Lunastamatta jäänyt lottovoitto - ja parisataa sivua kukkahattuilua ja muuta kivaa

Mangelo

Well-known member
Noiden tilastojen tulkintaan tarvitaan tieto somalien demografiasta. Mutulla sanon, että se on erittäin paljon kantaväestöä lapsirikkaampi. Silläkin korjaten somalien työhön pääsy on heikkoa.
Eiköhän sekin parissa sukupolvessa tasoitu. Viimeistään siinä vaiheessa kun geeniperimä sekoittuu ja kantahelsinkiläinen on iholtaan vaaleanruskea.

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Missä on sanottu, että kaikki suomalaiset on rasisteja?
Tää ehkä kiertyy nyt takaisin Umayya Abu-Hannan kirjoitukseen. Että jos muutti Suomesta pois siksi kun Suomessa osa ihmisistä on rasisteja, niin taitaa olla jonkinlaista kiertolaisuutta luvassa hänelle jatkossakin. Jos siis muuttaa maasta pois aina kun/jos törmää rasistisesti käyttäytyvään ihmiseen.

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Sijainti
Vantaa
Monet työnantajat ei ota somaleita duuniin. Olen kuullut mun pomonkin sanovan ettei tänne neekereitä palkata.
Minä puolestani olen sellaisessa työpaikassa töissä, jossa suomalaisten jälkeen toiseksi suurin etninen ryhmä on somalit. Heitä tuli varsinkin viime vuosikymmenen puolivälissä paljonkin, kun silloin ei kuulemma saatu suomalaisia työntekijöitä. Ihan ok tekevät duuninsa, mutta se mölinä on toisinaan hyvin rasittavaa. Kenellekkään ei vissiin tule yllätyksenä, että yhtään somalinaista ei ole töissä, vaan kaikki ovat miehiä. Nyt parina viime vuotena on taas alkanut tulla suomalaisia työntekijöitä, pääasiassa nuoria. Mutta romaneita ei ole ollut ensimmäistäkään töissä yli 30 vuoteen.

Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Sekoittaminen tuntuu olevan in, mutta sillä saa helposti aikaan myös turhaa sotkua ja tehottomuutta.

Se ei tarkoita etteikö voisi elää rauhanomaisesti rinnakkain.
Rinnakkain siten, että toisella puolella katua asuu tummaihoiset ja toisella puolella valkoihoiset. Valkoihoisilla on oma kauppansa, koulunsa jne. ja tummaihoisilla omansa, vai?

Monet työnantajat ei ota somaleita duuniin. Olen kuullut mun pomonkin sanovan ettei tänne neekereitä palkata.
Oma entinen pomoni muotoili mielipiteensä: "En mä mikään rasisti ole, mut mun mielestä neekerit ei vaan jotenkin kuulu tänne. Kun suomalaiset on kuitenkin valkoihoisia."

markoj

Custom User
Sä väität aika paljon, joten kerroppa nyt ihan alkuun, että kuka on todistanut tuon ohjelman tekijän valehtelijaksi ja vääristelijäksi ja missä mediassa näin on todistettu.
JSN, oikeuslaitos, hänen ohjelma-aiheistaan oikeasti perillä olevat?

Jos otamme nyt tarkastelun kohteeksi somalit, niin wikipedian mukaan vuonna 2008 heidän työllisyysaste oli 21,7%. Jos oletamme sen nousseen 25 prosenttiin, niin se on siltikin erittäin paljon alhaisempi kuin kantaväestön noin 71% työllisyys. Huoltosuhdekaan ei somaleilla ole kovin kummoinen. Siirtolaisilla on Hesarin mukaan 53 prosentin työllisyys. Et kai tosissaan luule, että alhaisemmalla työllisyysprosentilla kuin kantaväestöllä voidaan saada verokertymää niin paljon, että se kattaisi kulut.

Maahanmuuttoa tulee kehittää siten, että otetaan tänne sellaisia ihmisiä, joista on oikeasti hyötyä. Nyt pitäisi jo päättäjillä ja viranomaisilla olla riittävästi kokemuksia siitä, mitkä ryhmät työllistyvät hyvin ja mitkä vähemmän hyvin ja tehdä johtopäätökset asiasta.
Kuten tässäkin otsikossa usein esimerkein on näytetty, somalialaisten on vaikea työllistyä rasismin takia. Pääsevät lähinnä silloin töihin, kun ketään muuta ei ole saatavilla. Kts. alas ja ylös.

