Luonnon ihmeellisyydet, -ilmiöt, -uutiset ja jutskat

jjv

Arschloch
Talitiainen tuli tänään sisälle halliin. Yritin olla ituhippikettutyttö, avoin ison oven ja sammutin valot. Oven suljettuani alkoi sirkutusta kuulua kahdesta suunnasta. Maanantaina löytynee taas tirppoja lepäämässä koivet kohti kattoa. Talitintit ovat ääliöitä.

Sijainti
Oslo
Mahtavaa, 007!

Tosin kuten kommenteissakin oli, niin ei ollut tietenkään ensimmäinen kerta vastaavia tehtäviä ratkoessa. (eli toki 007 on jonkin verran harjoitellut, mutta silti...)
Juontaja sanoi että linnulla oli kokemusta vain yksittäisistä kohteista tehtäväsarjassa. Hieman tarkemmin tuo olisi tietysti pitänyt kertoa.

Vesku

Maatalousneuvos
Uskommattoman upea haloilmiö P-Savossa!!!
En ole ennen nähnyt, ja tuskin tulen näkemään toiste!!
Voi kun osaisi kuvata. Nämä ovat vaan kalpea aavistus.

Tuollaisia näkyy talvella silloin tällöin. Mutta kesällä...

Halon "päällä" "sateenkaari", samoin ainakin toisella sivulla lasketui maahan.

Valokehä kiersi koko taivaankannen, siis 360 astetta. Taisi olla kaksi "sivuaurinkoa" -siis kirkkaapaa aluetta- molemmin puolin.
Tämä on auringon vastasuunnasta, siinäkin vielä upeita taittoja!

Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
On hienoja kuvia. Nyt kehotan kyllä lähettämään otokset Ursaan. Siellä on oma jaos näille haloilmiöille yms. ja voivatten olla kiinnostuneita.

Kerran olen nähnyt hieman himmeät sivuauringot (2 kpl) mutten tollaisia. Aika upeet kuvat ja nuo kaikki, vasta-auringolta näyttää tuo kolmoskuvan kaarien yhtymäkohta?

Edit:
Kuva 1:
Tuo näyttää äkkiseltään Parryn kaarelta tuo ykköskuva sekä 22 asteen ylläsivuava kaari. Samoin sivikset 2 kpl
Kuva 2: zeniitinympäristön kaari
Kuva 3: horisonttirengas ja vasta-aurinko, nuo kaksi muuta kaarta mulle tuntemattomia

Bongailin noita + muita sääilmiöitä joskus ennen internettiä, mutta se jäi kun forumi keksittiin ;)

Viimeksi muokattu:

Vesku

Maatalousneuvos
On hienoja kuvia. Nyt kehotan kyllä lähettämään otokset Ursaan. Siellä on oma jaos näille haloilmiöille yms. ja voivatten olla kiinnostuneita.

Kerran olen nähnyt hieman himmeät sivuauringot (2 kpl) mutten tollaisia. Aika upeet kuvat ja nuo kaikki, vasta-auringolta näyttää tuo kolmoskuvan kaarien yhtymäkohta?

Edit:
Kuva 1:
Tuo näyttää äkkiseltään Parryn kaarelta tuo ykköskuva sekä 22 asteen ylläsivuava kaari. Samoin sivikset 2 kpl
Kuva 2: zeniitinympäristön kaari
Kuva 3: horisonttirengas ja vasta-aurinko, nuo kaksi muuta kaarta mulle tuntemattomia

Bongailin noita + muita sääilmiöitä joskus ennen internettiä, mutta se jäi kun forumi keksittiin ;)
Niinkuin sanoin, varsin kalpeita ovat mun kuvat. On niitä toki enemmänkin ja jokunen 360 asteen videopyyhkäisy. Laatu harmittavasti hieman heikko pokkarilla. Pitäisi olla varmaan jalusta, joku kalansilmäobjektiivi, suotimia tai hyvä kuvankäsittelyssä yms.
Ursan sivuilla on jo paljon upeita kuvia. Siellä on myös nimetty ylläpidon puolelta noita eri haloja.
Käykää katsomassa! Mm Petri Tikkasella. ( toinen kuva halosarjassa, saattaa muuttua, kun laittelee ehkä lisää..)

http://www.taivaanvahti.fi/observations/browse/pics/529554/observation_start_time

Lueskelin netistä sellaisen pikakurssi haloista...Kolmoskuvassa lie jotain Wegenerin vasta-aurinkokaaria, se lie tosi harvinainen ja samoin täysi horisonttirengaskin, kuten 120 asteen sivuauringot.

Viimeksi muokattu: