Mäkkärin sekoilut

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
kessel sanoi:
Eipä ihme jos mies haluaa maksaa omasta pussistaan mekaanikoilleen - mahdollisuudet mestaruuteen on kuitenkin vielä ihan kohtalaiset. Jotenkin tuntuu että tuossa Dennisin "me vastaan Alonso"-kommentissa on kyse väärinkäsityksestä...
:D
 

Kapteeni Koo

Well-known member
Liittynyt
15.6.2007
Viestit
125
Täydensin ekalla sivulla olevaa listaa, alkaa olemaan jo aika pitkä. Kaikki tietysti ei ole vahvistettuja "kämmejä", vain huhuja.
 

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Liittynyt
7.5.2002
Viestit
1025
Sijainti
Vantaa
Saattaa olla vanhaa tietoa...

http://www.chm.bris.ac.uk/webprojects2003/hancock/pressure.html


Different tyre pressures will also result in different rates of wear of the tyres. This is why in some F1 races two team-mates racing in identical cars can have remarkably different behaviours from the same compound of tyres, simply because they have each chosen a different tyre pressure to race with. The driving style of the driver also plays a part.

A typical tyre pressure in F1 is approximately 1.1 bars, whereas a normal road-going tyre pressure is in the region of 2.2 bars. This is because a F1 car weighs only 600kg and the average family car about 1000kg, therefore less pressure is needed to support the lower weight.

Another interesting point is that most of the F1 teams use dry nitrogen gas to inflate their tyres instead of air. This is done for two reasons. Firstly the moisture content of air is variable depending on the local weather conditions and this differs considerably between some of the exotic locations on the GP calendar. By using dry nitrogen gas the tyres will behave in a predictable way wherever they are being used. The second reason is that air is a mixture of nitrogen (78%) and oxygen (21%). Oxygen gas is far more reactive than nitrogen and at the high operating temperatures of F1 tyres (> 100°C) the oxygen reacts with the tyre, reducing the total pressure inside. Using pure nitrogen removes this problem and tyre pressures remain far more consistent.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kaptain Koo, lisää listaan Hamiltonin Kiinan kankailla ajelu... tyypillinen McLaren kämmi tuo kuluneilla renkailla ajaminen/ajattaminen....
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kapteeni Koo sanoi:
Täydensin ekalla sivulla olevaa listaa, alkaa olemaan jo aika pitkä. Kaikki tietysti ei ole vahvistettuja "kämmejä", vain huhuja.
- - Stepneyn palkkaaminen McLarenin sateliitti tallin Prodriven tytäryritykseen eli lopunkin vakoilutiedon imurointi..

Prodrive ei ole ollut, eikä Autosportin tietojen mukaan tule olemaankaan McLarenin "satelliittitalli", joten olisiko syytä harkita tämän kohdan poistoa?
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Dj Ankka sanoi:
Saattaa olla vanhaa tietoa...

http://www.chm.bris.ac.uk/webprojects2003/hancock/pressure.html


Different tyre pressures will also result in different rates of wear of the tyres. This is why in some F1 races two team-mates racing in identical cars can have remarkably different behaviours from the same compound of tyres, simply because they have each chosen a different tyre pressure to race with. The driving style of the driver also plays a part.

A typical tyre pressure in F1 is approximately 1.1 bars, whereas a normal road-going tyre pressure is in the region of 2.2 bars. This is because a F1 car weighs only 600kg and the average family car about 1000kg, therefore less pressure is needed to support the lower weight.
Another interesting point is that most of the F1 teams use dry nitrogen gas to inflate their tyres instead of air. This is done for two reasons. Firstly the moisture content of air is variable depending on the local weather conditions and this differs considerably between some of the exotic locations on the GP calendar. By using dry nitrogen gas the tyres will behave in a predictable way wherever they are being used. The second reason is that air is a mixture of nitrogen (78%) and oxygen (21%). Oxygen gas is far more reactive than nitrogen and at the high operating temperatures of F1 tyres (> 100°C) the oxygen reacts with the tyre, reducing the total pressure inside. Using pure nitrogen removes this problem and tyre pressures remain far more consistent.
Tätä kyllä ihmettelen kovasti. Miettikääs minkälainen rasitus renkaisiin sitten kohdistuu suorilla, kun ajetaan kolmea sataa ja siivet painavat autoa kiinni radan pintaan parin tuhannen kilon voimalla. Maavara lasketaan kuitenkin millimetreissä.
 
