Maailman paras rallikuski?

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3469
Sijainti
Lahti
On tässä kaikkinensa sellainenkin juttu, että uskoisin nykykuskien olevan ajoteknisesti taitavampia kuin entisaikain starbut. Milläkö tätä perustelen? Kaikessa kehitys kehittyy. Sama asia joka lajissa ja joka asiassa. Ainakin melkein joka asiassa.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
841
On tässä kaikkinensa sellainenkin juttu, että uskoisin nykykuskien olevan ajoteknisesti taitavampia kuin entisaikain starbut. Milläkö tätä perustelen? Kaikessa kehitys kehittyy. Sama asia joka lajissa ja joka asiassa. Ainakin melkein joka asiassa.
Onhan tämä selviö. Koko kisa vedetään paljon lähempää limittiä.

Pätkien ulkoaopettelu tehtiin ennen Jyväskylään ajamalla, nykyään joka ralliin videoilta.

Nykyisiin ralleihin saadaan autoihin säädöt pelkästään tietokonesimulaatiolla aika hyvin kohdalleen.

Kisat ovat paljon lyhyempiä ajallisesti ja kilometreissä. On paljon helpompi vetää täysiä nykymittainen ralli kuin vuoden 1985 RAC.

Kuskit ovat fyysisesti ihan eri planeetalta kuin aiemmin. Ruokavalio on kohdallaan, kunto on kova.

Jos ottaisit aikakoneella vuoden 1985 Salosen ajamaan tähän vuoteen, niin ei taatusti pärjäisi nykykuskeille, vaikka tuolloin ajoi jäljet selkään kaikille.

Mutta jos toisit aikakoneella nykyhetkeen vuoden 1969 Markku Alenin ja laittaisit ajamaan Rally3:lla, niin varmasti kahden-kolmen vuoden päästä Alen ajelisi Rally2:n kärkikahinoissa ja neljän-viiden vuoden päästä tekisi debyytin Rally1:ssä. Kyllä ne menneiden aikojen parhaimpien lahjakkuus ja voitontahto olivat sillä tasolla, että haastaisivat vastaavalla taustalla olevat nykykuskit.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3469
Sijainti
Lahti
Niin, ja joku Rauno Aaltonen saattaisi olla aivan haka kikkailemaan ja hyödyntämään erilaisia teknisiä innovaatioita. Uskoisin jopa, että merkittävästi nokkelammin kuin mitä useimmat nykykuskeista. Luovuus on luovuutta, ja siinä ei ajanjaksolla ole merkitystä.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
585
Sijainti
pk.seutu
Entäpä 70-luvun Salonen hakemaan kokemusta ja kehittymään rally3:een ja sieltä pikkuhiljaa steppi stepiltä ylöspäin?
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2577
Aina voi arvuutella ja jossitella ja pyöritellä ajatusleikkejä miten päin vain, mutta eiköhän fakta ole kuitenkin se että jokaisella aikakaudella ne parhaat kuskit ovat ottaneet aika lähelle sen absoluuttisen maksimin irti sen kauden vehkeistä niissä olosuhteissa mitä silloin on ollut.

Nykyään ajetaan varmasti kovempaa kiitos video-opettelun yms, mutta myös autot mahdollistaa tämän. Ei olisi 90-luvun Galant montaa pätkää nipussa pysynyt jos ajotapa olisi sama mitä tämän päivän autoilla painetaan. Kuskit sopeutuu aina autoon ja aikakauteen ja ajavat niillä tasan niin kovaa kuin niillä päästään.

Kovin usein näissä ajatusleikeissä mietitään miten vanhan ajan kuski pärjäisi nykymiehiä vastaan. Voihan sitä leikkiä harrastaa myös toisinpäin ja miettiä miten vaikka Neuville pärjäisi 90-luvun Celicalla kun eteen heitettäisiin tuntematon pätkä jyskälästä ja nuotitus 90-luvun tapaan ilman videoita jonka jälkeen baanalle.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16453
Sijainti
Tampereen lenkki