Minä puolestani olen sellaisessa työpaikassa töissä, jossa suomalaisten jälkeen toiseksi suurin etninen ryhmä on somalit. Heitä tuli varsinkin viime vuosikymmenen puolivälissä paljonkin, kun silloin ei kuulemma saatu suomalaisia työntekijöitä. Ihan ok tekevät duuninsa, mutta se mölinä on toisinaan hyvin rasittavaa.

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Sijainti
Vantaa
JSN, oikeuslaitos, hänen ohjelma-aiheistaan oikeasti perillä olevat?
No nyt linkkiä kehiin. Tai vaihtoehtoisesti lähde sille kuka ja missä on todennut väittämäsi asian. Mä luotan, että sä löydät lähteen väitteellesi.

Kuten tässäkin otsikossa usein esimerkein on näytetty, somalialaisten on vaikea työllistyä rasismin takia. Pääsevät lähinnä silloin töihin, kun ketään muuta ei ole saatavilla. Kts. alas ja ylös.
Helsingin kaupungin maahanmuuttoasiain johtaja Annika Forsanderilta kysyttiin näin.

Tilastokeskuksen tietojen mukaan esimerkiksi Suomessa asuvien Etiopian kansalaisten työttömyysaste on vain 8,2%, siis pienempi kuin väestön keskimäärin. Ghanan kansalaisten työttömyysaste on 8% ja Kenian kansalaisten vain 4%. Koska pidätte selvänä, että somalien huikeat työttömyysluvut johtuvat työnantajien asenteista eivätkä somaleista itsestään, haluaisin kuulla asiantuntija-arvionne siitä, miksi työnantajat haluavat syrjiä juuri somaleja mutta eivät muita afrikkalaisia.
Ei osannut vastata tuohon, vaikka on oikein johtaja. Osaatko sinä markoj vastata tuohon miksi juuri somaleja haluttaisiin syrjiä, mutta ei muita afrikkalaisia.

markoj

Custom User
No nyt linkkiä kehiin. Tai vaihtoehtoisesti lähde sille kuka ja missä on todennut väittämäsi asian. Mä luotan, että sä löydät lähteen väitteellesi.
Hei nero, maailman tiedosta ei ole ku pieni osa linkattavissa. En ole katsonut MOTia vuosiin, enkä tiedä ketkä sitä nykysi edes tekevät. Tuon jutun takana kuitenki Backman

Backman, Virtanen, Korola -sakin (saattaa siinä olla muitakin) tapa käsitellä asioita on äärimmäisen epärehellinen. Joka ainoassa MOT:n ohjelmassa noiden sankareiden taholta, jossa on käsitelty ympäristö-, eläinsuojeluasioita tai ilmastonmuutosta on ohjelma syyllistynyt vääristelyyn, agendaan epäsopivien asioiden pimittämiseen ja suoranaiseen valehteluun. Valehteluun siinä mielessä, että he käyttävät moneen kertaa vääriksi ja virheellisiksi todettuja ja heille suoraan oikaistuja väittämiä yhä uudelleen.

He siis päättävät ensin mitä he haluavat ohjelmassaan osoittaa ja sitte kasaavat huterat perusteet väittämälleen. Sama metodi on myös realistiälykköjen suosiossa.

Tuossa muutama linkki kuitenki, joista käy kovin hyvin selville tuo kuvaamani tapa tehdä juttuja.

http://www.helsinki.fi/~ihanski/metsa.html#MOT
http://www.co2-raportti.fi/index.php?page=blogi&news_id=1635
http://tuukkasimonen.blogspot.fi/2009/12/mot-ilmastogate.html

Ellei noi riitä sulle tämän kysymyksen tiimoilta niin saat pyytää joukahaiselta lisää.

Tuon ja muutaman muun seikan takia mulla ei ole kovinkaan isoa syytä uskoa, että sama vääristely, pimittäminen ja valehtelu ei koskisi kaikkia näiden sankareiden tekemisiä.

markoj

Custom User
Helsingin kaupungin maahanmuuttoasiain johtaja Annika Forsanderilta kysyttiin näin.

Ei osannut vastata tuohon, vaikka on oikein johtaja. Osaatko sinä markoj vastata tuohon miksi juuri somaleja haluttaisiin syrjiä, mutta ei muita afrikkalaisia.
Tuohon vastaamiseen tarvis tietoa somalialaisten ja toisaalta etiopialaisten ja ghanalaisten demografiasta, muuttoajankohdasta, syistä muuttoon ja paljon muutakin.