Viimeksi muokattu:

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Onko tuo 1.1bar paine kylmänä? F1-auton kumi on meinaan aika lämmin kovaa ajaessa ja tietysti paine sen takia korkeampi.

edit. tuossa ylhäällä sanotaan renkaan lämmöksi ajossa yli 100°C ja typen vähentävän tuota paineen nousua.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Jeeves sanoi:
Tätä kyllä ihmettelen kovasti. Miettikääs minkälainen rasitus renkaisiin sitten kohdistuu suorilla, kun ajetaan kolmea sataa ja siivet painavat autoa kiinni radan pintaan parin tuhannen kilon voimalla. Maavara lasketaan kuitenkin millimetreissä.
Taitaa F1-renkaiden kantavuus olla kohtalainen ilman paineitakin.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Nää jutut menee kyllä ihan järjettömän uskomattomiksi. Ihan kuin Ron ei haluaisi edes voittaa kuljettajien mestaruutta.
Hän haluaa vain pilata alonson elämän kaikin mahdollisin tavoin.


Kiitos Kimi, ettet ole siellä, Kiitos Kimin manageri. Olkoon Luoja kanssanne.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
sakuraba sanoi:
Onko tuo 1.1bar paine kylmänä? F1-auton kumi on meinaan aika lämmin kovaa ajaessa ja tietysti paine sen takia korkeampi.

edit. tuossa ylhäällä sanotaan renkaan lämmöksi ajossa yli 100°C ja typen vähentävän tuota paineen nousua.
Renkaita ei muuten täytetä normaalilla ilmalla.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Dj Ankka sanoi:
Saattaa olla vanhaa tietoa...

Oxygen gas is far more reactive than nitrogen and at the high operating temperatures of F1 tyres (> 100°C) the oxygen reacts with the tyre, reducing the total pressure inside. Using pure nitrogen removes this problem and tyre pressures remain far more consistent.

No ihmettelinkin miksi puhdas typpi on kuivattua ilmaa parempaa, kun luulin selityksen löytyvän kaasun termodynaamisista ominaisuuksista joissa ei taida merkittävää eroa olla noilla kaasuilla ainakaan noin alhaisissa lämpötiloissa ja paineissa, molemmat varmaan nouddattavat suhteellisen hyvin ideaalikaasun tilanyhtälöä.

Syy onkin palaminen, lämpötila on riittävä renkaan polttamiseen sisäpuolelta ja koska happi palaa pois vähenee renkaassa olevan kaasun ainemäärä (tai sitten kasvaa riippuen palamistuotteesta).
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Oho sanoi:
No ihmettelinkin miksi puhdas typpi on kuivattua ilmaa parempaa, kun luulin selityksen löytyvän kaasun termodynaamisista ominaisuuksista joissa ei taida merkittävää eroa olla noilla kaasuilla ainakaan noin alhaisissa lämpötiloissa ja paineissa, molemmat varmaan nouddattavat suhteellisen hyvin ideaalikaasun tilanyhtälöä.

Syy onkin palaminen, lämpötila on riittävä renkaan polttamiseen sisäpuolelta ja koska happi palaa pois vähenee renkaassa olevan kaasun ainemäärä (tai sitten kasvaa riippuen palamistuotteesta).
Jep tuosta se varmistus tuli. Kyseessä ei kuitenkaan ole ihan palaminen, vaan hapen reagointi. Monissa laiteistoissa, mm. analyysipuolella, käytetään typpeä tai muuta kaasua suojaamassa herkkiä pintoja hapettumiselta.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Toni_V sanoi:
Jep tuosta se varmistus tuli. Kyseessä ei kuitenkaan ole ihan palaminen, vaan hapen reagointi.
Meille kouluja käymättömille hapen kanssa reagointi on palamista.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
öö ruz sanoi:
Renkaita ei muuten täytetä normaalilla ilmalla.
Ei niin vaan kuten tuossa editissäni kerroin: typellä joka vähentää tuota paineen nousua lämmön kohotessa. Tosin kai eri käytäntöjä tuossa on tiimien välillä.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Naurettavaa, tekopyhää pelleilyä.
En valitettavasti voinut olla nauramatta lukiessani tuon saman uutisen maikkarilta.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Kyllä on tullut tällä kaudella todistettua millainen paska kasa McLaren sitten lopulta oikein on. Kammottava tekopyhä sutkausten pesä jonka olisi ihan huoletta voinut sulkea sarjasta lopullisesti pois. Valitettavasti korruptoitunut laji ei tätä mahdollistannut vaan sama peli saa jatkua toisessa muodossa. Aika näyttää mikä se sitten tulee olemaan.

Oli kyllä näkemisen arvoinen McPaskan johtoportaan herrojen ilmeet kun vähemmistö afrikkalainen keskeytti ja alonso tuli toiseksi. Tajuttiin että voi perse mitä tästä saattaa seurata. Aivan kuin olisi ollut paragon tulessa tai isännällä navetta vähintäänkin.

Toivottavasti tuolla sutki sakilla jää tästä kaudesta vain luu kouraan ja paha mieli.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ainakin Mäkkäri on saanut lyhyeen aikaan paljon julkisuutta, aina siitä asti kun Mika Häkkisen paluusta alettiin huhuilla tossa miltei vuosi sitte...

Paska talli toki.
 
Ylös