kokeillen ja tunnustellen eikä kuten niin monella automerkillä (esim. Jaguarilla) valitattevasti on ollut tapana tyyliin "First we take Manhattan, then we take Berlin", eli toisin sanoen panostetaan kaikki käytettävissä olevat rahat siihen, että noustaisiin parissa vuodessa taistelemaan mestaruudesta, jotta voitaisiin sitten mestarina lopettaa huipulta todeten: -Me teimme sen!
Monet kerrat on nähty, miten tällaisille hätäisille projekteille on käynyt. :dunno:
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Lotuksen takaisin tuonnista F1:iin saa jokainen olla mitä mieltä haluaa, mutta, ehkä on parempikin, että nimeä on tuotu takaisin varovasti kokeillen ja tunnustellen eikä kuten niin monella automerkillä (esim. Jaguarilla) valitattevasti on ollut tapana tyyliin "First we take Manhattan, then we take Berlin", eli toisin sanoen panostetaan kaikki käytettävissä olevat rahat siihen, että noustaisiin parissa vuodessa taistelemaan mestaruudesta, jotta voitaisiin sitten mestarina lopettaa huipulta todeten: -Me teimme sen!
Monet kerrat on nähty, miten tällaisille hätäisille projekteille on käynyt. :dunno:
Kimi Räikkösen kuljettajakseen ensi kaudelle pestannut Lotus F1 Team on asettanut itselleen kovat tavoitteet.

Mtv3 sanoi:
Sijoitusyhtiö Genii Capitalin omistama talli aikoo palata takaisin formulasarjan huipulle. Renault'n omistuksessa talli voitti sarjan molemmat mestaruudet kausina 2005 ja 2006.

- Olemme vaihtaneet molemmat kuljettajamme. Se ei ole muodikasta, mutta se kuvastaan Genii Capitalin halua nousta jälleen kärkitalliksi. Suunnitelmamme on voittaa mestaruus seuraavan kahden tai kolmen vuoden kuluessa, kiteytti tallipäällikkö Eric Boullier.
.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Jep, Chaparall 2J on se kuuluisa imuriauto, mutta Jim Hall oli jo 1961 kokeillut muotoillulla pohjalla Chapmanin tyyliin (mutta käsittääkseni ilman helmoja). Konsepti ei kuitenkaan vielä tuolloin osoittautunut toimivaksi ja jäi kokeiluksi. Mutta perusperiaate oli keksitty.
Tästä kerran vielä;

Onko aiheesta jossain päin nettiä tai kirjaa olemassa?

Kun oma kirjallisuuteni tarjoaa Hall:n käännettyä siipiprofiilia vasta vuodelle -66; pohjamuotoilusta en vielä löytänyt juttua.

Silloin sitä käytettiin erillisinä pieninä spoilereina/diffuusoreina jotka oli kiinnitetty suoraan pyörien olka-akseliasetelmiin (pyörän "napa") ja-tai tukivarsiin, toimien siis maaefektiperiaatteella.
Tällä rakenteella spoileri/diffuusori ei häiriintynyt rungon joustosta ja voitiin sijoittaa mahdollisimman lähelle rataa. Teho oli ilmeisesti vaatimaton johtuen mm. pienestä pinta-alasta.

Jk. Pieni selvittely paljasti Hall:n kokeilleen yllättävän paljon aerodynamiikkaa ja tehneen paljon kokeiluja, tämä oli uutta tietoa meikäläiselle :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tästä kerran vielä;

Onko aiheesta jossain päin nettiä tai kirjaa olemassa?

Kun oma kirjallisuuteni tarjoaa Hall:n käännettyä siipiprofiilia vasta vuodelle -66; pohjamuotoilusta en vielä löytänyt juttua.
Tuo faktoidi pohjakokeilusta perustuu englanninkielisen Wikipedian maaefektiartikkeliin. Siinä lähteeksi ilmoitetaan Nye, Doug (1985), Autocourse History of the Grand Prix car 1966 - 1985, Hazleton publishing, ISBN 0-905-138-37-6
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tarkoituksenihan ei ollut väittääkään, että Chapman olisi ollut ensimmäinen, joka olisi tutkinut auton pohjan ilmavirtauksia, Team Lotus kuitenkin käytännössä toi F1:iin maaefekstipohjat, onko siinä jotain kyseenalaistettavaa, jos unohdetaan nyt esim. se Brabhamin "pölynimuri"?