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Sijainti
Vantaa
Okei. Sitä en kiistä, etteikö toimittajat noissa esim. ilmastoasioissa voisi olla väärässä. Pointti oli mulla se, että kun tuossa MOT -ohjelmassa arvioitiin kustannuksiksi satoja miljoonia euroja vuodessa, niin jos se on väärä arvio, niin silloin pitäisi itse pystyä esittämään parempi arvio. Miten paljon tarkalleen lienee mahdoton arvioitava, mutta summa on huomattava. Ja osa rahoista on täysin hukkaanheitettyä.

Tähän olisi yksinkertainen ratkaisu, muutetaan sosiaaliturva asumisperusteisesta kansallisuusperusteiseksi. Silloin tänne hakeutuisivat sellaiset maahanmuuttajat, joista on oikeasti hyötyä yhteiskunnalle. Suomella ei ole varaa olla koko maailman sosiaalitoimisto.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/254922/Turku+yritti+salata+tutkimuksen++maahanmuuton+kustannuksista

Turussa tulee kustannuksia 37 miljoonaa vuodessa. Kun pelkästään Turussa tulee tuon verran kustannuksia vuodessa, on helppo uskoa MOT-ohjelmassa esitettyihin satoihin miljooniin.

Viimeksi muokattu:

markoj

Custom User
Miksi persujen ss-osaston kansanedustajat eivät ole tehneet tai teettäneet selvityksiä noista asioista, kun heillä siihen oisi vallan hyvät mahdollisuudet?

Mangelo

Well-known member
Tuohon vastaamiseen tarvis tietoa somalialaisten ja toisaalta etiopialaisten ja ghanalaisten demografiasta, muuttoajankohdasta, syistä muuttoon ja paljon muutakin.
Kyllähän noissa on selkeä ero ihmisten temperamentissa ja luonteessa. Itse en tunne neekereitä, mutta somalit vaikuttavat keskimäärin aika holtittomilta hulivilityypeiltä, ja jotkut sysimustat afrikkalaiset aika synkeämielisiltä. Etiopialaiset kristityt melkein normi eurooppalaisilta.

Kai jokainen työhönottaja jollain tavalla pyrkii arvioimaan tekijäehdokkaita omilla kriteereilleen ja kenen vastuulle homman mieluiten antaa. Ihan hyvin on mahdollista että jonkin rodun eikun ryhmän edustajat vakuuttavat keskimäärin vähemmän.

Viimeksi muokattu:

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Sijainti
Vantaa
Miksi persujen ss-osaston kansanedustajat eivät ole tehneet tai teettäneet selvityksiä noista asioista, kun heillä siihen oisi vallan hyvät mahdollisuudet?
Kyllähän selvityksiä on pyydetty.

http://hemmokoskiniemi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/31063-maahanmuuton-kustannukset-selviksi-veroprosentti-5

http://olliimmonen.net/108.html

http://yle.fi/uutiset/kansanedustaja_lindstrom_maahanmuuttajien_kustannukset_seurantaan/6170130

http://www.verkkouutiset.fi/index.php/kotimaa/981-kotimaa/42193-maahanmuuton-kulut-300-miljoonaa-euroa-vuodessa

Vikassa linkissä oleva luku 290 miljoonaa on varmaankin aika lähellä oikeaa lukua.

markoj

Custom User
Aika surkeita viritelmiä pääosin ja sotketaan lasten koulutusmenoja ym. asiaan. Luku-, kirjoitus- ja ammattitaidottomaksi kersat pitäs jättää? Yhdessä vähän yritystä.

Se tuntuu olevan tuo humanitäärinen maahanmuutto se eniten teitä närästävä asia ja toisaalta olette sitä mieltä, että kaikki ulkomaanapu pitäisi lakkauttaa.

Suomen pitäs siis lakata ottamasta kiintiöpakolaisia ainoana rikkaana teollisuusmaana ja turvapaikanhakijoille kans stoppi ainoana rikkaana teollisuusmaana. Samalla kaiketi lakkautettas ulkomaanapu ainoana rikkaana teollisuusmaana. Johan se paikka taivaassa aukeais.

Mun mielestä on ok tutkia onko noissa jotain kohtuuttomuuksia tai toimimattomia mekanismeja ja korjata ne, mutta noista muutamasta yllä mainitusta mä en ole valmis luopumaan. Meidän pitää auttaa hädässä olevia niin täällä, kuin maailmallakin, koska meillä nyt vaan on vara siihen. Nää on summat lillukanvarsia tässä konkurssissa ja kun se konkurssi tulee niin me ei olla siitä eniten kärsiviä vaan paljolti nuo samat ihmiset joista on kyse tässä keskustelussa. Meillä on senkin jälkeen jotenkin toimiva yhteiskunta, mitä useimmissa noiden ihmisten kotimaissa ei ole.