Harmillisesti en saanut tätä valmiiksi ennen Montea ja tilastot ovat jo nyt vanhentuneita mutta onneksi muistin sepustaa jo videon alkuun että tulokset pätee kauden 2024 loppuun.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1720
Tämä väite saattaa järkyttää useampia rallifaneja, mutta esitän väitteen, että maailman yliarvostetuin rallikuski on........Juha Kankkunen. Samalla esitän väitteen, että maailman älykkäin rallikuski on Juha Kankkunen, koska osasi hitaan kiiruhtamisen. Tossa kun miettii Kankkusen uraa, nii mielestäni 2-3 maailmanmestaruutta ainakin on tullut ylivoimaisella autolla silloin kun vastus on ollut kohtalaisen heikko. Vaatiisi kyllä perinpohjaisempaa tutkimista koko hänen uraltaan, mutta ei hän kyllä koskaan ole oikein niinsanotusti dominoinut. Yllättäviä tappioita esim 92 jyskälä, sekä muutama NZ rallin kakkos sija. Olisko hän voittanut 91 jyskälän ajamalla? Assulla täysin vastaantulija. Jotenkin tekis mieli niputtaa hänet "lähes" samaan kategoriaan Biassionin kanssa. Oikeeseen aikaan oikeassa paikassa. Tämä väite vaatiis kyllä vielä tiukempaa analyysia ja tilastojen avaamista jotta voisi ymmärtää miten hän on sijoituksensa hankkunut.....
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
585
Sijainti
pk.seutu
Tämä väite saattaa järkyttää useampia rallifaneja, mutta esitän väitteen, että maailman yliarvostetuin rallikuski on........Juha Kankkunen. Samalla esitän väitteen, että maailman älykkäin rallikuski on Juha Kankkunen, koska osasi hitaan kiiruhtamisen. Tossa kun miettii Kankkusen uraa, nii mielestäni 2-3 maailmanmestaruutta ainakin on tullut ylivoimaisella autolla silloin kun vastus on ollut kohtalaisen heikko. Vaatiisi kyllä perinpohjaisempaa tutkimista koko hänen uraltaan, mutta ei hän kyllä koskaan ole oikein niinsanotusti dominoinut. Yllättäviä tappioita esim 92 jyskälä, sekä muutama NZ rallin kakkos sija. Olisko hän voittanut 91 jyskälän ajamalla? Assulla täysin vastaantulija. Jotenkin tekis mieli niputtaa hänet "lähes" samaan kategoriaan Biassionin kanssa. Oikeeseen aikaan oikeassa paikassa. Tämä väite vaatiis kyllä vielä tiukempaa analyysia ja tilastojen avaamista jotta voisi ymmärtää miten hän on sijoituksensa hankkunut.....
Juha ei varmastikaan persoonaltaan ja ajotyyliltään ollut se griidin räiskyvän tyyppi, mutta äärimmäisen tehokas. Pitäisikö sanoa, että rallin Alain Prost. Molemmat osasivat sen hitaan kiiruhtamisen taidon. Oltiin nopeita ja iskettiin, kun oli sen aika, mutta turha koheltaminen sai jäädä.
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Kyllä. Yleensä mestareilla on tapana olla. On totta, että talli vaihtui usein, mutta osa oli ihan pakon sanelemia vaihtoja. 86 vuoden jälkeen Peugeot vetäytyi ja Juha meni Lancialle. Olisiko oma ura pitänyt jättää kesken. Tai seuraavana vuonna, kun Lancia ei tarjonnut jatkoja ja Kankkunen vaihtoi Toyotalle. Tai, jos mennään ajassa taaksepäin, vaihto Toyotalta Peugeotille. Olisiko tuollainen tilaisuus pitänyt jättää käyttämättä? Ja eikö kerro henkilöstä sekin jotain, että huipputallien päälliköt ovat aina olleet valmiita ottamaan hänet tiimiinsä. Tyyppi, jonka kanssa on mukava työskennellä ja helppo tulla toimeen.
Mitä Jyväskylään 92 tulee, täytyy muistaa että kisan voittanut Auriol oli tuona vuonna erittäin vahva ja voitti Jyskälän lisäksi mm. Kreikassa ja Australiassa, jotka perinteisesti olivat Juhalle vahvoja kisoja. Ja olihan Didierillä aiemmilta vuosilta Suurajoista kakkos ja kolmossijat, joten kyllä ranskalainen oli todistanut osaavansa ajaa Suomessa.
Ps. Biasion kirjoitetaan yhdellä ässällä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1720
Juha ei varmastikaan persoonaltaan ja ajotyyliltään ollut se griidin räiskyvän tyyppi, mutta äärimmäisen tehokas. Pitäisikö sanoa, että rallin Alain Prost. Molemmat osasivat sen hitaan kiiruhtamisen taidon. Oltiin nopeita ja iskettiin, kun oli sen aika, mutta turha koheltaminen sai jäädä.
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Kyllä. Yleensä mestareilla on tapana olla. On totta, että talli vaihtui usein, mutta osa oli ihan pakon sanelemia vaihtoja. 86 vuoden jälkeen Peugeot vetäytyi ja Juha meni Lancialle. Olisiko oma ura pitänyt jättää kesken. Tai seuraavana vuonna, kun Lancia ei tarjonnut jatkoja ja Kankkunen vaihtoi Toyotalle. Tai, jos mennään ajassa taaksepäin, vaihto Toyotalta Peugeotille. Olisiko tuollainen tilaisuus pitänyt jättää käyttämättä? Ja eikö kerro henkilöstä sekin jotain, että huipputallien päälliköt ovat aina olleet valmiita ottamaan hänet tiimiinsä. Tyyppi, jonka kanssa on mukava työskennellä ja helppo tulla toimeen.
Mitä Jyväskylään 92 tulee, täytyy muistaa että kisan voittanut Auriol oli tuona vuonna erittäin vahva ja voitti Jyskälän lisäksi mm. Kreikassa ja Australiassa, jotka perinteisesti olivat Juhalle vahvoja kisoja. Ja olihan Didierillä aiemmilta vuosilta Suurajoista kakkos ja kolmossijat, joten kyllä ranskalainen oli todistanut osaavansa ajaa Suomessa.
Ps. Biasion kirjoitetaan yhdellä ässällä.
....ja aika moni tallipäällikkö mielellään tarjosi Kankulle huippuauton, koska tiesi, että Jussi tuo kyllä auton maaliin eikä romuta autoja liukuhihnalta kuten pari muuta legendaa jotka olivat fanien suosikkeja ajotyylinsä ja persoonansa ansiosta....
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
841
Toisaalta Kankkunen antoi tasoitusta Toyotalla. Takavetoinen Celica oli hidas, 1988-1989 ST165 epäluotettava raakile, 1995 turbohuijaus, 1996 vajaa kausi. Fordilla 1997 oli vajaa kausi, 1998 Escort oli jäänyt kehityksestä.

