Maksukuski vai ei-missä raja?

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Siis, etkö tuota lausetta ymmärrä? Kyllä, on maksukuski, jos sponssit tulee ensin ja sit vasta tsekataan, että saako se kaveri tuota autoa liikkeelle. Ymmärtänet varmaan itsekin, ettei tuollaisessa tilanteessa ko. kaverille mitää huimaa liksaa makseta ajamisesta? Päinvastoin, kuski on ajamassa vain sen vuoksi, että hänen ajattamisellaan saadaan rahaa, tuloksista viis.
– Olen aina ollut ammattilainen formula ykkösissä. Olen aina saanut palkkani. En ole koskaan maksanut ajamisesta. Siinä ei ole mikään muuttunut, Massa vakuutti.

– En tee sopimusta tai neuvottele sellaisen tallin kanssa, jos puhumme ensimmäisenä sponsoreista. Se ei tarkoita, etten auttaisi löytämään sponsoreita, mutta sen pitää tapahtua ammattimaisella tavalla.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/10/1826763/massa-pelkaa-brasilian-f1-perinteiden-puolesta

En kyllä ihan ymmärtänyt kirjoittamaasi, herra kala..

Olisiko esim. Massa sinusta maksukuski, jos hän tuo sponsorin ennen kuin nimi on paperissa?

Jos sponsorin maksu tallille olisi hyvin pieni verrattuna mitä talli maksaisi Massalle palkkaa?

Meneekö raja siinä jos kuljettaja tuo rahaa enemmän sponsorien muodossa kuin hänelle maksetaan?

- edit -

Aika mennä nukkumaan. :D
 
Viimeksi muokattu:

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Mitä väliä sillä on? Kaikilla on eri kriteerit maksukuski -statukselle.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5719
Oma veli sanoo kaikkia keskikastin ja peräpään kuljettajia maksukuskeiksi, vaikka heille palkkaa maksettaisiin. Ja ainiin Alonsoa tietysti...
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
683
Kaikki ne kenen ajopaikka riippuu sponsorin/isin maksamasta summasta. Alonso kuului niihin ferkulla ekalla kaudella. Ja onhan siellä kasa muita, Max,Esteban, Vale, Perez viime vuonna (tätä vuotta kukaan ei tiedä tarkasti),Petrov,jne..

Pois voidaan laskea, Hämis,Button,Vettel,Weber,Kimi,Kovis..
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Kaikki ne kenen ajopaikka riippuu sponsorin/isin maksamasta summasta. Alonso kuului niihin ferkulla ekalla kaudella. Ja onhan siellä kasa muita, Max,Esteban, Vale, Perez viime vuonna (tätä vuotta kukaan ei tiedä tarkasti),Petrov,jne..

Pois voidaan laskea, Hämis,Button,Vettel,Weber,Kimi,Kovis..
Jos Williams olisi saanut esim. Bruno Sennalta isomman sponsorirahan, mutta silti valitsivat Valtterin, niin onhan kyse edelleen maksukykyisestä kuskista jonka ajotaidot ratkaisevat myös osaltaan paikan tallissa.
 

hevonen

Well-known member
Liittynyt
16.4.2013
Viestit
152
Itse sanoisin, että kuski on maksukuski, jos saa paikan jostain tallista pätevämmän kuskin edestä rahan takia. Esim. jos Maldonado saa paikan lotukselta Hulkin edestä on hän selkeä maksukuski. Se nyt on selvää, että Kimin ja Alonson kaltaisilla huippukuskeilla on myös suuria sponsoreita, jotka tuovat tallille rahaa, mutta ''maksukuski'' termi ei oikein toimi, koska noissa tilanteissa ei ollut ketään vapaata kuskia, joka oltaisiin suoritustason puolesta haluttu mieluummin. Kaikilla vähänkin lupaavimma ja menestyvämmillä kuskeilla on sponsoreita, jotka ovat valmiita jonkin suuruiseen panostukseen, saadakseen kuskinsa mahd. hyvään talliin.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
No kuka ei sitten varmuudella ole maksukuski?