Originally Posted by Mtv3
Sijoitusyhtiö Genii Capitalin omistama talli aikoo palata takaisin formulasarjan huipulle. Renault'n omistuksessa talli voitti sarjan molemmat mestaruudet kausina 2005 ja 2006.

- Olemme vaihtaneet molemmat kuljettajamme. Se ei ole muodikasta, mutta se kuvastaan Genii Capitalin halua nousta jälleen kärkitalliksi. Suunnitelmamme on voittaa mestaruus seuraavan kahden tai kolmen vuoden kuluessa, kiteytti tallipäällikkö Eric Boullier.
Arvasin, että tuo uutinen tuodaan tännekin, no ei siinä mitään, jos ajatellaan, että tässä on nyt jo 2 vuoden ajan tuotu Lotus-nimeä takaisin Formuloihin, niin onhan se ymmärrettävää, jo kahden seuraavan vuoden (eli yhteensä 4 vuoden) päästä on lupa jo menestystä odottaa, varsinkin, kun ei tätä tallia ole tyhjästä perustettu. Nuo tavoitteet tuossa uutisessa ovat kaiketi lähinnä koko ...skan rahoittajan Geniin ja sitä kautta Boullierin asettamia, joten Lotuksen puolella saattavat Bahar ja kumppanit olla maltillisempia projektin suhteen.
Periaatteessahan jokaiselle pitkään toimineelle, mutta nimeään tai omistustaan muuten vaihtaneelle tallille Brawn GP:n kaltainen ihme on mahdollinen, mutta minä yritän ainakin suhtautua tallin menestysodotuksiin realistisen optimistisesti.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Koska Tony Fernandas on nyt luopunut Team Lotus-nimestä ja http://www.teamlotus.co.uk/-osoittesta, kannattaisi Clive Chapmanin mielestäni hankkia tuo domain ja linkittää se omaan sivustoonsa http://www.classicteamlotus.co.uk/default.aspx , jottei vapaaksi jäänyttä osoitetta osta ainakaan kukaan pervo, joka laittaisi sinne vaikkapa jotain Mr Han..*-filmejä. :eek:

*joku taisi joskus saada viikon bannin tällä foorumilla tuollaisen vuoksi :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Koska Tony Fernandas on nyt luopunut Team Lotus-nimestä ja http://www.teamlotus.co.uk/-osoittesta, kannattaisi Clive Chapmanin mielestäni hankkia tuo domain ja linkittää se omaan sivustoonsa http://www.classicteamlotus.co.uk/default.aspx
Kyseinen osoite (domain) ei vapautunut, vaikka Fernandesin pulju sitä lakkasikin käyttämstä. Se on rekisteröity Team Lotus Ventures Limitedille ainakin 2.11.2012 saakka.

Eli kuuluu joko Fernandesille tai Group Lotukselle/Protonille riippuen siitä vaihtoiko kyseinen pöytälaatikkofirma omistajaa nimisovun yhteydessä.

teamlotus.com muuten on Group Lotuksen rekisteröimä osoite/domain.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Arvasin, että tuo uutinen tuodaan tännekin, no ei siinä mitään, jos ajatellaan, että tässä on nyt jo 2 vuoden ajan tuotu Lotus-nimeä takaisin Formuloihin, niin onhan se ymmärrettävää, jo kahden seuraavan vuoden (eli yhteensä 4 vuoden) päästä on lupa jo menestystä odottaa, varsinkin, kun ei tätä tallia ole tyhjästä perustettu. Nuo tavoitteet tuossa uutisessa ovat kaiketi lähinnä koko ...skan rahoittajan Geniin ja sitä kautta Boullierin asettamia, joten Lotuksen puolella saattavat Bahar ja kumppanit olla maltillisempia projektin suhteen.
Periaatteessahan jokaiselle pitkään toimineelle, mutta nimeään tai omistustaan muuten vaihtaneelle tallille Brawn GP:n kaltainen ihme on mahdollinen, mutta minä yritän ainakin suhtautua tallin menestysodotuksiin realistisen optimistisesti.
Eikös Bahari nimenomaan pettynyt, ettei Fernandesin tyylillä päästä heti huipulle. Nimenomaan syyttivät suorituskyvyn puutetta. Joten samoja ajatuksia eli "heti minulle kaikki" -ajattelua myös Baharilla. Toisekseen sponsoreilla on eri tavoitteet kuin tallin omistajilla ;)
 
Ylös