M/S Estonia 10v.

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Runar ja Kyllikki sanoi:
Aika hyvin tiedotettu, kun se upposi n. klo 1.52 ja tästä meni vielä aika paljon aikaa ennenkuin tiedettiin, että Estonia oli tosiaan uponnut, eikä vain merihädässä.

Itse kuulin skannerista siinä kahden ja kolmen välillä suurinpiirtein seuraavanlaisen keskustelun, kun pelastutoiminnan johdossa olevat tahot kommunikoivat: ääni a: "Nyt on piru merrassa!!! ääni b: "Ei PERKELE....onkse uponnut?".
Tuota keskustelua seurasi vaihe, jolloin radiokanavilta ei kuulunut yhtikäs mitään. Ei edes poliisitaajuuksilta. En tiedä miten pelastustoiminnassa kommunikoitiin, mutta skannerilla se ei ollut seurattavissa.
Puolustusvoimissa tieto kulkee sisäisellä tiedottamisella nopeammin kuin ulospäin. Ensimäinen ja ainoa hätäviesti jonka Ilkka Kärpälä otti vastaan Turussa tuli ulos kello 1.24. Siitä kului vain puolisen tuntia kun Estonia upposi. Tässä välissä Kenraali Hägglund oli jo soittanut ensimäisen kerran kaverini isälle kotiin noin kello 1.35. ja kertonut saaristomerellä olevan virolaisen Matkustajalaivan merihädässä. Toisen kerran Gustav soitti minuuttia yli kaksi yöllä, ja kertoi Estonian uponneen. Silja Euroopan yliperämies Teijo Seppelin totesi kello 1,58 Silja Euroopan komentosilla kapteeni Vesa Mäkelälle Ei sitä enää näy sen on täytynyt upota. Seppelin ja Mäkelä nousivat pelastustoimissa avustaneiden laivojen johtohahmoiksi. Seppelin tunsi Estonian hyvin oltuaan sen päälikkö laivan ollessa vielä Wasa King.

Puolustusvoimien Tiedotuspäälikön vastuulla oli silloin organisoida onnetomuudesta tiedottaminen medioille, ei ollut kovin kiva työtehtävä. Yksi ikävimmistä tapahtumista jota varmasti kukaan toinen Puolustusvoimien tiedotuspäällikkö ei halua kokea uudelleen.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
patriot sanoi:


Tästä kuvasta tulikin mieleeni se kun Estonia seilasi vielä Suomessa väliä Vaasa-Uumaja. Silloin paatti tunnettiin nimellä Wasa King. Itse mentiin Uumajaan silloin huomattavasti pienemmällä Wasa Queenilla.
Itsehän olen seilaillut juurikin kyseistä reittiä Wasa Kingillä.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11237
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Kuten siihen aikaan usein iltatöiden jälkeen heräsin vasta n klo10 ja pistin rutiinilla aamu-uutiset ruotsalaiselta TV4Nordiskilta. Heti herätti ihmetyksen se että juontajat itkivät. Muutamassa sekunnissa alkoi juoni selvitä ja vaihdoin Ylen teksti-tv:n jossa karmea totuus olikin jo "vanha juttu".
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Ei varmaan Utön linnakkeella sinä yönä paljon nukuttu. Joitain vuosia sitten saarella palvellessa oli yöllinen ennakolta varoittamaton meripelastusharjoitus missä sai vähän kuvaa olosuhteista, joissa pelastustöitä tehtiin :nope:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Otto Hokkanen sanoi:
Itsehän olen seilaillut juurikin kyseistä reittiä Wasa Kingillä.
Samoin, ranskalaiset on laivalla tullut syötyä.

Ei onnettomuus kyllä mitään kammoja tms lisännyt, tosin seuraavan kerran vasta seuraavana kesänä kävin laivalla, johtuen ihan normaaleista syistä.

Päälimmäisenä onnettomuusuutisista muistaa seuraavan päivän kuvat kun niitä viimeisiä pelastuslauttoja/veneitä poimittiin ja alastomia ruumiita lillui vedessä.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Willer sanoi:
Mites paljon pelastutoimille olisi jäänyt aikaa, jos ne olisi aloittanut ajoissa - eli silloin kun joku älysi, että pohjaan mennään.
Kaiketikaan päällystö ei älynnyt tilanteen todellista vakavuutta kuin vasta sitten, kun laiva alkoi kallistua. Eikö mennyt jotenkin niin, että visiiri irtosi 1.15 ja hätäkutsu lähti 1.24? Ensimmäiset kopterit olivat paikalla joitain minuutteja yli kolmen. Näin laskien aikaa ei paljon hukattu.

Ajatellaan tilannetta komentosillalla. Siinä vaiheessa kun visiiri lähti, he ilmeisesti yrittivät kääntää laivaa perä tuuleen päin. Käännös jäi kesken, kun kallistus alkoi ja koneet sammuivat. Alkutilanteessa olisi ollut aika raju päätös alkaa lastata väkeä pelastusveneisiin ja laskea niitä myrskyävään mereen kellumaan yksin pimeälle merelle.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Voi vain kuvitella miltä tuntui esmes Mariellan komentosillalla kun meressä kellui ihmisiä ja tutkassa vilkkui pelastuslauttojen majakoita, mutta ei vain voinut lähteä niitä sieltä poimimaan kovassa aallokossa. :frown:

Kyllähän nuo lautat tekivät kaiken mitä tehtävissä oli ja Mariellahan se oli kun löysi tapahtumapaikan ja ensimmäiset uhrit.
Että siinä mielessä apu oli valtava jotta kopterit tiesivät jo mennessään miltä alueelta aletaan etsiä.

