M/S Estonia 10v.

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Oli se muuten kammottava aamuyö. Itsehän tietysti valvoin jo muutenkin ja sitten radiosta alkoi tulla tuollaisia uutisia. Yö oli synkkä ja pelottavan pimeä täällä kuivalla maallakin - saati sitten merellä. Olen 'avovesikauhuinen' ja Estonian tragedia lisäsi pelkoa entisestään. :frown:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Joo katsoinkin aiheesta yhden dokkarin, missä Estonian matkustajat kertoivat tunnoistaan. Turman syy oli kaikessa yksinkertaisuudessaan varmastikkin inhimillinen virhe. Liian kova vauhti kovassa aallokossa yhdistettynä heikkoon keulaporttiin ja kokemattomaan henkilöstöön. Kukaan ei antanut hälytystä ja opastanut pelastusveneiden käyttöä.

:frown:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Itse olin tapahtuman aikaan 6. luokalla. Heräsin just kouluun, kun äiti kertoi mitä oli yöllä jo radiosta kuullut. Huomenta Suomen välityksellä sain itse viimeiset tiedot. Eräänlainen kammo tuli minullekkin hetkeksi matkustaa avomerellä. Oltiin perheen kanssa vuosi sen jälkeen Silja Europalla, eikä tullut kyllä uni helposti silmään.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Mites paljon pelastutoimille olisi jäänyt aikaa, jos ne olisi aloittanut ajoissa - eli silloin kun joku älysi, että pohjaan mennään.

Muistan tuon aamun, kun kämppis huuti ovelta, että matkusjalautta on uponnut.. pidin sitä huonona vitsinä. Tottahan se oli ja uutistenlukijatkin olivat mustissa heti aamusta alkaen.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758


Tästä kuvasta tulikin mieleeni se kun Estonia seilasi vielä Suomessa väliä Vaasa-Uumaja. Silloin paatti tunnettiin nimellä Wasa King. Itse mentiin Uumajaan silloin huomattavasti pienemmällä Wasa Queenilla.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
patriot sanoi:
Joo katsoinkin aiheesta yhden dokkarin, missä Estonian matkustajat kertoivat tunnoistaan. Turman syy oli kaikessa yksinkertaisuudessaan varmastikkin inhimillinen virhe. Liian kova vauhti kovassa aallokossa yhdistettynä heikkoon keulaporttiin ja kokemattomaan henkilöstöön. Kukaan ei antanut hälytystä ja opastanut pelastusveneiden käyttöä.

:frown:
Miehistön kokemukseen en ota kantaa kun siitä ei minulla tietoa ole. Pelastusveneitä ei voinut käyttää kun laiva kallistui niin äkkiä ettei niitä ollut mitään mahiksia laskea. Eikä niitä ole muutenkaan tarkoitettu matkustajien operoitavaksi joten sinällään mitään opastusta ei tarvita.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Niin mitä oon näitä juttuja lukenut ja kuullut niin miehistö oli aika kokematonta. Se näkyi mm. siinä, että laivan nopeutta ei laskettu, vaikka myrsky oli tavallista kovempi. Suurin syy onnettomuuteen oli kuitenkin heikko keulaportti. Oliko sen tarkastaminenkin jäänyt vähemmälle? Varustamohan tämän kiisti, mutta. Kyllä miehistön olisi pitänyt jonkunlainen hälytys antaa heti kun saivat tietää mistä oli kyse. Monet eivät tajunneet mistä oli kyse, vaikka laiva kallistui. Miksi hälytystä ei annettu, vai oliko siinäkin sitten joku tekninen häikkä. Tiedä sitten... Mutta toki aika vähän siinä oli tehtävissä. Kun paatti upposi lähes vartissa...
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Tokkopa olisi hälyytys paljon auttanut. Sen jälkeen kun keulaportti repesi irti niin mitään ei ollut tehtävissä ja ihmisten elinaika oli laskettavissa minuuteissa.