:D
No sinä ja minä ja tuo Oilin Albert vaikka. Kaikkien muiden ajopaikkoihin liittyy kuitenkin jonkinlaisia taloudellisia siirtoja.

Tämä siis ykkösiä koskien. KKWCS:sä ei muita kuin maksukuskeja olekaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
:D. Maksukuskeja suomalaisittain ovat olleet ainakin Kozarowitzky, JJ, Häkkinen, Salo ja Bottas. Omalla tavallaan myös Rosberg aivan uransa alussa ja Fittipaldillakin vähän huolimatta siitä, että Rosberg sai myös silloin jo kunnollista palkkaakin.

Melkein kaikkia suomalaiskuljettajia yhdistää kuitenkin se, että suurimman osaa uraansa he ovat pystyneet olemaan maksamatta ajoistaan ja heidän maksusummansa ovat olleet pieniä moneen muuhun verrattuna.

Ainoastaan Salon Tyrrell-aikojen maksusummat ovat hieman eri kastissa muihin verrattuna, mutta muuten ovat suomalaiset päässeet pitkälle tarvitsematta muuttua sellaisiksi maksukuskeiksi kun mitä yleensä on ollut tarjolla lajissa.

Kovalainen on tavallaan siis kovassa seurassa kun ei ole tuonut maksurahaa mihinkään talliin. Kinnusen tilanne olisi ollut maksukuskin asema mikäli hän olisi mennyt muihin tiimeihin kun AAW Racingille.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Kinnunen perusti oikeastaan oman tiimin. Se nyt on maksukuskiutta jos mikä.

Ei Keke kyllä minun tietojeni mukaan maksanut Fittipaldille. Theodorelle tietä siloitti Marlboro-kytky.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Ei ne Fittipaldinkaan mahdolliset maksusummat olleet mitään suuria summia. Korkeintaan jotain kymmeniätuhansia dollareissa mitaten vaikka nimellinen summa on korkeampi voinut ollakin. Pitää vielä tarkistaa tuo juttu jossain välissä.

Toki ensimmäisenä vuonna Rosberg olisi joutunut maksamaan paljon enemmän kuin mikäli Skol ei olisi ollut tietä siloittamassa ja vuonna 1981 olisi ollut sama juttu edessä ennen Chico Serran miljoonan dollarin pottia. Kinnusella oli kyllä tuo yksityistalli voinut tavallaan itse perustettuna luoda maksukuskin leiman. Ei vain heti tullut mieleen.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Kekehän sai Fittipaldilta palkkaa. Kauden 1982 Williams-siirtohan mahdollistui juuri palkkarästit riitauttamalla, jonka avulla hän sai purettua kauden 1981 jälkeen allekirjoittamansa kaksivuotisen sopimuksen brasilialaistalliin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Totta kai Keke sai palkkaa Fittipaldilta vaikkakin pientä sellaista. Pienimmillään 30 000-50 000 dollaria ja mikäli aivan kaikki sponsoriavustukset tai muut vastaavat tulot olisi lisätty mukaan niin Rosbergin palkka olisi ollut suurin piirtein Eddie Cheeverin tasoa vuonna 1981 eli noin 230 000-250 000 dollaria. Tosin nuo muut tulot kun ensimainitut tulivat aivan muun lähteen kautta kun Fittipaldin omalta tallilta.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Niin, Kekehän elätti itsensä uransa alkuvuosina juuri näillä sponsorisopimuksilla, mutta en muista koskaan kuulleeni, että olisi Fittipaldi-sopimuksestaan joutunut maksaman.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
No lähinnä summat olivat todella pieniä loppujen lopuksi. Markoissa toki summat olivat suuria, mutta dollareiksi muunnettuina jo silloinkin varsin pieniä. Toki eri lehdissä oli eri lukuja.