Eli ei siellä aina parhaassa autossa istuttu.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
585
Sijainti
pk.seutu
Kyllä Juha omalla listalla top 5:ssä on. Jos Ranskan Sebit valloittaa kaksi ensimmäistä sijaa ja paikat 3-5 menisi Kankkuselle, Mäkiselle ja Sainzille. Aika pitkälti makuasia ja painotuksista kiinni mihin järjestyksen Juhan, Tommin ja Carloksen haluaa pistää.
Sama toki myös Loebin ja Ogierin kohdalla.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1720
Kankku on kova kuski kyllä, yksi parhaista, mutta hän tippui aika nopeasti tavallisten kuolevaisten joukkoon, 94 tais olla mestaruusväsymys, mutta senjälkeen ei kalusto ollut ykköslaatua. Jos Kankku ja Tommi olis ajaneet mestaruudesta samantasoisella kalustolla, olisi Kankku ollut vastaantulija, koska silloin ei enään olisi riittänyt varmojen pistesijojen napsiminen assukisoja vältellen, vaan olisi pitänyt ottaa voittoja sekä olla assulla podiumilla säännöllisesti. Mutta jokatapauksessa pitää olla kova luu, että pystyy junnuikäisenä 86 ja 87 ottamaan Markulta mestruudet pois.....
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3469
Sijainti
Lahti
Käytetyt kriteerit antavat mielestäni harvinaisen tarkan kuvan siitä, kuka on/oli kekä. Kankkusen nk. body of work on siinä valossa kivenkova. Eikä yhtään tarvitse edes liioitella! Sen lisäksi on vielä nämä muut tekijät, joita ei kriteerisyynissä haluttu edes huomioida, koska nämä "muut tekijät" eivät liity ajajan mahdollisimman objektiiviseen suorituskykymittaukseen, vaan enempi menevät sinne fiilistelyn puolelle. Siinä Kankkunen saa 12 pistettä joka puolelta maailmaa kuni Lordi Euroviisuissa!
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5122
Sijainti
Parc Fermé
Kyllä on huonohkoa rapalaa.

