Enks ilmaissut riittävän selvästi että urheilkoot ilman aineita, tai sitten aineet kaikille.
Astmaatikon on mahdotonta harrastaa kestävyysurheilua huipputasolla ilman astmalääkkeitä. Se on fakta!
Käytännössä siis jos sanot että astmalääkkeiden käyttö urheilussa tulisi kieltää, tarkoitat samalla myös sitä, että kilpaurheilu tulisi kieltää astmaatikoilta.
Sinänsä tuo olisi varmaan ok, että ne lääkkeet sallittaisiin kaikille, koska jos niillä perusterve saa jotain hyötyä, niin sen saman hyödyn varmaan astmaatikkokin siitä sitten saa. Veikkaan, että se hyöty lienee aika minimaalinen.
Taitaa kuitenkin lohkaista pääosan kaikista astaatikoista tuo sääntö. Jälleen, astmaatikot voivat kertoa kuinka realistista on yrittää urheilla ilman lääkkeitä. Luulen ettei kovin.
Mulla todettiin rasitusastma reilu vuosi sitten. Mulla se on aika lievä ja oireita tulee vain urheillessa. Pääasiallisesti mulla riittää hoitava lääkitys (joka ei sisällä dopingaineita), mutta sillon tällön tulee astman oireita, jolloin täytyy joko himmata todella paljon tai ottaa avaavaa lääkettä (sisältää dopingaineita). Itselläni oireita tulee ainakin kovalla pakkasella viimeeksi eilen, jolloin olin tipahtaa ylämäkeen. :doubtful: Veikkaisin, että korkealla oireiluja myös tapahtuu herkemmin.
Zaikom mainitsi omista astmaoireistaan.. Ehdottomasti kannattaa asia tutkituttaa, jos jotain oireita on.