Kerran luin jostakin Rallye Racingista, että Rosberg olisi maksanut jopa dollarimäärissä mitattuna jotain 200 000 dollaria. Se oli kuitenkin potaskapuhetta.

Toisaalta Rosberg oli valmis maksamaan aikanaan Tyrrellin paikasta kaudeksi 1979, mutta silloin Rosbergin maksusummat olisivat olleet korkeintaan 10 000 dollaria kilpailulta kun taas Jean-Pierre Jarier maksoi 50 000 dollaria kilpailulta ja myös sai paikan kauden aikana Tyrrellin ratista.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Tämä on kyllä täysin turha keskustelu, jos joku kuvittelee, että voitaisiin päästä jonkinlaiseen selkeään ja yksiselitteiseen määritelmään, jonka perusteella puolestaan pystyttäisiin yksittäisiä kuskeja lokeroimaan maksukuski- ja ei-maksukuski -kategorioihin.

Olen jankuttanut tätä monta kertaa, mutta here we go again:

Asia ei ole niin yksinkertainen, että sponsori X antaisi kuskille Y kasan rahaa, jonka tämä sitten vain lyö tallin käteen ajopaikkaa vastaan (ei tarvitse linkata siihen Mika Salon mikkihiirirepputarinaan ;). Ei edes niin, että tallille esitettäisiin asia näin: jos palkaatte kuskin Y, tuemme tallianne rahasummalla Z. Ei.

Sponsorointikuviot ovat huomattavan monimutkaisia tuolla tasolla ja niihin liittyy hyvin laajalla skaalalla erilaisia ehtoja. Ulkopuolisen on täysin mahdotonta arvioida sitä, onko jonkun tietyn kuskin palkkaaminen tallille edes välittömästi taloudellisesti järkevämpää kuin jonkun toisen. Ensinnäkään nuo rahasummat eivät tietenkään ole julkisia ja eri yksittäistapauksissa niitä tietenkin vuotaa julkisuuteen hyvin eri tavoin ja hyvin eri syistä. Ja vaikka joku summa voisi periaatteessa ollakin todellinen, eivät niiden taustalla olevat ehdot todellakaan välity suurelle yleisölle asti. Siksi niitä ei voi verrata keskenään. Siinä, missä yhdessä yhteistyössä raha liikkuu kokonaisuudessaan upfront, voi se toisessa yhteistyössä tulla hyvinkin tipoittain esim. vain tiettyjen suorituskykyklausuulien täyttyessä. Ja tämä nyt vain esimerkkinä rahan liikkumisesta. Variaatioita on oikeastaan rajattomasti myös muiden yksityiskohtienkin osalta, vain osapuolten mielikuvitus on rajana.

Sopimuksiin voidaan siis kirjata ihan mitä osapuolet vain haluavat (lain puitteissa), joten kaikki yksittäiset osa-alueet voivat kahdessa eri tapauksessa olla tyystin erilaiset. Eli vaikkapa palkan saaminen ei välttämättä tarkoita, etteikö kuski olisi valittu huomattavasti epäurheilullisemmin perustein kuin joku toinen kuski jossain toisessa tilanteessa, jolle palkkaa ei maksetakaan.

Toki joskus on järkevää keskustelun vuoksi vähän yksinkertaistaa asioita, mutta tässä yhteydessä siinä ei ole mitään järkeä koska se vääristää asiat niin pahasti, että koko keskustelun pointti vesittyy.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
? Miten tuo sun kirjoitukses liitty mitenkään mun kirjoitukseen? Varsinkaan lihavoimaasi kohtaan, jossa selkeästi sanon, että jos talli palkkaa kuskin lähinnä taloudellisesta näkökulmasta ja kuskin skillsit on sit vaa plussaa, nii on se mun määritelmän mukaan maksukuski. Massa ei ole, ainakaa vielä, millään muotoa maksukuski. Tällähetkellä näkisin, että Massa palkataan kokemuksen ja ajotaitojen vuoksi ja on plussaa, jos tuo sponssejaki mukana. Eli päinvastoin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tämä on kyllä täysin turha keskustelu, jos joku kuvittelee, että voitaisiin päästä jonkinlaiseen selkeään ja yksiselitteiseen määritelmään, jonka perusteella puolestaan pystyttäisiin yksittäisiä kuskeja lokeroimaan maksukuski- ja ei-maksukuski -kategorioihin.