Jos teillä ei oo jotain kovin erikoista niin saatte jatkaa keskenään.

Laitan tuohon loppuun vielä kuvan (2007) niistä maista, jotka kantavat suurimman vastuun pakolaisista.

Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Hei nero, maailman tiedosta ei ole ku pieni osa linkattavissa. En ole katsonut MOTia vuosiin, enkä tiedä ketkä sitä nykysi edes tekevät. Tuon jutun takana kuitenki Backman

Backman, Virtanen, Korola -sakin (saattaa siinä olla muitakin) tapa käsitellä asioita on äärimmäisen epärehellinen. Joka ainoassa MOT:n ohjelmassa noiden sankareiden taholta, jossa on käsitelty ympäristö-, eläinsuojeluasioita tai ilmastonmuutosta on ohjelma syyllistynyt vääristelyyn, agendaan epäsopivien asioiden pimittämiseen ja suoranaiseen valehteluun. Valehteluun siinä mielessä, että he käyttävät moneen kertaa vääriksi ja virheellisiksi todettuja ja heille suoraan oikaistuja väittämiä yhä uudelleen.

He siis päättävät ensin mitä he haluavat ohjelmassaan osoittaa ja sitte kasaavat huterat perusteet väittämälleen.
Noinpa! Oon tästä aikaisemminkin sauhunnut täällä, mutta menköön taas. Eli mun kirjoissa meni MOTin uskottavuus täysin silloin aikoinaan kun tuli se metallin kaikkinaisesta saatanallisuudesta ja pahuudesta ja ties mistä mesonnut MOTin jakso. Sellaista kun näkee, niin ei sille vaan mahda mitään, että jatkossa ohjelman nimen lehdestä lukiessa tulee ensimmäisenä mieleen ajatus, että: "Toi on nyt sitten taas varmaan jotain vääristeltyä agendapaskaa!".

jjv

Arschloch
Yhä useampi maahanmuuttaja työskentelee johtotehtävissä

Ulkomailta muuttaneet etenevät työelämässä, mutta eivät ongelmitta.

Yhä useampi maahanmuuttaja työskentelee johtotehtävissä, asiantuntijana tai toimihenkilönä.

- Maahanmuuttajia on muilla kuin matalapalkka-aloilla paljon enemmän kuin yleisesti luullaan, sanoo maahanmuuttopolitiikan asiantuntija Riitta Wärn Elinkeinoelämän keskusliitosta.

EK:n jäsenyritysten ulkomaalaisista noin kolmannes toimii asiantuntijoina tai toimihenkilöinä. Vain pari prosenttia on edennyt johtopaikoille, mutta Wärnin mukaan määrä kasvaa. Hän ei usko, että maahanmuuttaja törmää väistämättä urallaan lasikattoon.

- Kun korkeakoulutettu maahanmuuttaja pääsee töihin, hän voi kivuta nopeastikin ylemmille portaille ja edetä työpaikasta toiseen.

Samaa mieltä on somalitaustainen, 90-luvulla Suomeen saapunut Abdirizak Hassan Mohamed. Hänen mielestään yritykset kantavat aiempaa enemmän vastuuta työilmapiiristä.

Toisaalta hän on huomannut, että yleinen suhtautuminen maahanmuuttajiin vaihtelee taloussuhdanteiden mukana.

- Ennakkoluulot vahvistuvat aina, kun taloustilanne heikkenee.

Mohamed ei koe, että hän olisi kohdannut suuria ongelmia työllistyä. Vastaanottokeskusvuoden jälkeen hän työskenteli opettajana ja opiskeli kauppatieteiden maisteriksi. Ura urkeni muun muassa asiantuntijana Metsäteollisuus ry:ssä ja ulkoministeriössä. Nyt hän työskentelee Kirkon ulkomaanavussa ja valmistelee väitöskirjaa johtamisesta.

"Suomalaiset luottavat tuttuihin"

Vaikeinta on löytää ensimmäinen työpaikka. Pahimmillaan ulkomainen nimi voi estää pääsyn haastatteluun. Mohamed tuntee monia maanmiehiä, jotka ovat lähettäneet kymmeniä tai satoja työhakemuksia ilman vastausta. Parhaimmillaan kansainvälisyys avaa ovia.

- Ei ole yhtä suomalaista tapaa suhtautua maahanmuuttajiin, hän selittää.

Afganistanilaissyntyiselle lääkärille Malarai Rahimille työllistyminen oli pitkä prosessi. Hän tuli Suomeen vuonna 2000 kiintiöpakolaisena.

- Minulla oli hyvin vaikeaa kielen kanssa alkuvaiheessa, kertoo Seinäjoella lääkärinä työskentelevä Rahim.