Pakokauhu on varmaan ollut melkoinen ja kaikki jotka vähänkin ovat tajunneet asian laidan ovat pyrkineet keinolla millä hyvänsä kannelle. Pelastusveneitä ei Titanic maisesti tietysti ollut kaikille ja tilanteen kehittymisnopeus teki järjestelmällisen pelastautumisen mahdottomaksi. Ne jotka selvisivät saivat elämän lotossa seisemän oikein sillä kertaa.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Itse muistan kun tuona aamuna nukuin hieman pommiin, heräsin vasta 10min ennen koulun alkua. Kauhialla kiiruulla kouluun, ei siinä ehtiny telkkaa avata. Koulussa sitten koko totuus paljastui, oli aika ikävä päivä. Katseltiin telkkaa miltei koko päivä ja koitetiin jotain tehtäviä siinä tehdä. Helsingin sanomien kuukausiliitteessä oli ihan hyviä kertomuksia Estoniasta selvinneistä ihmisistä.

Noin kuukausi onnettomuuden jälkeen syyslomalla mentiin vanhempien kanssa Silja Europalla Tukholmaan päiväksi. Menomatkalla joku huuteli juovuksissa "meideimeidei, valitettavasti joku on oksentanut autokannelle, keulaportit auki kiitos" Tuo tilanne on kyllä jäänyt elävästi mieleeni, ei ollut kivasti huudettu.
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Olin itse Estonian upotessa juuri aloittanut 7.luokan ja kaverini isä oli siihen aikaan Puolustusvoimien tiedotuspäälikkö, hänelle oli soitettu puhelimitse kotiin kello 1.55 että Saaristomerellä on ehkä uponnut matkustajalaiva. Älä kerro vielä mitään julkisuuteen, tiedotetaan tästä vasta puolen tunnin päästä. Sanoi puhelimessa esimies pääesikunnan päälikkö kenraaliluutnantti Gustav Hägglund. Koko yönä siinä perheesä ei isä saanut nukutuksi ja syy selvisi koko kansalle seuraavana aamuna.

Oli se sellainen shokki että ei tämä ole mahdollista, keli oli kurja jo sen edellisen päivän ja koko alkuviikon. Estoniaa ei ollut rakennettu avomerialukseksi se oli alunperin ollut saariston suojissa kulkeva alus.

Seuraavana päivänä tuntui todella pahalta katsoa pelastustöitä televisiosta ja ajatella että tälläinen on yleensä mahdollista. Koko päivä katsottiin televisiosta kun merivoimien pelastushelikopterit tekivät työtään hyiseissä säässä ja sateessa. Kyllä se päivä oli kauhea ja kamala. Yhtä kamala kuin Toukokuun 18 1995

Kotkalainen aikanaan Finn-Balticista pelastunut Olli Lommi on varmasti yksi eniten Estonian mukana omaisiaan menettäneiden tuskaa ymmärtäneistä. Lommi oli mukana joulukuussa 1990 kun Työntöaluksen ja Proomun yhdistelmä Finncarriersin omistama 157-metriä pitkä työntöaluksen ja proomun yhdistelmä Finn-Baltic kaatui Hangon edustalla, silloin onnettomuuden aiheutti proomun malmilasti joka kastui ja pääsi myrskyisässä säässä liikkumaan. Lommi totesi viikko Estonian jälkeen, "kai siinä tv:stä tilanteen toivottomuuden nähtyäni muutaman kerran kirota päräytin." Hän oli juuri toipunut takaisin työkuntoon satamiin valvomaan lastausta ja sen suunnittelua, oltuaan välillä poissa työelämästä yli kaksi vuotta. Sen tapahtuman jälkeen sittemin Merikapteeniksi ylennetty Olli Lommi ei ole kyennyt työskentelemään merellä. Hänen elimistönsä ei vain enää kestä merellä työskentelyä. Yhden kerran hän on käynyt työristeilyllä Ruotsissa, mutta kokemus oli epämiellyttävä.
 
Viimeksi muokattu:

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
holvius sanoi:
Pakokauhu on varmaan ollut melkoinen ja kaikki jotka vähänkin ovat tajunneet asian laidan ovat pyrkineet keinolla millä hyvänsä kannelle. Pelastusveneitä ei Titanic maisesti tietysti ollut kaikille ja tilanteen kehittymisnopeus teki järjestelmällisen pelastautumisen mahdottomaksi. Ne jotka selvisivät saivat elämän lotossa seisemän oikein sillä kertaa.
Raportista selviää että siellä oli todella paljon porukkaa jotka olivat menneet ihan jumiin ja jääneet apaattisina istumaan käytäviin tms. eivätkä pyrkineet edes pelastautumaan. Noita pelastusvenepaikkoja ei muuten missään sopimuksissa vaadita olevan koko matkustajamäärälle. Ei vaadittu silloin eikä vaadita nykyäänkään ja kuten todettua niin niitä ei voinut tuossa tilanteessa käyttää. Paukkulauttoja sensijaan on yllinkyllin ja niillä evakuointi hoidetaan pääasiallisesti.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
160581 sanoi:
Olin itse Estonian upotessa juuri aloittanut 7.luokan ja kaverini isä oli siihen aikaan Puolustusvoimien tiedotuspäälikkö, hänelle oli soitettu puhelimitse kotiin kello 1.55 että Saaristomerellä on uponnut matkustajalaiva.
Aika hyvin tiedotettu, kun se upposi n. klo 1.52 ja tästä meni vielä aika paljon aikaa ennenkuin tiedettiin, että Estonia oli tosiaan uponnut, eikä vain merihädässä.

Itse kuulin skannerista siinä kahden ja kolmen välillä suurinpiirtein seuraavanlaisen keskustelun, kun pelastutoiminnan johdossa olevat tahot kommunikoivat: ääni a: "Nyt on piru merrassa!!! ääni b: "Ei PERKELE....onkse uponnut?".
Tuota keskustelua seurasi vaihe, jolloin radiokanavilta ei kuulunut yhtikäs mitään. Ei edes poliisitaajuuksilta. En tiedä miten pelastustoiminnassa kommunikoitiin, mutta skannerilla se ei ollut seurattavissa.
 
Viimeksi muokattu:

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
En tiedä mikä vaisto sai minut avaamaan TV:n kyseisenä aamuna? Yleensä riitti Hesarin ja Ilkan selailu mutta kyseisenä aamuna avasin TV:n. Järkyttävä aamu.
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Muistan sen päivän vieläkin. Yöllä oli ollut järkyttävä myrsky ja muistan onnettomuutta edeltävänä iltana ajatelleeni, että merellä ei ole kovin kiva olla. Aukaisin unisena radion sängyn vierellä juuri ennen seitsemän radiouutisia. Uutisten tunnusmusiikin jälkeen tuli huomiotaherättävän pitkä tauko ja siitä jo tiesi, että jotain poikkeuksellista oli tapahtunut. Sen jälkeen alettiin lukea tuota järkyttävää uutista.

Sen jälkeen tuli jotenkin epäuskoinen olo, kun sitä (naiivisti) mietti, että laivojahan kyllä uppoaa Bangladeshissa ja Filippiineillä mutta että Itämerellä... pakkohan se oli sitten uskoa ja Huomenta Suomessakin oli sitten suoraa kuvaa aiheesta. Koko päivä meni koulussa sitten jotenkin koko juttua miettiessä ja olihan se kaikkien puheenaihe. Jos minulta kysyy, mitä jäi mieleen 90-luvusta, niin kyllä se varmasti on laman ohella juuri Estonia.

Aina kun käyn kävelemässä tai juoksemassa pitkin meren rantaa, mieleen tulee Estonian uppoaminen. Tämä siitä huolimatta, ettei yhtään sukulaista tai tuntemaani ihmistä menehtynyt onnettomuudessa. Käyn silti risteilyillä ihan niinkuin ennenkin.

Ylen toiminnasta jäi mieleen silloisen (ja myös nykyisen) Tallinnan kirjeenvaihtajan Ulla-Maija Määttäsen älyvapaat kysymykset noin viisivuotiailta lapsilta, joiden omaisia kuoli. "Miltä nyt tuntuu, kun oma äiti on kuollut?" Uskomaton pölvästi. :thumbdown
 
Viimeksi muokattu:

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Järkyttävä onnettomuus. Muistan miltä tuntui katsella onnettomuuspaikalta otettuja valokuvia ja tv-kuvaa onnettomuuden jälkeen. Omassa perheessä lomaristeilyt jäivät sen jälkeen pitkäksi aikaa tekemättä, vaikka aiemmin ne olivat olleet yleisiä.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Iso hatunnosto laivojen kapteeneille, miehistölle, pintapelastajille ja kaikille muille jotka olivat mukana pelastamassa ihmisiä tuona yönä. Vaatii paljon rohkeutta lähteä pelastushommiin säässä jossa laivojen olisi ollut parasta jäädä satamaan ja koptereiden kentälle.
 
Ylös