Olen jankuttanut tätä monta kertaa, mutta here we go again:

Asia ei ole niin yksinkertainen, että sponsori X antaisi kuskille Y kasan rahaa, jonka tämä sitten vain lyö tallin käteen ajopaikkaa vastaan (ei tarvitse linkata siihen Mika Salon mikkihiirirepputarinaan ;). Ei edes niin, että tallille esitettäisiin asia näin: jos palkaatte kuskin Y, tuemme tallianne rahasummalla Z. Ei.

Sponsorointikuviot ovat huomattavan monimutkaisia tuolla tasolla ja niihin liittyy hyvin laajalla skaalalla erilaisia ehtoja. Ulkopuolisen on täysin mahdotonta arvioida sitä, onko jonkun tietyn kuskin palkkaaminen tallille edes välittömästi taloudellisesti järkevämpää kuin jonkun toisen. Ensinnäkään nuo rahasummat eivät tietenkään ole julkisia ja eri yksittäistapauksissa niitä tietenkin vuotaa julkisuuteen hyvin eri tavoin ja hyvin eri syistä. Ja vaikka joku summa voisi periaatteessa ollakin todellinen, eivät niiden taustalla olevat ehdot todellakaan välity suurelle yleisölle asti. Siksi niitä ei voi verrata keskenään. Siinä, missä yhdessä yhteistyössä raha liikkuu kokonaisuudessaan upfront, voi se toisessa yhteistyössä tulla hyvinkin tipoittain esim. vain tiettyjen suorituskykyklausuulien täyttyessä. Ja tämä nyt vain esimerkkinä rahan liikkumisesta. Variaatioita on oikeastaan rajattomasti myös muiden yksityiskohtienkin osalta, vain osapuolten mielikuvitus on rajana.

Sopimuksiin voidaan siis kirjata ihan mitä osapuolet vain haluavat (lain puitteissa), joten kaikki yksittäiset osa-alueet voivat kahdessa eri tapauksessa olla tyystin erilaiset. Eli vaikkapa palkan saaminen ei välttämättä tarkoita, etteikö kuski olisi valittu huomattavasti epäurheilullisemmin perustein kuin joku toinen kuski jossain toisessa tilanteessa, jolle palkkaa ei maksetakaan.

Toki joskus on järkevää keskustelun vuoksi vähän yksinkertaistaa asioita, mutta tässä yhteydessä siinä ei ole mitään järkeä koska se vääristää asiat niin pahasti, että koko keskustelun pointti vesittyy.
Tässä nyt kyllä puhutaan asian vierestä. Mitä merkitystä on tietää sopimusteknisistä asoista tai mikä on tallille järkevämpää. Tässä haluttiin vetää, missä on maksukuskin raja.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Tässä nyt kyllä puhutaan asian vierestä. Mitä merkitystä on tietää sopimusteknisistä asoista tai mikä on tallille järkevämpää. Tässä haluttiin vetää, missä on maksukuskin raja.
Et siis tainnut lukea kirjoitustani lainkaan? Kokeilepas uudestaan :)
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Et siis tainnut lukea kirjoitustani lainkaan? Kokeilepas uudestaan :)
Siinä kerrotaan, että sopimuksia voidaan tehdä erilaisia. Se raja katsotaan vasta sen jälkeen, ei ole väliä miten sopimukseen on tultu. Maksukuskirajan vetäminen on mielestäni hyvinkin yksinkertaista.
 

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Minä tiedän sen absoluuttisen totuuden mikä on oikeasti maksukuski ja mikä ei, mutta enpä viitsi teille kertoa. :tongue:
 
Ylös