Lääkärin paperit entisestä Neuvostoliitosta eivät sellaisenaan käyneet Suomessa. Pätevyys vaati useiden ei-suomenkieliselle haastavien tenttien läpäisyä, työharjoitteluja ja kielen oppimista.

Pakolaisneuvonnan juristin Husein Muhammedin mukaan moni korkeakoulutettu maahanmuuttaja painii vastaavien asioiden kanssa.

- Usein tuntuu siltä, että maahanmuuttajalta vaaditaan parempaa kielitaitoa kuin olisi tarpeen. Muualla hankittua tietoa ei välttämättä osata edes arvostaa.

Korkeakoulutetuilla aloilla verkostot ovat rekrytoinneissa arvossaan.

- Suomalaisilla on omat verkostot. Suuri osa työpaikoista täytetään niiden ja tuttujen kautta.

Solvaukset tuntemattomilta

Vuoden pakolaisnaiseksi viime vuonna valittu Rahim ei koe kohdanneensa syrjintää työelämässä. Rasistisiin purkauksiin törmää muualla kuin työyhteisöissä. Ne ovat tuntemattomien solvauksia ja raivokohtauksia kadulla.

Usein kommentti liittyy siihen, että pakolaiset eivät ole töissä ja elävät "veronmaksajien rahoilla".

- Eräs vanha nainen suuttui minulle, kun avasin hänelle oven ja sanoi, että Suomessa on liikaa ulkomaalaisia. Hän muuttui eri ihmiseksi, kun kerroin olevani töissä, Rahim kuvailee.

Abdirizak Hassan Mohamed sanoo, että joskus kadulla huudetaan neekeriksi tai ilkutaan siististi pukuun pukeutunutta mustaa miestä.

- Silloin muistutan itselleni, että tämä ihminen ei tunne minua.

STT
Kehtaavatkin mainita kuulleensa solvauksia, vaikka kiitollisia pitäisivät olla, kun töihinkin päässeet.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Vaikeinta on löytää ensimmäinen työpaikka. Pahimmillaan ulkomainen nimi voi estää pääsyn haastatteluun. Mohamed tuntee monia maanmiehiä, jotka ovat lähettäneet kymmeniä tai satoja työhakemuksia ilman vastausta.
Ainoa oikea johtopäätös, että se johtuu nimestä. Tokihan hakemus ei voi olla huono.
Lääkärin paperit entisestä Neuvostoliitosta eivät sellaisenaan käyneet Suomessa. Pätevyys vaati useiden ei-suomenkieliselle haastavien tenttien läpäisyä, työharjoitteluja ja kielen oppimista.

Pakolaisneuvonnan juristin Husein Muhammedin mukaan moni korkeakoulutettu maahanmuuttaja painii vastaavien asioiden kanssa.

- Usein tuntuu siltä, että maahanmuuttajalta vaaditaan parempaa kielitaitoa kuin olisi tarpeen. Muualla hankittua tietoa ei välttämättä osata edes arvostaa.
On se vaan helvetin ikävää kun lekurilta vaaditaan paikallinen kieliosaaminen ja yhtenevä koulutustaso. Rasismia.

Abdirizak Hassan Mohamed sanoo, että joskus kadulla huudetaan neekeriksi tai ilkutaan siististi pukuun pukeutunutta mustaa miestä.

- Silloin muistutan itselleni, että tämä ihminen ei tunne minua.
Vielä parempi olisi muistuttaa, ettei onneksi tunne sitä pöljää jonka elämäntehtävä on huutaa kadulla neekeriksi.

Örfil

Guest
Yhä useampi maahanmuuttaja työskentelee johtotehtävissä

Kehtaavatkin mainita kuulleensa solvauksia, vaikka kiitollisia pitäisivät olla, kun töihinkin päässeet.
Mun paras pomo Nokian aikana oli kiinalainen nainen. Olemme vieläkin silloin tällöin yhteyksissä mailitse. Tämä maahanmuuttajakeskustelu on aivan liikaa keskittynyt sinne assan maleksijoitten ja siivojatason keskusteluihin kun samalla maahan tulee erittäin päteviä ja asiansa osaavia ihmisiä rajojemme ulkopuolelta.

Minusta on ollut todella hienoa työskennellä ympäristössä, jossa on monikulttuurinen työyhteisö. Ainoa pulma on ollut että ulkomaalaiset ei ymmärrä että meillä on nälkä jo 10:30 ja silloin on pakko päästä safkalle :D
Palsuja EI SAA siis lykätä ajalle 10:30-11:00.