Iltasanomat
Mäkihypyssä Suomen ja Norjan välinen tuomarisota
Mäkihyppypiireissä muhii tuomarisota, joka on saanut alkunsa norjalaisten tuomareiden kampanjasta suomalaishyppääjiä kohtaan.
IS Urheilun tietojen mukaan Suomen hiihtoliitto on kauden alusta alkaen seurannut norjalaisten tuomareiden toimintaa. Hiihtoliitto aikoo puuttua asiaan, jos Norjan Vidar Nybakken antaa Keski-Euroopan mäkiviikolla suomalaishyppääjille liian huonoja pisteitä. Suomalaiset haluavat vaikuttaa asiaan ajoissa, sillä tuomarityöskentely pitää saada kuntoon ennen talven tärkeitä arvokilpailuja.
Norjalaisten mäkituomareiden mielestä Suomen mäkihypyn kirkkaimmat tähdet Janne Ahonen ja Matti Hautamäki saavat liian hyviä tyylipisteitä hypyistään. Äänitorvena on toiminut Norjan kansainvälisten mäkituomareiden esimies Nils Livland.
Livland esitti näkemyksiään marraskuun alussa norjalaisessa Dagbladet -lehdessä. Artikkelin mukaan viime kaudella kuudessa kilpailussa voittajaksi julistettiin väärä mies.
Norjalaiset mäkituomarit ovat keksineet keinon vaikuttaa myös muun maalaisiin tuomareihin. Norjalaiset ovat vuosittain koonneet videon, johon on kerätty edellisen kauden tuomarien virheet. Viime kauden video keskittyy lähinnä Ahosen sorsimiseen.
Ahonen ärsyyntyi tuomarivideosta
Janne Ahonen näki norjalaisten mäkituomareiden koostaman opetusvideon osittain marraskuussa. Häntä ihmetytti jo tuolloin videon yksipuolinen sisältö.
- Eniten huvitti tai oikeastaan ärsytti, kun videolla oli esimerkkejä oikeastaan vaan mun hypyistä. Siinä lähinnä esiteltiin, että miten alastuloja ei pitäisi tehdä.
- Siinä on pelkkiä niitä mun mäkiennätyshyppyjä, jotka menivät niin pitkälle, että siihen ei ole voinut tehdä mitään alastuloa. Miksi ne eivät ole laittaneet siihen yhtään mun vähän lyhyempää hyppyä, mihin tein kunnon alastulon? Ahonen hämmästeli.
Hän oli myös varma, että videon sisältö vaikuttaa tuomareiden työskentelyyn.
Ahonen saapui eilen Suomen mäkimaajoukkueen mukana Innsbruckiin, jossa kisataan huomenna Keski-Euroopan mäkiviikon kolmas osakilpailu. Toinen, sunnuntain kisa Garmisch-Partenkirchenissä päättyi äärimmäisen tiukasti Jakub Jandan voittoon.
Janda hyppäsi kilpailussa yhtä pitkät hypyt kuin Ahonen, mutta suomalainen jäi arvostelutuomareiden antamien pisteiden myötä kakkoseksi. Eroa jäi 2,5 pistettä.
- No, olen koko ajan saanut huonompia pisteitä kuin muut. En ole siitä asiasta stressannut, enkä ole viitsinyt siihen haaskata voimavaroja, Ahonen kuittasi.