Veti hiljaiseksi tuo radioliikenne, jota en muistaakseni kovin montaa kertaa ole kuullut. Europan sekä muiden lauttojen ja Meripelastuskeskuksen välistä keskustelua en vissiin koskaan..
 

GeGe

Talvihorrostaja
Liittynyt
26.3.2002
Viestit
2828
:frown: :frown:

Muistan hyvin että olin seitsemännellä luokalla eli yläasteella. Yleensä katsoin aamulla Huomenta Suomea ennen kouluun menoa, mutta en sinä aamuna. Vasta koulussa kuulin asiasta, mutta todella tajusin tapahtuneen vasta myöhemmin illalla kotona nähdessäni uutiset.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa.

Itse kuulin onnettomuudesta ensimmäisen kerran senaikaisen työpaikkani toimitusjohtajalta. Hän oli aamukierroksella noin klo. 8.00 ja sanoi piipahtaessaa työpisteessäni yllekirjoittaneelle jotakuinkin seuraavasti: Nyt on tullut paljon surua ja murhetta perheille.

En ole koskaan katsonut aamuvarhaisella TV.ta, enkä tiennyt asiasta mitään.

Olen matkustanut kyseisellä laivalla vuonna 1984, jolloin laivan nimi oli Viking Sally.

 
Viimeksi muokattu:

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Tolerantti sanoi:
Kaiketikaan päällystö ei älynnyt tilanteen todellista vakavuutta kuin vasta sitten, kun laiva alkoi kallistua. Eikö mennyt jotenkin niin, että visiiri irtosi 1.15 ja hätäkutsu lähti 1.24?
Yksi suuri syy tähän oli ainakin se että komentosillan sijainti oli sellainen että sieltä ei pystynyt havainnoimaan visiirin kuntoa kuten useimmilla aluksilla.


Alkutilanteessa olisi ollut aika raju päätös alkaa lastata väkeä pelastusveneisiin ja laskea niitä myrskyävään mereen kellumaan yksin pimeälle merelle.
Ei siinä ollut juuri aikaa kun kaikki tapahtui niin nopeasti. Ainakin osaa veneistä oli kuitenkin yritetty laskea mutta suuren kallistuman vuoksi se ei enää ollut mahdollista. Yksi loppuraportin päätelmistä muistaakseni olikin toteamus että pelastusveneet ovat täysin hyödytön pelastautumisjärjestelmä onnettomuusyön kaltaisissa olosuhteissa.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Viking Sallyllä, "murhalaivalla", on tullut matkustettua Turku-Tukholma-väliä kymmeniä kertoja.
Mun mielestä monilta sivuilta puuttuu tieto, että se ajoi myös Siljan väreissä hetken Turku-Tukholma-väliä. Nimi oli joku sen tyyppinen kuin Festival, Carneval tms.
Kaikki, tuhkakuppeja ja avaimenperiä myöden olivat silti laivassa täyttä Vikingiä, vain ulkomaalaus oli Siljan.

Murhalaiva-nimityksen Sally sai kun siellä tapettiin saksalaisesta pariskunnasta toinen kirveellä hakaten ja toinen henkihieveriin eikä muista vieläkään mitään tapahtumista.
Ja sitten legendaarinen vankikarkuri ja murhaaja Reijo Hammar tappoi Antti Eljaala-nimisen miehen Sallylla. Tutkinnassa oli myös yhdessä vaiheessa laivalta tapahtuneet katoamiset ja henkilökunnan osuus erityisesti oli poliisin mielenkiinnon kohteena. Tutkinta loppui alkuunsa kun koko homman "avaintodistaja", Reiska L. Varissuolta, tyyppi joka väitti tietävänsä asioista löytyi hirttäytyneenä kerrostalon pyöräsuojasta.
Myös tuohon kirvesmurhaan liitettiin määrätyillä tahoilla henkilökuntaan kuuluva tyyppi. Tyyppi, joka oli taasen kyseisen Reiskan tuttuja ja jota Reiska pelkäsi.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Runar ja Kyllikki sanoi:

Mun mielest� monilta sivuilta puuttuu tieto, ett� se ajoi my�s Siljan v�reiss� hetken Turku-Tukholma-v�li�. Nimi oli joku sen tyyppinen kuin Festival, Carneval tms.
Onhan toi mainittu noista mun laittamistakin linkeistä tuolla Faktaomfartygin ja Stig Berglundin sivuilla. Laivan nimi oli Siljan väreissä ajaessaan Silja Star. Google löytää vaikka kuinka paljon hittejä estonia silja star-yhdistelmällä. Siljalla kyllä menee tälläkin hetkellä Festival niminen paatti tuolla linjalla (ex-Wellamo) ja sitten meni Karneval (ex-Svea).
 
Ylös