Muutenkin imo aika joutavaa miettiä tälläisiä. Eipä se uran saavutuksia himmennä suuntaan tai toiseen. Kankkunen on oman sukupolvensa edustajien kuski, idoli ja esikuva, siinä missä varttuneemmalle väelle sitä on edustanut Mikkola ja Vatanen, ja myöhemmin taas vaikkapa Mäkinen ja Grönholm.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3469
Sijainti
Lahti
Kyllä on huonohkoa rapalaa.

Muutenkin imo aika joutavaa miettiä tälläisiä. Eipä se uran saavutuksia himmennä suuntaan tai toiseen. Kankkunen on oman sukupolvensa edustajien kuski, idoli ja esikuva, siinä missä varttuneemmalle väelle sitä on edustanut Mikkola ja Vatanen, ja myöhemmin taas vaikkapa Mäkinen ja Grönholm.
No sitähän se on. Silti keskustelu ja pähkäily nousee aina aika ajoin esiin. Näen AnttiL:n kontribuution ansiokkaana, koska se tuo hienosti esiin ralliurheilun historiaa ja samalla muistetaan monia sellaisia armottoman rajuja ratinpyörittäjiä, jotka ovat vaarassa tykkänään unehtua. Kertaus on opintojen äiti.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16453
Sijainti
Tampereen lenkki
Suomalaisten kuskien urat on olleet aika erilaisia. Mäkisellä oli neljä todella tehokasta mestaruuskautta mutta niiden ulkopuolella ei juuri mitään, Kankkusella taas sekä hyviä että huonoja kausia 15 vuoden ajalta.

Mäkinen on yksi niistä harvoista kuskeista, jotka on oikeasti pärjänneet eri alustoilla. Voittoja on Montesta, Ruotsista, Safarista, Jyskälästä, assulta, tekniseltä soralta...

Kankkunen voitti kaikki paitsi Ruotsin 1986 soralla. Tai no Monte 1987 olisi ollut kanssa. Grönholmillakin on vain yksi assuvoitto Montesta.

Rovanperä on nyt Mäkisen tasolla monipuolisuudessa. Latvala ja Alen sentään voittivat useamman kuin yhden assukisan.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
154
Kankkusessa arvostan myös sitä, että kykeni olemaan aina kärkivauhdissa tallista ja autosta riippumatta. Toki Kankkusella oli heikompiakin kausia, mutta joka tapauksessa oli aina auton sen mahdollistaessa ajamassa mestaruudesta tai vähintään mestaruuskisan kärkisijoista. 1994 olisi ollut vahvoilla myös ilman Safarin ja Jyväskylän kaatoja ja loppukauden uuden auton testausta. 1995 sitten päättyi miten päättyi. Asfaltti oli Kankkusen heikkous, mutta otti niistäkin fiksusti ne pisteet mitä oli otettavissa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1720
Kankkusessa arvostan myös sitä, että kykeni olemaan aina kärkivauhdissa tallista ja autosta riippumatta. Toki Kankkusella oli heikompiakin kausia, mutta joka tapauksessa oli aina auton sen mahdollistaessa ajamassa mestaruudesta tai vähintään mestaruuskisan kärkisijoista. 1994 olisi ollut vahvoilla myös ilman Safarin ja Jyväskylän kaatoja ja loppukauden uuden auton testausta. 1995 sitten päättyi miten päättyi. Asfaltti oli Kankkusen heikkous, mutta otti niistäkin fiksusti ne pisteet mitä oli otettavissa.
Jos tarkkoja ollaan, Kankku ei ajanut mestaruusvuosinaan/ (ennen vuotta noin 95) assukisoja ollenkaan joka oli silloin mahdollista ja ainut puhdas assukisa oli Korsika. Muut oli sekakisoja assu/ sora. Esim Portugal, Esp, San Remo ja Monaco?? No oli toki hyvässä vauhdissa Kataloniassa 95.
 
Ylös