jjx
Well-known member
- Liittynyt
- 20.11.2019
- Viestit
- 1720
Mites Timo Mäkinen ja Rauno Aaltonen....mut kuten sanottua uroteot syntyivät ennen MM sarjan alkua.Hannu Mikkola ei mahdu millekään listalle? Ei edes kunniamainintaa.![]()
Mites Timo Mäkinen ja Rauno Aaltonen....mut kuten sanottua uroteot syntyivät ennen MM sarjan alkua.Hannu Mikkola ei mahdu millekään listalle? Ei edes kunniamainintaa.![]()
Onhan tämä selviö. Koko kisa vedetään paljon lähempää limittiä.On tässä kaikkinensa sellainenkin juttu, että uskoisin nykykuskien olevan ajoteknisesti taitavampia kuin entisaikain starbut. Milläkö tätä perustelen? Kaikessa kehitys kehittyy. Sama asia joka lajissa ja joka asiassa. Ainakin melkein joka asiassa.
Juha ei varmastikaan persoonaltaan ja ajotyyliltään ollut se griidin räiskyvän tyyppi, mutta äärimmäisen tehokas. Pitäisikö sanoa, että rallin Alain Prost. Molemmat osasivat sen hitaan kiiruhtamisen taidon. Oltiin nopeita ja iskettiin, kun oli sen aika, mutta turha koheltaminen sai jäädä.Tämä väite saattaa järkyttää useampia rallifaneja, mutta esitän väitteen, että maailman yliarvostetuin rallikuski on........Juha Kankkunen. Samalla esitän väitteen, että maailman älykkäin rallikuski on Juha Kankkunen, koska osasi hitaan kiiruhtamisen. Tossa kun miettii Kankkusen uraa, nii mielestäni 2-3 maailmanmestaruutta ainakin on tullut ylivoimaisella autolla silloin kun vastus on ollut kohtalaisen heikko. Vaatiisi kyllä perinpohjaisempaa tutkimista koko hänen uraltaan, mutta ei hän kyllä koskaan ole oikein niinsanotusti dominoinut. Yllättäviä tappioita esim 92 jyskälä, sekä muutama NZ rallin kakkos sija. Olisko hän voittanut 91 jyskälän ajamalla? Assulla täysin vastaantulija. Jotenkin tekis mieli niputtaa hänet "lähes" samaan kategoriaan Biassionin kanssa. Oikeeseen aikaan oikeassa paikassa. Tämä väite vaatiis kyllä vielä tiukempaa analyysia ja tilastojen avaamista jotta voisi ymmärtää miten hän on sijoituksensa hankkunut.....
....ja aika moni tallipäällikkö mielellään tarjosi Kankulle huippuauton, koska tiesi, että Jussi tuo kyllä auton maaliin eikä romuta autoja liukuhihnalta kuten pari muuta legendaa jotka olivat fanien suosikkeja ajotyylinsä ja persoonansa ansiosta....Juha ei varmastikaan persoonaltaan ja ajotyyliltään ollut se griidin räiskyvän tyyppi, mutta äärimmäisen tehokas. Pitäisikö sanoa, että rallin Alain Prost. Molemmat osasivat sen hitaan kiiruhtamisen taidon. Oltiin nopeita ja iskettiin, kun oli sen aika, mutta turha koheltaminen sai jäädä.
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Kyllä. Yleensä mestareilla on tapana olla. On totta, että talli vaihtui usein, mutta osa oli ihan pakon sanelemia vaihtoja. 86 vuoden jälkeen Peugeot vetäytyi ja Juha meni Lancialle. Olisiko oma ura pitänyt jättää kesken. Tai seuraavana vuonna, kun Lancia ei tarjonnut jatkoja ja Kankkunen vaihtoi Toyotalle. Tai, jos mennään ajassa taaksepäin, vaihto Toyotalta Peugeotille. Olisiko tuollainen tilaisuus pitänyt jättää käyttämättä? Ja eikö kerro henkilöstä sekin jotain, että huipputallien päälliköt ovat aina olleet valmiita ottamaan hänet tiimiinsä. Tyyppi, jonka kanssa on mukava työskennellä ja helppo tulla toimeen.
Mitä Jyväskylään 92 tulee, täytyy muistaa että kisan voittanut Auriol oli tuona vuonna erittäin vahva ja voitti Jyskälän lisäksi mm. Kreikassa ja Australiassa, jotka perinteisesti olivat Juhalle vahvoja kisoja. Ja olihan Didierillä aiemmilta vuosilta Suurajoista kakkos ja kolmossijat, joten kyllä ranskalainen oli todistanut osaavansa ajaa Suomessa.
Ps. Biasion kirjoitetaan yhdellä ässällä.
Siis niinkin nopeasti kuin neljän maailmanmestaruuden jälkeen? Ja viimeinen MM-voittokin tuli jo nelikymppisenä, heti 14 vuotta ensimmäisen jälkeen. Oli se kyllä melko nopea pudotus, ei voi muuta sanoa.Kankku on kova kuski kyllä, yksi parhaista, mutta hän tippui aika nopeasti tavallisten kuolevaisten joukkoon
No sitähän se on. Silti keskustelu ja pähkäily nousee aina aika ajoin esiin. Näen AnttiL:n kontribuution ansiokkaana, koska se tuo hienosti esiin ralliurheilun historiaa ja samalla muistetaan monia sellaisia armottoman rajuja ratinpyörittäjiä, jotka ovat vaarassa tykkänään unehtua. Kertaus on opintojen äiti.Kyllä on huonohkoa rapalaa.
Muutenkin imo aika joutavaa miettiä tälläisiä. Eipä se uran saavutuksia himmennä suuntaan tai toiseen. Kankkunen on oman sukupolvensa edustajien kuski, idoli ja esikuva, siinä missä varttuneemmalle väelle sitä on edustanut Mikkola ja Vatanen, ja myöhemmin taas vaikkapa Mäkinen ja Grönholm.
Jos tarkkoja ollaan, Kankku ei ajanut mestaruusvuosinaan/ (ennen vuotta noin 95) assukisoja ollenkaan joka oli silloin mahdollista ja ainut puhdas assukisa oli Korsika. Muut oli sekakisoja assu/ sora. Esim Portugal, Esp, San Remo ja Monaco?? No oli toki hyvässä vauhdissa Kataloniassa 95.Kankkusessa arvostan myös sitä, että kykeni olemaan aina kärkivauhdissa tallista ja autosta riippumatta. Toki Kankkusella oli heikompiakin kausia, mutta joka tapauksessa oli aina auton sen mahdollistaessa ajamassa mestaruudesta tai vähintään mestaruuskisan kärkisijoista. 1994 olisi ollut vahvoilla myös ilman Safarin ja Jyväskylän kaatoja ja loppukauden uuden auton testausta. 1995 sitten päättyi miten päättyi. Asfaltti oli Kankkusen heikkous, mutta otti niistäkin fiksusti ne pisteet mitä oli otettavissa.